View Single Post
Old 09-04-2008, 22:25   #11
Gris
Junior Member
 
Gris's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Location: Arnhem
Posts: 45
Send a message via MSN to Gris
Default

Wolven terug in Nederland is al erg lang een droom van een aantal ecologen en tot op heden niet realistisch.
Dat heeft te maken met het feit dat de verschillende natuurgebieden in ons land fysiek van elkaar gescheiden zijn (door snelwegen, spoorlijnen, provinciale wegen, bebouwing en dergelijke) EN individueel te klein zijn voor een levensvatbare populatie.
In de toekomst is het misschien wel mogelijk omdat er de afgelopen jaren gewerkt is aan de aanleg van een 'natuur'netwerk door het land heen, de zogenaamde ecologische hoofdstructuur (EHS) http://www.minlnv.nl/portal/page?_pa...node_id=983228

Dit moet het mogelijk maken voor de 'natuur' (ik sta een beetje sceptisch tegenover het begrip natuur in Nederland omdat alles gepland en aangelegd is; eigenlijk een soort dieren- en plantentuin met de soorten die wij als mens graag willen zien) om door het land heen te reizen, bijvoorbeeld van de Oostvaardersplassen naar de Biesbosch toe.
Dit hoeft trouwens niet in te houden dat een vos (of een wolf) deze route af kan leggen, het gaat ook om vlinders, planten en al het andere leven in Nederland (behalve de mens, want die heeft zijn snelwegen en spoorlijnen al).

Al met al ben ik heel benieuwd of er überhaupt ooit een wolf uit zal worden gezet!
Zeker ook omdat dit al vele malen vaker voor is gesteld (onlangs nog voor de Waterleidingduinen in verband met het overschot aan herten en de daarmee gepaard gaande verontreiniging (urine, uitwerpselen en dode dieren) van het grondwater) en nooit van de grond gekomen is. Dit kwam niet alleen door het inzicht dat de gebieden eigenlijk te klein zijn voor een populatie en er dan dus ook weer wolven afgeschoten zouden moeten worden, maar ook omdat de omwonenden bang waren.
Waarschijnlijk zal het eerder gebeuren dat de wolven zich hier spontaan vestigen vanuit Duitsland. Maar dan alleen als Nederland goed bereikbaar voor ze is geworden. Tot die tijd zullen we denk ik toch nog een rondje dierentuin moeten doen om een wolf te zien.
Gris jest offline   Reply With Quote