Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Overig

Overig Alles over Tsjechoslowaakse Wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-03-2008, 14:29   #1
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default info over bloedlijnen TsW

Hoi iedereen,

Nu mijn vriend en ik alles op een rijtje hebben gezet aan welke dingen voor ons belangrijk zijn met een hond. Denk ik dat we er toch op uit komen dat we missch beter aan een pup (wel pas over een jaar) kunnen denken dan aan een herplaatser ( dit kost me wel veel moeite, omdat ik weet dat er zoveel leuke honden zijn ondanks dat het herplaatsers zijn ). Mijn voorkeur ging uit naar een volwassen herplaatser, en dan het liefst de TsW. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ikzelf niet zo veel ervaring heb wat betreft opvoeding etc, mijn vriend is hier meer in thuis. Wel wordt ik ondertussen door mn werk naar cursussen gedrag etc gestuurd (maar dat is natuurlijk vooral theorie), in september begin ik met Kynologisch instructeur en zal daarna doorgaan voor gedragstherapie. Maar de praktische ervaring mis ik wel.

Na nog wat meer navraag, begrijp ik van mijn werkgever dat hij het prettiger zou vinden als ik voor een pup kies die mee gaat naar mn werk ipv een herplaatser, omdat het voor de kliniek wel erg belangsrijk is dat de hond goed met allerlei soorten dieren samen kan (ook kleinere prooidieren, zoals de konijnen van mijn werkgever zelf).

Mijn vraag is nu of jullie tips hebben, waar ik meer info kan vinden over de verschillende bloedlijnen die we in Nederland hebben lopen, en dan bedoel ik met name de 'karakters' van de verschillende soorten.

Alvast bedankt!
Groetjes Lin
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 17:04   #2
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by indianrose View Post
Hoi iedereen,

.................................

Na nog wat meer navraag, begrijp ik van mijn werkgever dat hij het prettiger zou vinden als ik voor een pup kies die mee gaat naar mn werk ipv een herplaatser, omdat het voor de kliniek wel erg belangsrijk is dat de hond goed met allerlei soorten dieren samen kan (ook kleinere prooidieren, zoals de konijnen van mijn werkgever zelf).

.........Alvast bedankt!
Groetjes Lin
Hoi Lin,

Jullie weten natuurlijk ook dat je nooit zeker weet wat het gedrag van je hond uiteindelijk gaat worden. wat is je alternatief als blijkt dat de hond toch niet geschikt is om mee te gaan naar de praktijk?

Leuk overrigens om te lezen dat jullie al ruim van te voren zoveel moeite doen om info in te winnen voordat je een hond gaat kopen.

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 17:38   #3
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hoi Lin,

er lopen hier in nederland verschillende lijnen rond. Maar houdt er rekening mee, dat het niet aan de lijn ligt als je een tsjech wil hebben die met kleinere prooidieren om kan gaan.
Dat is een kwestie van opvoeden naar mijn mening. Dat heeft dus niets te maken met de bloedlijn van de hond.
En opvoeden of niet, ik zou mijn tsjech niet graag bij een konijn hebben, ondanks dat hij is opgevoedt met konijnen.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 18:12   #4
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
Hoi Lin,

ondanks dat hij is opgevoedt met konijnen.

Groetjes Kim
Hai Kim,
Hoeveel konijnen,heeft dat opvoeden gekost.
Groette Martine.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 18:34   #5
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Hai Lin,
Ik zou zelf ook niet het risico nemen,om me hond bij konijnen te laten,of wat voor soort knaagbeestenspul.
Het kan jaren goed gaan,en zo zie je alleen nog wat vacht in de rondte vliegen.
En opvoeden?,denk niet dat het dat alleen is.
Nomad is met katten opgevoed,hij blijft ze treiterenen weet donders goed dat het niet mag,maar een kat is niet zo weerloos als een konijn.

Denk dat je je vraag beter kan aanpassen,zijn der mensen die een konijn bij hun hond heeft/hadden?????????
Zo ja,hoe lang leven/leefden!! zij bij elkaar????????????

Ben hier zelf ook wel nieuwsgierig naar.

En bloedlijnen,ik zou ff langs verschillende fokkers gaan.
Dat zijn er in Nederland niet veel,maar zou ze zeker,allemaal langs gaan.
Krijg je er zelf ,een beter beeld van de karakters,en aan wat voor eisen de fokker zelf heeft ,voor de honden waarmee ze fokken.
Groette Martine.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 18:56   #6
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat het vooral opvoeding zal zijn om het prooigedrag zo gering mogelijk te houden. En als we verder kijken naar het karakter van de TsW, hebben wij het idee (inclusief nadelen meegerekend) dat het ras erg goed bij ons past.

Mijn vriend werk vooral thuis en gaat gemiddeld 2-3 x per dag naar een afspraak dat hooguit 2 uur duurt. Dus wij hebben wel uitwijk mogelijkheden wanneer het niet helemaal gaat zoals we willen. Maar, het is eigenlijk wel de bedoeling dat het vooral 'mijn' hond wordt en dat betekent wel zoveel mogelijk, mee naar de praktijk.

Nu zit ik alleen s morgens tot een uur of 12 met de konijnen, dus kunnen we altijd regelen dat de hond s morgens thuis is en dat ik hem evt in mn lunchpauze ophaal of dat mijn vriend hem brengt, zodat hij s middags in de andere kliniek is. Helemaal ideaal is dat natuurlijk niet, maar wel mogelijk.

Ik wil idd alle tijd nemen om meer te weten te komen over de TsW, ook qua opvoeding, wat het meest effectief is, en daar ben ik nu dan iig theoretisch mee bezig.

Liever goed voorbereid dan allerlei problemen tegen komen wanneer je er al aan begonnen bent terwijl we dat van te voren hadden kunnen weten, toch?

Weet iemand wanneer de volgende wandelingen zijn georganiseerd, of waar ik dat kan vinden?

Groetjes Lin
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 19:03   #7
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

He Martine,

Volgens mij waren we tegelijker tijd bezich met een berichtje schrijven.

Tja, ik kan natuurlijk ook wel regelen dat de hond s morgens in de bench ligt, maarja omdat zo'n hond graag bij je is, lijkt me dat niet helemaal ideaal (ik ben wel de hele ochtend i d buurt, maar niet altijd in zicht). Er is mij verteld (bij mn cursus gedrag hond) dat wanneer je een hond in de eerste 3 maanden tussen allerlei andere (ook kleinere) dieren zet, het vrij zeldzaam is dat ze de dieren waar ze mee opgegroeid zijn zullen doodbijten. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar is dat algemeen bekend bij de TsW dat hij het uiteindelijk toch een keer doet?

Groetjes Lin
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 19:06   #8
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

[quote=indianrose;124794]

bezich



Hmmm, mn Nederlandse taal wordt er niet beter op haha
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 19:42   #9
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by indianrose View Post
He Martine,

......Er is mij verteld (bij mn cursus gedrag hond) dat wanneer je een hond in de eerste 3 maanden tussen allerlei andere (ook kleinere) dieren zet, het vrij zeldzaam is dat ze de dieren waar ze mee opgegroeid zijn zullen doodbijten. ..........
Groetjes Lin

Dat gaat meer op voor dieren uit de eigen roedel. Er zijn genoeg honden die met katten opgroeien en de 'eigen' kat niks doen, ook buiten op straat niet...........maar een vreemde kat word dan nog vaak genoeg achterna gezeten en gepakt/gebeten. De hond met konijnen op laten groeien zegt dus weinig over wat deze hond met konijnen doet die hij in het wild of in de dierenartspraktijk tegekomt..

Groetjes,

Bert
www.packleader.nl
herder jest offline   Reply With Quote
Old 04-03-2008, 23:23   #10
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by herder View Post
Dat gaat meer op voor dieren uit de eigen roedel. Er zijn genoeg honden die met katten opgroeien en de 'eigen' kat niks doen, ook buiten op straat niet...........maar een vreemde kat word dan nog vaak genoeg achterna gezeten en gepakt/gebeten. De hond met konijnen op laten groeien zegt dus weinig over wat deze hond met konijnen doet die hij in het wild of in de dierenartspraktijk tegekomt..

Groetjes,

Bert
www.packleader.nl
Bovenstaande kan ik helemaal beamen.
Ik heb een Mechelaar een Tsjech en een Poes... dat gaat prima samen.
Zodra Breezer(mechelaar) en Shadow (Tsjech) echter een andere kat zien (niet uit de roedel) gaan ze er achter aan....(en zullen die kat ongetwijfeld pakken)...

Iemand een andere ervaring hiermee?
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 00:13   #11
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by indianrose View Post
Weet iemand wanneer de volgende wandelingen zijn georganiseerd, of waar ik dat kan vinden?
Groetjes Lin
Hoi Lin
De TWK (Tsjechoslowaakse Wolfhonden Klup) organiseerd de komende maanden verschillende activiteiten,
waaronder een doe-dag, wandelingen, een BBQ enz.
Kijk voor meer info op: http://www.wolfhondenklup.nl/pages/frames_twk.html
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 01:03   #12
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Wij hebben 2 Tsjechen,1 Saarloos en 3 katten,gaat allemaal prima,maar ik ben er altijd bij.
Mijn middelste zoon heeft een tijdje 2 ratten gehad op zijn slaapkamer,Angel rook dat als de beste en schoot altijd als een speer naar die kamer(maken zelf deuren open) ik schoot er dan altijd gauw achteraan om hem gauw uit die kamer te halen,gelukkig altijd op tijd!Zo'n kooitje is ook natuurlijk peanuts voor een Tsjech.

