Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-10-2012, 08:19   #21
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Quote:
Originally Posted by Smokey View Post
Ongelooflijk dit zeg!
Snap niet dat dit voor de gek houden van mensen nog steeds doorgaat....
Notabene is de Tamaskan een hond zonder wolvenbloed,zeggen ze zelf...

Known for its wolf like apperance, the Tamaskan Dog has no wolf content, contrary to popular rumour.

*bron* http://www.tamaskan-dog.co.uk/

Ach wat maakt het uit dat er een Saarloosreu papa was van een nest?,
en wat maakt het uit dat er nu een Tsjech mama wordt van een aankomend nest.
We houden lekker vol dat er vooral GEEN WOLF inzit!!!!
Mensen willen gewoon bedonderd worden lijkt het wel?
En allemaal voor de centjes?
Ik kan hier dus ook niet over uit.
Maarja het gebeurt en mensen betalen er graag voor he?
Mensen geloven in sprookjes....
Ben benieuwd hoe dit sprookje eindigt?
Kijk ieder zijn mening en die mag je hebben daar ga ik niets over zeggen maar wel hoe je deze ondersteund
Rare is nml dat je hier een link gebruikt van de persoon die eruit is geknikkerd en vervolgs wel de database ( trouwens die ik erg mooi vind dat ze open en bloot alle ziektes etc erbij zeggen, zou misschien ook tip zijn voor de Saar en Tsjech ....) op de juiste pagina kan vinden. Als je het nml een beetje bijgehouden heb weet je ook dat ze al een tijdje niet meer zeggen dat de Tamaskan zonder wolfbloed is. Sterker nog als je echt op de hoogte wil zijn zonder dat je onzin gaat verkopen zal ik gewoon eens dit forum (http://www.tamaskan-forum.com/) gaan lezen en zoek dan voornamelijk even over de DNA testen die gedaan zijn in Amerika

Last edited by miran; 30-10-2012 at 08:36. Reason: Opmerking over eigenlijk best een mooie database erbij gezet
miran jest offline  
Old 30-10-2012, 10:58   #22
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Er even vanuitgaande dat de Nederlandse Tamaskan Club tot de 'goede tak' hoort, waar ook de voorgenomen dekking -waarover hier op het forum geschreven wordt - vermeld staat, verbaas ik mij over een aantal zaken.


Met name waarom men uberhaubt dit ras wilt ontwikkelen. Op de site staat bij 'karakter' uitgelegd, wat men niet wilt en dan wordt de vergelijking getrokken met de Saarloos Wolfhond en de Tsjechoslowaakse Wolfhond. Waarom dan nu toch de keuze voor een kruising met een Tjech?


Ook staan er een aantal kenmerken vermeld, die of bij de Saarloos of bij Tjech of bij allebei voorkomen. Als je daar niet naar op zoek bent, dan ga je voor de Tamaskan? Terwijl de Tamaskan voorkomt uit de Husky, Duitse Herder, Malamut. Waarom dan niet voor een van die rassen gaan.
Of bijvoorbeeld een totaal ander ras als de Zwitserse herder.
Alleen vanwege het 'wolfse uiterlijk' dus. Iemand die een hond alleen kiest op uiterlijk, zou sowieso geen hond moeten aanschaffen.


Als je niet met een Saarloos of Tjech uit de voeten kan, dan kan je dat wel met een Tamaskan? Terwijl de karakterbeschrijving een combinatie is van deze twee?

Ik begrijp dus absoluut de noodzaak niet van dit nieuwe hondenras.

Nog minder begrijp ik deze keuze van een fokker, die beweert -net zoals alle fokkers altijd zeggen- ik fok uit liefde voor dit ras. Echt? Gezien het gedrag van deze fokker de laatste jaren m.b.t. haar eigen honden, trek ik dit absoluut in twijfel. Wel erg toevallig sinds ze daar meerdere malen openlijk kritiek op heeft gekregen, dat ze het gaat zoeken bij een andere ras, andere club. Waar is de liefde voor de Tjech gebleven? Het wordt te lastig allemaal, ach dan creëren we toch gewoon een nieuw ras...


Nee...ik blijf het gewoon niet begrijpen. Had ik zeven jaar geleden geweten wat ik nu weet, was ik sowieso nooit naar een kennel gegaan. Ik help niet meer mee aan het willens en wetens voor god willen spelen.
Dat er mensen zijn die dit wel prachtig vinden; het zij zo. Echter als je het dan doet, houdt je tenminste aan de (te weinig) richtlijnen en normen die bestaan.


Groet,
Patty
__________________

Last edited by Patty33; 30-10-2012 at 11:07. Reason: de ergste spellingsfouten eruit gehaald...wellicht nog een aantal over het hoofd gezien
Patty33 jest offline  
Old 30-10-2012, 11:45   #23
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Patty ik vind dat je een aantal hele goede vragen stel.
Ik weet natuurlijk niet wat van andere de redenen zijn waarom ze in dit ras gestapt zijn maar ik kan je wel vertellen waarom ik op de Aatu tamaskan gestapt ben als je daartoe geintresseerd ben.
Er zijn mensen die weten waarom en sommige kunnen het begrijpen sommige niet. Dat mag en kan.
Wel kan ik jou ook wel begrijpen wat je bedoeld met als ik had geweten wat ik nu weet had ik nooit naar een kennel gegaan.
Soms heb ik dat gevoel ook wel hoor en welk ras erkend of niet je nu ook neem denk ik wel dat je moet blijven kijken naar het geheel. In elk ras heb je fokkers die goed en minder goed zijn. Sommige hebben misschien idd het idee voor God te spelen maar ik weet ook wel zeker dat er bij elk ras fokkers zijn die zichzelf meer normen en richtlijnen op leggen dan de algemene die bestaan.

Van welk ras je ook hou vind ik niet dat je door de negativiteit die bij elk ras komt kijken je daarin zelf je eigen ras moet opgeven. Dit zou zonde zijn denk ik want ik denk juist dat je ras mensen nodig heeft die weten dat je niet voor god kan spelen en dat je het beste wil voor een individueel dier
miran jest offline  
Old 30-10-2012, 12:01   #24
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Quote:
Originally Posted by miran View Post
Patty ik vind dat je een aantal hele goede vragen stel.
Ik weet natuurlijk niet wat van andere de redenen zijn waarom ze in dit ras gestapt zijn maar ik kan je wel vertellen waarom ik op de Aatu tamaskan gestapt ben als je daartoe geintresseerd ben.
Er zijn mensen die weten waarom en sommige kunnen het begrijpen sommige niet. Dat mag en kan.
Wel kan ik jou ook wel begrijpen wat je bedoeld met als ik had geweten wat ik nu weet had ik nooit naar een kennel gegaan.
Soms heb ik dat gevoel ook wel hoor en welk ras erkend of niet je nu ook neem denk ik wel dat je moet blijven kijken naar het geheel. In elk ras heb je fokkers die goed en minder goed zijn. Sommige hebben misschien idd het idee voor God te spelen maar ik weet ook wel zeker dat er bij elk ras fokkers zijn die zichzelf meer normen en richtlijnen op leggen dan de algemene die bestaan.

Van welk ras je ook hou vind ik niet dat je door de negativiteit die bij elk ras komt kijken je daarin zelf je eigen ras moet opgeven. Dit zou zonde zijn denk ik want ik denk juist dat je ras mensen nodig heeft die weten dat je niet voor god kan spelen en dat je het beste wil voor een individueel dier
Dat niet alle fokkers 'voor god' willen spelen, begrijp ik natuurlijk ook. Is ook een beetje te zwart-wit van mij gesteld. Echter door dit soort praktijken krijg je wel steeds vaker het gevoel
Ik weet ook dat er fokkers zijn met het verstand en het hart op de goede plek en niet om iemand veren in de reet te willen steken, maar een Mijke, Margo, Liesbeth, Patrick...dan ben je goed bezig.

Als dan een fokker bewust willens en wetens het 'eigen' ras gaat misbruiken, dan mag deze van mij flink aangepakt worden. Iemand die het alleen al een dergelijke plan in zijn hoofd haalt, begrijpt niet waar hij of zij mee bezig is. Laat staan dat een dergelijke dekking dan ook nog eens wordt uitgevoerd. Dus de heftige reacties als 'uit de vereniging kieperen, royeren, e.d.' ...tja, die vind ik terecht in deze.

Voor mij persoonlijk weer een voorbeeld dat de regels en wetten nog meer aangescherpt moeten worden. Het is helaas blijkbaar toch nodig. :-(

Of je nu fokker bent, hondeneigenaar, hondentrainer of niks met honden (dieren) van doen hebt; wij mensen moeten eens eindelijk in onze hersens opnemen en vasthouden, dat dieren levende wezens zijn...geen produkten.
__________________
Patty33 jest offline  
Old 30-10-2012, 12:23   #25
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Ik begrijp je gevoel best hoor maar zoals ik al zei kan ik niet voor een ander spreken maar wel voor mijn zelf

Ook ik heb "mijn ras" waar mijn voorliefde ligt( is trouwens niet de Tsjech sorry) ook voor dit soort dingen gebruikt. Zoals ik al zei sommige hebben daar mijn reden voor en mijn reden heeft dan ook met het ras waar mijn voorliefde ligt te maken. Zoals ik al zei als je echt wil weten waarrom bv sommige mensen zo'n keus maken kan ik je mijn keus uitleggen. Misschien dat je dan eventueel zoiets kan begrijpen terwijl je het er dan nog steeds niet mee eens hoeft te zijn

Maar daarbij vind ik het dan wel jammer dat jezelf je ras op geeft terwijl je dus jezelf ook tussen die fokkers kan zetten die je zelf bewonder daarin. Wat net wat jezelf zegt de dieren hebben juist die mensen nodig die zo goed beseffen dat het levende wezens zijn
miran jest offline  
Old 30-10-2012, 12:27   #26
Rahne
Junior Member
 
Rahne's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 6
Default

Het is misschien verstandiger om me erbuiten te houden maar ga nu toch een reactie plaatsen aangezien er dingen geroepen worden die nogal aanvallend zijn naar de Tamaskan toe en ook niet kloppen.

Ik ben zelf eigenaar van 2 Tamaskan, Konah (uit HET Saarloos nest) en Winter. Ik beheer bovendien de website van de Nederlandse Tamaskan Club en de website van het Tamaskan Dog Register, dus die Database waarnaar verwezen wordt is door mij gemaakt.

Quote:
De NVTW staat voor een raszuiver en gezonde Tsjech. We doen er in onze vereniging ALLES aan om de honden zo gezond mogelijk te krijgen en te houden. Hier staan we met zijn allen voor.
En als je dan besluit als fokker om vuilnisbakken te gaan fokken, bewust. Neem je dus bewust afstand van alles waar onze vereniging voor staat.
Misschien kan iemand mij verduidelijken hoe een nest Tsjech x Tamaskan invloed heeft op de raszuiverheid & de gezondheid van de Tsjech? Dus omdat deze fokker een kruisingsnest fokt kan ze opeens niet meer raszuiver en gezonde Tsjechen fokken?

Quote:
We houden lekker vol dat er vooral GEEN WOLF inzit!!!!
Zoals Miran al aangaf doen WE dat niet. De oprichters van het ras Blustag & Blufawn doen dit, maar de TDR (waar dit aankomende nest onder gefokt gaat worden) en de TBA en nog een aantal andere zijn er gewoon open over dat er wolfhonden zijn ingekruist.

Quote:
Zat ff bij de 'pedigree' van de Tamaskanreu Blustag Red Rum-calling name Maguyuk te kijken,daar word je echt NIET vrolijk van,
http://www.tamaskan-dog.org/database...2&pag=pedigree

Broers en zussen getroffen door epilepsie,
broers en zussen getroffen door Addison.

Waarom zou je in hemelsnaam met deze reu willen fokken als fokker???
Hebben jullie ook zo'n mooie database waar je alles qua ziektes in terug kan vinden? Of zijn jullie van het slag 'wat je niet hoort en ziet is er niet'? Je gaat mij niet wijsmaken dat er geen epilepsie en andere zaken in de Tsjech zit, dit zit namelijk in ieder ras. Het verschil zit hem in hoe er mee om wordt gegaan. Natuurlijk hebben wij als TDR onzelf de vraag gesteld, willen we alles open en bloot? Want dat kan mensen afschrikken en de intentie wekken dat het ras heel erg ongezond is, maar wij vonden openheid toch belangrijker en willen fokkers de kans bieden om gewapend met al deze informatie weloverwogen beslissingen te maken.

Quote:
Op de site staat bij 'karakter' uitgelegd, wat men niet wilt en dan wordt de vergelijking getrokken met de Saarloos Wolfhond en de Tsjechoslowaakse Wolfhond. Waarom dan nu toch de keuze voor een kruising met een Tjech?
Wij willen inderdaad niet dat het hele ras zo extreem terughoudend is als de Saarloos of zo dominant/pittig als de Tsjech. Denk jij dat als we nu een Tsjech inkruisen dat het hele ras ineens verandert in de Tsjech qua karakter? Er zit trouwens al Tsjech in en ook Saarloos en toch zijn onze Tamaskan niet vergelijkbaar met die rassen maar in de ervaring een stuk 'makkelijker'. Wij proberen een balans te vinden tussen verschillende rassen.

Ikzelf heb niets tegen wolfhonden maar ik wilde liever niet een hond die van angst in een hoekje wegduikt als er bezoek komt of een hond die alle andere honden opvreet, vandaar mijn keus voor de Tamaskan.

Quote:
Terwijl de Tamaskan voorkomt uit de Husky, Duitse Herder, Malamut. Waarom dan niet voor een van die rassen gaan.
Er zit ook wolfhond in de Tamaskan. Had dat er niet ingezeten dan denk ik niet dat de Tamaskan er zo wolfachtig had uitgezien. Overigens kijken wij ook naar deze rassen, pas nog is er een Siberische Husky ingekruist. Wij proberen een balans te vinden tussen de diverse rassen in de achtergrond van de Tamaskan (en dus ook wolfhond) zodat de Tamaskan qua uiterlijk de wolf benaderd maar wel met een 'makkelijker' temperament.

Quote:
Alleen vanwege het 'wolfse uiterlijk' dus. Iemand die een hond alleen kiest op uiterlijk, zou sowieso geen hond moeten aanschaffen.
Wij kiezen niet alleen op uiterlijk, anders hadden we allemaal wel Saarloos of Tsjechen gehad. Maar uiterlijk speelt wel een rol, net als karakter en gezondheid.

