Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-08-2009, 22:12   #1
Dorien
Junior Member
 
Dorien's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Schriek
Posts: 12
Default Voorstellen :D (beetje lang, sorry)

Hallo, ik ben Dorien, 22 jaar oud en woon samen met mijn vriend in Belgie en we delen ons huis met 2 border collies en 1 kruising Tsjechoslowaakse wolfhond - Zwitserse witte herder. Als kind had ik al een zwak voor border collies en husky's. Alle boeken die er in de bibliotheek over te vinden waren, las ik en als ik ze uit had, bracht ik ze terug om ze vervolgens enkele weken later terug te ontlenen. De droom om ooit een border collie in huis te hebben, ging in vervulling toen ik ging samenwonen met mijn vriend. We haalden een pup in huis en bijna een jaar later, adopteerden we er ook nog eentje uit het asiel.

Na een tijdje begon het te kriebelen om een derde hond in huis te halen. Ik had rond die tijd ook een artikel gelezen over de saarlooswolfhond en deze hond sprak mijn vriend en mij enorm aan maar tegelijk hadden we ook wel wat schrik voor deze hond, die toch niet echt aan iedereen besteed is. Ondertussen neusde ik ook nog wat rond op websites van asielen om te zien wat daar nog allemaal zat en op een dag was er in een asiel in de buurt een kruising husky, een reutje, binnengekomen. We waren wel benieuwd naar deze hond en zijn een kijkje gaan nemen. Het werd ons al snel duidelijk dat er geen huskybloed in deze hond zat maar wat was het dan wel? Een asielmedewerker liep al luid te roepen dat het een onhandelbare hond was, zo'n dinges, een kruising saarloos, niets mee aan te vangen, te veel instinct... In eerste instantie klikte het niet met onze eigen border collie reu maar dat kwam doordat de kennismaking aan de leiband gebeurde en dat dus niet ideaal was. Toch raadde het asiel ons af om deze hond te adopteren omdat we er al twee hadden en er niet echt een klik was tussen beide reuen (wat natuurlijk kwam door de onnatuurlijke situatie aan de leiband). Enigzins teleurgesteld gingen we terug naar huis.

Een week ging voorbij en we kregen de hond niet uit onze kop. Onze hondenschool raadde ons aan om de honden op neutraal terrein kennis te laten maken en we trokken terug naar het asiel. De mensen van het asiel hadden nu wel in de gaten dat we het beste voorhadden met de hond en ze besloten hem een week op proef mee te geven. Na een kennismaking op neutraal terrein en wat gesnauw hier en daar, leek het dan toch goed te gaan. De proefweek verliep best wel spannend en halverwege de week ging het echt de goede kant op. De honden speelden samen! Trots gingen we, na de proefweek, melden aan het asiel dat ze de hond niet terug kregen! En zo kwam Otchum in ons midden!

Maar hoe ben ik te weten gekomen wat voor kruising hij is?
Wel, dat is een tamelijk lang verhaal maar ik zal proberen om het kort te houden

We kregen zijn boekje mee naar huis en daar stonden nog de gegevens in van de vorige eigenaar. Dat deed een belletje rinkelen. Het adres was hetzelfde als dat van een ex-klasgenoot! Ik heb haar toen gemaild en ben zo uiteindelijk bij de fokster terecht gekomen. Een marginale vrouw die beweerde dat ze een echte wolf had zitten en deze haar Zwitserse witte herder liet dekken. Ze beweerde dat dit een nieuw ras was! Een "Tjechische Canadese wolfdog" of iets van die strekking. Al snel werd mij duidelijk dat deze dame enkel geld probeerde te verdienen met de benaming "wolf" (ze verkocht pups voor 600 euro). Ik zag foto's van haar "wolf" op haar website en na er ook enkele andere mensen naar te hebben laten kijken, was het duidelijk dat dit geen wolf was maar een Tsjech of misschien nog een kruising. Het feit dat ze in de benaming van haar "ras" ook "Tjechische" gebruikte, duidde er ook wel op dat de wolf in kwestie eigenlijk een Tsjech was.

Een hele tijd later stuit ik op een advertentie waarin madam van haar honden afwil. Geen tijd meer, mogelijk een verhuis, ze moeten weg en snel! Ik mail haar om hulp te bieden maar krijg nooit antwoord. Een tijdje later krijg ik een mail van iemand die er ook mee bezig was om contact te zoeken met deze vrouw waarin stond dat madam gewoon verhuisd was en de honden had achtergelaten De "wolf" en een Alaskan Malamute kruising (mogelijk een dochter van de "wolf") hebben ze kunnen vangen en zijn naar een asiel gebracht, de Zwitserse witte herder is gevlucht en denk ik nog steeds niet gevonden. En nu komt het...
De hond in dit topic http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=11628 is dus de vader van onze Otchum. Gelukkig heeft hij een nieuwe thuis gevonden! Eentje waar hij niet in een vuil kot moet zitten en enkel goed is om geld op te brengen.

Onze Otchum mag dan wel een kruising zijn, veel heeft hij niet geerfd van mams. Qua karakter is hij een echte Tsjech! Het arme beestje heeft ook al erg veel meegemaakt! Zijn levensloop heb ik kunnen samenstellen door de verhalen van de fokster, het asiel en mijn klasgenoot.

*26-01-08: Otchum wordt geboren in een vuile werpkist samen met ongeveer 8 of 9 andere puppies.

*Wanneer Otchum 9 weken oud is, heeft hij nog steeds geen baasje gevonden, blijkbaar werkt de term "wolf" niet zo goed meer. Fokster besluit dan maar om Otchum naar een puppywinkel te doen. Met deze winkel heb ik ook contact gehad en ook zij beweren dat het een kruising is met een echt wolf!

*Iemand koopt Otchum daar maar besluit na enkele weken dat de hond om een of andere reden niet goed genoeg meer is en hij wordt teruggebracht naar de winkel

*Nog een tijdje later komt er een nieuw baasje op de proppen (de moeder van mijn klasgenoot). Ze koopt hem, ondertussen was hij al 6 maanden oud. Otchum blijkt een hele goede hond te zijn voor die moeder, haar dochter en kleinzoontje maar heeft het niet zo op mannen. Ook jankt hij 's nachts de boel bij elkaar, niet zo leuk als je in een rijtjeshuis woont. Zij beweren dat Otchum agressief was en mannen beet. Hij zou zelfs naar een kind gebeten hebben. Enkeltje asiel dus...

*Otchum is 8 maand en wordt geadopteerd door een meisje dat samen met haar moeder op een appartement woont. De moeder moet niets van de hond weten en blijkbaar voelde hij dat aan. Hij zou zich agressief hebben opgesteld tegenover de moeder. Terug naar het asiel ermee...

*Otchum is 9 maand en eindelijk komt het geluk hem tegemoet. Hij mag bij ons komen wonen!

Van de agressie waarvan meermaals sprake is, hebben wij nog niets gemerkt. Wel is het zo dat hij een keer op een feestje bij mijn schoonmoeder, een keer gehapt heeft naar bepaalde mensen. Het was er erg druk en waarschijnlijk had hij op dat moment veel stress. Deze mensen waren aan het spelen met onze borders en op die momenten hapte (hij heeft NIET gebeten) en jankte hij. Volgens ons wilde hij op dat moment zeggen dat hij er genoeg van had. We hebben dus ook maar besloten om hem geen feestjes meer te laten meemaken. En janken, tja, dat deed hij hier in het begin ook maar met veel moeite hebben we het er bijna helemaal uitgekregen. Hij jankt een vijftal minuutjes als hij in zijn bench zit als we gaan slapen en eigenlijk is het meer jammeren, niet echt janken. Blaffen hebben we hem overigens ook nog nooit horen doen. Hij heeft er nog wel wat moeite mee als zijn maatje, onze borderreu, met ons mee mag en hij thuis moet blijven maar dat komt ook wel goed! Verder pikt hij ook alles wat los en vast zit en hij zal niets doen voor niets (je zou wel gek zijn ook, waarom gaan zitten als het niets opleverd??? ) maar dat vinden we wel grappig! Oh ja, dat was ook nog een reden van afstand: hij breekt benches af! Ondanks de waarschuwing die we al hadden, heeft hij hier ook nog eens twee ijzeren benches en een plastic autobench gemold. Nu heeft hij een extra stevige bench voor binnen en een aluminium autobench (de lijst met gesneuvelde voorwerpen is trouwens nog veel langer maar dat zal ik jullie besparen )

De kans is groot dat we in de toekomst een echte Tsjechenpup in huis halen. Ik vind Otchum en zijn karakter helemaal geweldig! Ik vind het fantastisch dat hij toch net dat ietsje meer wolf is dan de doorsnee hond. Hoe hij op wandelingen ervoor zorgt dat er niemand van de roedel afdwaalt is geweldig!

Hier nog enkele foto's van onze woeffers:

Van boven naar onder: Rocco, Otchum en Gillian:


In de sneeuw:


Otchum die het slachtoffer wordt van de brutale borders :


"Zwemmen":


Natte hond:


Mooi koppie:


Zo, dat was het dan. Pfieuw, sorry voor het lange verhaal maar ik geraak altijd zo op dreef als ik over Otchum vertel Ik kan er maar niet met m'n verstand bij wat dat arme beest allemaal is overkomen dus ben ook iedere keer weer opgelucht dat ik het van me af kan schrijven
Dorien jest offline   Reply With Quote
Old 18-08-2009, 22:24   #2
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Nogmaals welkom op het forum !

Pffttt... wat heeft dat beesie al een hoop
meegemaakt in zijn jonge leventje.
Fijn dat hij nu bij jullie zijn 'gouden mandje' gevonden heeft




En ja, over die z.g.n. fokker...kan ik beter niets zeggen.....

__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie

Last edited by wolfwoman-stefanie; 18-08-2009 at 22:28.
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 18-08-2009, 22:27   #3
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Welkom op het forum... jeetje zeg wat een verhaal... dat hij al zoveel baasjes heeft gehad. Sommige mensen zouden toch gewoon bij Bart Smit een hondje moeten halen , zelfs een goudvis zijn deze mensen niet waard!!

IN ieder geval fijn dat hij nu zo'n fijn huis gevonden heeft , met een baasje die zijn afkomst weet te waarderen
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 18-08-2009, 22:43   #4
Dorien
Junior Member
 
Dorien's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Schriek
Posts: 12
Default

Dank jullie voor het hartelijke welkom
En inderdaad, sommige mensen zouden zich beter een pluche hond aanschaffen
De border collie, Rocco, die we ook uit het asiel hebben, heeft ook geen al te leuke tijd beleefd bij zijn vorige eigenaars alleen weet ik er geen details van. Maar zijn gedrag toen we hem pas hadden, zegt genoeg. Het beestje kon amper rennen (leek wel een pasgeboren hertje), wist niet wat hij met een bal moest doen, was doodsbang van bezems en kranten (), kinderen en mannen moest hij niet van weten... Gelukkig is hij nu een hond met een pak meer zelfvertrouwen!
Dorien jest offline   Reply With Quote
Old 18-08-2009, 22:58   #5
monique
Junior Member
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 22
Default

Hoi Dorien,

Ik heb zelf ook eenzelfde kruising maar dan in de vrouwelijke vorm.
De tekening is bijna identiek. Haar naam is Chinook en ik heb haar als pup van 7 weken uit een gepland nest gekregen. Zij is niet zo`n sloper maar ik moet ook wel het een en ander ondernemen om dingen van haar gedaan te krijgen. Verder is ze ontzettend lief , makkelijk met kinderen en volwassenen. Jaagt zeer graag op konijnen, muizen en eekhoorns, maar vangt alleen af en toe een muis. Helaas houdt ze niet van een grote groep honden en met de laatste wandeling in de Loonse en Drunense Duinen ben ik toch maar afgehaakt. Dus dan lees ik maar een beetje wat er op het forum komt zodat ik altijd weer iets opsteek.IMG_2416.jpg groetjes Monique
monique jest offline   Reply With Quote
Old 19-08-2009, 06:32   #6
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Nogmaals welkom Dorien.

En inderdaad zeg wat een verhaal mbt jullie kereltje
Ik ben heel blij voor hem dat hij baasjes gevonden heeft die hem de hond laten zijn die hij is, en hem niet proberen te transformeren in iets wat hij niet is.

Wat die zogenaamde fokster (ik zal het maar bij dat woordje houden anders word het forum zo on-smakelijk) betreft, is dat inderdaad een mens wat ze beter met de straatstenen gelijk kunnen maken.
Ze zoekt blijkbaar een "geldwolf" en toen ze die niet vinden kon, heeft ze haar dieren maar gedumpt.

