Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-09-2007, 13:44   #41
allesandro
wolfman
 
allesandro's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: annerveenschekanaal
Posts: 178
Default

Even nog een stukje over Cauda Equina Syndroom:

Honden met het Cauda Equina Syndroom hebben in meer of mindere mate last van de volgende verschijnselen:
  • Progressieve, vaak scherpe pijn laag in de rug (ter hoogte van de lendenstreek) De pijn manifesteert zich als plotseling piepen of gillen bij verkeerde bewegingen, zoals een gekke sprong of een botsing met een andere hond. Vaak blijft het bij deze incidenten en functioneert de hond weer normaal. Er zijn zelfs honden die gewoon behendigheid blijven doen
  • Zwakte (mank lopen), slapte of (lichte) verlamming van één of beide achterbenen
  • Geleidelijk aan moeilijkheden vertonen met het recht staan
  • De hond kan ook plots pijn vertonen na opspringen of na plots recht te hebben gestaan (de hond gaat meestal kreunen van de pijn als hij wil rechtstaan)
  • Sommige honden beginnen aan hun staart en/of tenen te kauwen ten gevolge van de uitstraling naar die extremiteiten
  • Plassen is gestoord, vaak lukt het niet of wordt de hond incontinent voor urine
  • Problemen met de darmen (fecale incontinentie door slechte kringspierspanning, verstopping door trage darmwerking)
Het Cauda Equina Syndroom wordt veroorzaakt door het samendrukken (compressie) van de Cauda Equina zenuwwortels, waardoor deze in meer of mindere mate beschadigd raken. Met name deze zenuwwortels zijn gevoelig voor beschadiging omdat ze slecht ontwikkeld bindweefsel hebben. Goed ontwikkeld bindweefsel beschermt tegen samendrukkende invloeden. Om onze diagnose zeker te stellen, moet een myelografie gedaan worden doen. Door een contraststof in te spuiten langs het ruggenmerg zien we waar en hoeveel druk er is op het ruggenmerg ter hoogte van de lumbosacrale overgang. Zo kan ook geschat worden welke operatie techniek toegepast kan worden en of dit wel nodig is.In niet te erge gevallen kan getracht worden met corticosteroïden (bijvoorbeeld Moderin) de zwelling ter hoogte van het ruggenmerg te verminderen. Als nabehandeling worden dan NSAID’s zoals Rimadyl® gegeven. In de meeste gevallen moet operatief ingegrepen worden. De behandeling bestaat uit het vrijmaken van de beknelde zenuwen (decompressie) door het wegnemen van het dak van de wervel. Na de operatie zijn de klachten vaak niet (meteen) verdwenen. Veelal moet langdurig gerevalideerd worden. Eerst en vooral moet de hond de nodige rust hebben. De hond mag zo weinig mogelijk opstaan en krijgt in het begin wat corticosteroïden in combinatie met antibiotica. In het algemeen vindt in het eerste jaar na de operatie het meeste herstel plaats. De ervaring leert dat ook in het tweede jaar nog verbetering op kan treden en zelfs ook in het derde jaar. Daarna is de kans op verder herstel zeer klein. De mate en snelheid van herstel zijn sterk afhankelijk van de mate waarin de zenuwen beschadigd zijn geraakt. Restklachten zullen dan ook regelmatig kunnen blijven bestaan. Orthomanuele therapie en/of fysiotherapie geeft vaak goede resultaten.



misschien goed om dit ook eens te lezen

groeten Andreas
allesandro jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 13:46   #42
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Bert,

Ik ben het met je eens, dat er meer gegevens moeten komen over gezondheid maar wij hebben wel degelijk bepaalde dingen nagegaan maar van dit soort aandoeningen is nog heel weinig bekend.

Tevens ken ik nestzusjes en broers van de hond uit Zwitserland persoonlijk en daarvan ook nakomelingen, die echter niets mankeren.

Wat had ik dan verder na moeten gaan? En wat ga jij dan na bij aanschaf van een pup van dit ras. Ik vermoed, de normale gegevens. Wij gaan nog ietsje verder maar van deze afwijking hadden wij ook niet vermoed, dat deze bestond binnen dit ras, tot zover bekend.

Ik denk, dat je van deze afwijking ook nog niet gehoord of gelezen hebt voor dit geval van Monique dus van een inschattingsfout is, naar mijn mening, dan ook geen sprake.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 14:13   #43
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by allesandro View Post
Even nog een stukje over Cauda Equina Syndroom:Honden met het Cauda Equina Syndroom hebben in meer of mindere mate last van de volgende verschijnselen:
  • Progressieve, vaak scherpe pijn laag in de rug (ter hoogte van de lendenstreek) De pijn manifesteert zich als plotseling piepen of gillen bij verkeerde bewegingen, zoals een gekke sprong of een botsing met een andere hond. Vaak blijft het bij deze incidenten en functioneert de hond weer normaal. Er zijn zelfs honden die gewoon behendigheid blijven doen
  • Zwakte (mank lopen), slapte of (lichte) verlamming van één of beide achterbenen
  • Geleidelijk aan moeilijkheden vertonen met het recht staan
  • De hond kan ook plots pijn vertonen na opspringen of na plots recht te hebben gestaan (de hond gaat meestal kreunen van de pijn als hij wil rechtstaan)
  • Sommige honden beginnen aan hun staart en/of tenen te kauwen ten gevolge van de uitstraling naar die extremiteiten
  • Plassen is gestoord, vaak lukt het niet of wordt de hond incontinent voor urine
  • Problemen met de darmen (fecale incontinentie door slechte kringspierspanning, verstopping door trage darmwerking)
Het Cauda Equina Syndroom wordt veroorzaakt door het samendrukken (compressie) van de Cauda Equina zenuwwortels, waardoor deze in meer of mindere mate beschadigd raken. Met name deze zenuwwortels zijn gevoelig voor beschadiging omdat ze slecht ontwikkeld bindweefsel hebben. Goed ontwikkeld bindweefsel beschermt tegen samendrukkende invloeden. Om onze diagnose zeker te stellen, moet een myelografie gedaan worden doen. Door een contraststof in te spuiten langs het ruggenmerg zien we waar en hoeveel druk er is op het ruggenmerg ter hoogte van de lumbosacrale overgang. Zo kan ook geschat worden welke operatie techniek toegepast kan worden en of dit wel nodig is.In niet te erge gevallen kan getracht worden met corticosteroïden (bijvoorbeeld Moderin) de zwelling ter hoogte van het ruggenmerg te verminderen. Als nabehandeling worden dan NSAID’s zoals Rimadyl® gegeven. In de meeste gevallen moet operatief ingegrepen worden. De behandeling bestaat uit het vrijmaken van de beknelde zenuwen (decompressie) door het wegnemen van het dak van de wervel. Na de operatie zijn de klachten vaak niet (meteen) verdwenen. Veelal moet langdurig gerevalideerd worden. Eerst en vooral moet de hond de nodige rust hebben. De hond mag zo weinig mogelijk opstaan en krijgt in het begin wat corticosteroïden in combinatie met antibiotica. In het algemeen vindt in het eerste jaar na de operatie het meeste herstel plaats. De ervaring leert dat ook in het tweede jaar nog verbetering op kan treden en zelfs ook in het derde jaar. Daarna is de kans op verder herstel zeer klein. De mate en snelheid van herstel zijn sterk afhankelijk van de mate waarin de zenuwen beschadigd zijn geraakt. Restklachten zullen dan ook regelmatig kunnen blijven bestaan. Orthomanuele therapie en/of fysiotherapie geeft vaak goede resultaten.



misschien goed om dit ook eens te lezen

groeten Andreas
Met andere woorden met meer onderzoek zou er een kans bestaan dat je het kunt behandelen.

Nou word ik helemaal nieuwsgierig naar de DA van Monique!

@monique:
zou je misschien willen vertellen wat de conclusie van je DA was en of hij bovenstaand syndroom ook als reden heeft aangegeven?

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 14:32   #44
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Het gaat toch om een SOORTGELIJK syndroom, m.a.w. niet het Cauda Equina Syndroom zelf? Net zoals er vele varianten van kanker voorkomen, kan dat dus ook met een ziekte/afwijking als deze het geval zijn?

@ Kim: in mijn ogen suggereer je nu dat de DA verkeerd gehandeld heeft? Hoop niet dat je dat bedoelt? Zou ik nl. wel heel grof vinden, omdat zo even hier te suggereren, terwijl je zelf dus ook (nog) niet weet, wat er precies aan de hand is.

Groetjes,
Patty
__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 14:43   #45
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by Patty33 View Post
Het gaat toch om een SOORTGELIJK syndroom, m.a.w. niet het Cauda Equina Syndroom zelf? Net zoals er vele varianten van kanker voorkomen, kan dat dus ook met een ziekte/afwijking als deze het geval zijn?

@ Kim: in mijn ogen suggereer je nu dat de DA verkeerd gehandeld heeft? Hoop niet dat je dat bedoelt? Zou ik nl. wel heel grof vinden, omdat zo even hier te suggereren, terwijl je zelf dus ook (nog) niet weet, wat er precies aan de hand is.

Groetjes,
Patty
Jeetje Patty, over belachelijke aannames gesproken. Je bent lekker bezig!
Wat denk je zelf! Natuurlijk suggereer ik dat niet. Waar slaat die opmerking op!
Ik wil gewoon weten wat de DA gezegd heeft over dit syndroom. En of het daar bekend was.

Ook wist ik niet dat je dit syndroom kunt vergelijken met kanker. Aangezien ik heel goed weet wat kanker is (ivm mijn vader), zou ik graag wat nadere uitleg van je willen, voordat ik iets SUGGEREER over jou opmerking daarover!
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 14:45   #46
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Ik vind het is in de eerste plaats ontzettend rot voot Monique dat ze op zo'n abrubte wijze veel te vroeg afscheid van Oscar moest nemen.

Daarnaast vind het heel eerlijk van haar, dat ze openlijk schrijft over de gezondheidsproblemen van Oscar.
En het is logisch dat mensen zich dan altijd gaan afvragen of zo'n afwijking dan het genetisch is of niet.

De andere kant is, dat iedere fokker natuurlijk graag zo gezond mogelijke honden wil fokken!
En in eerste instantie kijk je als fokker (ben er zelf ook een) voor combinaties altijd naar de gezondheidsinfo die er over lijnen bekend is.
Maar jammergenoeg zijn lang niet alle fokkere en eigenaren bereid om zoals Monique gezondheids info naar buiten te brengen
En daarom moet je het als fokker doen met de beperkte hoeveelheid gezondheids info die er bekend is.

Daarnaast zijn helaas ook niet altijd alle gezondheidsproblemen in een ras te voorspellen en/of te achterhalen. (voor veel gebreken zijn ook nog niet eens de DNA markers gevonden, laat staan vast te stellen!)

En zo lang niet een officieel brede gezondheidsinventarisatie is gedaan binnen de totale populatie, zullen we ook te maken blijven hebben met ons onbekende factoren.

En ik hoop wel, dat iedereen op dit forum ook zal begrijpen dat:
* áls de afwijling van Oscar bekend was in deze lijn
* en áls dit een erfelijk gebrek mocht blijken te zijn
Koos en Letty echt niet zo simpel waren geweest, om dan deze honden dan te importeren voor hun toekomstige fok!

Gezien alle reacties die nu al geplaats werden op het berichtje van Monique, lijkt het mij toe dat er op dit moment meer dan voldoende over gezegd is.

Wij zijn hier (bij mijn weten) geen van allen proffesionals op het gebied van genetica en botafwijkingen.
Dus lijkt het mij het verstandigste om nu eerst maar eens officiele bevindingen en rapporten van deskundigen af te wachten.

En ik zou het dan ook erg fijn vinden als iedereen tot die tijd, in het kader van dit topic, even zou willen stoppen met het "gissen" en reageren op de "tekst" van anderen.

groeten
mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 14:53   #47
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
Jeetje Patty, over belachelijke aannames gesproken. Je bent lekker bezig!
Wat denk je zelf! Natuurlijk suggereer ik dat niet. Waar slaat die opmerking op!
Ik wil gewoon weten wat de DA gezegd heeft over dit syndroom. En of het daar bekend was.

Ook wist ik niet dat je dit syndroom kunt vergelijken met kanker. Aangezien ik heel goed weet wat kanker is (ivm mijn vader), zou ik graag wat nadere uitleg van je willen, voordat ik iets SUGGEREER over jou opmerking daarover!
Daarom vraag ik toch of dat je bedoeling was, omdat je het wel zo kan opvatten hoor!
En ik vergelijk het SYNDROOM niet met kanker (ook mijn vader had kanker), ik vraag of het misschien mogelijk is of er meer varianten van dit syndroom bestaan. Bij kanker komen namelijk ook allerlei varianten voor.
(dikke darm- dunne darm - etc.)

Ondertussen wel een website gevonden waarop staat vermeld, dat het syndroom zelf zowel bij Saarlozen als Tjechoslowaakse Wolfhonden voorkomt. Bij honden buiten de rasvereniging. Een site waar professoren en doctoren stukjes schrijven. Helaas ben ik de link weer kwijt...ga nog ff zoeken, of ik hem weer vind.

Groetjes,
Patty
__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 14:54   #48
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Sorry Mijke....waren tegelijk aan het tiepen.
Misschien kan je het topic beter op slot zetten?
Groetjes,
Patty
__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 14:57   #49
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

misschien voor andere maar voor mij hoef je die link niet te plaatsen. Zoals Mijke ook al meldde, ben ik het gediscusieer en gesuggereer spuugzat. Ik w8 af op meer info, van de mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben!
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 15:27   #50
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by herder View Post
Hoi Letty,

Wat mij betreft wel. Het gaat hier om een zeer jong ras waardoor het relatief makkelijk is om te onderzoeken welke aandoeningen/ziektes er zijn gemeld in de lijn van de hond. Bij een labrador b.v. is het niet te doen om te gaan uitzoeken wat er vanaf het eerste 'begin' allemaal in die lijn is voorgekomen. Daarvoor is het ras te 'groot' en bestaat het al te lang. Bij een TSW is het wel te doen. Kijk maar naar wat Monique in korte tijd bovenwater haalt. Dit hadden jullie dus ook kunnen weten en kunnen mededelen aan de kopers.

Jullie hebben dus blijkbaar minder uitgezocht, anders hadden jullie dit geweten (= mijn conlusie) en vervolgens de INSCHATTING gemaakt dat het wel goed zit. En dat is dus in mijn ogen fout geweest.

Bert.
Bert, een vraagje,
als er 3 generaties geleden één hond is ingeslapen en er daarna misschien wel 50 ? gezonde nakomelingen zijn geboren, zou jij dan een pup kopen uit die combi of zeggen, nee, ik neem die pup niet want in die bloedlijn is er zo'n 3 generaties terug een hond ingeslapen aan een erfelijke afwijking ?

Daarbij blijkt dat het makkelijk is om aan info over deze bloedlijn te komen, dus kan de puppykoper deze info ook opzoeken VOORDAT hij besluit deen pup uit deze combi te kopen, dat heb ik ook gedaan.
Dus de koper is zelf verantwoordelijk als hij een pup koopt uit welke combinatie dan ook. Heb je twijfels over de voorouders, dan koop je die pup toch niet !!!
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 16:11   #51
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by stefanie View Post
Bert, een vraagje,
als er 3 generaties geleden één hond is ingeslapen en er daarna misschien wel 50 ? gezonde nakomelingen zijn geboren, zou jij dan een pup kopen uit die combi of zeggen, nee, ik neem die pup niet want in die bloedlijn is er zo'n 3 generaties terug een hond ingeslapen aan een erfelijke afwijking ?

Daarbij blijkt dat het makkelijk is om aan info over deze bloedlijn te komen, dus kan de puppykoper deze info ook opzoeken VOORDAT hij besluit deen pup uit deze combi te kopen, dat heb ik ook gedaan.
Dus de koper is zelf verantwoordelijk als hij een pup koopt uit welke combinatie dan ook. Heb je twijfels over de voorouders, dan koop je die pup toch niet !!!
Hoi Steef,

ben het niet helemaal eens dat de puppykoper zelf verantwoordelijkl is. Waarom niet? Omdat de meeste puppykopers totaal geen kaas gegeten hebben over erfelijke afwijkingen enz. Ook niet over hoe je daar achter moet komen enz. Zij gaan op goed vertrouwen ervan uit dat een fokker het beste met het ras en hun voor heeft. En terecht! Kan mij dus goed voorstellen dat die regel in de praktijk niet opgaat.
Ik zelf ga ervan uit dat de fokker WEET wat ie doet. En dat je dus met een gerust hart als leek aan een gezonde pup kunt komen.

Dat er dingen kunnen gebeuren, die ook een fokker niet kan voorzien, moge duidelijk zijn.

Groetjes Kim

PS Ik zelf ben erg te spreken over mijn keuze van fokker. Aangezien ik een kerngezonde vreselijk irritante Tsjech heb.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!

Last edited by kobesen; 24-09-2007 at 17:10.
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 18:05   #52
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Als ik het goed begrepen heb is het verzoek van Mijke om even niet meer te reageren in dit Topic, totdat er nieuwe informatie is.

Zullen we dat dan ook maar doen met zijn allen?

@ Stefanie als je antwoord wil op je vragen dan stuur maar een e-mail je hebt mijn adres! Maar ik denk dat je de antwoorden al weet

Groetjes,

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 18:09   #53
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Quote:
Ondertussen wel een website gevonden waarop staat vermeld, dat het syndroom zelf zowel bij Saarlozen als Tjechoslowaakse Wolfhonden voorkomt. Bij honden buiten de rasvereniging.
Ik ben wel geïnteresseert in de link, dus mocht je hem alsnog terugvinden... dan hoor ik dat graag

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 19:23   #54
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Quote:
Originally Posted by Liesbeth View Post
Ik ben wel geïnteresseert in de link, dus mocht je hem alsnog terugvinden... dan hoor ik dat graag

Groetjes,

Liesbeth
http://82.92.9.116/nvswh/docs/BDDocu...-B7C742E26B38}

Groetjes,
Patty

__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 25-09-2007, 12:02   #55
annomon
Junior Member
 
annomon's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: zuidoost Friesland
Posts: 184
Default

Beste mensen,

Blijkbaar heb ik een stroom aan discussie,maar ook symantisch geneuzel en verwijten ontketend. Daarnaast ben ik ook bestookt met PB-tjes, de meesten gelukkig positief, maar ook van enkelen die alles in het persoonlijke trekken en mij bovendien aanvallen op mijn integriteit. Dit is jammer, want ik heb het stuk zodanig geprobeerd te schrijven dat het niet persoonlijk opgevat hoeft te worden. Dat ik Koos en Letty en Stefanie bij naam heb genoemd is omdat zij een pup uit hetzelfde nest hebben: niets meer en niets minder. Die fokker in Tsjechie waar Oscar vandaan komt valt volgens mij niets te verwijten; zij hebben de pups in huiselijke situatie prima verzorgd en mooie, lekker mollige, gezond uitziende en goed gesocialiseerde pups afgeleverd. Waar ik op doelde was dat de beschreven en soortgelijke aandoeningen vaak voorkomen bij Duitse herders. En een kwaadwillende of (financieel) desperate fokker, ergens in voorgaande generaties, zou een ongelukje met tussen zijn teef en de ‘Duitse herder van de buren’ hebben kunnen verdoezelen door geknoei met papieren. ZOOOO bedoelde ik dat. Gewoon zoals dezelfde discussies die steeds weer oplaaien met Saarloos- herder-, wolvenkruisingen etc. Niets meer en niets minder. Ik ben dan ook stomverbaasd dat door mijn bericht (okee, niet erg subtiel opgeschreven door mij) het halve fokkersgilde op tilt gaat en er zowat een stammenoorlog uitbreekt op het forum. Dat ik ongenuanceerd heb geschreven, is deels mijn stijl en deels het wegschrijven van mijn verdriet. Oscar is een afschuwelijk pechgeval, maar zijn aandoening is voor fokkers sowieso relevant. Niets meer en niets minder.
Met andere woorden: koop gewoon grotere schoenen als je tenen te lang zijn.

Groetjes,
Monique

Ps: ik ben nog steeds in afwachting van het rapport van de DA, dus nog even geduld a.u.b.
annomon jest offline   Reply With Quote
Old 25-09-2007, 12:46   #56
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by annomon View Post
Beste mensen,

Blijkbaar heb ik een stroom aan discussie,maar ook symantisch geneuzel en verwijten ontketend. Daarnaast ben ik ook bestookt met PB-tjes, de meesten gelukkig positief, maar ook van enkelen die alles in het persoonlijke trekken en mij bovendien aanvallen op mijn integriteit. Dit is jammer, want ik heb het stuk zodanig geprobeerd te schrijven dat het niet persoonlijk opgevat hoeft te worden. Dat ik Koos en Letty en Stefanie bij naam heb genoemd is omdat zij een pup uit hetzelfde nest hebben: niets meer en niets minder. Die fokker in Tsjechie waar Oscar vandaan komt valt volgens mij niets te verwijten; zij hebben de pups in huiselijke situatie prima verzorgd en mooie, lekker mollige, gezond uitziende en goed gesocialiseerde pups afgeleverd. Waar ik op doelde was dat de beschreven en soortgelijke aandoeningen vaak voorkomen bij Duitse herders. En een kwaadwillende of (financieel) desperate fokker, ergens in voorgaande generaties, zou een ongelukje met tussen zijn teef en de ‘Duitse herder van de buren’ hebben kunnen verdoezelen door geknoei met papieren. ZOOOO bedoelde ik dat. Gewoon zoals dezelfde discussies die steeds weer oplaaien met Saarloos- herder-, wolvenkruisingen etc. Niets meer en niets minder. Ik ben dan ook stomverbaasd dat door mijn bericht (okee, niet erg subtiel opgeschreven door mij) het halve fokkersgilde op tilt gaat en er zowat een stammenoorlog uitbreekt op het forum. Dat ik ongenuanceerd heb geschreven, is deels mijn stijl en deels het wegschrijven van mijn verdriet. Oscar is een afschuwelijk pechgeval, maar zijn aandoening is voor fokkers sowieso relevant. Niets meer en niets minder.
Met andere woorden: koop gewoon grotere schoenen als je tenen te lang zijn.

