Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Overig

Overig Alles over Tsjechoslowaakse Wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-02-2008, 18:52   #1
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default TsW in huis nemen?

Hallo iedereen,

Ik zal me eerst voorstellen: ik ben Linda, ben dierenartsassistente en ben me momenteel aan het verdiepen in het karakter van de TsW.

Mag ik aub jullie mening of jullie denken dat dit ras in mijn routine zou passen?

Wanneer ik een hond in huis neem kan hij mee naar mn werk wat natuurlijk een enorm voordeel is daarbij werkt mijn vriend voornamelijk thuis dus ook daar zou een hond naar mijn idee goed bij passen.

Ik kan fietsen naar mn werk ong 10 min, werk van smorgens half 9 tot 12 dan kan ik een half uur fietsen met hond (moet dan naar andere lokatie van mn werk). Werk dan van 1 tot 6 en ben daarna eerst weer een half uur aan het fietsen en zit dan nog 2 uur bij de paarden waar de hond lekker rond kan rennen. Dan weer naar huis fietsen ook ong een half uur. Ben dan rond 9 uur/half 10 (s avonds) thuis. Op beide lokaties kan de hond ook op het binnen erf of in de achtertuin terrecht als hij wil.

Zou die hoeveelheid beweging genoeg voor hem zijn? Bij heel slecht weer kan ik ook de auto pakken maar fietsen lijkt me voor de hond prettiger.

Graag hoor ik wat jullie denken!

Groetjes Linda
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 06-02-2008, 20:09   #2
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Linda,

Welkom op dit forum!!

Als ik het zo lees zo iedere TSW blij zijn met zo'n baasje, beweging en aandacht genoeg! Willen jullie met een pup beginnen of met een herplaatser? Hebben jullie al ervaring met honden? (priv'e dan , want in je werk zul je ze vaak genoeg tegenkomen )

Groetjes,

Bert
www.packleader.nl
herder jest offline   Reply With Quote
Old 06-02-2008, 21:55   #3
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Hallo Linda
Van harte welkom op het forum

ik sluit me volledig aan bij Bert,
iedere hond zou willen dat hij zoveel tijd bij zijn baas kan zijn,
en dan ook nog voldoende beweging krijgt op een dag.

Ik denk dat jij een Tsjech dan ook genoeg kan bieden !
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 06-02-2008, 22:40   #4
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

Hoi hoi,

Bedankt voor jullie reactie! Wat snel zeg!

Mijn vriend en ik willen idd straks graag een hond in huis en tot dusver lijkt de TsW ons allebei wat. Wij houden niet echt van slaafse honden.

Ik heb niet zo erg veel ervaring prive met honden. Bij mn ouders hebben we een teckel en ik heb zelf 2 maanden een oude dove Husky gehad die ik gewoon niet kon laten wegkwijnen in een asiel. Ik was helemaal verliefd op zijn karakter, echt zo'n oude (eigen)wijze hond. Het enigste nadeel was dat hij dus echt niet los kon, niet alleen omdat het een Husky was, maar natuurlijk ook omdat hij doof was.

De volgende vraag is dus of een TsW wel los kan (leren) lopen, want dat vinden wij wel erg belangrijk, des te beter kan hij zich uitleven lijkt mij, vooral op stal bij de paarden.

Ik zou het liefste een volwassen herplaatste TsW willen. Maar het moet wel een hond zijn die goed met andere honden, katten,paarden (het liefst ook konijnen) en kinderen samen kan zijn, dus ik denk wel dat het even zoeken wordt naar het juiste typje.

Wij hebben nog geen haast want we gaan eerst dit jaar verhuizen naar een huis met een tuin, want op dit moment zitten we nog op een flat en dat is niet bepaald ideaal voor een grotere hond.

Hoop dat jullie me kunnen helpen om na te gaan dat we het juiste ras kiezen.

Super bedankt!

Groetjes Lin
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 01:13   #5
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Er staat hier ook een SWH ter herplaatsing,die aan paarden gewend is.
en een flat hoeft totaal geen probleem te zijn,want in huis zijn ze toch rustig.We hebben zelf een tuin van 700 m2 maar daar zijn ze zelden te vinden.Het is veel leuker om bij het baasje te zijn.
Kijk eens hier http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?p=120138#post120138

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 10:07   #6
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Linda,

Ik ben het met Christa eens dat een huis of flat geen verschil maakt. Het gaat meer om de activiteit die je dagelijks met je hond kunt doen, en dat zit wel goed bij jullie.

