Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2007, 12:08   #1
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default Fietsen

Hallo

Jarno is begonnen met af en toe een stukje te fietsen met Jourdy...nadat hij al twee keer in de berm heeft gelegen -hihi-omdat Jourdy even wat anders wilde doen dan mee lopen/rennen, denkt Jarno erover een springer voor aan de fiets aan te schaffen.

Hoe doen jullie fietsen met jullie honden? Maken jullie gebruik van een springer, of een speciale riem?

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 12:40   #2
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default springer

Hoi Patty,

Tot nu toe hebben wij nog geen springer maar ook hier hebben we al een paar maal bijna het gras van heeeel dichtbij gezien ... onze Goraggia heeft wel eens last van een plotselinge stop ..... als ze iets ziet ...

Ik heb er vroeger wel mee gewerkt en het is even wennen maar wel reuze handig!

Wij hebben het tot nu toe niet gedaan omdat we over willen gaan op steppen en dan moet ze voor lopen ...

groetjes Willy
__________________
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 13:20   #3
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Wij hebben ze gewoon aan de riem, ik fiets zelfs met beide tegelijkertijd. Al is dat wel oppassen, want ja als ze dan wat zien en erheen willen ben ik dus echt de lul!.

Wij hebben geen ervaringen met een springer, maar we vinden het persoonlijk enge dingen, als je ze aan de riem hebt en er gebeurt wat kun je ze in iedergeval nog los laten of afstappen (oftewel van je fiets springen met riem in je hand) aan zo'n springer heb je helemaal niets meer in te brengen lijkt mij?

Graag horen wij ook de mening van anderen hierover.
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 13:40   #4
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Patty,

Ik heb de honden tijdens de aanleerfase aan de riem, die ik in mijn hand houd. Dit zodat ik indien nodig kan corrigeren.

Als de hond door heeft dat hij moet volgen, dan gebruik ik een riem om mijn middel, daaraan zitten dan de lijnen. Voordeel hiervan is dat als ze toch plotseling uitwijken/trekken ik veel 'sterker' / stabieler ben. Dit omdat ik een ruk aan mijn middel kijg maar wel het stuur met twee handen vast kan houden. Bij het in de hand houden van de riem en met diezelfde hand het stuur vast houden, loop je inderdaad meer risico op bovengenoemde berminspecties. En toch heb ik de vrijheid om indien nodig van de fiets te springen zonder dat mijn honden nog aan de fiets zitten. ( Aan een goede springer zit overigens wel een soort van breekpen voor zulke situaties)

@ Willy;

Hoi Willy als je het leuk vindt om met de hond te gaan fietsen, zo dat op zich moeten kunnen. Het is best te doen om haar te leren te volgen naast de fiets en te trekken aan de step. Is een beetje hetzelfde als volgen tijdens het wandelen, en trekken als ze het speurtuig omkrijgen.

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 14:00   #5
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Die van de riem om je middel had ik nog niet aan gedacht ...
ga ik zeker proberen... fijne tip!

't is niet dat ik denk dat ze in verwarring raakt, maar we zijn nu bezig met lopen met de band dus het fietsen staat even op een laag pitje ...

groetjes Willy
__________________
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 14:07   #6
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by casa lupo
't is niet dat ik denk dat ze in verwarring raakt, maar we zijn nu bezig met lopen met de band dus het fietsen staat even op een laag pitje ...

groetjes Willy
Ok. had ik je verkeerd begrepen

Even off-topic, is het een opbouw naar het slede trekken? Band, step en dan de slede.?

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 14:14   #7
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Ik gebruik wel een springer, maar dan MET combinatie van een riem.
De springer zit vast aan het tuigje, zodat ze niet voor of achter m'n wiel kan lopen, en de riem heb ik in m'n hand aan het stuur, voor het geval dat de springer losschiet (kan door de beveiliging)
Heb wel eens gehoord dat er een Tsjech doodgereden is met alleen een springer , dus ik gebruik daarnaast dus ook altijd de reim
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 14:35   #8
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Dat zijn al aardig wat ervaringen, thanks!

Zo'n riem om je middel leek mij ook al handig...
Maken jullie allemaal gebruik van een tuigje tijdens het fietsen?
Of riem/halsband-combi?

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 15:03   #9
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default ...slede ....

'Off topic'

Yep dat is inderdaad de bedoeling ..
We hebben hier al drie enthousiaste honden ... en we krijgen binnenkort roedelversterking ...

groetjes Willy

ps: misschien iets voor een nieuw 'topic' wie stept er al met z'n Tsjech
__________________
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 18:41   #10
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by Patty33
Hallo

Dat zijn al aardig wat ervaringen, thanks!

Zo'n riem om je middel leek mij ook al handig...
Maken jullie allemaal gebruik van een tuigje tijdens het fietsen?
Of riem/halsband-combi?

Groetjes,
Patty
Tijdens het aanleren een halsband of slipketting, ligt een beetje aan de hond.

