Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-09-2008, 13:14   #21
Flinch
Junior Member
 
Flinch's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Nederland en Zweden
Posts: 25
Default

Om nog verder OT te gaan (dikke excuses en als de moderator ingrijpt : geen probleem. Misschien is afsplitsten van de thread een idee )

Ik heb zo ontzettend veel waardering voor de manier hoe sommigen met hun honden omgaan. Zo ook Liesbeth en Tatiana. Mijn motto is en blijft : de hond is een afspiegeling van jezelf. Ik heb jaren ervaring is moeilijke maar ook zeeeeeer slimme (KNPV)Mechelaars. Als je je echt toelegd op je hond komt het in 99% van de gevallen goed, ook als ze in een apartere roedelverdeling zitten.
Juist daarom ben ik zooooo ontzettend blij dat wij met Liesbeth kennis hebben kunnen maken. Wat ik miste bij sommige kennels in Nederland, maakte Liesbeth helemaal goed. De intelligente benadering, actieve (gedrags)training en een zeer vergaande "drive" zijn onvergelijkbaar met de meerderheid van de kennels die ik gesproken heb in de voorbereiding. Wat mij ook opviel is dat ik vaak in de eerste gesprekken ook al werd voorzien van de pupprijs. Raar, want geld mag nooit een selectiepunt zijn.
Daarom denk ik ook dat we bij dit nestje geen probleemhonden zullen krijgen. De aanstaande eigenaren van de pups van dit nest zijn echte liefhebbers en geen modehond-kopers. En dat is prima zo, maar ik denk wel dat het woord modehond ook vaak overtrokken is. Zolang men maar de pups van een bij een goede rasvereniging aangesloten kennel betrekt.
Mocht het zover komen dat "ons" ras in de puppy mill/broodfokker-circuit komt dan hebben wel een probleem.
En het is wel ons aller taak dit te voorkomen. Maar of dat nou moet door het vertellen van de bijna verplichte horrorverhalen over karakter of sloopgedrag is niet de manier. Eerlijke en intelligente voorlichting is belangrijk. Zijn genen zijn tenslotte wat anders dan een gemiddelde viervoeter. En iedere wetenschappelijke benadering is bonus. Zo zou Hartl het ook willen zien.
Zwaar OT, maar ik moest dit even kwijt.

groeten

Peter (die nu al uitkijkt naar de volgende weekenden, zelfs met de vele honderden kilometers in het verschiet )
Flinch jest offline   Reply With Quote
Old 07-09-2008, 17:49   #22
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Meteen ga ik nog blozen

Met de pups gaat alles ondertussen prima.
Ik hoor aan het achtergrondgepiep dat ze heerlijk aan het genieten zijn van hun zoveelste maaltijd...

Och ja, waarom ook geen foto'tje...


Wie de staartjes in beweging wil zien, mag altijd eens een bezoekje komen brengen!

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 07-09-2008, 17:53   #23
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
WOWHHHHHHHHHH HE .

Het was geen aanval op geen van beide van jullie .
En ik heb ook totaal geen twijfels dat de Tjechenpup of de ABpup te kort komt bij Tatiana ..
Kan het misschien beter ff herhalen .

En voor de rest is het zoals bij elke fokker of nieuwe eigenaar, de toekomst zal het bewijzen .
En het enige bewijs wat we nu wel hebbe , is dat jullie wel errug lange tenen hebbe .
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 07-09-2008, 18:57   #24
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Als eerste van harte gefeliciteerd met de puppies Liesbeth en Tatiana met de nieuwe aanwinst.

Helaas ben ook ik, een erg kritisch over het plaatsen van 2 honden van verschillend ras, grootte en hetzelfde geslacht. Misschien ben ik een doemdenker maar ik vraag me af als redelijk ervaren hondenbezitter hoe je twee pups tegelijkertijd kan opvoedden waarvan er ook nog 1 een tsjech is? Erg ambitieus zal ik het noemen. Ik moet er persoonlijk niet aan denken, zeker als ik ga kijken wat voor mormel Shadow vroeger was. Ik hoop natuurlijk dat het in jou geval (Tatiana) van een leie dakje zal gaan.

Wel vraag ik me af waarom je in eerste instantie de mensen hier om advies vraagt en het daarna volledig in de wind slaat.

Verder wil ik nog even ingaan op de opmerking van Peter die zich afvraagd of je als tsjechenbezitter toekomstig eigenaren wel moet belasten met horrorverhalen over karakter en sloopgedrag. Hierop is mijn antwoord: JA!

Waarom?, omdat mensen van nature eigenwijs zijn en over het algemeen denken dat het allemaal wel meevalt. Nou ik kan je vertellen dat het niet meevalt. Maar iemand die een tsjech nog nooit van pup tot volwassenhond heeft opgevoed kan zich hier weinig bij voorstellen. Dat kon ik ook niet toen ik nog een Tsjech had. Daarom kan je een nieuwe eigenaar beter voorbereidden op wat er "kan" komen, en als het dan achteraf blijkt mee te vallen is dat alleen maar meegenomen.

Verder ken ik zowel Liesbeth als Tatiana niet persoonlijk en daarom heb ik ook geen mening of iets goed/niet goed zou zijn. Ik kan alleenmaar hopen dat beide een juiste beslissing hebben genomen. Maar de tijd zal het leren, en ik denk dat ik namens iedereen spreek als ik zeg dat ik hoop dat het uiteindelijk een perfecte match blijkt te zijn.

Groeten,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 07-09-2008, 19:32   #25
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Maar iemand die een tsjech nog nooit van pup tot volwassenhond heeft opgevoed kan zich hier weinig bij voorstellen.
Groeten,
Barry
AMEN !!!
Een Mechelaar uit KNPV lijnen, appeltje eitje is om op te voeden .
Vergeleken met een Tjechenreu, die denkt dat ie al een hele VENT is .
En je die rassen echt absoluut niet kan/mag vergelijken met elkaar .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 07-09-2008, 21:28   #26
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

@Peter

Ik adviseer iedere bezoeker die bij ons voor rasinformatie komt, altijd om bij meerdere fokkers en eigenaren van het ras langs te gaan. Op die manier kan men zich een eigen beeld over het ras en de verschillende fokkers vormen.
En omdat de fokker degene is die een puppy eigenaar coacht (en waar de nieuwe eigenaar met al z’n vragen over een pup terecht kan), zal het ook moeten klikken tussen de fokker en de puppykoper.
En naast dit “klikken” tussen personen, zal de ene mens zich beter thuis voelen bij een grote fokker en de andere bij een kleinschalige hobby fokker.
En het lijkt mij prima dat een ieder daarin ook zijn haar eigen keuzes maakt!

Daarom vind ik het ook ietwat ongepast/onsympathiek om op een forum dit soort generaliserende opmerkingen t.a.v. Nederlandse fokkers te maken.

Verder lijkt het mij toe dat voorlichting over de negatieve aspecten van het ras (lees: problemen die een pup eigenaar tegen kan komen) ook behoort tot de “eerlijke en intelligente” voorlichting van een fokker!

Met mijn reactie wil ik zeker niets te kort doen aan de kwaliteiten van de fokker van jouw keuze!
Maar ik vind ook niet, dat we dit forum moeten gaan misbruiken voor een competentie/competitie strijd over fokkers!
Laten we ieder in zijn waarde laten en laat iedereen zijn/haar eigen keuzes maken.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 07-09-2008, 22:06   #27
Flinch
Junior Member
 
Flinch's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Nederland en Zweden
Posts: 25
Default

Quote:
Maar ik vind ook niet, dat we dit forum moeten gaan misbruiken voor een competentie/competitie strijd over fokkers!
Laten we ieder in zijn waarde laten en laat iedereen zijn/haar eigen keuzes maken.
Zo is het precies Mijke. Ik wil echter een kanttekening plaatsen ivm het niet op tijd kunnen aanpassen van mijn post. Ik heb natuurlijk niet alleen in NL rondgekeken, maar ook (tot ver) buiten onze landgrenzen. En daar heb ik een hoop van geleerd (ik kreeg soms zelf het idee dat enkelen elkaar het licht in de ogen niet gunde, raar, want iedereen is gebaad bij een zuiver ras). Eigenwijsheid en misplaatste trots is zeker iets waar men doorheen moet prikken, zeker als het over de levenskwaliteit van een dier gaat. Maar zolang de fokker geen psychologe is (uitzonderingen daargelaten ) is dat nooit gans af te dekken. Waar ik echter wel altijd voor pleit, zijn stalen neuzen en iedereen in zijn waarde laten. En niet alleen op dit forum .
Flinch jest offline   Reply With Quote
Old 07-09-2008, 22:54   #28
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Ik reageerde gewoon maar even op Martine's uitspraak dat het een moedige keuze was/is van mij (als fokker) en van Tatiana, omdat ik het gevoel kreeg dat ik mij moest verantwoorden (wat ik dan ook maar even deed). Voor de rest was/is er wat mij betreft geen probleem, dus niks lange tenen ofzo... Ik voelde me gewoon aangesproken (het ging dan ook over mij ) en nog enkele andere mensen blijkbaar ook.

Is het dan zo abnormaal als we even reageren?

Ik begrijp nog steeds niet goed wat het probleem is, maar heel deze discussie vind ik maar niks Het onderwerp is puppies en dat hoort leuk te zijn! Dus zand erover aub en uiteraard laten we elkeen in zijn waarde. De enige fokker (zo'n lelijk woord) wiens naam impliciet genoemd werd was de mijne, dus als er iemand zich in zijn integriteit aangevallen mag voelen ben ik dat Maar zo voel ik het niet.

Ik had beter helemaal niet gereageert in dit topic...
Om meer misverstanden te voorkomen stopt mijn bijdrage hier.

Groetjes en thanks Barry voor de Die is voor morgen, want dan worden ze 4 daagjes!

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 09:04   #29
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Hoi allemaal

Ook ik plaats hier mijn laatste bericht over dit onderwerp, aangezien ik Liesbeth gelijk geef, pups zijn om van te genieten

Barry, ik quote even een stukje van jou tekst, aangezien ik daar nog een dingetje over kwijt wil.
Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Wel vraag ik me af waarom je in eerste instantie de mensen hier om advies vraagt en het daarna volledig in de wind slaat.
Ik heb dus niet alleen advies op het forum gekregen, maar ook van een aantal mensen via privé bericht.
Ik snapte dit in eerste instantie niet helemaal, en zeker niet dat allemaal die mensen letterlijk schreven "als ik dit op het forum post, breekt er een hel los"
Allemaal deze berichten waren van positieve aard mbt de twee pups, en dat vond ik natuurlijk verwonderlijk.

Zoals ik eerder schreef is de keuze voor een Tsjechenpup echt niet over een nacht ijs gegaan, maar al jaren op voorhand hier thuis besproken.
Ik vertelde al dat ik al jaren hier op de site kom, en moest ik mij alleen nieuw registreren omdat de link die ik ontvangen had niet werkte.

Laten wij het er gewoon gezellig samen op houden dat ik een eigenwijze donder ben en laten wij allemaal heerlijk genieten van de puppy foto's

Ik ben een heel gemakkelijk persoontje, en vond gewoon dat ik jullie iets over mij moest vertellen, zodat jullie mij tenminste een beetje kennen, wat via een forum toch al heel moeilijk is.
Ook ik heb geen lange teentjes, en zie jullie reacties als welgemeend advies, wat ik ook zeker allemaal in mijn achterhoofd zal houden.
Verder geniet ik van jullie ervaringen met jullie honden en vind het altijd geweldig als er ergens foto's opduiken.

Ik doe mijn best om spoedig eens in de richting van jullie te komen voor een treffen od, en dan kunnen wij elkaar incl de pups en jullie schatten van honden echt leren kennen.

Lieve groetjes
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 10:25   #30
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi Tatiana,

Quote:
Originally Posted by Tatti View Post
Allemaal deze berichten waren van positieve aard mbt de twee pups, en dat vond ik natuurlijk verwonderlijk.
hehe... bij een enkeling gaat het wel goed natuurlijk maar over het algemeen zie je veel problemen met het houden van honden van dezelfde sexe en +/- leeftijd.

Niet voor niets moeten voornamelijk fokkers met meerdere honden de honden steeds "wisselen" omdat ze elkaar niet kunnen luchten of zien.

Ik heb zo mijn hond Shadow moeten laten castreren omdat hij mijn mechelaar steeds verwondde. Mechelaar was de baas maar de tsjech die wou hogerop komen. gelukkig is die tijd nu voorbij, maar dat heeft Shadje wel z'n ballen gekost. Iets waar ik eigenlijk niet zo voor ben.

Maargoed, ik vind het wel erg droevig dat er blijkbaar een groepje mensen is die niet op het forum ervoor uit durven te komen dat zij postieve ervaringen hebben en wel mensen benaderen met PBtjes.. zo kan de persoon die de PB ontvangt eigenlijk niet echt tot een goed oordeel komen. Als mensen positieve en negatieve ervaringen openbaar uitwisselen en dit beargumenteren is het voor toekomstig eigenaren misschien beter om tot een gedegen beslissing te komen.

Daarom vind ik het ontzettend tof dat bijvoorbeeld Liesbeth en Mijke fokkers zijn die hun mening wel durven te geven en ook goede argumentatie hebben waarom ze een bepaald standpunt hebben. Daar kunnen we op het forum iets mee. Ik hoop daarom ook dat iedereen die denkt iets te kunnen bijdragen aan een discussie dit voortaan gewoon publiek wil doen. Van elk standpunt kunnen we iets leren. Als standpunten via PB uitgewisseld worden omdat men bang is er op het forum van langs te krijgen lijkt me dat een verkeerde zaak.

Verder vind ik het ook erg tof van jou Tatiana, dat je zo open communiceerd over jou beslissing om toch 2 honden in je gezinnetje op te nemen. En ik wens je dan ook alle geluk toe met je 2 kanjers.

groetjes,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 15:39   #31
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Tatti View Post
Ik doe mijn best om spoedig eens in de richting van jullie te komen voor een treffen od, en dan kunnen wij elkaar incl de pups en jullie schatten van honden echt leren kennen.
Lieve groetjes
Tatiana
Gezellie .
Maar denk niet dat wij schatten van honden hebben .
Want de meesten hebben hier toch echt een CSW .
Groette en tot ziens.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 18:57   #32
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hoi Barry,

zoals ik ook al schreef, kan het ook goed gaan. Dat het tussen Shadow en Breezer niet goed ging is natuurlijk vervelend. Maar hier bij mij thuis zijn Cliff en Denzel 4 poten op ene buik. Jut en Jul hier, zijn dan ook een (soms erg irritante) 2 eenheid.
Het kan dus ook andersom.

Groetjes Kim

PS ik wens Tatiana heel veel "Cliff en Denzel" momenten toe! Die zijn onvergetelijk!
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 19:16   #33
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
Hoi Barry,

zoals ik ook al schreef, kan het ook goed gaan. Dat het tussen Shadow en Breezer niet goed ging is natuurlijk vervelend. Maar hier bij mij thuis zijn Cliff en Denzel 4 poten op ene buik. Jut en Jul hier, zijn dan ook een (soms erg irritante) 2 eenheid.
Het kan dus ook andersom.
hehe... dat klopt..
Maar ik praat over honden die qua leeftijd dicht bij elkaar liggen.
En volgens mij is daar bij Cliff en Denzel geen sprake van ..

Groetjes,
barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 20:05   #34
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
hehe... dat klopt..
Maar ik praat over honden die qua leeftijd dicht bij elkaar liggen.
En volgens mij is daar bij Cliff en Denzel geen sprake van ..

Groetjes,
barry
Nee dat klopt, zit meer dan 8 jaar tussen. Maar ik dacht dat Breezer en Shadow ook wat jaartjes verschilden.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 20:05   #35
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

herstel, zit meer dan 6 jaar tussen
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 20:10   #36
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
herstel, zit meer dan 6 jaar tussen
Tussen Breezer en Shadow zit minder dan 2 jaar...

groet,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 22:17   #37
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

aha, ja dan snap ik hem idd.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org