Groetjes,

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 13:40   #7
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

Bedankt weer voor jullie reactie.
Vind het heel fijn om ervaringen en meningen van anderen die al bekend zijn met het ras te horen hoe en wat ze er van vinden.

Ben het met jullie eens dat het voor een hond zelf ws niet veel uitmaakt of ze op een flat of in een rijtjes huis wonen, maar wij vinden het zelf gewoon wat krap in de flat om een grote hond erbij te hebben.

We hebben regelmatig logeerhonden, een duitse herder en een golden retriever en dan merken we dat het qua ruimte niet echt prettig is. Dus vandaar dat we liever een ander huis hebben en dat gaat dit jaar iig wel gebeuren. Ondertussen hebben wij alle tijd om echt uit te zoeken of de TsW echt bij ons past en meer te leren over hun karakter.

Het teefje dat aangeboden wordt klinkt geweldig. Maar zit zelf op een leeftijd (ben nu 27) dat ik missch over 3-4 jaar ook met een baby zit, ik zou het vreselijk vinden (net als haar huidige eigenaar) dat ik mn hond dan weg zou moeten doen. Vandaar dat ik graag wil dat ze ook met kinderen overweg kunnen. Ik weet dat het nogal wat 'voorwaarden' zijn, maar mn hart zou werkelijk breken als ik mn hond voor zoiets weg moet doen.
Dus ik probeer zoveel mogelijk vooruit te denken.

Groetjes Lin
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 16:37   #8
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Quote:
Originally Posted by indianrose View Post
Het teefje dat aangeboden wordt klinkt geweldig. Maar zit zelf op een leeftijd (ben nu 27) dat ik missch over 3-4 jaar ook met een baby zit, ik zou het vreselijk vinden (net als haar huidige eigenaar) dat ik mn hond dan weg zou moeten doen. Vandaar dat ik graag wil dat ze ook met kinderen overweg kunnen. Ik weet dat het nogal wat 'voorwaarden' zijn, maar mn hart zou werkelijk breken als ik mn hond voor zoiets weg moet doen.
Dus ik probeer zoveel mogelijk vooruit te denken.

Groetjes Lin
Volgens mij sloopt de SWH, omdat ze niet goed alleen kan zijn en niet omdat er een kind aanwezig is!!

Lees dit nog maar eens goed:
Wij hebben geprobeerd om de overgang naar het leven met een kindje zo goed mogelijk te begeleiden en haar nog steeds veel aandacht te geven en de kleine niet voor te trekken (bijv. als we visite kregen door de visite eerst de honden een koekje en een knuffel te laten geven en dan pas aandacht te geven aan de kleine), maar sinds ik weer aan het werk ben gaat het continue mis. Bij mijn vorige baan op kantoor mocht ik ze meenemen, maar dat kan nu niet meer dus moet ik ze 3 dagen per week thuis laten. Ze worden wel tussen de middag goed uitgelaten door mijn schoonvader en krijgt dan een Kong of botje om haar bezig te houden, maar het is blijkbaar niet genoeg voor haar want iedere keer 's middags ('s ochtends gaat goed) gaat ze op slooppad, ze trekt van alles van de aanrecht en vorige week heeft ze zelfs een hele pot flesvoeding (poeder) opgegeten en ook de speentjes, flessen en rijstebloem moest het ontgelden. De weken daarvoor was het een zak brood, een doos koeken, speeltjes en het kussens waar ze altijd op liggen.

Zie je er staat: "maar sinds ik weer aan het werk ben gaat het continu mis................etc."

Dus het gaat volgens mij om het alleen zijn. En ja als je dat niet wil, dan is het geen optie denk ik.

En echt wolfhonden zijn erg rustig in huis als ze volwassen zijn en de beweging krijgen, die jij de hond gaat geven met dat fietsen van je e.d..
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 18:57   #9
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

Hoi Jolanda,

Ik geloof dat je idd gelijk hebt, nu ik het nog eens lees.

Ze klinkt als een fijn dier. Ik zal thuis eens om de tafel gaan zitten met mn vriend, maar dek dat ik hetzelfde antwoord krijg als altijd: Eerst een ander huis, dan gaan we een hond uit zoeken. En een beetje gelijk heeft hij wel.

Ik zou me graag ook eerst iets meer verdiepen in dit ras voordat ik er aan begin, maar om dan weer een geweldige hond te laten lopen is natuurlijk ook niet echt 'je van het'. En ik wil even uitproberen hoeveel meer tijd het me kost om de fiets te pakken (vooral s avonds want overdag maakt het me niet ui) ipv de auto (ik vind wat extra tijd geen probleem hoor, maar mn vriend vindt dat weer wat minder).
Ik moet wel zeggen momenteel is mn vriend helemaal verliefd op een kruising wolf nog iets van een klant van hem, hij zei laatst nog dat hij die zo in huis zou nemen.
Dus wie weet kunnen we best even kennis maken met deze aangeboden dame. (Ben alleen een beetje bang dat ik gelijk 'in love' ben).

Ik begreep wel dat ze dit weekend kennis maken met een mogelijke nieuwe eigenaar, dus hebben wij even de tijd om na te denken.

Anyway bedankt voor je tip!!!
Groetjes
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 19:32   #10
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by indianrose View Post
................................Ik moet wel zeggen momenteel is mn vriend helemaal verliefd op een kruising wolf nog iets van een klant van hem, .......................

Anyway bedankt voor je tip!!!
Groetjes
Bedoel je een kruising met een WOLFhond of een echte wolf? Dat laatste is bij mijn weten verboden in Nederland.

Groetjes,

Bert
www.packleader.nl
herder jest offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 20:04   #11
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

[quote=indianrose;120423]Hoi Jolanda,

Ik geloof dat je idd gelijk hebt, nu ik het nog eens lees.

Hai Lin,
Ze hebben het hier wel over een saarlooswolfhond,en niet over een tjech.
Zelf vind ik dat er een groot verschil tussen zit,maar er zijn mensen die vallen voor beide rassen.
Maar ook mensen die voor het ene ras vallen en niet voor het andere,en andersom.
Maar ik geloof dat er dit weekend een wandeling is waar je beide rassen kan bewonderen,maar in iedergeval succes met je speurtocht.
Groetjes Martine
loco jest offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 20:21   #12
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Hai Lin,
Ze hebben het hier wel over een saarlooswolfhond,en niet over een tjech.
Zelf vind ik dat er een groot verschil tussen zit,maar er zijn mensen die vallen voor beide rassen.
Hoi Linda
Ben het helemaal met Martine eens.
Hoewel een Tsjech en een Saarloos beide wolfhonden zijn,
moet je wel rekening houden met het feit dat ze toch heel verschillend zijn.
Misschien kun je voor jezelf eerst uitzoeken welke van de twee rassen het beste bij jullie past,
voordat je een beslissing neemt.
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 21:49   #13
allesandro
wolfman
 
allesandro's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: annerveenschekanaal
Posts: 178
Default

Ik denk idd dat het een goede zaak is om heel goed na te denken voor je een TsW in huis neemt. Het moet zo zijn, dat zowel je vriend als jij er helemaal voor zouden gaan.
Een TsW heeft geen "normaal" hondenkarakter. Mijn eigen dieren zijn bijna de hele dag bij mij en mijn vrouw. Slapen zelfs op onze slaapkamer. Dus als jouw vriend zijn oog heeft laten vallen op een ander soort hond/wolf, dan zou ik toch eerst maar eens kijken of hij wel "warm"loopt voor de TsW. Want zoals je al opmerkte...het is niet goed om weer een ander tehuis te moeten zoeken voor je TsW als het toch niet klikt.

mvg Andreas

____________________________

www.wolvenkennel.nl

allesandro jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 13:50   #14
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

Ik ben echt zo blij dat ik dit forum heb gevonden om meer info te krijgen.

Bert,

De kruising was 3 kwart wolf met 1 kwart husky. Maar kan best zijn dat die man wolfhond bedoelt, hij heeft deze hond schijnbaar over genomen van iemand die er niet meer voor kon zorgen. Mijn vriend vond deze hond zo leuk omdat ze eerst wat afwachtend was en daarna toch zelf kwam kijken bij hem zonder angst en ze was vooral heel relaxt en rustig zei hij.

Martine,

Had zo naar die wandeling willen gaan , maar heb dit hele weekend de verjaardag van mn schoonmoeder te vieren.
Ben een aantal jaren geleden op een SWH show geweest ik geloof ergens in Brabant. Ik heb daar toen het boek gekocht van de rasvereniging over de SWH en het klonk heel interressant. Wat me wel opviel is dat ik eigenlijk bijna alle honden vrij angstig vond. Kop laag oren naar achtere en staart tussen de benen. Het is helemaal niet erg om een terughoudend type hond te hebben, maar dit was iets 'te'.
Wat is volgens jou het grote verschil tussen de TsW en de SWH?

Andreas,

Wil idd liever echt goed het ras leren kennen, eerlijke info zeg maar, voordat we er aan beginnen, de hond kan in princiepe gelukkig de hele dag bij mij zijn en ook bij mn vriend zou dat geen probleem zijn, maar mn vriend wil denk ik geen hond op de slaapkamer, natuurlijk wel de eerste tijd wanneer zo'n dier in huis komt om te wennen (ik zou het niet erg vinden een hond altijd op de slaapkamer, maarja ik slaap daar nou eenmaal niet alleen). Later zal hij denk ik wel naar de woonkamer moeten.

Bedankt allemaal weer!
Groetjes Lin
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 16:14   #15
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Hai,
Ik ben blij dat het mijn schoonmoeder niet is,het hele weekend op verjaardagvisitemaar heel veel sterkte,en der zal echt nog wel een wandeling komen ,voor je in je nieuwe huis zit.

Maar zoals jezelf al zei!!!!!!
En dat is voor mij genoeg,om nooit een saar te nemen.
Maar ik heb wel een Tjech.
Maar als ik jou was ,zou ik zoveel mogelijk tjechen gaan bekijken,want er zijn bloedlijnen die ook te angstig zijn naar mijn mening.
En dan had je net zo goed een saar kunnen nemen

En ook ff nadenken hoe je dat s'nachts wil gaan oplossen,Nomad ligt s'nachts in een binnenkennel!!!
Geloof niet dat hij s'nachts zal slopen als ik hem los laat lopen!!!
Maar hij ligt gegarandeerd op bed,ook als ik de deur achter me dicht zal trekken.

Groetjes Martine.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 17:10   #16
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Inderdaad lekker de tijd nemen om een besluit te nemen.
Het zal wel om een wolfhond gaan bij die man neem ik aan...

Om de verschillen aan te vullen mijn Tsjechen slapen buiten

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 17:10   #17
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Voordeel van een Saar is weer dat ze meestal wat makkelijker omgaan met andere honden,zeker die van hetzelfde geslacht.(hoewel hier bij beide rassen wel uitzonderingen zijn die de regel bevestigen)
En de Saar heb je van het ene uiterste naar het andere,heel terughoudend en heel vrij.Ken ik bij de Tsjech trouwens ook,alleen denk ik van wat ik gezien heb,dat een schuwe Tsjech eerder zal neigen naar angstbijten als een schuwe Saar.Wat ook wel weer logisch is,als je ziet dat de Tsjech toch als werkhond gefokt is.
Vaak zijn trouwens terughoudende SWH's stabieler als de vrije.
Ja ik als SWH liefhebber,moet toch ook beetje voor m'n ras opkomen.

Schrijf zo maar wat dingen op die in me opkomen en wat zeker dus niet voor elke hond zal gelden.Het blijven beide toch jonge rassen,waar karakters nogal eens wisselende kanten op kan gaan.

Zeg altijd maar zo,ga van een moeilijk scenario uit,dan kan het alleen maar meevallen.

Vind zelf dus ook dat de SWH reuen ,eenvoudiger zijn op te voeden als de teven.Ze zijn wat aanhankelijker aan de baas en wat gemakzuchtiger.

Wolfhybride zou ik zelf nooit aan beginnen,jken er een paar en daar zitten meer hondachtige tussen,wolfachtige en ook poolhonden types.En niet alleen het uiterlijk is erg verschillend ,het karakter nog veel meer.
Vind persoonlijk een land als nederland niet geschikt voor dit soort honden.Zeker niet omdat je van te voren nooit zeker weet wat je in handen krijgt,je moet maar afwachten wat je opgestuurd krijgt.En een Stamboom is op computer nog makkelijker te maken als het geknoei met afstammingen wat bij de Raad gebeurd.(want ja in nederland moet je soms ook maar afwachten of een hond die je koopt wel uit de goede vader,of soms zelfs moeder komt,controle is nihil)

Maar de zoektocht naar het ras van je dromen is leuk,zeker tegenwoordig met internet.Verhalen en sites genoeg,dus ga niet over 1 nacht ijs.

Succes,Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 17:51   #18
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by herder View Post
Inderdaad lekker de tijd nemen om een besluit te nemen.
Het zal wel om een wolfhond gaan bij die man neem ik aan...

Om de verschillen aan te vullen mijn Tsjechen slapen buiten

Bert
In een kennel neem ik aan
loco jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 17:54   #19
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Quote:
Originally Posted by indianrose View Post
Had zo naar die wandeling willen gaan , maar heb dit hele weekend de verjaardag van mn schoonmoeder te vieren.
Op zondag 24 febr. is er een strandwandeling in Noordwijk!
zie: http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=7297
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 20:01   #20
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
In een kennel neem ik aan
Yep, met stro, houten vlonder, tochtvrij..etc etc...

Hoop dat ik je gerust gesteld heb!?

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org