Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Overig

Overig Alles over Tsjechoslowaakse Wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-10-2011, 20:35   #1
Sten
Junior Member
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 94
Default Toerskien met hond

Ook aankomende winter vertrek ik weer met enige regelmaat richting de sneeuw voor het (toer)skien. (Lopend omhoog met vellen onder de skies zodat je op plekken komt waar de overige wintersporters niet komen.)

Alleen wil ik nu dat mijn tsjech mee gaat maar ik zit met een paar vragen waar jullie wellicht een antwoord op hebben.

- Een tsjech die 4 dagen in de week mee fietst op de mountainbike (niet hard maar gewoon een 'gezellig' tempo) houdt die een dag toeren (4 -5 uur) vol? Omhoog lopen en naar beneden skien. Tycho rennen.

- Moet ik voetzooltjes kopen of werkt op het asfalt fietsen ok?

- Is het verstandig zo gauw we de top bereiken de hond wat eten (pens /kip?) te geven? Water?

-Slim om een vestje te kopen voor de hond met daarop iets van 'In training' om problemen met eventuele liftbedienden te voorkomen?

- Zijn er andere dingen waar ik nu nog rekening mee moet houden?

Lawine-kennis en pieper (ok voor hond, is paraat) , schep en sonde is allemaal paraat mede dankzij meerdere cursussen/ ervaring.

Toerskien: http://www.youtube.com/watch?feature...v=R3dW6x-tzNY#!

Toeren met hond:
http://vimeo.com/30255522

Ben benieuwd naar jullie mening. Mee gaat die sowieso.
Sten jest offline   Reply With Quote
Old 26-10-2011, 20:58   #2
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Hoi Sten, ik heb hier helaas geen ervaring mee. Het filmpje ziet er te gek uit, het plezier van de hond is te zien! Hopelijk deel je je ervaringen hiermee naderhand op het forum?!
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 26-10-2011, 23:07   #3
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hoi Sten,

Ben zelf zeker geen expert en zelfs nog steeds een "slechte beginnende skier" !)
Maar heb wel div. berg/sneeuw ervaring met TsW's ))

Een TsW met redelijke fiets conditie loopt (en rent) ook zonder moeite uren in bergen met sneeuw zonder schoentjes of bescherming . (naast pistes liepen ze (in tegenstelling tot ik zelf) zonder enige moeite zelfs ook de slee baan!

Zonder extreme inspanning volstaan in deze condities ook water en een beloning (zoals bij ons een mueslireep of kop koffie

Met een hond met een "speciaal vestje" gaat er een nieuwe wereld voor je open bij de liften! ) ( met onze "rescue dogs" voor lawine training werden we zelfs als VIPS behandeld en kregen we ook allerhande voorrang van liftbedienden ! )

Maar ook zonder vestje met een TsW in de lift geeft geen problemen. Eigen TsW en de doggies die ik ken hadden geen enkel probleem in schuifelende rijen met skischoenen, ski's en onnozelen die stokken gerust vlak voor je hond neerplanten
Bij 't instappen in lift geeft het ook altijd gelijk meer ruimte! Want slechts weinigen hebben trek om als een speer naast je TsW voor te dringen om board en ski's in het rekje van cabine te dumpen !
En als je een van de eersten bent in een cabine zal je het verbazen hoe weinig er nog maar bij je willen zitten hahahahaha

Op berg zelf kunnen mensen daarentegen natuurlijk ook wel iet wat spastisch reageren op je (loslopende) doggy!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 28-10-2011, 18:08   #4
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Hoi Sten,

Ziet er waanzinnig mooi uit!

Wij zijn met Otto ook wel eens hoog de Alpen in geweest met mershoge sneeuw en zoals Mijke aangeeft, geen problemen voor de Tsjech.

En onze Italiaanse vrienden in de Dolomieten met al hun Tsjechen doen 's winters niet anders, dag in dag uit.

Overigens, welk kant ga je uit en wanneer? Wij zijn met kerst en oud en nieuw met Ottokar en nog vele andere Italianen met hun Tsjechen in de buurt van Trento in Italie, ook hoog in de Dolomieten.
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 28-10-2011, 20:28   #5
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ik denk dat het aan de sneeuwconditie ligt , want als er 1 meter verse sneeuw ligt zakt de hond er echt wel in weg.
Daar heeft ook een TSW met een knappe conditie last van, de bewegingen worden anders en tel daar nog eens de berg op en af bij.
Ze gaan de spieren anders belasten, en dat dan elke dag 4 a 5 uur ?

We hadden in 2009 een vers pak sneeuw http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=10306
en ik heb met Nomad alleen sneeuwschoenwandelingen gedaan en dat waren wandelingen van hooguit 3 uur, en aan Nomad merkte je toch dat ie in de avond stijf was en spierpijn had.
Dat soort wandelingen werden halverwege de week echt een stuk minder en korter .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 29-10-2011, 12:46   #6
Sten
Junior Member
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 94
Default

Waar we naar toe gaan en wanneer blijft tot 1 week van te voren vaak onduidelijk omdat we gaan 'waar ze vallen'. Het leukst vind ik dan altijd nog de kleine gebieden ivm de rust, weinig drukte en de overzichtelijkheid van het gebied.

Zo gauw ik geweest ben zal ik het met jullie delen. Tnx.
Sten jest offline   Reply With Quote
Old 06-01-2013, 13:01   #7
Sten
Junior Member
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 94
Default

http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=24699

we zijn er bijna
Sten jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org