Groetjes,
Monique

Ps: ik ben nog steeds in afwachting van het rapport van de DA, dus nog even geduld a.u.b.
Hoi Monique
Ik denk dat deze discussie niets te maken heeft met lange tenen.
In jou alleerste bericht trek jij de conclusie dat Oscar een soortgelijk syndroom had, als die ene reu, 3 generaties geleden, dus suggereer je dat het om een ERFELIJKE afwijking gaat, terwijl dat nog niet officeel van vastgesteld is !!
Daarmee zaai je veel onrust, onder Tsjechen-bezitters, en natuurlijk onder de bezitters van de nestgenootjes van Oscar.
Ik heb jou vervolgens een PB'tje gestuurd en de diagnose van de dierenarts gevraagd, daarop antwoord jij dat je de diagnose nog niet weet en het verslag van de DA af moet wachten.
Volgens mij had je beter een week kunnen wachten met je bericht, en pas iets op een openbaar forum schrijven als je DE FEITEN van de DA binnen hebt.
Dat is voor fokkers en andere bezitters relevant !
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie

Last edited by wolfwoman-stefanie; 25-09-2007 at 12:56.
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 25-09-2007, 14:47   #57
allesandro
wolfman
 
allesandro's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: annerveenschekanaal
Posts: 178
Default

Hoi Monique

Met ergenis lees ik je bovenstaand verhaal. WIJ hebben ook een pup uit HETZELFDE nest !!
Het is schandalig te noemen dat je hele verhalen schrijft over erfelijke afwijkingen...vervolgens meedeeld, dat wij ons 10 x moeten bedenken om met deze dieren te fokken
jij dit hebt gedaan om je verdriet weg te schrijven ????

Sorry hoor, maar daar kan ik geen begrip voor opbrengen !!

Je hebt niet eens een rapport van de dierenarts en je komt hier een heel verhaal schrijven over wat er leeft en speelt onder herders-saarloos-wolfhonden. Dit in combinatie met een verwijt richting de fokker die onze dieren heeft meegenomen.

Voor je dergelijke uitlatingen doet over deze pups moet je eerst een rapport van je DA hebben. Met die informatie van de DA kunnen we iets.....NIET met giswerk !!

Die opmerking over lange tenen bij enkele mensen is ongepast ! Als ik verdriet heb om het verlies van een dier, dan ga ik geen ongefundeerd verhaal ophangen op het forum, waarmee je de mensen raakt die in het bezit zijn van de pups uit hetzelfde nest.


Conclussie: Eerst het rapport van een DA afwachten met zijn bevindingen voor je dingen ventileerd op een forum !


Andreas
allesandro jest offline   Reply With Quote
Old 25-09-2007, 15:27   #58
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Jullie zijn wel braaf aan het worden hoor! Geen suggesties meer, geen meningen, geen conclussies..etc etc


Waren jullie ook zo braaf geweest als het om een Louba tar pup was gegaan?!?? Ik weet wel zeker van niet!!! Dan waren de suggestieve vragen en opmerkingen ons hier om de oren gevlogen!!!!

Hoezo met twee maten meten!!!

Bert.

Excuus aan de moderator die had gevraagd niet te reageren, maar dit moest ik even kwijt.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 25-09-2007, 15:40   #59
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Tuurlijk mag iemand iets suggereren, maar suggesties als feiten opschrijven zaait alleen maar onrust.
Als je feiten op een forum plaatst, moet je ze wel kunnen onderbouwen met bewijzen !!!

Dit heeft niets met braaf zijn te maken, eerder met de waarheid vertellen !!
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 25-09-2007, 21:47   #60
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Ik wil niet flauw doen hoor... maar het lijkt me erg moeilijk om een suggestie als feit op te schrijven. Verder hoeft helemaal niemand iets te onderbouwen met bewijzen, we zitten namelijk niet in een gerechtsgebouw maar op een forum voor tsjechoslowaakse wolfhonden. Als iemand hier iets verteld, zijn de mensen die het lezen oud en wijs genoeg om hier zelf een oordeel over te vellen. Ik vind dan ook dat het beoordelingsvermogen van de lezer erg word onderschat door sommige mensen.

Verder sluit ik me helemaal bij het laatste berichtje van Bert aan die naar mijn mening de spijker op de kop slaat.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd

Last edited by Azazel; 25-09-2007 at 22:06.
Azazel jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org