Thread: Voorstellen?
View Single Post
Old 21-01-2007, 09:49   #24
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Quote:
Originally Posted by SenE
He dat is leuk die puppen van Sophie zijn neefjes en nichtjes van onze Tuff en Tuscani. De moeder van de puppen is een volle zus van die 2 gekken van ons.
Ik denk dat er iets speciaal in dat bloed zit van Tuff, Tuscani en Tcheska... En die kleine van mij erfde het van haar moeder... Zo gek als het maar kan zijn! Echt niet te vergelijken met Jennah!

Misschien toch nog even zeggen dat er ook bij de TsW veel verschil is in karakter tussen alle honden. Zo zullen bepaalde bloedlijnen ook wel meer aanleg hebben voor de hondensport dan andere... Misschien dit toch even uitpluizen voor je een TsW koopt, want anders kan je wel eens met een hond thuiskomen die heel lief en mooi en geweldig is, maar absoluut niet geschikt voor IPO of Mondio.
Ik vermeld het toch maar, omdat ik nu al immens veel verschil zie tussen Jennah en Yuccah. Jennah zal denk ik veel beter geschikt zijn voor de sport dan Yuccah. Ze heeft een stabieler karakter en is minder bang en onderdanig dan Yuccah. (Ze zijn nochtans alletwee door mij opgevoed, op ongeveer dezelfde manier)
Een aandachtspunt dus... Zo koop je ook geen Mechelse herder uit een showlijn als je echt pakwerk wil doen en wil werken met je hond... (om een vergelijking te maken) Dan zal je ook eerder kiezen voor de lijnen die zich reeds bewezen hebben in de sport. En dan nog is het belangrijk om uit een nest de pup te kiezen met het best passende karakter hiervoor. Daarom is het wel spijtig dat er 'langs deze kanten' weinig TsW's actief zijn in deze takken van de hondensport. Je weet dan ook niet wel lijnen beter of minder goed zijn in de sport. Maar als je echt interesse hebt, dan moet je ook geduld kunnen hebben... en eventueel eens wat verder gaan zoeken. In de landen van oorsprong worden de honden veel meer ingezet voor pakwerk e.d. Daar heb je echt bepaalde lijnen met meerdere honden die 'succesvol' zijn in de sport. Zoek maar eens (enkele dagen tot weken!) in de database... je kan er alleen maar wijzer uit worden.
Eerlijkheid gebied ons ook te zeggen dat, als je echt puur de sport in wil, je beter voor een DH of een ZWH gaat... De TsW is langs de andere kant een uitdaging, en het is zeker niet onmogelijk. Maar je moet op de juiste hond/pup vallen... Niet elke pup is geschikt voor het werk dat jij ermee wil doen. 1 op de 20 misschien wel.
en dan misschien nog een laatste (persoonlijke) tip: ik lees dat je momenteel nog met een pup van 4,5 maanden in huis zit... Misschien is een jaartje wachten geen overbodige luxe... Nu kan je denken: 'wie het zegt', aangezien ik zelf met een puber van 9m en een pup van bijna 4m in huis zit. En ik zal zeker niet zeggen dat ik daar spijt van heb, maar je moet het jezelf niet moeilijker maken dan het al is. Ik studeer nog, dus ben héél veel thuis en de pup gaat mee naar de les. Anders was het voor mij ook onmogelijk geweest. En als je beide jonge honden een serieuze opvoeding/training wil geven, denk ik dat het (gemakkelijkheidshalve) beter is om nog even te wachten voor een nieuwe pup/jonge hond.
Maar dat is natuurlijk jouw eigen vrije keuze!

Veel succes bij het bezoeken van alle fokkers/eigenaars! (je zal nog hard op je tanden moeten bijten om geen pup mee naar huis te nemen!)

groetjes,

liesbeth
Liesbeth jest offline   Reply With Quote