Thread: Narcose TSW
View Single Post
Old 08-11-2006, 00:39   #6
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Re: Narcose TSW

Quote:
Originally Posted by herder
Nu heb ik wel eens wat gelezen over problemen bij Saarlozen, tijdens of kort na de narcose. Het overlijden van de hond werd daarbij ook genoemd. O.a. op dit forum staat een klein stukje vermeld.

Ik kan niets vinden over een verhoogd risico voor TSW`s, bij narcose.
Kan iemand mij uitsluitsel geven over een verhoogd risico bij TSW`s en narcose? (Afgezien van de risico`s die iedere hond loopt bij een narcose natuurlijk.)
Hoi Bert,
Op andere (o.a. saarloos-) forums is dit item al een aantal keren uitgebreid aan de orde geweest.
Er zijn inderdaad div. SwH's die problemen hadden met narcose (en soms met hele nare gevolgen). Maar dit had niet direct met de narcose, of een overgevoeligheid daarvoor te maken, maar meer met stress.

Ik zal je het hele technische verhaal met de officiele termen over het reactie proces besparen Maar super simpel gezegd: de bijkomende stress vanwege DA bezoek/onderzoek etc zorgt voor aanmaak van extra "stress- hormoon" (zelfde proces als bij vluchtreacties) waardoor ze in eerste instantie soms moeilijker onder zeil te krijgen zijn, het lichaam heftiger/anders reageert en na afloop ook weer wat moeilijker "bij" te krijgen zijn.
(zelfde patroon is ook bij niet gedomesticeerde dieren oorzaak van problemen bij sedatie)

Oplossing van veel SWH eigenaren is heel simpel; zo veel mogelijk stress vermijden en er bij blijven totdat ze onder zeil zijn. Dit blijkt in de praktijk een heel positief effect te hebben.

Ook "spuiten" hoeft niet per definitie risicovol te zijn Tegenwoordig geven ook veel DA's slechts een hele lichte sedatie en na afloop van de operatie een spuit met "tegengif".
(Zelf was ik bv bij een sectio aanwezig waarbij de teef direct na de operatie weer zelfstandig de behandelkamer uitliep
)


Groetjes en succes!
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote