Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-04-2009, 17:21   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Test voor hypofysaire dwerggroei TsW is beschikbaar!

De test voor hypofysaire dwerggroei werd door de universiteit in Utrecht onlangs ook voor het TsW ras gevalideerd.
Vanaf april 2009 is het dus mogelijk om ook een TsW op hypofysaire dwerggroei te testen!

Er zijn binnen het TsW ras helaas ook meerdere dwergen (uit verschillende lijnen)bekend.
En indien slechts 1 procent van de honden dwerg is binnen een populatie, zal 18 procent van de populatie drager van deze gen mutatie zijn.!
En het aantal dragers is in de praktijk dan ook vaak veel hoger dan men denkt



Maar vanaf heden hoeven er dus geen TsW dwergen meer geboren te worden!

Want door middel van een simpele test kan nu vastgesteld worden of een hond drager is van dit gemuteerde gen en kan daar het fokbeleid op aangepast worden.

Er hoeven dus ook geen honden uitgesloten worden voor de fok.
Maar men hoeft alleen maar geen drager x drager (van dit gen) meer te kruisen!


Daarom is het zinvol om zo veel mogelijk TsW’s te testen om te zien hoe deze mutatie binnen het ras verspreid zit.
En om te voorkomen dat er nog een ooit een TsW dwerg geboren zal worden, zal men alle TsW’s waarmee gefokt wordt hierop zeker moeten gaan testen!




Hoe een eigenaar zijn TsW kan laten testen op hypofysaire dwerggroei:

Omdat waarschijnlijk nog niet alle dierenartsen op de hoogte zijn van de test, kan het handig zijn om hen ook een kopie te geven van het artikel van dr. H. Kooistra en drs. A. Voorbij: Hypofysaire dwerggroei bij de Duitse herdershond en de Saarlooswolfhond -Beschikbaarheid van een genetische test- Hier is dit document te downloaden.

Een bloedafname formulier is voorlopig hier als pdf file te downloaden, waarna je het uit kunt printen **. (mogelijk zal de RV in de toekomst een eigen formulier ontwikkelen dat dan ook op hun site te downloaden is)
** Een pdf bestand is te openen met het programma Acrobat Reader. Als dit programma nog niet op je computer staat, kun je dit Hier gratis downloaden
  • De eigenaar/houder van de hond kan alle info over zichzelf en de hond invullen op het bloedafname formulier
  • Daarna kan de eigenaar naar zijn eigen dierenarts gaan met zijn TsW, het ingevulde formulier, de stamboom en een kopie van de stamboom.
  • De dierenarts kan vervolgens het schipnummer checken, het formulier verder invullen en ondertekenen.
  • En 4ml EDTA bloed afnemen

Het 4 ml bloedmonster kan (in een EDTA buisje) samen met het ondertekende formulier en een kopie van de stamboom door de dierenarts gezonden worden naar:

Dr. H.S. Kooistra
Department Geneeskunde van Gezelschapsdieren
Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht
Yalelaan 108
3584 CM Utrecht
Nederland



  • Na de test zal de universiteit een rekening naar de eigenaar sturen.
  • De kosten van deze (arbeidsintensieve) genetische test zijn ongeveer 100 euro (exclusief BTW)
  • Wanneer de universiteit de betaling van de eigenaar heeft ontvangen, wordt hem/haar de uitslag toegestuurd.
  • Wanneer de hond vrij is van dwerggroei, ontvangt u daarvan een officieel certificaat.

Onderstaand nog enige informatie over hypofysaire dwerggroei.


Wat is hypofisaire dwerggroei:
Dwerggroei is een ernstige ongeneeslijke genetische afwijking die je geen enkele hond toewenst. Een dwerg heeft een slecht ontwikkelde hypofyse, waardoor bepaalde hormonen (zoals bv groeihormoon) weinig of niet geproduceerd worden. Doordat ook het schildklierstimulerend hormoon te weinig geproduceerd wordt hebben zij ook een traag werkende schildklier. Behalve dat deze honden klein blijven hebben ze last van allerhande nare bijkomende kwalen (b.v kaalheid, jeuk, ontstekingen, niet goed functionerende lever en nieren, sloom/traag gedrag) als ze niet dagelijks medicijnen krijgen.



Herkenning en aanwezigheid van dwerggroei binnen een ras:
Niet altijd worden dwerggroei door een fokker herkend! Veel dwergen sterven al in de baarmoeder of worden dood geboren. Daarnaast overlijdt meer dan 90% van de levend geboren dwergen in de eerste week.
Enigszins in groei achterblijvende pups worden door een fokker ook vaak niet als dwergjes herkend. Vaak ziet men pas na een week of 4 (of nog later) dat een pup een afwijkend is van de anderen.
Binnen de rassen Duitse herder, de Karelische Berenhond, de Saarlooswolfhond en de Tsjechoslowaakse wolfhond komt in ieder geval hypofysaire dwerggroei voor.

