Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-12-2008, 00:00   #1
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default Een tevreden Tjech,

is een moeie Tjech .
Maar nou komt het in het dagelijks leven voor, dat je niet elke middag 3 uur in het Duin of op de Hei kan lopen , of de hele dag trainen op de club .

En hier merk je dan toch wel degelijk dat Meneer zich zelf dan verveeld.
Niet zo zeer dat ie vervelend word maar je kan het echt van z'n kop aflezen dat het nu wel tijd is dat ie ff z'n energie er uit kan gooien.
Nou pak ik zelf dan ff de auto en fiets/step achterop en rij dan ff naar het Pannepad en pak daar de fiets/step met de doggies los mee 9 km dus is ff genoeg voor Meneer hij is niet total loss maar het ergste is er ff uit maar het kost me niet 3 uur .
Nu dus mijn vraag hoe doen jullie het op een dag dat je niet genoeg tijd om je doggie 3 uur te laten rossen in het duin/etc ??????
Want wat dit betreft is een ballegekkedoggie wel erg makkelijk .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 30-12-2008, 01:31   #2
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Voor van die "vreetgekke" doggies van mij is dit de SUPER truc:
Voer ze niet gewoon maar "zaai" de brokjes eens gewoon erg breed in de tuin Succes verzekerd!

Als je aan een "grote lap pens" kunt komen is het een leuke activiteit om die aan een boom of waslijn paal in je tuin te binden

De verbouwing van mn keuken met tig zooi (met bv apparatuur in verpakkingen) was echt FUN voor mn doggies En daar hebben zij aan te danken dat ik soms boodschappen scoor in dozen in diverse formaten . Verstop er dan later her en der iets lekkers in en je dogies hebben weer een tijdje plezier
Overigens doen lege eierdozen in dit opzicht ook wonderen
(tsja 't is ff vegen na het plezier van je doggies, maar dat heb ik er wel voor over)

En de meest zware cong met bijzonder vulling is ook nog steeds een succesnummer (alle nieuwere vondsten in uitvoering na de cong werden binnen een uur volledig gesloopt )
En een aanvullende truc is: de cong laten zien en ruiken en hem daarna ergens in huis verstoppen terwijl de doggy's ff AF moeten blijven.
Daarna krijgen ze commando ZOEK

De meest luie truc (voor de eigenaar ) is ZOEK de Andere Maar dat vergt wel enige voorbereidende training
Onze doggies weten bv al dat ze dan de andere schoen moeten zoeken die ergens in huis verstopt is en dat ze dan pas een beloning krijgen

Enne... met bijzondere/lekkere beloningen kun je ze elk voorwerp (met welke naam dan ook ) gericht leren zoeken!
Tuurlijk vereist dat eerst ook behoorlijke investering van de eigenaar! (maar het is ook echt leuk om te doen!)
Maar later heb je er ook echt profijt van
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 30-12-2008, 08:12   #3
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

De Kong (zwart) was bij mij zo stuk... Ook verstop ik brokjes in een oude sok of opgerolde handdoek met knoop erin.
Naast de fiets mee laten lopen, zorgt ook dat de stoom eraf is. Yara maakt ook dozen kapot, alles gaat altijd eerst naar onze "papierversnipperaar" voordat het in de container belandt .
Als ik bijvoorbeeld een strandwandeling van 3 uur heb gemaakt, doen we de dag erop rustig aan. Ik doe bewust niet iedere dag dingen die haar conditie verbeteren, want anders is ze niet te houden!!!
Na het eten krijgt ze altijd een kluif en daar wordt ze ook lekker rustig van.
Als we geluk hebben, komen we andere honden tegen waarmee ze kan spelen en dat helpt ook een heleboel!
In de tuin of huis kan je ook vanalles verstoppen, zoals Mijke al zei. Vinden ze prachtig en je bent meteen aan het trainen.

Ik merk alleen ontevredenheid, als ze een aantal uurtjes alleen geweest is. Als ze dan uit de bench komt, is ze opgefokt. Dat is ook direct over als ik met haar naar buiten ben geweest.

Eigenlijk is ze dus heeeeeeeeeeeel tevreden
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 30-12-2008, 13:13   #4
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Een vriendje of vriendinnetje uitnodigen om te komen spelen is ook handig als je zelf nogal lui bent. Met de combinatie grote tuin en onvermoeibaar speelkameraadje geraak je een heel eind...
Voor de rest kan ik mij aansluiten bij al het bovenstaande.
Alleen gaan fietsen als ze nog 'fris' zijn, is niet altijd een evengoed alternatief , zeker niet als je fietsmaatje Yuccah heet. Dan gaat zij fietsen met mij, ipv omgekeerd. Ze begint dan ook van die rare bokkesprongen te maken als ze niet zo snel mag lopen als ze wil.
Ik laat ze meestal eerst een kwartiertje spelen (trekspelletje ofzo) vooraleer ik de fiets uithaal.

Groetjes,
Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 30-12-2008, 14:25   #5
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Ik doe het anders. Cliff is nogal gefocust op ballen. Dus ik laat ze hier bij de uiterwaarden los. Geef Denzel de bal (als ie Cliff kan zieken wil ie wel een bal) en laat Cliff achter Denzel aan rennen om zijn bal terug te krijgen.
Ik zit dan lekker op mijn vaste boomstam te genieten van het zonnetje en 2 doggies die elkaar aan het afmatten zijn.
Thuis zijn ze kapot, en ik heb nog energie over voor 2.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 30-12-2008, 20:07   #6
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Liesbeth View Post
Een vriendje of vriendinnetje uitnodigen om te komen spelen is ook handig als je zelf nogal lui bent. Met de combinatie grote tuin en onvermoeibaar speelkameraadje geraak je een heel eind...
Groetjes,
Liesbeth
Denk dat het je nog veel meer tijd/werk kost om je tuin weer een beetje op orde te krijgen .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 30-12-2008, 21:35   #7
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Denk dat het je nog veel meer tijd/werk kost om je tuin weer een beetje op orde te krijgen .
Als iemand onze tuin ziet, denk die beslist dat we twee hangbuikzwijnen hebben
Het gras is verdwenen, en een tunnel richting buren die bang zijn voor honden in de maak
Gelukkig dat er dit voorjaar tegels komen, en een gritstrook voor de doggies hun behoefte ^^

Verder is het hier gelukkig zo, dat het veld maar 2 minuten lopen is, dus vrouwtje zet zich ergens heen, en de honden ploegen het veld om.
Net als er pas gezaaid is moet ik opletten dat de boer niet in de buurt is, die kunnen zo ontzettend gillen, maar niet hard rennen met hun rubberlaarzen

Beide pups houden mij nog steeds in het oog, dus ik hoef nog niet echt bang te zijn dat ze te ver afdwalen.

Tegen de tijd dat ze meer eisen gaan stellen, heb ik hier al leuke tips gezien, zeker met die dozen is een aanrader, daar wij wekelijks een paar leveringen hebben die in dozen zitten.

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org