Dan het konijnenverhaal,zelf heb ik ze niet maar de buren 2 deuren verder hadden er wel 1 buiten zitten in een kooitje,dat beestje,type vlaamse reus,was ontsnapt en liep los bij de buren.
Dat beest groef onder mijn schutting door(zit al een stuk gaas tegen en onder)aan de andere kant je raad het al,groef Bachata om het konijn een handje te helpen
En ja ik had het te laat in de gaten,die muts had het beest al in haar bek.
Het konijn heeft het niet overleefd!


Het zit er gewoon in,bij een kat krijg je ook geen jachtinstinct uit hoor.
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 11:09   #13
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Ik heb een konijn in een ren in mijn tuin zitten.
Het is dat mijn konijn gewend is aan dieren om zich heen en dat er af een toe naar hem gesprongen wordt in een plotselinge beweging.
Kenar (Turkse mix, teef) is erg fanatiek om bij het konijn (Tommy) te liggen en na te jagen.
In al die jaren heb ik verschillende pogingen getracht om haar niet zo fel op Tommy te reageren, zonder resultaat. Ik had waarschijnlijk een erg groffe maatregel moeten toepassen om haar dit af te leren (stroom).
Tegenwoordig wordt Igor (TSWH, reu) ook erg enthousiast als hij merkt dat ik Tommy eten of water ga geven. Het hok wordt dan geopend en Tommy springt dan enthousiast zijn hok in om te gaan eten. Dit is dus alleen maar leuk voor de honden, want dan beweegt Tommy!
Doeska (SWH x TSWH) heb ik (net zoals Igor) als pup zijnde aan Tommy laten ruiken, maar ja Tommy springt op den duur wel weg, het wordt hem dan toch te gortig al die drukte om hem heen. En die actie jaagt de honden weer op. En dan deed Doeska even hap tijdens dat wegspringen.
Nee, Tommy moet veilig achter tralies blijven, anders overleeft hij het niet.

In huis heb ik cavia's in een hok staan, maar dat hok staat niet op de grond, maar bovenop Igor's hok. De honden zijn gewend aan de geluiden, maar af en toe in een dolle bui klimmen Igor of Doeska op de bank (op welke ze niet mogen) en klimmen half op Igor's hok om die cavia's beter te kunnen bekijken. Één keer is Igor op het hok geklommen, eerst snel een foto gemaakt en toen eraf gehaald. Doeska heeft dit zichzelf al snel aangeleerd. Ze klom als puppy zijnde al richting de cavia's. De laatse tijd kijken ze er niet meer naar om (even afkloppen). Als ik er één vast heb mogen de honden niet in de buurt komen. Ik heb ze er wel aan laten snuffelen, maar dan toch gaat die bek ineens open om in ze te bijten. Echt oppassen geblazen, dus.
Ik laat ze dus niet bij mijn andere dieren.

__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 14:26   #14
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

Hoi iedereen,

Bedankt voor al jullie gedeelde ervaringen met TsW en kleine dieren. Ik begrijp eigenlijk dat ook de andere (herder achtige) rassen, dus evengoed niet echt te vertrouwen zijn met de kleine dieren, toch?

Mijn baas (de dierenarts) zei ook al zoiets. Missch wil hij af van de konijnen van zijn vrouw (de andere dierenarts, en mijn bazin).

Ik zal het op mn werk nog eens overleggen.

Als zo'n hond ongeveerd 3 uur per dag als pup (jonger dan 3 maanden) bij de konijnen zit, is er een kans dat hij die konijnen dan ook zal gaan zien als zijn roedel, of is dat een te korte tijd?
Missch wat domme vragen van mij, maar heb nou eenmaal nog niet al te veel prive ervaring met honden. Dus probeer me theoretisch maar zoveel mogelijk voor te bereiden.


Stefanie, bedankt voor je info wat de wandelingen betreft!

Groetjes Lin
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 15:17   #15
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Hai Kim,
Hoeveel konijnen,heeft dat opvoeden gekost.
Groette Martine.

Dit heeft mij 1 konijn gekost en verder nog een aantal egels .

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 15:28   #16
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by indianrose View Post
Mijn baas (de dierenarts) zei ook al zoiets. Missch wil hij af van de konijnen van zijn vrouw (de andere dierenarts, en mijn bazin).

