Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2010, 23:49   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default DM test voor de TsW is beschikbaar!

Na het topic over degeneratieve Myolopathie http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=12215, kan ik nu het volgende meedelen:

Dankzij Bruno Lanssens en zijn TsW Justine Stella Atoi de Louba Tar kon de DNA test voor DM voor het TsW ras gevalideerd te worden!



Stella had DM en de gen deformatie was de zelfde als in andere rassen.

Het van Haeringen lab deed de test met SOD1, dus ook in alle andere labs waar ze met SOD1 testen kan nu een TsW DNA getest worden op DM.

In de tussentijd werden ook enkele andere TsW's op DM getest, maar deze eigenaren wilden niet dat de testresultaten openbaar gemaakt werden.

Maar een eigenaar zond wel een copie van de test uitslag, en deze was van een reu die DM lijder is en uit een totaal andere lijn komt dan Stella.

Er zijn 3 mogelijke uitslagen van een DNA DM test:
  • Vrij
  • Drager
  • Lijder

Vrij, betekent dat de hond vrij is van deze gen mutatie
Drager, betekent dat de hond deze gen mutatie heeft en kan verspreiden
Lijder, betekent dat de hond zelf DM heeft
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 13:37   #2
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Echt top van je, dat je ook voor deze test bent gegaan .
Thanks .
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 17:55   #3
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Nog een aanvulling:

Een hond die als test resultaat VRIJ kreeg, heeft twee gezonde allelen. Deze hond zal zelf geen DM krijgen. Bij inzet voor de fokkerij zal deze hond deze afwijking ook niet doorgeven.

Een hond die als test resultaat DRAGER kreeg, heeft een gezond allel en een defect allel. Deze hond heeft in de regel vaak zelf geen DM symptomen (maar kunnen wel soms last hebben van het defecte allel) Bij de inzet voor fokkerij geeft deze hond theoretisch aan de helft van de nakomelingen het defecte allel door.

Een hond die als test resultaat LIJDER kreeg heeft twee defecte allelen. Deze honden krijgen zelf symptomen die bij DM horen. Bij inzet voor de fokkerij geven deze honden het defecte allel aan al hun nakomelingen door.


Ik ben er van overtuigd dat het alleen een kwestie van tijd is, voordat we alle defecten die nu al spelen in DH en SWH ras ook in het TsW ras gaan tegen komen.
Maar omdat er nu DNA testen voor Dwerggroei en DM beschikbaar zijn, kunnen we nu gaan bekijken in hoeverre en waar deze afwijkingen in het TsW ras verspreid zitten.

De Dwergroei (gen) mutatie zit breder verspreid (en in meerdere lijnen) dan we dachten.
Van de DM mutatie kennen we op dit moment slechts de officiële test resultaten van 2 TsW's (uit verschillende lijnen) die allebei DRAGER bleken te zijn. Maar ik denk dat er nog meer zullen zijn.
Maar omdat deze nare ziekte zich pas openbaart naar mate een hond ouder wordt, wordt DM vaak niet onderkend door de DA of de eigenaar.

Daarom zou het tenminste alleen al voor eigenaren van oudere honden met DM verschijnselen een goede reden zijn om een DNA test te laten doen!
Maar ook voor andere eigenaren en fokkers is het een goede suggestie om op DM te laten testen. Want alleen dan kunnen we zien hoe deze gen mutatie in het ras verspreid zit.


In alle labs die een DNA test voor DM hebben kan nu ook een Tsw getest worden, omdat we weten dat de SOD1-Gen mutatie het zelfde is bij de TsW.

In Nederland kun je bijvoorbeeld laten testen in het van Haeringen lab

Door het zenden van EDTA bloed of een swab met het test formulier naar:
Dr. van Haeringen lab . BV
Postbus 408
6700 AK Wageningen
Nederland


HIER kun je wat info vinden over de DM test

En HIER kun je een testformulier downloaden (en DM test aankruisen)

De DM test kost Euro 59,50 ex BTW
De eigenaar ontvangt hiervoor de rekening gelijktijdig met de test uitslag
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 20:27   #4
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

wat video's van honden met DM.. je kan je hond zelfs een mooi rolstoeltje laten aanmeten , voor zolang het duurt voordat de voorpoten het ook gaan begeven......
http://video.google.nl/videosearch?h...ed=0CB0QqwQwAw#

http://www.akcchf.org/video/viewer.cfm?vid=1 helaas in het engels maar geeft iets meer info over DM, maar dit was opgenomen voor dat de DNA test er was

http://www.akcchf.org/video/viewer.cfm?vid=2helaas in het engels maar gaat over DM en de verzorging
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 31-01-2010, 12:08   #5
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Mijn ouders hebben een Saarloos gehad met deze afwijking, erg zielig om te zien dat ze op een gegeven moment niet meer kunnen doen wat ze oh zo graag doen
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 31-01-2010, 20:53   #6
witteherder
Junior Member
 
witteherder's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 94
Send a message via MSN to witteherder
Default

Onze Zwitserse Witte Herder uit 1999 (toen nog Canadesische Witte Herder) heeft ook DM.

Dit is een vreseljke slopende ziekte en ik hoop dan ook dat iedereen die fokt zijn/ haar hond test.

Momenteel kan hij nog 2 km met een wandeling goed lopen.

Ik hoop echt dat we DM uit het ras TSW kunnen fokken door het fokbeleid daar goed aan te passen en iedereen bewust te maken van deze ellende.

Wij hebben het bij onze hond ontdekt toen hij 7 jaar was geworden.

Eerst leek hij soort van dronken maar later toen ik zijn achterpoten verkeerd plaatste zette hij ze niet correct terug en kon ik (per ongeluk) op zijn poot staan zonder dat hij ma 1 kik gaf.

Na 10-tallen bezoeken aan de dierenarts en uiteindelijk aan de universiteit in Gent kwam deze uitslag eruit.

Nu heeft hij overal zin in en gaat het nog maar zodra hij niet meer zelf kan lopen hebben wij wel besloten dat we hem dierwaardig laten gaan.

Regelmatig loopt zijn poep eruit als hij opstaat omdat zijn sluitspier niet werkt en soms plast hij waar ligt maar dat is nu nog sporadisch.

Zelf rent hij gewoon nog achter een bal aan en valt hij daarbij wel om etc.

Omdat wij het op onze site gezet hebben dat hij het heeft zijn wij benaderd door familiehonden van onze hond die wel dezelfde verschijnselen hadden maar toen was er nog geen test.

Het komt uit de lijn van zijn vader en moeder.
Maar zijn vader was een mooie showhond en heeft dus zeer veel nakomelingen.

Denk dat ik niet verder hoeft te vertellen wat voor gevolgen dat heeft gehad.

Dus .... testen

Niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen
__________________
"Dogs aren't our whole life, they make our lives whole"....Roger Caras

http://www.chiwisplace.nl
witteherder jest offline   Reply With Quote
Old 31-01-2010, 22:43   #7
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default


nog een 'fijn' filmpje....
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 31-01-2010, 22:49   #8
witteherder
Junior Member
 
witteherder's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 94
Send a message via MSN to witteherder
Default

Zover willen wij het niet laten komen

Maar dit is wel een goed voorbeeld van hoe het is
__________________
"Dogs aren't our whole life, they make our lives whole"....Roger Caras

http://www.chiwisplace.nl
witteherder jest offline   Reply With Quote
Old 02-02-2010, 18:27   #9
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
nog een 'fijn' filmpje....
dit vind ik reinste mishandeling, hoe kun je een hond zou in leven houden?? Je ziet aan zijn oortjes dat hij niet happy is. De Saarloos van mijn ouders hebben we laten inslapen toen hij niet meer normaal rond kon lopen en zijn behoeftes kon doen. Tevens begon hij toen ook flinke ligplekken te krijgen, wat dus ook voor ellende begon te zorgen. Je zag aan hem dat hij niet meer happy was, hij probeerde met de zijn grootste maatje mijn puli te spelen, maar hij kon het gewoon niet meer, heel heel erg zielig gezicht.
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 02-02-2010, 18:34   #10
witteherder
Junior Member
 
witteherder's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 94
Send a message via MSN to witteherder
Default

Ben ik helemaal met je eens en zo ver laten wij het dus niet komen maar feit blijft dat deze ellende zich pas na ongeveer 7 jaar zich pas laat zien en daarom is DNA testen zo belangrijk voordat een "topreu" ook of "topteef" veel nakomelingen heeft met dezelfde afwijking.

En ik denk dat deze ziekte net als dwergroei meer aanwezig is dan wij nu denken
__________________
"Dogs aren't our whole life, they make our lives whole"....Roger Caras

http://www.chiwisplace.nl
witteherder jest offline   Reply With Quote
Old 02-02-2010, 23:51   #11
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

enne als je een DNA test hebt gedaan hoef je eigenlijk geen enkele hond uit te sluiten van de fok, gewoon de juiste combinatie maken.
een eventuele lijder(zonder klachten) x met een vrije hond
drager x vrije hond

En als het gen zich in de populatie ver heeft verspreid zou je zelfs ook aan drager x drager kunnen denken , waarbij dan 1/4 van de pups lijder zouden worden. Want het is denk ik onmogelijk om in 1 of 2 generaties dit soort problemen helemaal uit te bannen... maar met z'n alllen kunnen we er wel voor zorgen dat er minder honden lijder zullen zijn.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2010, 09:53   #12
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Als ik zie wat er op het Duitse forum word geschreven over het testen, zo van : geen van mijn honden heeft het ooit gehad, dus hoef ik mijn fokdieren ook niet te testen

Ligt het aan mij of is dit wel een beetje erg kort door de bocht
Tuurlijk kun je niet maar even alle dieren uit de fok uitsluiten, wie weet wat je er dan in fokt als de populatie te klein word, maar ik vind dit wel een ziekte waarbij je de kans op drager X drager moet proberen te voorkomen.

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2010, 10:34   #13
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
En als het gen zich in de populatie ver heeft verspreid zou je zelfs ook aan drager x drager kunnen denken , waarbij dan 1/4 van de pups lijder zouden worden. Want het is denk ik onmogelijk om in 1 of 2 generaties dit soort problemen helemaal uit te bannen... maar met z'n alllen kunnen we er wel voor zorgen dat er minder honden lijder zullen zijn.
Dus als het zo mocht zijn dat er veel dragers in het ras zijn en te weinig vrije honden om verantwoord geen lijders van DM te fokken.
Is het volgens jouw wel mogelijk, drager op drager te zetten met het gevolg dat 1 op de 4 honden lijder van DM is/word ????

Dus bewust LIJDERS VAN DM fokken ??????
Bewust deze ellende op de wereld zetten ????????

Ik heb geen filmpies nodig om te weten hoe verschrikkelijk het is om je hond zo te zien.
Hoe verschrikkelijk het is om de keuze te moeten maken wanneer je je hond laat hemelen.
Die geestelijk nog steeds de zelfde is als een paar maanden geleden zonder enige ouderdom verschijnsel, en dus nog steeds staat te jumpen met het idee dat ie met je mee mag.
Maar doordat ie het lichamelijk niet aan kan onder de sitetable schuift omdat ie die bocht niet meer kan maken omdat de achterpoten niet meer werken.
En je je hond hier onder vandaan moet halen om dat ie dat zelfstandig niet kan.
Omvallen terwijl hij tegen een boom staat te piesse.
En dan heb ik het nog niet eens over hoe hij op dat soort momenten kijkt, want dat is hartverscheurend !!!!!

En dan de verhalen die je leest op het internet van mensen die tot het bittere einde gaan.
En hun hond in de kar stoppen, en wassen omdat ze in hun eigen vuil liggen.
Maar dat zo vaak moeten doen dat de hond niet meer droogt, je hem dan in de tuin op een kleedje ligt om te drogen.
En je dan terug komt en je de maden uit je eigen hond ziet kruipen omdat je hond zijn achterhand aan het afsterven is.


