Thread: keuringscode
View Single Post
Old 12-06-2007, 01:19   #7
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by veronique View Post
ik zou deze hond geen p1 (uitmuntend) geven omdat deze aan belangrijke kenmerken niet voldoet.

ronde ogen en een onduidelijk masker zijn voor mij al punten die niet goed zijn. Een reu die fijn is van bouw vind ik ook geen goed punt. Dan is het geen duidelijke reu.

Ik heb deze hond niet gezien dus kan verder niet oordelen. Maar de punten die ik hierboven heb opgenoemd voldoen niet aan de raskenmerken.

En natuurlijk ligt het ook aan de keurmeester, die pakken toch ook vaak wat ze het mooist vinden en dat is dan persoonlijk.
Ook ik ken de betreffende hond niet, maar ik ben het op grond van de keuringscoderingen en de einduitslag wel in grote lijnen met Veronique eens!

Met name bij een Bonitatie waarbij het uiterlijk op allehande kleine afzonderlijke onderdelen heel precies beoordeeld en gecodeerd wordt door een ras deskundige keurmeester, vind ik het heel bijzonder dat er met deze coderingen een P1 als uitslag voor deze hond uitkomt.

Maar ja ik ben geen keurmeester en heb de hond ook niet zelf gezien

Op een show kun je altijd een keurmeester treffen die geen/weinig verstand heeft van het ras. Maar bij een Bonitatie mag je er vanuitgaan dat een hond door een deskundige beoordeeld wordt.

In de landen van orrigine is voor veel TsW eigenaren de Bonitatie zowat "half heilig". Maar zelf heb ook over de Bonitaties als "enige waarheid" en "enig juiste beoordeling" mijn twijfels.
Ik heb overmatig opvliegende honden gezien (die gemuilkorfd beoordeeld moesten worden omdat ze continu naar de keurmeester uitvlogen) en deze honden kregen toch een P! (iets wat vlg Bonitatie regels niet kan)
Ik ben bij beoordelingen geweest waarbij een "afwijking tav de standaard" van een hond besproken werd , maar waarbij vervolgens "vergeten" werd op het boninatie rapport te zetten.
Ik ken zelfs ook honden die twee maal een Bonitatie deden en na drie maanden een totaal andere uitslag hadden! (het bijzondere hieraan is dat de grootte veranderde, de vorm en kleur van de ogen, en het karakter)

Voor mij is een Bonitatie uitslag dus zeker ook niet "heilig" (Ik wil dan ook zelf graag ook de hond gezien hebben)
Maar in principe vind ik het wel heel goed, dat voordat voor de fokkerij iedere TsW zo objectief mogelijk op alle onderdelen, volgens coderingen, beoordeeld wordt, om te zien in hoeverre een hond voldoet aan de rasstandaard
Beter iets dan niets!
Enne tsja... overal waar mensen werken worden wel eens fouten gemaakt ......
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote