View Single Post
Old 07-04-2008, 22:18   #5
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi allemaal,


Ik denk dat de instellingen die je moet maken afhangen van wat je wilt fotograferen.
Ik stel zelf m'n camera altijd in op de sluitertijd stand omdat m'n honden altijd aan het rauzen zijn en ik bewegingsonschepte op een foto niet mooi vind.

Ik heb een DSLR van SONY met twee lenzen. 1 groothoek 16-80mm en 1 70-300 mm als tele(zoom)lens. De sluiterijd stel ik in op 1/400 en ik laat de camera de ISO en witbalans uitzoeken (staan dus op auto). Een sluitertijd van 1/400 tot 1/500 heb je bij het maken van actiefoto's van je honden echt wel nodig anders krijg je namelijk te maken met bewegingsonscherpte.

Het beste is ook om een lens te kopen met stabilisatie, ook weer om bewegingsonscherpte te voorkomen. Mijn camera heeft dit gelukkig al in de body zitten wat een hoop geld scheelt want lenzen met stabilisatie zijn nogal prijzig. Ik praat nu natuurlijk wel over DSLR camera's en niet over de digitale compactcamera.

De sluiterstand zit over het algemeen ook op de meeste "normale" digitale camera's, alleen is de lens niet te vervangen op dit soort camera's. Voordeel van een compactcamera is wel dat je hem makkelijk meeneemt, terwijl je met een DSLR meestal loopt te slepen.

Ik schiet al mijn foto's is RAW formaat en dit doe ik omdat ik zaken als witbalans dan achteraf nog kan regelen met fotobewerkingssoftware op de computer zonder dat hierbij verlies van kwaliteit optreed. Nadeel van foto's schieten in RAW is wel dat de bestanden erg groot worden en je speciale software nodig hebt om de bestanden te lezen. (deze software word over het algemeen meegeleverd met de camera en je kunt hiermee foto's ook omzetten naar het algemene formaat jpg)

Als fotobewerkingssoftware gebruik ik Adobe Photoshop en Adobe Elements. Waarom?... ik vind het erg prettige software om mee te werken.

Owja... ik gebruik ook altijd een zonnekap op de camera (om overbelichting te voorkomen in de zon).

Ps.. ik ben ook geen professioneel fotograaf hoor, maar dit is de manier waarop ik af en toe leuke resultaten haal uit mijn camera.

Nu nog even een jaagobject zoeken voor de fotowedstrijd deze maand..
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote