Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2008, 21:15   #1
Ian
Junior Member
 
Ian's Avatar
 
Join Date: May 2008
Posts: 58
Default Pakwerk

Heeft iemand op dit forum ervaring met speur en pakwerk met de Tsjech??
Ik zou graag zoveel mogelijk met hem trainen en dit lijkt mij een hele mooie traing voor de gehoorzaamheid etc.
Mij is verteld door een collega die dit ook doet met zijn bouvier en hij zegt mij dat het puur een spelletke is voor de hond en dat ze hier absoluut niet agressief van worden..
Wat is jullie visie hierop??

Ian
Ian jest offline   Reply With Quote
Old 28-06-2008, 23:43   #2
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Ik doe pakwerk met Jennah en het is inderdaad niet meer dan een spelletje (volgens de manier waarop wij trainen althans...). Voor Jennah is het een heel goede uitlaatklep, heel vermoeiend, heel leuk,...
Zeker eens proberen zou ik zeggen!
Let wel dat je terecht komt bij mensen met ervaring die werken op de 'speelse' manier. Er zijn verschillende soorten trainingsmethoden, dus let hier wel even mee op. Een Tsjech moet ook op een wat andere manier benaderd worden dan bvb. een Mechelse Herder. Ze moeten wat meer gemotiveerd worden (aanvankelijk) en het moet zeker als een soort spel geinitieerd worden...
Maar je merkt het gauw of de hond er plezier aan beleeft of niet!
Veel succes!

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 28-06-2008, 23:51   #3
Ian
Junior Member
 
Ian's Avatar
 
Join Date: May 2008
Posts: 58
Default

Dit gaat zeker op een speels manier dus dat wil zeggen, niet dor middel van slaan met een stok of iets dergelijks.
Jip is nu 9,5 oud en ik ben al een beetje aan het trainen met een jutenzak thuis. Ik ga me er zeker in verdiepen en in trainen.
Bedankt!
Ian jest offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 15:28   #4
Sten
Junior Member
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 94
Default

Met pakwerk heb ik verder geen ervaring maar speuren daarentegen wat meer. Wij zijn tijdens de trainingen spelenderwijs begonnen zodat de honden het steeds leuker begonnen te vinden. Op een gegeven moment moest ik de jongste zelfs inhouden. Je kan met speuren overigens al vrij jong beginnen. Probeer het eens met een penn staafje die je aan het uiteinde van de riem knoopt zodat deze de grond raakt. Vervolgens trek je hiermee een recht spoor over de grond zonder bochten erin en van een lengte van 5 tot 10 meter. Op het uiteinde ligt zijn 'beloning'. Bij ons was dit een frolic of iets dergelijks. Van belang is dat de hond continu beloont wordt via de stem als zijn neus aan de grond zit 'geplakt'. Algauw zullen ze het commando speur doorhebben en schieten ze over het spoor heen.

Als je dan wat verder bent is het ontzettend leuk om mensen te gaan zoeken. Een van ons duikt het bos in en moet gevonden worden door de hond en mij. Dit is voor honden ontzettend intensief en de reactie die je krijgt als ze een 'roedelgenoot' hebben gevonden is fantastisch. Nogmaals dit is allemaal spelenderwijs er zijn hier vast wel mensen die meer ervaring op het gebied van speuren hebben en het anders doen. Tot slot; je moet tijdens zo'n speurtochtje compleet vertrouwen op het reukvermogen van de hond en dat maakt het zo ontzettend leuk. Ik zie zelf namelijk het spoor niet liggen.

oh ja, gebruik bij deze laatste oefening wel een riem anders dan kan je in je eentje gaan zoeken haha, want aanblaffen dat doen ze nie..
Sten jest offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 15:57   #5
Ian
Junior Member
 
Ian's Avatar
 
Join Date: May 2008
Posts: 58
Default

Hahahah!! Dat van de riem is een goede tip! ervaring mee??
Ik ga het zeker thuis ook even proberen..
Bedankt en ik houd je wel even op de hoogte van de ontwikkelingen.
Ian jest offline   Reply With Quote
Old 14-08-2008, 22:12   #6
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Quote:
Originally Posted by Liesbeth View Post
Ik doe pakwerk met Jennah en het is inderdaad niet meer dan een spelletje (volgens de manier waarop wij trainen althans...). Voor Jennah is het een heel goede uitlaatklep, heel vermoeiend, heel leuk,...
Zeker eens proberen zou ik zeggen!
Maar je merkt het gauw of de hond er plezier aan beleeft of niet!


Liesbeth
Afgelopen zondag ook een "kennismakings-training" gedaan met Yara en zij en ik beleefden er zeker plezier aan
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl

Last edited by ELISE; 21-12-2009 at 22:18.
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 15-08-2008, 07:13   #7
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Op verzoek nog een foto
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl

Last edited by ELISE; 13-04-2011 at 22:06.
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 15-08-2008, 14:53   #8
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Gna Gna Gna .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 08-07-2009, 14:33   #9
Cardhu
Junior Member
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 49
Default

Leuk dat er hier vrij over gepraat kan worden.
In Frankrijk is pakwerk met een tjech verboden... ja altijd te laat met alles...
Heb op het franse forum geprobeerd om erover te praten maar zonder succes.

Wat ik graag zou weten over het pakwerk met een tchech: is hij er geschikt voor ? Is het werk met hen verschillend dan met andere rassen ?

Hoe verloopt het met jullie honden ? ervaringen ?


Alvast bedankt voor jullie meningen
Cardhu jest offline   Reply With Quote
Old 11-07-2009, 11:20   #10
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Cardhu View Post
Leuk dat er hier vrij over gepraat kan worden.
In Frankrijk is pakwerk met een tjech verboden... ja altijd te laat met alles...
Heb op het franse forum geprobeerd om erover te praten maar zonder succes.

Wat ik graag zou weten over het pakwerk met een tchech: is hij er geschikt voor ? Is het werk met hen verschillend dan met andere rassen ?

Hoe verloopt het met jullie honden ? ervaringen ?


Alvast bedankt voor jullie meningen
IHIHHI aan de responce te zien valt het wel mee hoe openlijk er hier over word gepraat .
Maar ff een vraag over France, hoezo is het daar verboden om met een TSW pakwerk te doen ??
Want de hond is erkend bij de FCI als werkhond, en IPO is een international erkend programma.
Dus ben erg benieuwd waarom het niet mag .

Maar pakwerk met een TSW (de mijne dan ).
Ik doe het zeldzaam, want dan vind ie het leuk .
Doe ik het vaker, lijkt het nergens op .
Maar er zijn wel honden die hun IPO 1,2 of 3 hebben dus er zijn wel TSW die het leuk vinden .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 11-07-2009, 19:19   #11
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Ik denk dat het respons er gewoon mee te maken heeft dat niet zo gek veel mensen het tot nu doen met hun honden, en niet omdat het een "achter-gesloten-deuren-thema" is

Ik ga binnenkort met onze Amerikaanse buldog beginnen, eerst op de mouw.
Ook wil ik dan een licht programme uitwerken voor Sky en kijken hoe hij het vind.

Mij gaat het erom, dat ik op een gegeven moment met een hond kan werken, zonder dat de andere het temperamentvolle gedrag van zijn vriend verkeerd interpreteert en de heren op de vuist gaan.

Inc zal waarschijnlijk nooit verder als de mouw komen, aangezien er bijna geen mensen zijn die bij de AB in volledig pak gaan, hun kracht en manier van aanvallen is toch even iets anders als die van de standaard herder.

Verder wil ik niet dat bij beiden honden met de stok gewerkt word, mijn jongens moeten het als spel en plezier zien, waken doe ze toch wel voor het vrouwtje.

De reden dat ik er met de AB mee beginnen wil, is om zijn zelfvertrouwen te versterken ten opzichte van mannen.
Eerst bij het vrouwtje op de mouw, "hè da's leuk" en dan hopen dat hij denk, "jaaa daar is die mouw weer, geen probleem dat er een man aanhangt"

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 11:25   #12
Cardhu
Junior Member
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 49
Default

Ja dus voor herhaling, pakwerk in Frankrijk is dus wel dergelijk verboden de tjech is trouwens nog niet geclasseerd in frankrijk, hij kan nog steeds categorie 1 ("gevaarlijke honden") worden gezet...

Hierdoor vergeten er veel dat de tjech een werkhond is.

Het is wel zo dat er in frankrijk nog regelmatig geflipte tsw rondlopen, maar ik denk dat het aan de opvoeding ligt en ook aan de kweker (krijg je ook als je een tjech in een kelder grootbrengt, (ja die bestaan echt waar !!) , maar hierdoor lopen ook veel baasjes geflipt rond en er ontstaat een echte psychose rond de tsw.

Thans er lopen ook heel veel coole tsw rond, de mijne is zelfs niet bang van vuurwerk zelfs als het juist boven zijn kop plaatsvind, en vind het spijtg dat ik niet kan doen wat ik wil met hem, had graag ringsport met hem gedaan en mag dus niet...

Dusja vraag ik mij af of die psychose wel terecht is, want in andere landen dus zoals belgie, nederland verloopt dit blijkbaar zonder problemen...
Cardhu jest offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 19:40   #13
Cardhu
Junior Member
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 49
Default

Goedenavond allemaal,
Hier ben ik dus weer, na heel veel veranderingen in ons leven,
we wonen nu dus in Belgie, en ik heb een club gevonden die ipo doet (hond & vriend Roosdaal) bij Stevy de Groodt, ik zou graag ipo doen omdat het toch wel meer afwisseling bied dan juist gehoorzaamheid.

Toch twijfel ik nog, Cardhu heeft een heel erg goed caracter, is bang van niets, is heel sociaal, ziet graag mensen en word graag geknuffeld enzo, en ik vraag me nu toch af of het pakwerk zijn karakter niet zal beinvloeden in de slechte richting, ik heb heel hard gewerkt met cardhu en ben heel blij met de doodbrave en sociale hond die ik nu heb.

Als jullie nog eens enkele ervaringen zowel goede als slechte willen delen...
Cardhu jest offline   Reply With Quote
Old 27-01-2010, 13:16   #14
channi
korben
 
channi's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: hengelo ov
Posts: 75
Send a message via MSN to channi
Default

Quote:
Toch twijfel ik nog, Cardhu heeft een heel erg goed caracter, is bang van niets, is heel sociaal, ziet graag mensen en word graag geknuffeld enzo, en ik vraag me nu toch af of het pakwerk zijn karakter niet zal beinvloeden in de slechte richting, ik heb heel hard gewerkt met cardhu en ben heel blij met de doodbrave en sociale hond die ik nu heb.

Als jullie nog eens enkele ervaringen zowel goede als slechte willen delen...

Mijn ervaringen zijn betrefd ons zelf en de mensen waar we mee trainen dat ondanks wij pakwerk (de overval en nu ook afstand stellen) doen de hondjes gewone super lieve huishondjes zijn. De meeste honden weten precies wanneer er een knop om moet. Van nu ben ik aan het trainen en nu ben ik thuis. Dat verschil kennen ze dan heel goed. Zelfs korben die nu 8 maandjes oud is weet al het verschil. Hoop dat je er wat aan hebt.

Chantal
channi jest offline   Reply With Quote
Old 28-01-2010, 20:30   #15
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Ik heb komende zaterdag een voorgesprek op de hondenschool bij ons, om te kijken of hun met mij en onze honden willen beginnen.

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 10:08   #16
witteherder
Junior Member
 
witteherder's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 94
Send a message via MSN to witteherder
Default

Laat je ons het resultaat weten?
__________________
"Dogs aren't our whole life, they make our lives whole"....Roger Caras

http://www.chiwisplace.nl
witteherder jest offline   Reply With Quote
Old 04-02-2010, 11:18   #17
Cardhu
Junior Member
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 49
Default

Ik heb besloten dat ik ga beginnen met de gehoorzaamheid en het speuren, als alles goed gaat in die 2 diciplines ga ik ook het pakwerk doen, maar zolang dat het niet goed gaat met gehoorzaamheid enzo heeft het niet veel zin van hem meteen het pakwerk op te leren.

Nogmaals bedankt voor de ervaringen.
Cardhu jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org