Ik wens jullie verder heel veel plezier hier op het forum, en met jullie roedel

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 19-08-2009, 11:47   #7
Dorien
Junior Member
 
Dorien's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Schriek
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by monique View Post
Hoi Dorien,

Ik heb zelf ook eenzelfde kruising maar dan in de vrouwelijke vorm.
De tekening is bijna identiek. Haar naam is Chinook en ik heb haar als pup van 7 weken uit een gepland nest gekregen. Zij is niet zo`n sloper maar ik moet ook wel het een en ander ondernemen om dingen van haar gedaan te krijgen. Verder is ze ontzettend lief , makkelijk met kinderen en volwassenen. Jaagt zeer graag op konijnen, muizen en eekhoorns, maar vangt alleen af en toe een muis. Helaas houdt ze niet van een grote groep honden en met de laatste wandeling in de Loonse en Drunense Duinen ben ik toch maar afgehaakt. Dus dan lees ik maar een beetje wat er op het forum komt zodat ik altijd weer iets opsteek.Attachment 1889 groetjes Monique
Wauw zeg, wat lijken ze op elkaar! Otchum kan ook zo'n snuit trekken als hij staat te genieten van een zacht briesje Echt jagen hebben we Otchum nog niet zien doen. We hebben dan ook nog niet echt een konijn of eekhoorn gezien tijdens wandelingen dus wie weet doet hij het wel. Wel weet ik van vorige eigenaar nummer 2 dat Otchum en kippen niet zo goed samengaan. Hij vertoont een nogal ongezonde interesse maar gelukkig hebben we dus geen kippen
Dorien jest offline   Reply With Quote
Old 19-08-2009, 11:50   #8
Dorien
Junior Member
 
Dorien's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Schriek
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by Tatti View Post
Nogmaals welkom Dorien.

En inderdaad zeg wat een verhaal mbt jullie kereltje
Ik ben heel blij voor hem dat hij baasjes gevonden heeft die hem de hond laten zijn die hij is, en hem niet proberen te transformeren in iets wat hij niet is.

Wat die zogenaamde fokster (ik zal het maar bij dat woordje houden anders word het forum zo on-smakelijk) betreft, is dat inderdaad een mens wat ze beter met de straatstenen gelijk kunnen maken.
Ze zoekt blijkbaar een "geldwolf" en toen ze die niet vinden kon, heeft ze haar dieren maar gedumpt.

Ik wens jullie verder heel veel plezier hier op het forum, en met jullie roedel

Gr
Tatiana
Dank je

En ik heb ook geprobeerd om een andere omschrijving te vinden dan "fokster", want dat is ze niet waard, maar ik vond niets anders dat toch een beetje netjes bleef
Dorien jest offline   Reply With Quote
Old 19-08-2009, 13:34   #9
dibbes
Junior Member
 
dibbes's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: midwoud
Posts: 22
Default

Jeetje wat heeft hij al veel meegemaakt in zijn korte leven.

Welkom hier en gelukkig heeft hij nu de juiste personen gevonden zodat er wat rust in zijn leven is en hij bij jullie echte tjechen streken kan uithalen.
dibbes jest offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 14:34   #10
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Welkom op het forum .
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 16:12   #11
Dorien
Junior Member
 
Dorien's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Schriek
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by dibbes View Post
Jeetje wat heeft hij al veel meegemaakt in zijn korte leven.

Welkom hier en gelukkig heeft hij nu de juiste personen gevonden zodat er wat rust in zijn leven is en hij bij jullie echte tjechen streken kan uithalen.
Quote:
Originally Posted by loco View Post
Welkom op het forum .
Groette Martine.
Dank jullie
Dorien jest offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 17:29   #12
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Hoi Dorien,
wat ben ik blij dat jullie Otchum zijn tegengekomen en hem een kans hebben gegeven. En nu lekker genieten van hem!
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 22:51   #13
s_naesen
Junior Member
 
s_naesen's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Kampenhout
Posts: 19
Send a message via Skype™ to s_naesen
Default

Super dat jullie hem een kans willen en kunnen geven! Ik hoop dat jullie er veel plezien aan zullen beleven, en ik heb ook al gemerkt dat je altijd met vragen en problemen terecht kan bij de mede-gekken die een TsW in huis hebben gehaald :-)

Schriek is trouwens niet zo ver van Kampenhout mocht je ooit zin hebben in een wandelingetje samen met mijn halve gare

Last edited by s_naesen; 20-08-2009 at 22:55.
s_naesen jest offline   Reply With Quote
Old 26-08-2009, 22:06   #14
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hoi Dorien,
Door vakantie een ietwat late reactie
Maar ook van mij een welkom op dit forum Hartstikke bedankt voor je uitgebreide verhaal, en super dat Otchum een een fijn nieuw thuis bij jullie vond!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org