Quote:
Als je niet met een Saarloos of Tjech uit de voeten kan, dan kan je dat wel met een Tamaskan? Terwijl de karakterbeschrijving een combinatie is van deze twee?
Ja, juist omdat het een combinatie is. Mensen willen dat 'extreme' niet naar een kant toe.
Rahne jest offline  
Old 30-10-2012, 13:01   #27
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Quote:
Originally Posted by Rahne View Post

Wij willen inderdaad niet dat het hele ras zo extreem terughoudend is als de Saarloos of zo dominant/pittig als de Tsjech. Denk jij dat als we nu een Tsjech inkruisen dat het hele ras ineens verandert in de Tsjech qua karakter? Er zit trouwens al Tsjech in en ook Saarloos en toch zijn onze Tamaskan niet vergelijkbaar met die rassen maar in de ervaring een stuk 'makkelijker'. Wij proberen een balans te vinden tussen verschillende rassen.

Ikzelf heb niets tegen wolfhonden maar ik wilde liever niet een hond die van angst in een hoekje wegduikt als er bezoek komt of een hond die alle andere honden opvreet, vandaar mijn keus voor de Tamaskan.


Er zit ook wolfhond in de Tamaskan. Had dat er niet ingezeten dan denk ik niet dat de Tamaskan er zo wolfachtig had uitgezien. Overigens kijken wij ook naar deze rassen, pas nog is er een Siberische Husky ingekruist. Wij proberen een balans te vinden tussen de diverse rassen in de achtergrond van de Tamaskan (en dus ook wolfhond) zodat de Tamaskan qua uiterlijk de wolf benaderd maar wel met een 'makkelijker' temperament.


Wij kiezen niet alleen op uiterlijk, anders hadden we allemaal wel Saarloos of Tsjechen gehad. Maar uiterlijk speelt wel een rol, net als karakter en gezondheid.


Ja, juist omdat het een combinatie is. Mensen willen dat 'extreme' niet naar een kant toe.
Mijn persoonlijke mening is, dat je dan wel enorm generaliseert; niet alle Tjechen vertonen dit extreme gedrag hoor.
En zou het dan al wel zo diep 'erin' zitten, zoals jij aangeeft...dan ga je toch 'inkruisen' met dit ras? Ergens klopt dat gewoon niet, naar mijn idee.

Ik heb er respect voor, dat je je keuze probeert te verduidelijken.
Mij krijg je gewoon niet om. Dat zul je ook altijd blijven houden, dat mensen van mening verschillen

Als je lid bent van een RASvereniging, die kruisen buiten het eigen ras niet wenst, dan heb je je daar aan te houden. Of die kruising nu wel of niet een goede zaak is, staat er dan buiten.
__________________

Last edited by Patty33; 30-10-2012 at 13:02. Reason: blijft lastig goed te verwoorden, wat je bedoelt ;-)
Patty33 jest offline  
Old 30-10-2012, 13:36   #28
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Ik zit hier tussen alle bedrijven door over na te denken en mij rijst ook de vraag:

Als je twee 'vriendelijke' honden kruist, krijg je dan automatisch een vriendelijke pup? Daar gaat dus weer een hoop experimenteren, gefok enzo aan vooraf. En weer een boel honden die maar moeten hopen, dat ze ondanks dat ze niet aan de verwachtingen voldoen een thuis vinden.

En wat is dan mis met een Tjech of Saarloos uit een lijn, waar wenselijk gedrag aanwezig wel aanwezig is?

Of met bijvoorbeeld een Zwitserse herder die aan de gewenste karakter-omschrijving van de Tamaskan Club voldoet?

Is het dan echt zo raar, dat ik vind dat er al genoeg hondenrassen aanwezig zijn, waar voor 'elk wat wils' bij zit? Akelig om dit zo te schrijven, want nogmaals het zijn immers geen produkten.

Fokken; ik blijf het maar een vreemde bezigheid vinden.
__________________

Last edited by Patty33; 30-10-2012 at 13:37. Reason: ...
Patty33 jest offline  
Old 30-10-2012, 13:42   #29
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Quote:
Originally Posted by Patty33 View Post
Is het dan echt zo raar, dat ik vind dat er al genoeg hondenrassen aanwezig zijn, waar voor 'elk wat wils' bij zit? Akelig om dit zo te schrijven, want nogmaals het zijn immers geen produkten.

Fokken; ik blijf het maar een vreemde bezigheid vinden.
Nee raar vind ik het absoluut niet dat je dit vind. Maar wat nu als dat ras waar je voorliefde ligt er slecht voorstaat?
Maar hierbij idd rekening houden dat je over levende wezens praat.
Ja het is idd een vreemde bezigheid en zelf vraag ik mijzelf ook steeds vragen of wat ik ooit wilde en voorbereid heb ooit nog wel uit wil voeren. De toekomst zal dit uiwijzen maar puur voor mijzelf weet ik wel dat ik mijn voorliefde in mijn ras of mijn liefde voor de tamaskan of Tsjech of welk ras dan ook daarin kompleet opzij zal schuiven en in eerste instantie zal gaan voor de gemoeide individuele dieren.
miran jest offline  
Old 30-10-2012, 14:57   #30
Rahne
Junior Member
 
Rahne's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 6
Default

Quote:
Mijn persoonlijke mening is, dat je dan wel enorm generaliseert; niet alle Tjechen vertonen dit extreme gedrag hoor.
Je hebt gelijk, ik generaliseer inderdaad behoorlijk in mijn antwoorden. Natuurlijk weet ik dat niet iedere Tsjech en niet iedere Saarloos hetzelfde is. Bobbi, de Saarloos vader van mij teef Konah, is daar een mooi voorbeeld van.

Wat mij alleen opviel (en dat is niet specifiek naar mensen op dit forum gericht) in de reacties die ik gelezen heb de afgelopen dagen van diverse Tsjechen eigenaren/fokkers is dat zij zelf ook nogal generaliseerde. Het inkruisen van een Tsjech zou ineens resulteren in dominante, aggressieve (naar honden toe) Tamaskan die ook nog eens katten, kippen en andere dieren zouden afslachten (en even voor de duidelijk... mijn Tamaskan doet dat, dus wil daarmee niet zeggen dat prooidrift niet voor kan komen in andere rassen).

Dat vind ik allemaal wat overdreven. Dat 'jullie' het niet leuk vinden dat er nu een Tsjech word gebruikt voor een ander 'ras' kan ik best begrijpen, maar om dan te gaan roepen dat de Tamaskan mensen een stelletje onbenullen zijn die absoluut niet weten wat ze aan het doen zijn is niet nodig naar mijn mening (en nogmaals, ik bedoel dit in het algemeen van wat ik gezien heb aan reacties).

Quote:
Als je twee 'vriendelijke' honden kruist, krijg je dan automatisch een vriendelijke pup? Daar gaat dus weer een hoop experimenteren, gefok enzo aan vooraf. En weer een boel honden die maar moeten hopen, dat ze ondanks dat ze niet aan de verwachtingen voldoen een thuis vinden.
Ik snap je zorgen wel hoor, ook de Tamaskan deelt die zorgen. Je kan nooit van te voren zeker weten hoe een combinatie uitpakt, ook niet als je raszuiver fokt. Tot op zekere hoogte kun je het inschatten, maar dan nog kan het totaal anders uitpakken. Daar zijn wij ons zeker van bewust en dat wordt ook duidelijk gemaakt aan de mensen die een pup kopen.

Quote:
En wat is dan mis met een Tjech of Saarloos uit een lijn, waar wenselijk gedrag aanwezig wel aanwezig is?
Helemaal niets, maar kan jij dat garanderen als iemand een vrije niet terughoudende Saarloos wil? Dat kan zelfs bij de Tamaskan niet, maar ik denk dat de kans bij de Tamaskan op een open en vrije hond wel wat groter is dan wanneer je een Saarloos zou aanschaffen. Daarbij komt nog dat de terughoudendheid van bijv. de Saarloos een gewenste eigenschap is en veel fokkers dit dus ook bewust in stand houden (logisch).

Quote:
Of met bijvoorbeeld een Zwitserse herder die aan de gewenste karakter-omschrijving van de Tamaskan Club voldoet?
Ik vind Zwitserse Herders over het algemeen hele fijne honden en ik hoop dus ook dat er in de toekomst een Zwitser, of een soortgelijke herder/mix ingekruist zal worden.

Quote:
Is het dan echt zo raar, dat ik vind dat er al genoeg hondenrassen aanwezig zijn, waar voor 'elk wat wils' bij zit? Akelig om dit zo te schrijven, want nogmaals het zijn immers geen produkten.
Nee dat is niet raar! Maar ikzelf heb wel gevonden in de Tamaskan wat ik in andere rassen toch niet helemaal heb kunnen vinden.
Rahne jest offline  
Old 30-10-2012, 15:26   #31
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Quote:
Originally Posted by Rahne View Post


Nee dat is niet raar! Maar ikzelf heb wel gevonden in de Tamaskan wat ik in andere rassen toch niet helemaal heb kunnen vinden.
En dat is dus het verschil wat ik niet kan vinden
Ik blijf dus ook van mening dat dit ras helemaal niet ontwikkeld had hoeven worden en klinkt heel cru (en daar gaan ook weer heel wat mensen van stuiteren), maar hoeft wat mij betreft ook niet in stand gehouden te worden.

Echter raken we geheel off-topic.
Ik ben alleen een eigenaar van een TW, die zich enorm zorgen maakt over dit soort gang van zaken

Feit blijft bestaan, dat deze TW-fokker zich niet aan de regels van de rasvereniging heeft gehouden. En dan heb je als lid, als vereniging, alle recht van spreken om dit af te keuren. Nogmaals los van het feit of deze kruising een goede of slechte zaak is.

Groet,
Patty
__________________
Patty33 jest offline  
Old 30-10-2012, 15:53   #32
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Quote:
Originally Posted by Rahne View Post
Je hebt gelijk, ik generaliseer inderdaad behoorlijk in mijn antwoorden. Natuurlijk weet ik dat niet iedere Tsjech en niet iedere Saarloos hetzelfde is. Bobbi, de Saarloos vader van mij teef Konah, is daar een mooi voorbeeld van.

Wat mij alleen opviel (en dat is niet specifiek naar mensen op dit forum gericht) in de reacties die ik gelezen heb de afgelopen dagen van diverse Tsjechen eigenaren/fokkers is dat zij zelf ook nogal generaliseerde. Het inkruisen van een Tsjech zou ineens resulteren in dominante, aggressieve (naar honden toe) Tamaskan die ook nog eens katten, kippen en andere dieren zouden afslachten (en even voor de duidelijk... mijn Tamaskan doet dat, dus wil daarmee niet zeggen dat prooidrift niet voor kan komen in andere rassen).

Dat vind ik allemaal wat overdreven. Dat 'jullie' het niet leuk vinden dat er nu een Tsjech word gebruikt voor een ander 'ras' kan ik best begrijpen, maar om dan te gaan roepen dat de Tamaskan mensen een stelletje onbenullen zijn die absoluut niet weten wat ze aan het doen zijn is niet nodig naar mijn mening (en nogmaals, ik bedoel dit in het algemeen van wat ik gezien heb aan reacties).
Als je dit oprecht meent - en waarom zou je niet - dan zou het je wel sieren de tekst op de site van de Tamaskan Club aan te passen.
Want zoals het er nu staat, geef je zowel de Tjech als de Saarloos nogal negatief en generaliserend weer. Dan kan ik het wel begrijpen, dat mensen beginnen te stuiteren

Groet,
Patty
__________________
Patty33 jest offline  
Old 30-10-2012, 16:02   #33
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Quote:
Originally Posted by Patty33 View Post

Feit blijft bestaan, dat deze TW-fokker zich niet aan de regels van de rasvereniging heeft gehouden. En dan heb je als lid, als vereniging, alle recht van spreken om dit af te keuren. Nogmaals los van het feit of deze kruising een goede of slechte zaak is.

Groet,
Patty
Dit is de kern!!!!
,je kiest voor een ras,in dit geval de Tsjechoslowaakse wolfhond,jammer dat er dan mee gekruist wordt.

En idd ik ben niet echt thuis in de Tamaskan,weet er dus weinig van.
Ik vind het dus niet echt slim om er opnieuw een Tsjech in te kruisen,in verband met de raseigenschappen van de Tsjech.
Op mij komt het meer als geklungel over.
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline  
Old 30-10-2012, 16:15   #34
Rahne
Junior Member
 
Rahne's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 6
Default

Quote:
Als je dit oprecht meent - en waarom zou je niet - dan zou het je wel sieren de tekst op de site van de Tamaskan Club aan te passen.
Want zoals het er nu staat, geef je zowel de Tjech als de Saarloos nogal negatief en generaliserend weer. Dan kan ik het wel begrijpen, dat mensen beginnen te stuiteren.
Bedoel je deze tekst?

Erge terughoudendheid, zoals je die vaak bij de Saarloos Wolfhond ziet, is niet gewenst.

Maar dominantie tegenover andere honden is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Tsjechische Wolfhond, meer uitzondering dan regel.

Rasbeschrijvingen zijn eigenlijk altijd generaliserend...
Van de NTWV: "Soms komt de terughoudendheid van de wolf t.a.v. vreemde dingen en mensen nog wel eens voor. Door zijn sterke persoonlijkheid kan hij dominant zijn tegenover andere honden. Vele hebben de eigenschap het gezin en alles wat daarbij hoort te beschermen. Deze beschermings- c.q. bezitsdrang kan hij ook vertonen t.o.v. uw tas, de auto en andere zaken."

Ga jij mij nu zeggen dat de meeste Tsjechen helemaal niet dominant zijn naar andere honden (en dan voornamelijk sexgenoten)? Misschien is het eigenlijk wel goed voor een ras om deze wat 'negatiever' neer te zetten, dan denken mensen tenminste na voordat ze zo'n ras aanschaffen. Ik zeg ook altijd tegen mensen die een Tamaskan willen dat ze zeer slecht alleen kunnen blijven. Natuurlijk is dat niet voor iedere Tamaskan het geval, maar dan houden ze er iig rekening mee en kan het alleen maar meevallen.

Maar goed, hoe kan ik het dan beter neerzetten volgens jou?

PS. Ik weet dat Tsjechische Wolfhond fout is, moet dat nog steeds aanpassen.
Rahne jest offline  
Old 30-10-2012, 16:27   #35
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Quote:
Originally Posted by Rahne View Post
Bedoel je deze tekst?

Erge terughoudendheid, zoals je die vaak bij de Saarloos Wolfhond ziet, is niet gewenst.
Ik weet niet precies waar dit staat,maar het klopt niet over de Saarloos.

