Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-09-2013, 00:13   #1
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Question 1e keer loops. en dan? Wie heeft er tips?

We zijn na 22 maanden dan eindelijk op het punt aangekomen dat Styx loops is geworden.

Buiten het feit dat Styx onze eerste hond is, is het niet de eerste keer dat we een loopse teef in huis hebben. We hebben een paar keer enkele dagen een loopse teef te logeren gehad en zijn ook een week met een loopse teef van vrienden en Styx op vakantie geweest.

Toch denk ik dat er meer tips van ervaren hondenbezitters zullen zijn die het leven makkelijker kunnen maken.

Simpele dingen zoals een oud onderbroekje van een inlegkruisje en een gat voor de staart voorzien om druppende rommel op de vloer te beperken.

Wie heeft er nog meer praktische tips?

Onze ervaring tot nu toe:
We zijn veel alerter op het gedrag van andere honden naar Styx en vice versa, ook al reageren de (ongecastreerde) reuen die ze kent en die ze elke dag op het losloopveld tegen komt helemaal niet op haar loopsheid. Maar goed, het is pas sinds afgelopen zaterdag raak... Als er wel een verandering van de reuen naar Styx komt dan blijven we vanzelfsprekend bij het losloopveld weg wanneer er ongecastreerde reuen rondlopen.

Het valt ons op dat Styx veel rustiger is (ligt buiten de wandelingen bijna de hele dag in haar bench of bij ons in de buurt).
Ook komt ze veel vaker om aandacht vragen en is ze veel luider in haar gebrom van genot als we haar aaien en krabbelen.
Ze reageert veel feller op andere teven en heeft meerdere malen per dag een borstel van kop tot aan de staart.
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2013, 16:15   #2
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Question

Oh, en hoe regelmatig is loopsheid bij de TSW?
Zitten daar variaties van een maand tussen, of gaat het bijvoorbeeld over weken, als je van jaar tot jaar kijkt?
Zou namelijk erg handig zijn om daar met vakanties rekening mee te kunnen houden!
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2013, 23:25   #3
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default

Nou, ben heel benieuwd op de antwoorden en zal zeker even meespieken.

Kaeley is nog steeds niet loops, zit nog steeds geduldig te wachten tot ze loops wordt, want daarna kan ze geholpen worden. 23 maanden later nog steeds geen loopsheid maar wel het idee dat ze er tegenaan zit te hikken (al weken)
__________________
Life is the future, not the past!


Van links naar rechts: Freya, Sky, Poeky, Kaeley.
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 20-09-2013, 01:05   #4
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Quote:
Originally Posted by Wilko View Post
Oh, en hoe regelmatig is loopsheid bij de TSW?
Zitten daar variaties van een maand tussen, of gaat het bijvoorbeeld over weken, als je van jaar tot jaar kijkt?
Zou namelijk erg handig zijn om daar met vakanties rekening mee te kunnen houden!
Hoi Wilko ,bij Bachata startte haar eerste loopsheid pas laat,net voordat ze 5 jaar werd.
Ze is 1 x per jaar loops,laatste keer in Mei.

Ik heb wel gemerkt dat haar loopsheid ook beinvloed wordt door andere loopse teven.

Mijn Saarloosreu heeft nakomelingen verwekt,en die loopse Saarloosteven zijn hier in huis en tuin geweest voor een dekking.
Voor die dekking plaatsvond heb ik natuurlijk mijn Tsjechenteef en Tsjechenreu apart gedaan.
Maar die geur van de Saarloosteef hing hier.
Bachata was eerst gestopt met de loopsheid,maar is toen dus weer begonnen.
Tijdens haar loopsheid is ze erg aanhankelijk en lief naar mij toe.

Ps: misschien overbodig te zeggen,pas als de teef 'dekrijp' is laat ze een reu toe.
Dat is dus niet in het begin.
Je merkt het snel aan het gedrag,uitdagen tot spel,staart opzij,gewillig gaan staan.
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 20-09-2013, 19:50   #5
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

Hallo Wilko,

ons Branca was ook zo oud, dus geen paniek.
Ik dacht jullie al gezegd te hebben dat twh slechts éénmaal loops worden.
In normale omstandigheden is dat elk jaar rond dezelfde maand. Niet dezelfde week. 75% van alle twh/wolven worden rond deze tijd loops.
Er kunnen enkele weken per jaar verschil tussen zitten. Volgens mij zit het weer er ook voor iets tussen. Ze moeten voelen dat de herfst er aan komt. Dit is niet wetenschappelijk, doch gewoon ervaring van andere fokkers en mezelf.
Een loopsheid kan bij een twh tot 30 dagen duren !!! Dus de theorie van "pas tussen de 9de en 14de dag" telt niet ! Als ze merken dat er geen reu is, dan durven ze hun loopsheid rekken en rekken.
Zolang het bloed donker is, geen zorgen maken. Als het licht van kleur is en bijna verdwijnt, niet bij een reu laten. Minstens 8 dagen.
Na deze periode zal er terug donkerder en meer bloed terechtkomen. Als het dan stopt zit je safe.

Ik heb persoonlijk nog geen twh gezien die een maandverband / broek aan had. Je kan het proberen en timen hoeveel seconden het heel blijft. Twh zijn nette honden en zullen dus zelf aflikken. Natuurlijk ga je bloeddruppels vinden, niets aan te doen.

gr
Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 20-09-2013, 20:10   #6
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Smile

Quote:
Originally Posted by of_Mercedes_Dream View Post
Ik heb persoonlijk nog geen twh gezien die een maandverband / broek aan had. Je kan het proberen en timen hoeveel seconden het heel blijft. Twh zijn nette honden en zullen dus zelf aflikken.
Allereerst allebei heel erg bedankt voor de informatie!

Geen zorgen, er is geen sprake van paniek.

Voor wat betreft het broekje, dat draagt Styx (alleen binnenshuis) inmiddels al vijf dagen.
Ik was in het begin ook verbaasd omdat ik verwachtte het meteen aan repen gescheurd te zien worden, maar blijkbaar heeft ze er niet genoeg last van om er iets aan te willen doen.
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 22-09-2013, 00:24   #7
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Mijn eigen teven werden 1 x per jaar loops, maar ik ken div. TsW teven die net als andere honden 2 per jaar loops worden/werden.

Ook de dag van "dekrijpheid" verschilt enorm bij TsW's! Waarbij diverse andere rassen het rond de 14e dag ligt, is het bij TsW's soms vaak veel later
Ook reageren zij wat dat betref m.i. vaak sterker op omgevings factoren dan andere rassen!

Een van mijn teven was gewoon met een reu in huis tot de 28e dag waarop zij zich snel en spontaan liet dekken. Maar ik ken ook andere teven die zich met 14 dagen of zelfs met 60 dagen (in CZ) lieten dekken en een gewoon gezond nest kregen!

Dus als je geen nest wilt is er echt geen peil op te trekken!
Dus houdt je dame maar gewoon goed in de gaten! Van de ene op de andere dag (zelfs moment) kunnen TsW teven van een snauwer naar reuen in een giga slet veranderen! En dan zijn echt ineens alle andere reuen welkom!

Als je zelf een reu in huis hebt is het een stuk makkelijker is mijn ervaring Dan begint deze nl ineens al te "loeien" als hij apart zit, al voor dat de teef ook maar enige reu toestaat Maar dan weet je als eigenaar dat je de komende dag (dagen) goed op moet passen als je geen onverwacht nest van je teef wilt
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 15:24   #8
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Smile

Inmiddels is Styx zes weken (plus 1 dag) loops.
De periode met het lichte bloed ligt ongeveer twee weken achter ons. In die periode is ze 1 keer enthousiast gaan reageren op een andere reu, maar omdat ik er bovenop zat is er niks gebeurd. De dagen daarna werden alle reuen zonder pardon er vanaf gewerkt.

Ik ben eigenwijs, dus we hebben Styx gewoon een broekje met inlegkruisje aan gedaan in huis. Tot mijn verbazing werkt dat al zes weken prima. Slechts 1 broekje is gesneuveld, maar dat was omdat ze met het elastiek aan het slotje van haar bench bleef hangen en het hele broekje daarop stuk trok.

Ik ben wel benieuwd naar hoe lang dit nog gaat duren: die 60 dagen hoop ik niet mee te gaan maken (ook al omdat Styx binnenkort een week naar vrienden met een hond gaat als wij op vakantie zijn).
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 10:24   #9
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Smile

Na 64 dagen loopsheid lijkt het einde nu eindelijk in zicht te zijn.

De afgelopen week was de afscheiding zichtbaar lichter van kleur en werden de reuen in de buurt gek. Styx begon elke ochtend met een huilconcert vanuit de bench (fijn met een kleine peuter die eigenlijk nog even moest slapen). Overdag trok ze flink aan de lijn (doet ze normaal bijna nooit), werd elke hond die ze tegen kwam besprongen (reu en teef) en ging ze op teven rijden (met alle bewegingen). Zelf enkele bevriende gecastreerde reuen klommen op Styx.

Styx was overdreven vriendelijk naar mannen, vree echt tegen hen aan.
Na een dag of vijf van die hormoongedreven gekheid werd het gedrag gisteren ineens een stuk rustiger. Vandaag komt ze nog wel wat meer aandacht vragen dan voor haar loopsheid, maar er is duidelijk wat rust in de tent weergekeerd. De afscheiding is vandaag ook erg donker, als geronnen bloed. Hopelijk is de afscheiding binnenkort ook helemaal afgelopen.

Ik hoop dat het volgend jaar allemaal wat minder lang duurt. :-)
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 10:41   #10
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

welkom in de magische wereld van de "wolf".
De enige manier om dit niet meer mee te maken is sterilisatie.
Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org