View Single Post
Old 30-10-2012, 16:15   #34
Rahne
Junior Member
 
Rahne's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 6
Default

Quote:
Als je dit oprecht meent - en waarom zou je niet - dan zou het je wel sieren de tekst op de site van de Tamaskan Club aan te passen.
Want zoals het er nu staat, geef je zowel de Tjech als de Saarloos nogal negatief en generaliserend weer. Dan kan ik het wel begrijpen, dat mensen beginnen te stuiteren.
Bedoel je deze tekst?

Erge terughoudendheid, zoals je die vaak bij de Saarloos Wolfhond ziet, is niet gewenst.

Maar dominantie tegenover andere honden is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Tsjechische Wolfhond, meer uitzondering dan regel.

Rasbeschrijvingen zijn eigenlijk altijd generaliserend...
Van de NTWV: "Soms komt de terughoudendheid van de wolf t.a.v. vreemde dingen en mensen nog wel eens voor. Door zijn sterke persoonlijkheid kan hij dominant zijn tegenover andere honden. Vele hebben de eigenschap het gezin en alles wat daarbij hoort te beschermen. Deze beschermings- c.q. bezitsdrang kan hij ook vertonen t.o.v. uw tas, de auto en andere zaken."

Ga jij mij nu zeggen dat de meeste Tsjechen helemaal niet dominant zijn naar andere honden (en dan voornamelijk sexgenoten)? Misschien is het eigenlijk wel goed voor een ras om deze wat 'negatiever' neer te zetten, dan denken mensen tenminste na voordat ze zo'n ras aanschaffen. Ik zeg ook altijd tegen mensen die een Tamaskan willen dat ze zeer slecht alleen kunnen blijven. Natuurlijk is dat niet voor iedere Tamaskan het geval, maar dan houden ze er iig rekening mee en kan het alleen maar meevallen.

Maar goed, hoe kan ik het dan beter neerzetten volgens jou?

PS. Ik weet dat Tsjechische Wolfhond fout is, moet dat nog steeds aanpassen.
Rahne jest offline