Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2006, 17:42   #21
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hoe doe jij dat dan? Er optijd bij zijn als je hond eventueel wormen heeft? Hoe zie jij dan dat je hond wormen heeft?

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 18:00   #22
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Die vraag heb ik al beantwoord!
Ik heb nergens beweert dat jij een slechte baas voor je hond bent, dat was een reactie naar..euh..Dinges.

Zo meer weet ik niet over wormen ,
en verder wens ik iedereen een hele fijne avond!!!!!

Tot het volgende Topic

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 18:00   #23
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

jij schrijft dat ik niet goed gelezen heb maar miscshien heb jij het niet gedaan zal citeren van de link

de wormen kunnen in alle organen terecht komen ingekapseld worden en nog jaren voortleven. in princiepe komen die ingekapselde wormen niet meer vrij en uiteindelijk gaan ze dood.

alleen als ze in een teef zitten en die wordt gedekt worden ze door hormonale veranderingen wel actief, maar hoeveel mensen fokken met hun teef? niet veel dus gaan die larven dood.

maar alle wormen in elk stadia worden door een wormenkuur gedood. dus eitjes, volwassen en larven. en als het goed is duurt het 14 dagen voordat een worm volwassen is en kan het maanden duren voordat er eitjes uitkomen.

dus als je ontwormd weet je zeker dat alles dood is en kan het nog een tijd duren voordat je nieuwe wormen hebt.

mensen hebben het ontwormen uitgevonden voor de gezondheid voor hun dier. tuurlijk is er iets commercie maar het is niet voor niets gemaakt en getest wat ook veel geld heeft gekost.


met andere woorden gewoon ontwormen want het is echt niet schadelijk en gewoon wat erbij hoort net als enten en ontvlooien
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 18:28   #24
Schnoodle
Junior Member
 
Schnoodle's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Den Haag
Posts: 4
Default

'k Denk dat diverse symptomen, waar je voor naar de DA zou gaan, een reden kan zijn voor de DA om te testen op wormen. Juist omdat het algemene symptomen kunnen zijn, zoals eerder beschreven.

Ik let bijv. zelf wel op "sleetje rijden", hoewel dat ook weer kan duiden op verstopte anaalklieren.

Als je regelmatig met het juiste middel ontwormt (hoe vaak dan ook) weet je in ieder geval dat wat er evt. in zit op dat moment gedood wordt. Een spoelworm leeft bijv. ong. 4 maanden, dus elk half jaar ontwormen lijkt me prima dan. En zeker ook om verspreiding in de buitenwereld tegen te gaan, ook al heeft je hond zelf nergens (zichtbaar) last van.

Maar zoals gezegd kan 't een maand later weer raak zijn

Ook nog een link met wat info: http://www.boozoo.be/html/Dogs_Worms.htm

Gitta
Schnoodle jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 18:53   #25
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hoi Gitta,

ben het helemaal met je eens. Als je ontwormt weet je nooit zeker of je hond daarna weer wormen heeft, maar je doet tenminste iets. Als je helemaal niet ontwormt loop je veel meer gevaar.

Dus inderdaad beter om zoiezo 2 keer per jaar te ontwormen. Baat het niet, schaadt het niet.
Maar je zou het dan ook in combinatie met knoflook kunnen doen.

Zeker weten doe je het nooit, maar niets doen is zoiezo niet goed.

groetjes Kim

PS leuk dat je ook reageert! Welkom op het forum!
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 19:18   #26
Schnoodle
Junior Member
 
Schnoodle's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Den Haag
Posts: 4
Default

Dank je!

En knoflook is nog gezond ook

Gitta
Schnoodle jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 19:22   #27
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Yep ook nog goed voor hart en bloedvaten!

groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 29-09-2006, 10:33   #28
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

Wij ontwormen ook ong. 2 x per jaar.

Een extra reden voor ons om te ontwormen is vermagering en idd een slechte vacht conditie.

wel ff opletten met knoflook:

U heeft misschien ergens gelezen dat knoflook gevaarlijk zou zijn voor uw hond, maar wees gerust. Als ontwormingsmiddel kunt u dit gewoon gebruiken. Zoals bij alles geldt, overdaad schaadt. Gebruik dus niet te veel want een teveel aan knoflook kan bloedarmoede veroorzaken.
(Zelfde link)


@ Gitta: Leuk om je hier te zien!!
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 29-09-2006, 17:37   #29
Excalibur-Sauvignon
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Excalibur-Sauvignon
Default

Quote:
Originally Posted by veronique
alle wormen in elk stadia worden door een wormenkuur gedood. dus eitjes, volwassen en larven. en als het goed is duurt het 14 dagen voordat een worm volwassen is en kan het maanden duren voordat er eitjes uitkomen.
Volgens onze DA dus niet, volgens hem zijn jonge wormen imuun voor de middelen.
__________________
KLIK HIER : ONZE MIKA
Excalibur-Sauvignon jest offline   Reply With Quote
Old 29-09-2006, 19:17   #30
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

als je een goed wormen middel gebruikt dan dood dit alle stadia van de worm.

bijv. panacur, drontal, flubenol pasta,vitaminthe pasta alleen larve en volwassen, en zo zijn er nog wel een aantal middelen.

gr veronique
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 30-09-2006, 13:34   #31
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Herder heeft eigenlijk een prima uitleg gegeven. Alleen verslechterd de weerstand ook door stress. Kleine aanvulling.