Als zo'n hond ongeveerd 3 uur per dag als pup (jonger dan 3 maanden) bij de konijnen zit, is er een kans dat hij die konijnen dan ook zal gaan zien als zijn roedel, of is dat een te korte tijd?
Missch wat domme vragen van mij, maar heb nou eenmaal nog niet al te veel prive ervaring met honden. Dus probeer me theoretisch maar zoveel mogelijk voor te bereiden.
Ik zou zeggen: Neem mee die hond!

Quote:
Originally Posted by indianrose View Post
Als zo'n hond ongeveerd 3 uur per dag als pup (jonger dan 3 maanden) bij de konijnen zit, is er een kans dat hij die konijnen dan ook zal gaan zien als zijn roedel, of is dat een te korte tijd?
Missch wat domme vragen van mij, maar heb nou eenmaal nog niet al te veel prive ervaring met honden. Dus probeer me theoretisch maar zoveel mogelijk voor te bereiden.
Ja misschien in het begin dat ie er mee wil spelen, zodra ze wat ouder worden dan gaan ze het als prooi zien. Hond is niet te vertrouwen bij dat soort dieren. Helaas, dat kun je echt vergeten. Of je moet een uitzondering op de regel hebben, maar ga daar maar niet van uit.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 17:12   #17
allesandro
wolfman
 
allesandro's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: annerveenschekanaal
Posts: 178
Default

Hallo

Ik heb bovenstaande met belangstelling gelezen. Wij hebben 5 katten in de huiskamer en onze Borat en Cezka liggen er gewoon tussen. Als ze op de bank liggen, dan liggen ze met hun achterwerk tegen elkaar. Borat heeft voor 1 van onze katten een voorkeur...die wast hij en de kat wast de oren van Borat. Maar ze zijn vanaf pup opgegroeid met katten en andere honden en kippen. Alhoewel ik ze nit in het kippenhok laat natuurlijk
Op straat willen ze wel achter katten aan, maar ja dat is vreemd.

groetjes Andreas

______________________________________________

www.wolvenkennel.nl
allesandro jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 18:04   #18
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Al jaren hebben wij kippen, en de honden keken erna,
tot op die ene dag.....

__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2008, 20:13   #19
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Je kan je hond wel aan konijnen wennen, maar als een konijn geen hond gewend is en in paniek raakt, dan raak je al een konijn kwijt aan stress. Waar konijnen erg gevoelig voor zijn.
De katten in huis zijn aan de honden gewend (of zitten daar ook wegvluchtende katten tussen?)
Het kost héél veel tijd en geduld om je hond duidelijk te maken dat hij niet aan de konijnen mag komen, maar ik denk dat het wel te trainen is. Jij moet dan in het begin alleen maar met je hond bezig houden en niet met de konijnen en langzaamaan dan af en toe met de konijnen bezig gaan en de hond onderwijl belonen voor zijn goede gedrag. B.V. rustig op de grond liggen.
Maar vergeet zeker niet dat de jacht een heel erg zelf belonend gedrag oproept.
Je zal er altijd op verdacht moeten zijn dat je hond rustig ligt in de buurt van de konijnen.

Ikzelf had en heb niet de behoefte gehad om er veel tijd in te steken dat ze mijn konijn en cavia's met rust laten. Ik voorkom liever het gevaar.
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 06-03-2008, 00:21   #20
monjoh
Junior Member
 
monjoh's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: De Meern
Posts: 17
Send a message via MSN to monjoh
Default

Hallo allemaal,

Wij hadden 2 konijnen in een mooie ren in de tuin.
Toen wij Mika onze Tjech kregen was het niets anders dan rondjes rennen om de ren hoe klein hij ook was, dit kon hij wel een uur volhouden.
Zoals iedereen weet kunnen niet alleen Tjechen graven maar ook konijnen en ja ze kwamen los.
Ik had het eerst niet in de gaten maar Mika wel en ging er meteen achter aan. Eerst dacht ik dat het konijn sneller was, maar niet dus.
Hij greep het konijn in de nek en begon te schudden. Ik wist niet dat een konijn zo hard kon schreeuwen. Ik was helemaal overstuur en het kostte me heel veel moeite om het konijn uit de bek van Mika te krijgen.
Ik schreeuwde los, los, los. Eigenlijk wel wetende dat ie dat nooit zou doen, loslaten, dus heb ik hem een flinke schop onder z'n kont gegeven en toen liet ie eindelijk los.
Het was echt verschrikkelijk om te zien, ja dat doen ze nu eenmaal.
Maar ik had geen zin in wachten totdat hij dat arme diertje dood zou bijten, dan had ik de hele nacht niet kunnen slapen.
__________________
Groetjes Monique
monjoh jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org