Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-05-2006, 16:21   #21
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Patty ja klopt kaas loopt hij redelijk warm voor, kaasblokjes had ik n.m. bij me met de tweede kennismaking met hem, maar zeker niet super enthousiast hoor.

Aram heeft zojuist "gevochten" met een Newfoundlander Reu van 1,5 jaar. Kennismaking ging vanuit Aram rustig, maar de NF stond meteen te springen en te stuiteren en sprong met twee voorpoten bovenop Aram, Aram pikte dit niet en beet meteen van zich af, toen de NF al na 2 sec op zijn rug lag schudde Aram het nek vel/vacht wat hij in zijn bek had, de NF verzette zich nog steeds, omdat de eigenaar van de NF in paniek begon te raken, ( ik had hem van te voren verteld wat het probleem zou kunnen zijn, eigenaar is een kennis van me) Heb ik maar ingegrepen, en het gevecht beëindigd. Aram was daarna meteen weer de rust zelf, terwijl de NF Aram uit bleef dagen, zowel Aram als ik hebben dat gedrag genegeerd en dat ging goed, we zijn zo nog een kleine vijf minuten doorgelopen, NF springend en stuiterend, Aram netjes aan de voet volgen,

Wat me wel een beetje verontrust is het schudden wat Aram deed, dit zo betekenen dat het geen rangorde conflict was maar territorium verdedigen, waarbij dus de "bijtrem" niet intreed.

Terrein was voor Aram onbekend, voor de NF bekend, ( `t park) beide honden zaten aan de riem. Beide heeft niet mijn voorkeur, maar ja je bent afhankelijk van wat andere "eisen" als ze bereid zijn je te helpen met jouw "probleem"

De NF heeft geen schade, dus dit betekend dat Aram alleen maar vacht te pakken had.

Met een beetje geluk kan hij vanavond kennis maken met een hele drukke Engelse Stafford Reu, die hebben wat minder vacht dus dat word opletten Zo leer ik Aram en zijn gedrag in ieder geval goed kennen

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 17-05-2006, 17:07   #22
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

hoi Bert
Zoals je zei zaten beide honden aan de riem, als de NF het terretorium binnen de lengte van de riem betreed en dan ook nog eens op Aram begint te springen, overtreed hij volgens mij de grens. Daarom laat ik de honden ook altijd (soms met riem aan) los kennismaken, dat lokt minder snel een gevecht uit.
Dus ik denk dat dat gedrag van Aram niet vreemd is.

Wat het schudden betreft heb ik gelukkig niet zoveel ervaring, met ik denk dat veel tsjechen dit doen. Toen mijn erste teef een keer met mijn Mechelaar teef vocht deed zij dit ook.
Ook Indy, is pas 6 mnd. , doet dit als ze in het vuur van het spel met Ayla aan het spelen is. Zoals ik al zei, veel ervaring heb ik er niet mee. Misschien kan Letty je hier bij helpen, zij heeft al meerder gevechten tussen volwassen honden meegemaakt.
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 17-05-2006, 18:11   #23
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Stefanie,

Yep ben het helemaal met je eens, net zoals wij Gina en Aram kennis hebben laten maken, heeft ook mijn voorkeur. Maar zoals ik schreef ik moet toch een beetje de wil van de ander respecteren. Maar ik heb wel weer veel positiefs gezien in het gedrag van Aram, behalve dat schudden dat is voor mij nog een vraagteken, stelt me al wel gerust dat het mogelijk bij het ras hoort. Ik wacht nog even Letty haar antwoord af.

Het feit dat Aram zich "in het heetst van de strijd" door mij in zijn nekvel laat pakken en het commando los opvolgt, en dan die bekende blik opzet "is er iets?!?" geeft wel aan wat voor verschrikkelijk stabiel karakter hij heeft, de strijd was voor hem ook gestreden, hij heeft zoals ik al schreef de NF verder helemaal genegeerd, jammer dat ik het niet kon maken om 5 seconden te wachten met ingrijpen

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 17-05-2006, 20:53   #24
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Aram heeft vanavond contact gehad met een flatcoat retriever Reu, was geen probleem. FR gromde en blafte zelfs nog even naar Aram, ze hebben samen los gelopen, beetje bij elkaar in de buurt niets bijzonders verder, na 10 min heb ik de bazin bedankt voor haar medewerking en zijn we verder gefietst.

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 17-05-2006, 23:53   #25
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Bert,

Denk nou niet dat vechtpartijen hier aan de orde van de dag zijn maar helaas komen ze wel eens voor.

Een gevecht tussen en reu en een teef is meestal een beetje geknauw en een hoop kabaal en gesnauw.

anders is het met twee reuen of twee teven.

Ik moet je zeggen, dat twee teven gemener vechten dan twee reuen waarbij het meestal om territorium en of een vrouwtje gaat. Of duidelijk dominantie gedrag.

Zoals je schreef, beide honden waren aan de riem en de NF begon ook aan de riem. Waarschijnlijk heeft hij toch onzekere signalen af gegeven en zoals je ook schreef, de eigenaar raakte in paniek, dus die staat ook niet sterk in zijn schoenen,

Van dit soort situaties maken TW's heel dankbaar gebruik maar het punt is vaak, dat ze vast houden en dat schudden is heel herkenbaar.

Als het echt menens is, en ik denk, dat het hier een soort terechtwijzing was omdat die NF zich niet zo moest aanstellen, dan houdt een TW niet op en scheurt de hele boel uit elkaar en blijft vasthouden. Dan kan je ze alleen niet los krijgen en het enige is dan proberen met hulp, ze via de achterpoten uit elkaar te krijgen.

Meestal zijn er dan gemene vleeswonden die ook meestal door de dierenarts gehecht moeten worden. Oppervlakkig vechten kennen deze honden niet en ook vergeten ze niet met wie ze gevochten hebben en kan het zo weer raak zijn.

Ik hoop, dat het bij dit incident blijft maar houdt hem in de gaten want ook Aram is in staat om de NF nu verder uit zijn tent te lokken.

Het volgende voorbeeld en ik geloof dat ik het al geschreven heb.

We hebben een reutje van bijna 1,5 jaar. Lag samen met Dino vaak in de benche en liepen samen buiten. Dolle pret en niets aan de hand.

Een week of 4 geleden was Dino met mijn man mee het land in en later kwam dit reutje erbij. Mijn man riep de kleine en die springt tegen hem op. Dat pikte Dino niet en die grijpt de kleine. Vanaf die dag is het foute boel met die 2 en ook al doet die kleine niets, dan lokt Dino hem uit om zg. heel lief tegen hem te doen maar die kleine gaat blaffen en grommen. Zouden ze elkaar dan weer los tegenkomen dan is het natuurlijk foute boel.

Dus wees gewaarschuwd,

groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 11:06   #26
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Letty,

Bedankt voor je uitgebreide reactie,

Ik ben het met je eens dat het meer een soort terechtwijzing was, dan een een gevecht. Het ziet er natuurlijk allemaal wel heel ernstig uit zo`n gevecht ( vooral voor de eigenaar van de NF ), het gemak waarmee ik kon ingrijpen bij Aram sterkt alleen maar mijn vertrouwen in hem.( nog meer)

Ook is hij niet bijzonder gefixeerd op ander reuen, hij kijkt wel maar als ik zeg NEE, dan is het ook goed, en loopt hij weer mee verder, Zoals ik al schreef het gaat ontzettend goed tussen mij en Aram, daarom mag hij ook al loslopen. Het was meer het schudden wat ik niet goed kon plaatsen Maar dat is nu ook wel wat duidelijker

We zullen zien wat de dag weer gaat brengen ( ideaal twee weken vrij )

Groetjes Bert.

O, ja ik ga vanavond kennis maken bij KC de Baronie, ivm ringtraining en evt inschrijven voor de (CAC / CACIB )internationale hondententoonstelling op 17 en 18 juni in Hulten,..... met Aram!
herder jest offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 11:40   #27
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Bert,

Ik wens je veel succes ook met de ringtraining,

groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 11:56   #28
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

hee Bert,fijn dat het zo goed gaat met jou en Aram,ik las dat je vanavond naar ringtraining gaat in Breda neem ik aan.Ben er nog nooit geweest en wil je laten weten of het wat was.Wij wonen niet ver van Breda af(Roosendaal)en is dit misschien ook wel interresant voor Angel.Veel succes en plezier vanavond

Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 13:00   #29
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

http://home.planet.nl/~baron206/

Dit is de link naar hun website, het lidmaatschap kost 20 euro per jaar, en 1 euro extra per avond voor de ringtraining. Het terrein ligt in Teteringen.

Ik zal mijn ervaringen hier vanavond even opschrijven, ik ben ook wel benieuwd

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 22:44   #30
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

We zijn weer thuis het ging heel goed, de ringtraining stelt niets voor, je hond moet kunnen gaan en blijven staan, zich laten betasten door de keurmeester, je moet het gebit tonen, een driehoekje in draf lopen, stukje van en naar de keurmeester lopen, dat is alles. Dan nog even blijven staan terwijl er genotuleerd word, klaar.

Voor mij was het wel spannend hoe Aram zich zou gaan gedragen, op een veld vol andere honden, ook hebben we in de groep meegetraind inca. reuen. Aram stond gewoon goed onder appèl geen enkel probleem. Af en toe als andere honden luidruchtig werden,( m.n. herders) en / of tegen hun baas/bazin opsprongen werd Aram alert en begon te grommen, zelfs één keer geblaft, dit gebeurde dan wel op het moment dat hij niet meer onder appèl stond, omdat ik een uitleg kreeg over de tentoonstellingen en dus niet voldoende op mijn hond lette .

Dit weekend moet ik laten weten of ik mee wil doen, dan kunnen hun nog zorgen voor een inschrijving, het lijkt me leuk omdat het op korte termijn een hele uitdaging is, maar ik ben er nu al wel redelijk van overtuigd dat het hele showwereldje niet bij mij past qua sfeer toch een redelijk hoog "kijk mijn hondje eens een leuk strikje in hebben" gehalte, en zo`n type ben ik nou eenmaal niet, ben meer het type van kijk mijn luistert Maar Aram kan wel bij deze club ook alle landelijke diploma`s halen van BG tot GG3.

Het is een grote vereniging en zeker de moeite waard om eens te gaan kijken Wilma, ik weet niet of je voor de shows wil gaan of voor gehoorzaamheid. Maar de ontvangst en uitleg is er prima, het niveau van de instructeurs heb ik niet naar gekeken, dus kan ik ook niets over zeggen.

En wat een aandacht/ vragen krijg je met zo`n TSW hè, ik liep al een kwartier rond voordat ik pas kon vertellen wat ik kwam doen

Zal dit weekend de beslissing wel nemen, ik ga nu het voorbeeld van Pascha, Gina en Aram opvolgen,........slapen ,

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 19-05-2006, 00:07   #31
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Hoi Bert
Wat goed om te horen
Volgens mij heeft Aram nu een echt 'thuis' gevonden
Leuk dat je ons op de hoogte houd van al jullie vorderingen !!
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 19-05-2006, 09:21   #32
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Hoi Bert,thanx voor de uitleg van de ringtraining,heb helemaal geen ervaring met shows en daar een keer gaan kijken kan geen kwaad.Wat wij zelf heel leuk vinden om te doen is met de wolfhondenwandelingen mee gaan,laatste keer in Uden(heische tip)waar Angel de enigste Tsjech was,de rest Saarlozen en ook wat andere rassen,was goed georganiseerd en zelfs speciale route voor de pups uitgezet,na afloop heerlijk op het terras nagekletst.Was dus alleen pure ontspanning voor baasjes en honden,ze konden daar lekker los.Wij kijken alweer uit naar een volgende wandeling(dacht 10 juni Freddie's verjaardagwandeling maar dan kunnen wij niet)
Succes als je besluit mee te doen met de show.
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 19-05-2006, 09:47   #33
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

Nog een brabander erbij!!!

Gezellig volk, hè!!!
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 19-05-2006, 09:50   #34
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default


Heel gezellig!!!!
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 19-05-2006, 11:25   #35
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Ook IK woon in Brabant
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 19-05-2006, 12:28   #36
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Wanneer is het eerste brabantse treffen??
herder jest offline   Reply With Quote
Old 19-05-2006, 13:01   #37
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Ben in Breda geboren...telt dat ook?

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 19-05-2006, 20:36   #38
Excalibur-Sauvignon
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Excalibur-Sauvignon
Default

Quote:
Originally Posted by herder
Wanneer is het eerste brabantse treffen??
Ook brabanders zijn welkom in Friesland hoor.
__________________
KLIK HIER : ONZE MIKA
Excalibur-Sauvignon jest offline   Reply With Quote
Old 19-05-2006, 20:52   #39
anja
Junior Member
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 4
Default Zo'n toffe honden

Hallo,ik ben Anja en heb een tw van nu 4 jaar.
In onze tuin laat ik hem soms uren alleen rondlopen en het is een omheining van 1m80.hij gaat er niet over.Maar als we werken zijn,zit hij in een buiten kennel met een dak erop,want dan zou hij wel eens durven klimmen daar er nog een draad rond zijn kennel staat,van toen hij klein was.
Wel heeft hij soms rare streken,zoals als hij vindt dat hij genoeg gelopen heeft.Dan gaat hij naar zijn kennel en doet zelf de deur dicht.Wel komisch om dat te zien.Een andere hond doet dat niet.Ik zou hem ter wereld niet willen missen voor zijn speciaal karakter alleen al.
Het zijn wolfshonden en ze hebben toch iets aparts zulle.
Een andere hond kan daar niet aan tippen.
Ze brengen iedere keer iets nieuws in huis.
Bij ons komt hij wel niet veel in huis,want hij is heel vindingrijk,en we hebben nog een andere hond.
Allé allemaal veel succes met jullie tw.

groetjes Anja en Bronsky
anja jest offline   Reply With Quote
Old 19-05-2006, 21:02   #40
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Gelukkig, friezen ook in brabant hoor ,

Was meer eigenlijk een idee als er een paar TSW eigenaren bij elkaar in de "buurt" wonen, het vrij makkelijk is om regelmatig af te spreken om even een uur ergens de TSW samen te laten rennen, en als dat dan voor de eigenaren b.v. 20 minuten rijden is naar een beetje centrale plek, is dat wat makkelijker / sneller afgesproken dan wanneer je daar een uur reistijd voor uit moet trekken, tenminste dat geld voor mij hoor

Laat maar weten als er animo voor is,

Groetjes Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org