View Single Post
Old 12-02-2012, 15:38   #64
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Quote:
Originally Posted by Yvonne van Kessel View Post
[/color][/font]



Ik ben het helemaal met je eens dat een fokker niet meer honden heeft dan waar hij plaats voor heeft (lees: die elkaar niet in de haren vliegen). Maar van een fokker verlangen dat hij altijd een pup/hond tijdelijk opvangt (wat wel het uitgangspunt zou moeten zijn als je een goede fokker bent) is wellicht ook te hoog gegrepen. Stel, je hebt een nest met 7 honden. je doet het goed als fokker en plaatst ze allemaal na zorgvuldige screening. Er komen door omstandigheden (sterfgeval, ernstige ziekte en scheiding van de eigenaren) drie testosteron-reuen terug na 3 jaar. Dan is het weer niet in het hondenbelang om deze drie honden op een locatie (namelijk bij de fokker) op te vangen. Een en ander hangt af van de omstandigheden van het geval. Maar eens dat een fokker in principe bereid moet zijn honden (tijdelijk) terug te nemen, of in elk geval hard mee moet zoeken naar een oplossing.



Zie boven, kennis en inzicht wil niet zeggen dat een teruggehaalde hond geen probleem geeft in de roedel. Als je als fokker zegt: alle hier geboren pups kunnen altijd teruggehaald worden, zonder dat dit problemen geeft in mijn huidige roedel, dan ben je niet reeel. Bij dit ras zal het zelfs MEESTAL problemen geven. Al heb je 100 hectare land om je huis.



Goed dat dit gezegd wordt, zeker bij dit ras zijn de problemen met herplaatsing vele malen groter en vraagt een herplaatser veel meer kennis en doorzettingsvermogen van de nieuwe eigenaar. In principe zijn deze honden niet geschikt voor herplaatsing, maar het kan ook goed gaan.
Als je de ruimte hebt, zou het geen probleem mogen zijn om een groot aantal honden te hebben. Ja, die zullen elkaar wel eens in de haren vliegen...dat doen twee honden al. Een stabiele roedel met een stabiele menselijk leider zou met een 'vreemde eend in de bijt' om moeten kunnen gaan.

In het extreme geval dat er drie honden terugkomen...als fokker behoor je meer te zijn als 'kweker van honden' en zou je dat moeten kunnen handelen.
Dus ja..ik vind dat je het wel van een fokker moet kunnen verlangen.
Zit er echt een extreem exemplaar bij, dan heb je als fokker goede contact met collega-fokkers of hondenopvang-adressen, waar je eventueel naar kan uitwijken.

Echter, als ik het allemaal al te makkelijk beoordeel...is het dan niet helemaal van de zotte, dat een fokker maar honden blijft opnemen in haar roedel, om ze vervolgens weer te blijven herplaatsen? Want daar is immers dit hele topic om begonnen. Dan kan je het blijkbaar niet klaarspelen met je roedel en hoe verdrietig ook...wat niet gaat, gaat niet! Als je als fokker gewoon eerlijk bent en zegt "ik heb niet genoeg inzicht om een grotere roedel te leiden en mijn eigen roedel (inclusief mijzelf als fokker zijnde) kan niet omgaan met een 'vreemde eend in de bijt', dan heb ik respect voor je....maar ik blijf het niet begrijpen, dat je het -al dan niet tijdelijk- niet zou kunnen behapstukken.
Dus de frustratie in deze van menig persoon hier op het forum -inclusief ik zei de gek- vind ik absoluut begrijpelijk.

Groet,
Patty
__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote