View Single Post
Old 26-04-2006, 19:55   #11
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Als eigenaar en fokker van TsW's (met daarnaast veel vrienden en kennissen met SWH) kan ik al het bovenstaande alleen maar onderschrijven
En veel mede eigenaren fokkers zullen dat ook zeker doen, en toch vinden we het voor ons zelf super gave honden!

Ze hebben een hele zwik nadelen die je je van te voren heel goed moet realiseren:

Het sloop gedrag is bij beide rassen niet iets om echt vrolijk van te worden (lees v het verhaal "een inventieve wolfhond)"
Ik zal je nog een aantal foto's mailen van het sloop resultaat van een SWH die "even alleen"moest blijven (ze staan niet op internet anders plaatste ik ze zeker hier!)

Als pup zin TsW's net ongereguleerde projectielen en net zoals Letty al beschreef super ADHD hondjes

Als ze eenmaal volwassen zijn worden ze een stuk rustiger.

Maar dan krijg je weer te maken met "het patsen" naar sexegenoten.

Een super sterke jachtdrift (die je vanaf het begin moet reguleren) is ook bij veel van de wolfhonden aanwezig.

Het opvoeden en trainen van een wolfhond is ook niet te vergelijken met een doorsnee hond. (een wolfhond is net als andere werkhondrassen dan ook niet echt een hond voor beginners)

En zoals al eerder gezegd is, er is ook een groot verschil in temperament tussen beide rassen (terwijl er binnen ieder ras ook natuurlijk nog individuele verschillen zijn)
Een saarloos is vaak meer gereserveerd en teruggetrokken en een tsjech is in alles meer explosiever en primair reagerend.

Beide rassen hebben een duidelijke alpha als baas nodig. Maar met een TsW is dat echt super noodzakelijk, zijn leven lang zal hij dagelijks moeten blijven merken dat jij de enige bent die het voor het vertellen heeft!

Koos (ook een fokker) heeft eens heel typerend gezegd "als een tsjech niet genoeg te doen heeft, komt hij op domme gedachten"
En dat is in alle opzichten echt waar!
Met een tsjech zal je zeker meer moeten doen en ondernemen dan met een saarloos.
Maar zelfs als je van alles met hem onderneemt komen die "domme gedachten" soms in hem op Vandaar dat je echt een bench en/of kennel nodig hebt met een TsW in huis (voor de momenten dat je hem niet in de gaten kunt houden)

Als mensen zich dit allemaal goed van te voren realisren en dan nog denken dat zij dit allemaal wel aankunnen, zouden het mogelijk goede wolfhonden eigenaren kunnen worden .

Ik adviseer mensen dan altijd ga dan eens bij verschillende eigenaren en fokkers op bezoek om de honden in de praktijk mee te maken (daar steek je meer van op dan alleen reacties in een forum).
En in jullie plaats zou ik zeker eerst nog bij wat SWH en TSW eigenaren op bezoek gaan om de verschillen tussen beide rassen in de praktijk mee te maken. (er zijn ook hele vrije saarlozen hoor )

En ik weet zeker dat je bij veel TsW mensen hier op het forum welkom bent!
En christa weet vast wel SWH mensen bij wie jullie langs mogen komen

Heel veel succes bij jullie overwegingen en beslissing!

Groeten,
Mijke
PS
Vanzelfsprekend ben je hier ook welkom hoor! Geef maar een seintje als je eens langs wil komen.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote