View Single Post
Old 17-04-2008, 15:11   #42
lamegere
Junior Member
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 6
Default Federatie

Hallo allemaal,
Hoewel ik hier nooit meepraat heb ik voor deze gelegenheid een account aangemaakt. Ik ben Marianne Eggink, secretaris van de AVLS en maak deel uit van de werkgroep van de Federatie.

Ik wil graag wat duidelijkheid geven over de doelstelling van de Federatie, het doel is eenvoudig en simpel: De Raad van Beheer staat meerdere rasverenigingen per ras toe.

Dat betekent dat als dat gebeurd, de nu niet erkende verenigingen, zo'n 40 in getal met zo'n ongeveer 6000 leden/fokkers de mogelijkheid krijgen zich aan te sluiten. De Raad van Beheer bepaalt nog steeds de voorwaarden waaronder verenigingen toegelaten worden, zoals dat nu ook gebeurt.
Wat Mijke in haar openings topic zegt:

Want aan de andere kant….

Een dergelijke federatie voor RV’s biedt wel de mogelijkheid van wildgroei van allerlei rasvereniging (want wie bepaalt dan weer dat er dan maar weer 2 RV’s per ras mogen komen? Waarom geen 3 of 4 of iedere provincie of stad een eigen RV???)

Is dus niet aan de orde want we vragen niet aan de Raad van Beheer het toelatingsbeleid op andere punten te veranderen.
Concurentie is gezond, nu staan de bepalingen van de Raad van Beheer samen werking ook op gebied van gezondheid in de weg.Bovendien moeten fokkers, ook al fokken zij vaak volgens strengere voorwaarden dan de bij de RvB aangesloten fokkers, 90 euro extra betalen bij nestaangifte, mogen NAV geen gebruik maken van erkende keurmeester etc.
Hoeveel verenigingen er voor een ras zullen komen hangt af van de grote van het ras en de behoefte van de leden.
De wens dat rasverenigingen democraties gaan funktioneren, deel ik, maar mijn ervaring is dat de democratie binnen rasverenigingen ver te zoeken is en dat heel vaak niet het belang en het welzijn van de hond gediend wordt.

De raad van Beheer heeft zelf ook een rapport geschreven, NAK (niet aangesloten Kynologie) kansen en bedreigingen. Als er mensen zijn die dit rapport willen lezen zal ik het toesturen.
De werkgroep heeft een inventarisatie gemaakt en komt tot de conclusie dat tijden veranderen, vraagt zich ook af of maatregelen zoals het de deur wijzen van mensen die deelnemen aan niet door de RvB genomen initiatieven wel wijs is en vraagt zich af of het juridisch wel haalbaar is.

Een ander punt is dat de RvB een overkoepelende branche organisatie is die moet voldoen aan b.v de mededingingdswet. Bij oprichting in 1902 voldeden zij daaraan maar anno 2008 niet meer.
Het is dus niet de bedoeling om naast de RvB een tweede overkoepelende organisatie neer te zetten.

Groetjes Marianne
lamegere jest offline   Reply With Quote