__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 20:44   #2
Zarukas
Junior Member
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 104
Default

Hoe is de procedure als er al bloed opgeslagen is bij Genetic Counseling Services?

groet,
Marjan
Zarukas jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 20:47   #3
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

*edit*

Zie 2e bijdrage....
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd

Last edited by Azazel; 08-04-2009 at 22:13.
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 21:14   #4
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Zijn de fokker in NL/BE de enige die dit gaan testen of wordt dit ook aan buitenlandse fokkers voorgelegd? Ik lees er namelijk niks over op de anderstalige fora ...
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 21:55   #5
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Is er geen mogelijkheid om de test goedkoper te maken door het massaal afnemen ervan op bijvoorbeeld een Club Match? Ik kan me voorstellen dat de prijs voor veel mensen een probleem kan zijn. Daarbij komt de ogentest en HD-foto's enz..
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:05   #6
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

De test is volgens mij nog alleen in utrecht beschikbaar aan de universiteit. Iedereen is vrij om bloed van zijn of haar hond in te sturen , als je wil weten of je hond drager is.

Het is inderdaad zo dat als er 1 % dwergen geboren wordt dat dit betekend dat er 18 % van de populatie drager is! (dit is gewoon statistiek) tsja.. en hoeveel dwergen er zijn dit weet niemand precies.. helaas zijn fokkers daar nog niet heel erg open over.. maar misschien komt daar wel verandering in... je weet het maar nooit

Het is in ieder geval zo dat er bij de Saarlozen fokkers waren die echt 100% zeker wisten dat er geen dwergen in hun lijnen voorkwamen, deze fokkers hebben echter wel mee gedaan aan het onderzoek , en dus ook in deze lijnen kwam het dwerggen voor!!

De NVTW gaat binnenkort bij het fokkersoverleg bekijken hoe ze dit probleem aan willen gaan pakken. Maar het staat iedereen vrij om bloed in te sturen van zijn of haar hond. Zeker van fokdieren is het misschien verstandig.

En dan is de moeilijkheid natuurlijk nog...... hoe gaan de andere rasverenigingen dit oppakken.. ook nog ff de kop diep in het zand, of gaan ze met z'n allen dit probleem aanpakken ?

Als er buitenlandse fokkers zijn die interesse hebben kunnen ze altijd even kontakt met Mijke/faculteit utrecht of de NVTW opnemen over het hoe of wat.

Voor zover ik weet is de ontwikkeling van de test een hele dure.... dus ik denk dat de test voorlopig alleen op de universiteit gedaan zal worden


IK hoop in ieder geval dat er een goede inventarisatie gedaan kan worden, zodat je ook wat meer kan zeggen over de verspreiding van dit gen in het ras.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:08   #7
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Goedkoper kan de test niet... maar we zijn bezig om iets te bedenken om de afname 'gratis' te laten gebeuren op bv een clubmatch.. maar dit gaat eerst in het fokkersoverleg besproken worden.
Ik denk dat als je door je dierenarts bloed laat prikken bij bv HD test of jaarlijkse vaccinatie/check hij/zij hier ook niet veel extra voor zal rekenen

Quote:
Originally Posted by ELISE View Post
Is er geen mogelijkheid om de test goedkoper te maken door het massaal afnemen ervan op bijvoorbeeld een Club Match? Ik kan me voorstellen dat de prijs voor veel mensen een probleem kan zijn. Daarbij komt de ogentest en HD-foto's enz..
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:08   #8
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi luitjes,

In een vorig topic las ik dat er wereldwijd +/- 7500 TSW's zijn.
Met 1 bevestigde dwerg en het feit dat 1 procent dwerg betekent dat er 18 procent drager is kom ik tot de volgende rekensom.

100 % / 7500 = 0,0133333 (1 procent van de tsw's)

0,013333 x 18 = 0.24% drager.

Mijn vraag aan jullie: Is het op dit moment verstandig om alle honden waarmee gefokt word te testen, of om alleen honden te testen die uit verdachte lijnen komen? (Het uiteindelijke oordeel wel/niet testen is natuurlijk voor elke fokker zelf om te beslissen.)

Verder is elke dwerg er 1 teveel, laat daar geen misverstand over bestaan. Ik wil alleen als voorschot op het fokkersoverleg van 8 Mei graag jullie mening hierover peilen. Dan kan iedereen zich alvast voorbeidden en met goed beslagen argumenten op het fokkersoverleg verschijnen. Voor iedereen goed, en zeker voor de TSW.


Groetjes,
Barry

*Edit* letterkleur aangepast..
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd

Last edited by Azazel; 08-04-2009 at 23:10.
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:16   #9
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

@Barry, krijg je last van GIRLSSSSSSSSPOWERRRRRRRRRR ?????
Je gaat al in het roze tikke .
Zal maar op gaan passen met zolang s'morgens voor die spiegel te staan .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:18   #10
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Er zijn dus meer dwergen bekend!! over hoe en wat weet ik niet.. maar ik denk dat er meer onder de zoden geschoven wordt dan dat jij en ik willen weten

Niet iedere fokker is hier erg open over!! en zoals bij de saarlozen het kan dus in je lijn zitten zonder dat je dit weet!
zoals al eerder geschreven is gaan er dus ook een boel dwergen dood in de baarmoeder en worden geresorbeerd en hier zie je dus niks van terug.. hoogstens in je aantal pups... maar ja dat wist je toch al niet

dus beginnen met een inventarisatie.. voordat er allerlei dingen geroepen gaan worden lijkt mij dus erg slim!!
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:23   #11
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
@Barry, krijg je last van GIRLSSSSSSSSPOWERRRRRRRRRR ?????
Je gaat al in het roze tikke .
Zal maar op gaan passen met zolang s'morgens voor die spiegel te staan .
haha... ik leef nu eenmaal op een roze wolk..
Ik d8 echt dat ik het wit markeerde.... wat van die mooie lange lokken al niet met je kunnen doen he.. hahahaha

Groetjes,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:23   #12
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
Niet iedere fokker is hier erg open over!! !!
Het is niet alleen het open zijn .
Er komt hier ook een boel ontwetendheid bij .
Niet iedereen herkent het als de dwerg , en denkt dat ie gewoon een achtergebleven pup had.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:24   #13
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
haha... ik leef nu eenmaal op een roze wolk..
Ik d8 echt dat ik het wit markeerde.... wat van die mooie lange lokken al niet met je kunnen doen he.. hahahaha

Groetjes,
Barry
MUHAHHAHAHHAHAHAHHAHAHA .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:27   #14
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Maar in ieder geval wordt het probleem dus niet onderkend... op welke manier dan ook
vandaar de inventarisatie ........ in nederland zijn er gelukkig een heleboel verschillende lijnen die overal en nergens vandaan komen... dus als we gewoon eens wat hondjes gaan inventariseren kan er misschien wel een conclusie getrokken worden.

En misschien is het dan wel wat Barry hoopt een stom in een glas water.... maar dat weet je dus pas als je inderdaad wat honden hebt gecheckd.

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Het is niet alleen het open zijn .
Er komt hier ook een boel ontwetendheid bij .
Niet iedereen herkent het als de dwerg , en denkt dat ie gewoon een achtergebleven pup had.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:29   #15
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
Er zijn dus meer dwergen bekend!! over hoe en wat weet ik niet.. maar ik denk dat er meer onder de zoden geschoven wordt dan dat jij en ik willen weten

Niet iedere fokker is hier erg open over!! en zoals bij de saarlozen het kan dus in je lijn zitten zonder dat je dit weet!
zoals al eerder geschreven is gaan er dus ook een boel dwergen dood in de baarmoeder en worden geresorbeerd en hier zie je dus niks van terug.. hoogstens in je aantal pups... maar ja dat wist je toch al niet

dus beginnen met een inventarisatie.. voordat er allerlei dingen geroepen gaan worden lijkt mij dus erg slim!!
Hoi judith,

Kijk, ik snap best dat sommige fokkers hier niet "open" over zijn.

Maar wat zou op dit moment dan "plan de campagne" moeten/kunnen zijn? Zomaar ieder ouderdier testen zonder dat bekent is hoe groot het probleem nu daadwerleijk is, of gericht testen?

groetjes,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:30   #16
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Inventariseren!!
ouder dieren testen
openbaarheid van de testresultaten
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 23:02   #17
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by Manishdra View Post
Zijn de fokker in NL/BE de enige die dit gaan testen of wordt dit ook aan buitenlandse fokkers voorgelegd? Ik lees er namelijk niks over op de anderstalige fora ...
Alle vertalingen komen er binnenkort te staan Maar ik kan niet heksen en zit niet de hele dag achter de comp! Dus nog FF geduld aub!

Maar omdat het een Nederlandse test is, leek het mij wel zo aardig om hier alvast het hele verhaal te plaatsen!

En ook TsW eigenaren uit andere landen kunnen (net als bij SWH en DH) bloed opsturen voor de test.
En wie er gaan testen ligt aan de eigenaren en fokkers zelf

En wat de test zelf betreft, deze wordt zoals Judith al vertelde alleen nog maar in Utrecht gedaan.
De ontwikkeling van de test heeft heel veel tijd en geld gekost. En daarnaast is het ook een arbeidsintensieve test, vandaar deze prijs.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 07:53   #18
Zarukas
Junior Member
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 104
Default

Voor mij als leek nog even een vraag:
Begrijp ik het goed dat ik alsnog bloed moet laten afnemen voor deze test,
ondanks dat er van mijn honden net bloed is opgeslagen bij Genetic Counseling Services voor opslag en bepalen van het DNAprofiel?
Of kan Genetic Counseling Services gevraagd worden om bloed af te staan aan Utrecht voor deze test?

groet,
Marjan
Zarukas jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 08:32   #19
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

ik denk dat je inderdaad kan vragen of die bloedbank een stukje van je bloed kan afstaan aan utrecht

misschien kun je ook nog even wachten tot een clubmatch of andere byeenkomst.... om opnieuw bloed af te nemen.. tenzij dit natuurlijk een klein drama was
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 13:46   #20
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Quote:
Originally Posted by mijke View Post
Alle vertalingen komen er binnenkort te staan Maar ik kan niet heksen en zit niet de hele dag achter de comp! Dus nog FF geduld aub!
Kun jij niet heksen? Heb ik me toch vergist...
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org