Een Saarlooswolfhond wil altijd controle houden over een onbekende situatie waarin hij zich bevindt. Vrijwel elke Saarlooswolfhond wil dit doel bereiken door weg te lopen om van een afstand de zaak te beoordelen. Maar als de hond hierin wordt beperkt, bijvoorbeeld omdat hij is aangelijnd, wordt het vaak verward met angstig gedrag.

http://www.avls.nl/main/index.php?op...=20&Itemid=146

Over de Tsjech ga ik het niet eens meer hebben.
Blijf het geklungel vinden dus,met levende wezens.
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline  
Old 30-10-2012, 16:39   #36
Rahne
Junior Member
 
Rahne's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by Smokey View Post
Ik weet niet precies waar dit staat,maar het klopt niet over de Saarloos.

Een Saarlooswolfhond wil altijd controle houden over een onbekende situatie waarin hij zich bevindt. Vrijwel elke Saarlooswolfhond wil dit doel bereiken door weg te lopen om van een afstand de zaak te beoordelen. Maar als de hond hierin wordt beperkt, bijvoorbeeld omdat hij is aangelijnd, wordt het vaak verward met angstig gedrag.

http://www.avls.nl/main/index.php?op...=20&Itemid=146

Over de Tsjech ga ik het niet eens meer hebben.
Blijf het geklungel vinden dus,met levende wezens.
Ohh nu wordt het steeds mooier... Dus Saarlozen zijn niet terughoudend? En een Saarloos die zijn staart tegen de buik heeft geplakt en wil vluchten is ook niet angstig natuurlijk? Ik hou mijn mond maar verder en ga wel fijn verder klungelen met mijn Tamaskan.
Rahne jest offline  
Old 30-10-2012, 16:46   #37
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Quote:
Originally Posted by Rahne View Post
Ohh nu wordt het steeds mooier... Dus Saarlozen zijn niet terughoudend? En een Saarloos die zijn staart tegen de buik heeft geplakt en wil vluchten is ook niet angstig natuurlijk? Ik hou mijn mond maar verder en ga wel fijn verder klungelen met mijn Tamaskan.
Ik begrijp dat je de Saarlooswolfhond niet echt kent.
Dan zou je begrijpen wat ik bedoel,en nee het zijn geen Golden retrievers,net zo min als Tsjechen het gedrag van een Golden hebben.
Dat bedoel ik met geklungel!
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline  
Old 30-10-2012, 17:01   #38
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Quote:
Originally Posted by Rahne View Post
Bedoel je deze tekst?

Erge terughoudendheid, zoals je die vaak bij de Saarloos Wolfhond ziet, is niet gewenst.

Maar dominantie tegenover andere honden is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Tsjechische Wolfhond, meer uitzondering dan regel.

Rasbeschrijvingen zijn eigenlijk altijd generaliserend...
Van de NTWV: "Soms komt de terughoudendheid van de wolf t.a.v. vreemde dingen en mensen nog wel eens voor. Door zijn sterke persoonlijkheid kan hij dominant zijn tegenover andere honden. Vele hebben de eigenschap het gezin en alles wat daarbij hoort te beschermen. Deze beschermings- c.q. bezitsdrang kan hij ook vertonen t.o.v. uw tas, de auto en andere zaken."

Ga jij mij nu zeggen dat de meeste Tsjechen helemaal niet dominant zijn naar andere honden (en dan voornamelijk sexgenoten)? Misschien is het eigenlijk wel goed voor een ras om deze wat 'negatiever' neer te zetten, dan denken mensen tenminste na voordat ze zo'n ras aanschaffen. Ik zeg ook altijd tegen mensen die een Tamaskan willen dat ze zeer slecht alleen kunnen blijven. Natuurlijk is dat niet voor iedere Tamaskan het geval, maar dan houden ze er iig rekening mee en kan het alleen maar meevallen.

Maar goed, hoe kan ik het dan beter neerzetten volgens jou?

PS. Ik weet dat Tsjechische Wolfhond fout is, moet dat nog steeds aanpassen.
Laat ik eerst even in het algemeen zeggen: ik ben blij, dat er ook op een normale toon met elkaar van gedachten en meningen gewisseld kan worden. Zou fijn zijn als dit zo kan blijven.

@ Rahne: waarom uberhaupt een vergelijking maken naar een specifiek ras? Dus deze bij naam benoemen? Je kan het toch gewoon algemeen houden. En dan verder eerlijke informatie over de Tamaskan geven?
Want als je niet wilt, dat mensen jou of jouw geliefde ras verwijten maakt, maak die dan ook niet naar een ander ras. Vind ik persoonlijk gewoon niet netjes. Weer los van het feit of het klopt of niet en het zal je gewoon een hoop frustratie besparen.

Tegelijkertijd ben ik het er absoluut mee eens dat rasinformatie open en eerlijk moet zijn. Maar nogmaals, dan hoef je nog geen andere rassen negatiever af te schilderen, dan het daadwerkelijk is.

Waar die zogeheten dominantie vandaan komt, die vaak onterecht als agressiviteit wordt bestempeld en of je uberhaupt wel kan spreken van dominantie is een compleet ander verhaal en ga ik verder ook niet op in.

Het valt me trouwens wel op, dat je alweer niet ingaat op het feit dat de fokker van dit forumonderwerp de fout in is gegaan.
Ik vind het ook vreemd dat een vereniging in zee wilt gaan met een fokker die regels van een andere vereniging aan haar laars lapt.
Geeft ook geen positief beeld van de Tamaskan Club weer hoor

Groet,
Patty
__________________
Patty33 jest offline  
Old 30-10-2012, 17:28   #39
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Quote:
Originally Posted by Patty33 View Post
Het valt me trouwens wel op, dat je alweer niet ingaat op het feit dat de fokker van dit forumonderwerp de fout in is gegaan.
Ik vind het ook vreemd dat een vereniging in zee wilt gaan met een fokker die regels van een andere vereniging aan haar laars lapt.
Geeft ook geen positief beeld van de Tamaskan Club weer hoor

Groet,
Patty
Okee het is duidelijk dat we op een aantal punten gewoon verschillen van mening en zelfs op wat punten het met elkaar eens zijn alleen is dit dus eigenlijk de draaiende kwestie.
Om eerlijk te zijn zullen ook hierin mensen van mening verschillen.
Als eigenaar van een hond( dus niet de fokker van de hond) denk ik dat je zelf tot zover mag beslissen wat je met je hond doet. Ik bedoel ik kan jou of jij mij ook niet vertellen dat ik met mijn Tsjech niet in het bos mag lopen ofzo om gewoon even een krom voorbeeld te geven. Daar vind ik dat een ieder vrij is.

Maar mede haal je de club aan. Ik neem aan dat een persoon zelf ook wel nadenkt hoe de club erover nadenkt en hoe reacties kunnen zijn alvorens een beslissing te nemen. Of zo'n beslissing dan nog steeds fout is vind ik persoonlijk aan de achterliggende reden van de persoon liggen en dat kan je in mijn ogen dan moeilijk veroordelen als je die niet weet.
Wel vind ik daarin dat een club het recht heeft daarin zijn eigen maatregelen te treffen maar die kan je niet afschuiven op de andere club die wel met de persoon in zee gaat. Elke club heeft regels maar niet elk besluit heeft te maken met het aan de laars lappen van die regels.
Ik denk dat in zijn geheel afdoende is om vanuit de club dan een stelling en besluit te maken zonder naar wie dan ook verder een vinger te wijzen.
Maar dat is mijn mening
miran jest offline  
Old 30-10-2012, 17:49   #40
Rahne
Junior Member
 
Rahne's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 6
Default

Quote:
@ Rahne: waarom uberhaupt een vergelijking maken naar een specifiek ras? Dus deze bij naam benoemen? Je kan het toch gewoon algemeen houden. En dan verder eerlijke informatie over de Tamaskan geven?
Want als je niet wilt, dat mensen jou of jouw geliefde ras verwijten maakt, maak die dan ook niet naar een ander ras. Vind ik persoonlijk gewoon niet netjes. Weer los van het feit of het klopt of niet en het zal je gewoon een hoop frustratie besparen.
Ik snap wel wat je bedoeld maar mijn bedoeling met die tekst was niet om de Saarloos of Tsjech negatief af te schilderen, jammer dat sommige mensen het wel zo opvatten. Ik zeg nergens dat het negatieve of slechte eigenchappen zijn, maar ze zijn wel ongewenst bij de Tamaskan (in extreme mate). De reden waarom ik die vergelijking heb gemaakt is omdat de eerste vraag die bijna altijd wordt gesteld aan mij door mensen die interesse hebben in de Tamaskan is 'wat is het verschil met de Saarloos en de Tsjech?'.

Quote:
Het valt me trouwens wel op, dat je alweer niet ingaat op het feit dat de fokker van dit forumonderwerp de fout in is gegaan.
Ik vind het ook vreemd dat een vereniging in zee wilt gaan met een fokker die regels van een andere vereniging aan haar laars lapt.
Geeft ook geen positief beeld van de Tamaskan Club weer hoor
Ik ga daar bewust niet op in omdat ik verder niets met de NVTW te maken heb en ik niet op de hoogte ben van de regels van die club.

Er zit een groot verschil in denkwijze tussen de verenigingen. Waar jullie absoluut tegen het kruisen van jullie 'zuivere' honden zijn, is dat bij de Tamaskan heel anders. De TDR heeft wel een regel dat je niet zomaar je Tamaskan met iets anders dan een Tamaskan mag kruisen, zonder toestemming. Dit betekent dat wij niet willen hebben dat een Tamaskan eigenaar zijn Tamaskan de Labrador van de buren laat dekken voor de leuk, maar als een andere vereniging (zoals de AVLS of NVTW) of zelfs een individuele fokker ons zou benaderen met de vraag of ze een van onze Tamaskan mogen inkruisen, en daar echt een bedoeling bij hebben, dan staan wij daar open voor.
Rahne jest offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org