View Single Post
Old 20-12-2006, 19:31   #4
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default

Quote:
Het is natuurlijk vreemd te noemen dat een rasvereniging zich met het soort praktijken die je beschrijft zou inlaten.
Ik dacht dat juist een rasvereniging wel zou moeten weten hoe de standaard van hun eigen hondenras eruit ziet.
Eigenlijk wel, maar ook in een rasstandaard is voor interpretatie ruimte daar gelaten.
Sinds de jaren 80 is de populatie van de NVSWH (+- 300 honden) afgescheiden van de rest van de populatie SWH (+- 1200 honden)
Die afscheiding is gekomen na een strijd over fokken en fokbeleid, dit soort uitlatingen zijn nog steeds de naweeen daarvan.
Misschien zijn niet al de koppen even mooi of rastypisch te noemen, misschien geeft een foto uit een andere hoek, of een ander moment (denk alleen al staande oortjes) al een heel ander beeld, maar voor mij is en saarloos meer dan alleen een mooie kop, gezondheid, karakter, lichaamsbouw en beweging tellen voor mij ook mee. (BTW ik heb ook zat foto's van honden van diezelfde NVSWH waar de honden er ook niet al te mooi opstaan, het zijn levende wezens, niet uit een mal gegoten, en niet elk nest is 'perfekt'volgens de standaard ^^)
Honden op deze aard en wijze te beoordelen , aan de hand van een foto, wat eigenlijk al onzin is, lijd alleen tot een fok op extremen, en draagt zeker niet bij tot een stabiele , gezonde SWH
NVSWH hoopt hiermee te bewijzen dat alleen zij een goede SWH kunnen fokken en dat de rest bastaarden zijn, tsja, mij getuigd het meer van onmacht en een diep gewortelde afkeer van alles wat ze niet zelf voortgebracht hebben .
nanouk jest offline   Reply With Quote