Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2006, 17:26   #1
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default Pas op voor teken

Op de Duitse site wordt melding gemaakt van een nieuw soort teek.

Deze komt voornamelijk voor bij runderen, paarden, varkens, reeën, groot wild en vossen maar deze teek kan zich ook een keer vergissen en neemt de hond als gastheer/vrouw.

In normale toestand is deze teek ongeveer 5 mm groot, in volgezogen toestand ongeveer 12 mm.

Bij het vrouwtje is het voorste gedeelte gevlekt en bij het mannetje, de gehele rug.

Het is al lang bekend, dat deze teek zich in Zuid- en Oost Europa voorkomt maar het gebied spreidt zich inmiddels uit naar West-Europa.

De symptomen van een beet doen zich na ongeveer een week voor d.m.v. hoge koorts en heeft Babiose achtige verschijnselen.
Daardoor wordt het niet gelijk met een tekenbeet in verbinding gebracht. Meestal krijgt de hond dan antibiotica voorgeschreven maar dit blijkt niet optimaal te werken.

Als de urine donkerder gekleurd wordt, door afbraak van rode bloedlichaampjes, is het eigenlijk al te laat. De honden sterven binnen 72 uur en de dierenartsen in Duitsland moeten de desbetreffende medicijnenn via een internationale apotheek bestellen en dan is het meestal te laat. Ik weet dus niet hoe het hier bij de dierenartsen is.

Neem de komende tijd maatregelen om een desbetreffende tekenbeet te voorkomen. Controleer uw hond als u met hem/haar hebt gewandeld in het bos of weiland. Ook daar komen teken voor. Gebruik goede antiteken- en vlooienmiddelen, zoals sprays, pipetjes, halsbanden en shampoos.

En voor een ieder die de Duitse taal machtig is, kijk even op deze site onder Achtung, Achtung. Daar is nog meer te vinden over dit onderwerp.

Laten we hopen, dat hier geen slachtoffers van teken vallen, zoals in Duitsland het geval is geweest.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 20:28   #2
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo Letty,

Bedankt voor de waarschuwing! Wij zitten hier in Landgraaf vlak bij de Duitse grens. Moet er niet aan denken dat Jourdy zoiets zou overkomen...

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 18-04-2006, 00:30   #3
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

ja maar helaas. Een ongeluk zit in een klein hoekje en ik heb voor ongeveer 3 weken geleden als de eerste teken uit de vachten gehaald.

Groetjes,
Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 18-04-2006, 08:55   #4
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Uit het verhaal begrijp ik, dat het vrij snel een minder goede afloop kan hebben, als de teek te laat gevonden wordt.
Hopelijk was je er op tijd bij !?!

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 18-04-2006, 09:41   #5
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Dat klopt inderdaad, maar het waren niet die bewuste teken.

Ik wilde hier alleen mee aangeven, dat de teken inmiddels weer actief zijn en niet zoals de meeste mensen denken, pas in de zomer.

Bij ons kunnen we een rustpauze inschatten van ongeveer 4 maanden dat ze dus niet voorkomen en die ligt tussen november en maart. In de andere periode komen ze dus regelmatig voor met het hoogtepunt dus in de zomermaanden.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 18-04-2006, 11:13   #6
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Gelukkig maar

Zelf zijn mijn man en ik met honden opgegroeid, dus je controleert automatisch de vacht na elke wandeling.
Echter voor mensen die voor het eerst een hond hebben, is het toch zeer belangrijk dit soor informatie te krijgen.
En voor de overige hondeneigenaren kan een herinnering absoluut ook nodig zijn. Vooral als er een nieuw soort 'bedreiging' in onze bossen zou kunnen voorkomen!

Nogmaals: Ik waardeer het dus enorm, dat je de moeite neemt om dit soort waarschuwingen te plaatsen.

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 18-04-2006, 18:23   #7
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.....................
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org