Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Buiten de orde

Buiten de orde Over alles en niets - over hoe je vrije tijd plezierig door te brengen...

View Poll Results: Hoe lang is uw tsjech gemiddeld in de rui?
1 week 0 0%
2 weken 0 0%
3 weken 4 57.14%
4 weken 1 14.29%
Langer dan 4 weken 1 14.29%
Het hele jaar door 1 14.29%
Voters: 7. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-04-2007, 19:49   #1
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default Hond in de rui

Hoi Wolfdoggers,

Onze Shadow is sinds een week stevig in de rui.

Ik probeer deze periode altijd zo kort mogelijk te houden door hem veel te kammen en te borstelen.
Ik heb gehoord dat als je de hond in deze periode een paar keer nat maakt (doormiddel van de douche, of een riviertje waar hij uit zichzelf inspringt) dat je hond dan sneller door de rui periode heen is.

Weet iemand of hier een kern van waarheid inzit?
Ook ben ik benieuwd wat voor borstel of kam jullie gebruiken voor het ontharen van jullie oogappeltjes.

Zelf gebruik ik voor Breezer het liefst een zaagkam en voor Shadow een harkje en zo'n borstel met van die kleine ijzeren stekeltjes.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

groetjes,

Barry

Ps.. ik heb ook een kleine poll gekoppeld aan dit onderwerp omddat ik benieuwd ben hoelang de rui periode bij jullie honden duurt.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 20:08   #2
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hoi Barry,

Jourdy is tot nu toe 2 x per jaar een aantal weken in de rui...wat vul ik dan in; langer dan vier weken?

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 20:11   #3
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi Patty,

Een hond is volgens mij (maar corrigeer me als ik het mis heb) altijd 2x per jaar in de rui. Het gaat erom hoelang 1 van deze periodes duurt.

Groetjes,

Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 20:15   #4
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Oezja

Wat de borstel/kam betreft...gebruik voor zowel Jourdy als Nikki zo'n borstel met van die ijzeren stekeltjes.
Nikki knibbelt ook regelmatig Jourdy's vacht...dat vindt ie heerlijk
En beide rollebollen regelmatig over het gras

Dus ik borstel ze eigenlijk niet zo heel vaak meer

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 23:07   #5
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Ook hier kun je dekbedden gaan vullen met dotten vol hondeharen!

Mijn ervaring is dat als ik ze in de rui periode veel laat zwemmen (en als ze weer droog zijn ff lekker borstelen) het mij bergen haren in huis scheelt!

Voor TsW's gebruik ik een harde haren borstel. En in de rui periode veelvuldig een soort rubber handschoen met aan de ene kant harde haren en de andere kant rubber dopjes.
Ze vinden het heerlijk als ik even ruig voor ze "krab" met de rubberkant En met de haren kant borstel ik dan al het losse haar er uit.
De pinnetjes/haakjes borstel gebruik ik in principe alleen voor mn leo's. (en soms alleen vluchtig voor broek en/of staart van een TsW)

Groetjes
mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 23:29   #6
Ron
Junior Member
 
Ron's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: Culemborg
Posts: 79
Default

Ik heb geen ervaring met tsjechen, maar voor bijna alle honden geldt, hoe meer je kamt hoe meer je de haaruitval stimuleert!
Zwemmen geldt ook voor alle honden, veel zwemmen geeft minder losse haren, maar de plukken blijven natuurlijk.
Dus misschien dan minder last, maar ze zullen toch gewoon net zoveel haren kwijt moeten raken.
En met de borstel met die ijzeren kromme tandjes, daar kam je niet mee, maar daar trek je de haren er mee uit, ook de goede haren is mijn ervaring.
Maar misschien is dat bij een tsjech wel allemaal anders?
Ron jest offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 09:08   #7
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Zo'n handschoenborstel heb ik ook nog ergens liggen...dat vond Jourdy ook altijd heerlijk...ga dat ding toch eens zoeken!

Ik dacht altijd dat Jourdy veel haren verloor in de rui-periode, maar Nikki (kortharige hollandse herder) verliest er veel meer

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 12:37   #8
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Quote:
Originally Posted by Ron
En met de borstel met die ijzeren kromme tandjes, daar kam je niet mee, maar daar trek je de haren er mee uit, ook de goede haren is mijn ervaring.
ik denk dat we het over 2 verschillende borstels hebben. Wij gebruiken een zogenaamd herderharkje, die heeft kleine rechte puntjes. Dat wat Ron bedoeld denk ik is een haken borstel heel veel dunne kromme tandjes. Daar valt bij een Tsjech niets mee te beginnen denk ik !?

Tuff is een drama de plukken vliegen in het rond, dus ook wij harken hem regelmatig. Voornamelijk als we ergens anders zijn (bij een weiland etc.) , want dan kunnen we de haren laten liggen voor de vogeltjes. Tuscani is gesteriliseerd en zit dus nog toppie in de vacht ben heel benieuwd hoe dat dit jaar gaat.

Dus voor de fanatieke breiers onder ons, nu is de tijd geef maar aan waar al dat haar heen mag
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 19:14   #9
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi S&E,

Ik geloof dat ik nog een bestellinkje uit had staan uit een vorig topic. Ik ben alleen de naam vergeten.

groetjes,

Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 19:44   #10
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Ik gebruik ook een herdersharkje.
Dat gaat echt geweldig!
De witte plukken komen overal, ook zo lekker op je fleecetrui enzo!
En inderdaad borstel ik alleen als de ondervacht begint los te laten.
Als Igor niet in de rui is, gebruik ik mijn handen om hem te 'borstelen'. Gelijk een massage (T-Touch).

Groetjes, Jolanda
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2007, 11:32   #11
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Zodra ik met de borstel aan kom lopen, gaat Denzel al op zijn rug liggen. Bostelen over zijn buik vindt ie zalig! Vervelende is wel dat ie op zijn rug blijft liggen en ik dus zijn rug niet kan borstelen .

Cliff is zo dol op borstelen dat als ik bezig ben, hij maar rondjes blijft draaien zodat ie zeker weet dat ik alle kantjes en hoekjes wel raak .

Groetjes Kim

PS wij borstelen met een herdersharkje geloof ik. This een borstel met dunne ijzeren tanden. Geen idee hoe je zoiets noemt. Het werkt wel in iedergeval en ze vinden het zalig.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org