View Single Post
Old 21-12-2003, 23:30   #4
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default de andere kant van de medaille

Hoi mensen,

Gisteren was ik niet in Wijchen. Maar ik ben wel al op heel veel andere shows geweest en altijd waren er daar wel mensen boos, teleurgesteld of ontevreden over de plaatsingen van verschillende honden.

In de rasstandaard staat uitgebreid omschreven waar een hond aan moet voldoen. Maar deze omschrijving laat altijd nog ruimte open voor de persoonlijke interpretatie van de keurmeester.

En natuurlijk was en ben ik het ook lang niet altijd eens met de interpretatie van de keurmeesters.
Maar als ik andere plaatsingen had gewild op basis van mijn interpretatie, had ik zelf maar keurmeester moeten worden!
Een teef van mij werd een keer 1U op een show en enkele weken later kreeg ze slechts een G. Natuurlijk is dat eigenlijk te zot voor woorden. Maar dat is “all in the game” als je aan shows meedoet!

Ook keurmeesters hebben persoonlijke voorkeuren voor bepaalde types binnen een ras. Ervaren fokkers en exposanten weten dat al heel lang.
En daarom kijken zij ook vaak van te voren welke keurmeester er bij een bepaalde show keurt alvorens zij hiervoor inschrijven. (bij sommige rasverenigingen moet je voordat je gaat fokken, ook niet voor niets een paar beoordelingen van je hond hebben van verschillende keurmeesters) Het is natuurlijk altijd je eigen vrije keuze om een hond door een bepaalde keurmeester te laten beoordelen. Bovendien is een keuring op een show maar een momentopname en kunnen er een volgende keer heel andere uitslagen zijn.

Maar ik vind het altijd wel heel vervelend als mensen gaan lopen roepen dat het “vriendjes politiek” is als andere honden geplaatst worden dan dat je zelf gewild en/of gedacht had.
Zelf maakte ik een keer mee dat een jonge teef (en onervaren tentoonstellingsexemplaar) 1U kreeg en BOB werd. En natuurlijk was ook toen niet iedereen het met het oordeel van de keurmeester eens. Tot mijn verbijstering merkte ik dat omstanders en mede exposanten zelfs hard "boe" gingen roepen tijdens de plaatsing! En ik kan je wel vertellen dat je daar niet echt vrolijk van wordt….
Toch was ik natuurlijk best blij met de uitslag. Maar mijn vrolijkheid was snel over toen ik merkte dat ik na de keuring ook nog eens genegeerd werd door mijn mede exposanten. En natuurlijk gingen vrij snel ook weer de geijkte praatjes de ronde doen over “ vriendjes politiek” en “ achter de lijn keuren” . Mijn broek zakte er van af, want ik kende deze keurmeester van te voren niet eens!!

Je kunt je niet voorstellen hoe rot je je voelt als je dit overkomt. Ondanks het voor mij zo positieve resultaat, ging ik dan ook met een enorme kater naar huis en was van plan nooit meer naar een show te gaan. Maar na een paar rottige dagen besloot ik om mij nooit meer wat van dit soort praatjes aan te trekken, want ik was degene niet die mijn hond als BOB geplaatst had, maar een voor het ras erkende keurmeester!
Dat mijn mede exposanten dit mij blijkbaar ook kwalijk namen, vond ik eigenlijk ook wel heel onsportief.

Overigens werd mij pas een aantal maanden later duidelijk waar deze praatjes “wellicht/misschien” vandaan kwamen. Een van mijn familieleden had nl in de weken voor de show op zijn werk een bespreking gehad waarbij ook een mede exposant en de betreffende keurmeester uit hoofde van hun werk aanwezig waren. Ja, ook keurmeesters werken en hebben van daar uit ook contacten. Maar blijkbaar leggen sommige mensen dan wat vreemde verbanden.

Ik wens niemand van jullie toe ooit het bovenstaande te hoeven meemaken, want het is vreselijk als het je een keer overkomt want je kunt je er nl helemaal niet tegen verdedigen!

Ik hoop dan ook dat jullie na dit gelezen te hebben ook iets meer begrip kunnen opbrengen voor de andere kant van de show medaille. En dat iedereen voortaan wat voorzichtiger is met het doen van uitspraken als “vriendjes politiek” als er honden niet geplaatst wordt zoals men verwacht en/of gewild had.
Laten we alsjeblieft proberen om gewoon sportief te blijven omgaan met elkaar, ook als we het niet met de uitslagen eens zijn.
Groeten,
Mijke
mijke jest offline   Reply With Quote