Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-06-2010, 23:32   #1
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default hart voor Dieren en DM

in het blad hart voor Dieren van juni 2010 staat een stukje over DM. Helaas staat er dus onzin in, nml: "want met dragers van het gen moet natuurlijk niet gefokt worden" In ieder geval gingen mijn nekharen er van overeind staan. En het telefoontje wat ik eraan gewaagd heb maakte dat niet veel beter

Mochten meer mensen dit blaadje hebben lees het artikeltje dan maar even kritisch door......

dit is in ieder geval het mailtje wat het blad HVD van mij heeft gekregen.

na aanleiding van mijn telefoontje over het artikel over DM in het tijdschrift hart voor Dieren juni 2010, moet me nog wat van het hart.
De zin: "Want met dragers van het gen moet natuurlijk niet gefokt worden" slaat helemaal nergens op.

Waarschijnlijk hebben jullie de manier van vererven van het probleem nog niet helemaal duidelijk, en ik weet zeker dat jullie de lezers van jullie blad met deze opmerking op het verkeerde been zetten.
De afwijking van DM is een recessieve afwijking dwz dat je er 2 van moet hebben voordat je dus problemen krijgt
als je dus een drager met een vrije hond kruist krijg je enkel gezonde honden nml de helft die drager( gezond) is en de helft die vrij(gezond ) is.
zelf als je een lijder (dwz in potentie een zieke hond, maar vaak pas problemen op late lft) met een vrije hond zou kruisen krijg je enkel gezonde honden namelijk allemaal dragers dus gezonde honden.


Ik vind het erg jammer dat jullie fokkers die wel op een goede manier met het ras bezig zijn (en ja die heb je ook), het op deze manier erg moelijk maken. zeker omdat er rassen zijn waarbij er dus wel mensen zijn die willen testen en die hun kop niet in het zand steken. rassen waarbij er nu al fokkers zijn die testen op DM zijn o.a. de tsjechoslowaakse wolfhond en de saarlooswolfhond.

Hopelijk komt er nog een rectificatie van het stuk over DM, want ik denk dat er een heleboel lezers een hoop waarde hechten aan de correctheid van de geschreven artikelen.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org