Daarna een riem + halsband.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 18:46   #11
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Bij ons slipketting (soms een semi), wat ze blijven stapelgek die 2 van ons dus een slip is echt wel nodig
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 19:31   #12
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

Hallo,
Ik heb met Heron al behoorlijk wat getraind. Hij heeft in oktober jl ook de 40km test gelopen. Ik heb nog nooit een springer gebruikt omdat je de hond moeilijk kan corrigeren of vooral anticiperen. Je kan toch nooit 100% zeker zijn dat hij mooi naast je blijft als er een konijn wegloopt of zo.
De leiband hou ik vrij los vast met rechterhand. Dit hand steunt enkel met de palm op de zijkant van het stuur. Zodoende als de hond plotst wegtrekt glijdt je hand van het stuur zonder dat het beweegt.
Op de wedstrijd in Duitsland heb ik één persoon met springer zien vertrekken maar halverwege was dat al niet meer! één andere met een riem rond het middel. De rest was gewoon leiband in de hand.
Mijn val of bijna valervaringen : * Heron besliste op het allerlaatste moment om langs de verkeerde kant van het paaltje te lopen, leiband net te laat gelost en...... ik lag tegen een boom en Heron keek "waarom val jij nu?......." * Akela schrok zich te pletter als een wilde eend uit een gracht wegvloog, net naast haar. Mijn reactie was nu wel snel genoeg om haar los te laten.
Iets anders: desondanks dat mijn honden links van mij wandelen moeten ze wel RECHTS van mij fietsen. Ik heb hen dit geleerd met het bevel "fiets". Ik weet niet of het verplicht is maar in ieder geval een pak veiliger.
Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 19:55   #13
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Ja, dat kan ik mij wel voorstellen... Met de hond in je linkerhand heb je weinig of niets te zeggen.
Wel handig, zo'n bevel 'fiets'. Ze zullen het zo ook wel gauw door hebben denk ik, als je ze steeds rechts neemt om te gaan fietsen.
Ik wil ook graag de 40km test meedoen, maar mijn eigen conditie vergt meer training dan die van de hond!
Maar 'gelukkig' is Jennah nog jong en moet ook zij heel rustig opbouwen!
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 20:17   #14
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi Luitjes,

Ik gebruik tijdens het fietsen met Shadow altijd de springer en niet de riem. De springer heeft een ingebouwd veiligheidsmechanisme dat breekt als er teveel kracht op komt te staan bij bijv een val.

Ik heb in het begin ook met een riem lopen klooien maar als er dan iets geks gebeurde dan lig je mooi in de berm te kijken. Nu valt een berm nog wel mee maar ik moet er niet aan denken dat ik onder een auto kom te liggen omdat m'n hond me ineens van de fiets trekt.

Met de springer heb je perfekte controle over de hond ook omdat die springer een beetje meegeeft. De hond krijgt daardoor ook niet steeds een ruk aan zijn riem (in de hond zijn ogen een correctie) Bovendien blijft de hond op de juiste afstand van de fiets (vooral bij een bocht naar rechts (of een binnenbocht) erg handig !!! )

Ik kan de springer alleen maar aanraden.
Het fietsen is voor de hond en jezelf dan een stuk relaxter.

Eventueel zou je in het begin nog als extra de riem kunnen gebruiken om je hond te corrigeren waar nodig, maar mijn ervaring is dat ze de springer binnen no-time doorhebben.

Hoop dat jullie hier eventueel wat mee kunnen.

Groeten,

Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 20:28   #15
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Quote:
Originally Posted by Liesbeth
Ik wil ook graag de 40km test meedoen, maar mijn eigen conditie vergt meer training dan die van de hond!
Maar 'gelukkig' is Jennah nog jong en moet ook zij heel rustig opbouwen!
Mischien dat je dan eerst de 20 km kunt doen, ergens april/ mei zal er een UV examen komen van de NVTW in samenwerking met KC de Batouwe. Meer info binnenkort op de site www.wolfhond.org
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 20:32   #16
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Aha! Als er een 20 bestaat ook, doe ik natuurlijk eerst de 20... Zoveel weet ik er nog niet van... Heb wel de trainingsschema's die op de site staan al eens gelezen enz... Maar eerst en vooral moet ik nog een nieuwe fiets kopen! (Mijn zus heeft de mijne ingepikt).
Hele opluchting, dat van die 20km...

Groetjes,

liesbeth
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 10-01-2007, 00:29   #17
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Liesbeth,

Er zal vast een mogelijkheid bestaan om ook in Belgie de 20 km te doen.

Diverse Kynologische verenigingen organiseren verspreidt over het land en jaar, deze 20 km.

Anders moet je maar eens aan Stephan of Patrick vragen, misschien kunnen die je wat meer vertellen,

groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 10-01-2007, 09:02   #18
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Ja, dat doe ik zeker. Momenteel zit ik middenin de examens, maar daarna ga ik stilaan beginnen! Ik kijk er al naar uit, en jennah ook denk ik!

Liesbeth
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 10-01-2007, 11:02   #19
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

hoi Liesbeth,

hmmm, een nieuwe fiets is een optie! Zeker als je je hond dat wil leren !
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 11-01-2007, 00:13   #20
Willy
Junior Member
 
Willy's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Kasterlee
Posts: 55
Default

Hallo,

Ik en Tulàk hebben er de gewoonte van gemaakt om naar de trainingen te gaan met de fiets
.
Woensdag showtraining 12 km heen en 12 km terug.

Donderdag gehoorzaamheid 8 km heen en 8 km terug.

Zondag +- 20 km met 1 maal +- 15 min rust.

Het rare is dat hij zelf weet welke kant hij moet kiezen woensdag en donderdag zijn 2 verschilende richtingen. Het lijkt wel dat hij een kalender in zich heeft.

Tot op heden niet echt problemen gehad.
Ik ga met gewone riem en stropketting.
Altijd probeer ik zelf eerst het opstakel (hond, kat) op te merken.En heel belangrijk de bewegingen van je hond in de gaten houden en leren begrijpen.

Groeten,
Willy en Tulàk
Willy jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org