En al die ellende bewust fokken ???????
Knappe fokker die dat kan !!!!!!


__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2010, 17:05   #14
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Is er al een Tsjechoslowaakse Wolfhond die op oudere leeftijd deze aandoening heeft, en niet meer lopen kan ?
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2010, 20:11   #15
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Er zijn nog een heleboel andere dingen waar je ook aan moet denken wat betreft fokken, en het is dus niet alleen DM, maar bv ook HD/ED/ gedrag/dwerg etc.......
Daarbij moeten we eerst zien uit te vinden in hoeverre het gen zich heeft verspreid om preciese inschattingen te geven wat verstandig is.

IN MIJN OPTIEK denk ik dat als het gen een wijde verspreiding heeft binnen het ras het zeker goed zou zijn om drager x drager te kruisen. Het simpele statistische sommetje geeft dan dat je 3/4 'gezonde' honden krijgt en inderdaad 1/4 lijder. maar dus ook 1/4 vrije honden......

een lijder (die nog geen klachten heeft) zou je wel altijd met een vrije hond moeten kruisen, wat dus allemaal dragers oplevert.



Maar door dus te testen kun je voorkomen dat je lijder x lijder gaat kruisen (zonder dit te weten) en dus allemaal lijders krijgt.
En als je zonder te testen lijder x drager kruist , krijg je 1/2 dragers en 1/2 lijders.

Deze 2 laatse opties zijn wat mij betreft erger dan BEWUST drager x drager te kruisen.
Wat er uiteindelijk moet gebeuren indien dit mogelijk is, proberen dit gen te verdunnen in de populatie, het laatste wat er moet gebeuren is om alle honden die dit gen bij zich dragen als 'besmet' te gaan zien.
Dat zou namelijk heel erg dom zijn, en dan kun je het ras beter meteen opdoeken.
Het is waarschijnlijk dus niet mogelijk om in enkele generaties zo'n gen eruit te fokken, maar we kunnen wel proberen om de frequentie van lijders zo laag mogelijk te krijgen.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2010, 20:58   #16
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by wolfwoman-stefanie View Post
Is er al een Tsjechoslowaakse Wolfhond die op oudere leeftijd deze aandoening heeft, en niet meer lopen kan ?
Ja de test is gevalideerd voor TSW's, en daar hebben ze een TSW met DM voor gebruikt.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2010, 21:40   #17
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
IN MIJN OPTIEK.
"En in mijn optiek"
Moet je mensen eerst zo ver krijgen om hun hond te laten testen .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2010, 21:57   #18
witteherder
Junior Member
 
witteherder's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 94
Send a message via MSN to witteherder
Default

Eerst testen

Dan heb je een beeld van hoe de zaken ervoor staan

Dan pas fokbeleid erop aanpassen
__________________
"Dogs aren't our whole life, they make our lives whole"....Roger Caras

http://www.chiwisplace.nl
witteherder jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2010, 22:03   #19
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

natuurlijk eerst testen... maar met niet geteste dieren fokken is misschien nog wel schadelijker voor het ras dan met 2 geteste dragers fokken.

De vraag is ... zou je wel een pupje willen van 2 honden die niet getest zijn maar waarvan de fokker zegt dat er geen DM in zijn lijnen voorkomt??????
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2010, 22:34   #20
witteherder
Junior Member
 
witteherder's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 94
Send a message via MSN to witteherder
Default

Op basis van wat ik nu thuis heb zitten en wat ik zie

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

Maar ik ben van mening dat oa dwerggroei, DM en HD getest moet zijn alvorens een dier wordt ingezet in de fokkerij.

Nogmaals dat is mijn mening.
__________________
"Dogs aren't our whole life, they make our lives whole"....Roger Caras

http://www.chiwisplace.nl
witteherder jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org