Wanneer ontwormen. Voordat wormen zich door de darmwand heen vreten zie je ze ook al in de ontlasting. Ik vind eenmaal per jaar genoeg. Je kunt ook preventief na ziekte of verhuizing(ivm stress) ontwormen. iig 2,4,6,8 wkn en 4,6,8mnd das dus 7x ontwormen vind ik belachelijk.

En als het gevaar voor besmetting bij kinderen zo groot is waarom worden die kinderen niet elke 2 weken ontwormt. Men doet net of de hond na ontworming geen wormen meer heeft. En na twee weken weer wel. Waar krijgt hij die dan?. Misschien van die kinderen? Of gewoon buiten. Dan moeten de kinderen toch ook wormen hebben. Ik heb nooit gehoort dat men kinderen preventief moet ontwormen, 4x per jaar. En ik hoor ook nooit op scholen dat er kindere met geperforeerde darmen rondlopen. Misschien toch een aanwijzing dat het zwaar overdreven wordt en toch met commercie te maken heeft.

Jos

meeste DA schrijven voor bij puppen, 6,9,12 weken. Maar gewoon zelf na vragen lijkt me geen kwaad kunnen.
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 00:05   #32
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

ik weet niet welke DA jij hebt, maar die van ons (Rasenberg), vindt het geen overbodige luxe om onze pups te ontwormen met 2-4-6 en 8 weken. Sowieso vind ik persoonlijk dat je pups regelmatig moet ontwormen. Met onze volwassen honden deden we dat in het eerste levensjaar een keer of 5.

Zeker met jonge pups vind ik dat je dat echt regelmatig moet doen. Beter een keer te veel, als een keer te weinig. Het eerste levensjaar moeten pups goed groeien en met wormen kun je dat wel vergeten. De schade en achterstand die ontstaan, zijn vaak niet meer in te halen.

Maar dit is mijn persoonlijke mening...
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 11:38   #33
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Ik verwissel ontworming en entschema, mijn excuses.
Ik vraag het na bij enkele DA en zal vermelden wat ze adviseren. Dan nog geeft niemand antwoord op de vraag als het zo gevaarlijk is waarom kinderen niet preventief ontwormt worden.
In Italië worden loslopende roedels honden al jaren gevolgt. Ze krijgen pups en worden niet geënt of ontwormt. Pups worden gewoon groot. Blijven niet achter. En in Duitsland heb ik gewerkt Haustier Forschung. 130 honden in roedels zonder medicijnen of verzorging. Gezonde sterke pups. Zwakke gaan dood. Geven genetische defecten niet verder. Dus minder dierenleed zoals wij dat doen.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 11:51   #34
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

hallo jos, idd mensen worden niet ontwomd. Maar daar staat tegenover dat wij als mens verschillend voedsel tot ons nemen. wij eten bepaalde kruiden en we eten verschillende groenten enz.

Dieren in de natuur doen dat ook. die roedels waar jij over spreekt kunnen verschillend voedsel vinden waaronder bepaalde grassen, bessen, fruit en kruiden. dit is ook vaak de reden dat daar minder wormen zijn. wolven doen dat bijv ook, maar er zijn echt wel wolven die doodgaan in de natuur door wormen.

aangezien onze honden dus dat allemaal niet kunnen eten/vinden moeten wij onze honden wel ontwormen.

maar je zegt net ook de zwakken gaan dood, waardoor?omdat ze te zwak zijn doordat ze wormen hebben evt of andere ziekte?

veronique
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 12:07   #35
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Hallo,

Wat ik mij afvraag is wat sommige mensen toch tegen ontwormen hebben?! Volgens mij is het toch duidelijk dat je er bij mens en dier een hoop ellende mee kunt voorkomen en ... voorkomen is .....

En voor wat betreft knoflook, heel gezond voor mens en dier, mischien dat onze oudste Tsjech daarom altijd, als ik pesto maak, in de buurt rondhangt, en in een onbewaakt ogenblik al meerdere malen het potje heeft leeggelikt!!
En ze heeft eigenlijk nooit wormen ....?!

Maar toch ... wij ontwormen onze honden regelmatig ook al denk je dat ze niets hebben, je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn.
Bovendien heb ik er nog nooit van gehoord dat een gezonde hond ernstige bijwerkingen kreeg van ontwormen ( wel helaas van niet ontwormen).
Onze honden leven nu eenmaal in 'niet natuurlijke omstandigheden' en dus is het ook nodig om op 'niet natuurlijke wijze'in te grijpen, we doen toch ook iets tegen vlooien en teken en laten die toch ook maar niet gewoon rondspringen ...

groet Willy
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 21:25   #36
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Als het bij mensen niet nodig is vanwege kruiden e groenten, waarom dan niet ingrediënten in het voer. De roedels honden kunnen buiten grassen en dergelijke eten, maar dat kunnen mijn honden ook. Je zegt, aangezien onze honden dat niet kunnen, maar als ze dat wel kunnen dan?

Dat zwakkere doodgaan, geef je antwoord dat dat door de wormen kan komen. Maar bij ontwormde puppen gaan er ook dood, door ontwormen?
Nogmaals
Ik beweer ook niet dat ontwormen niet gedaan moet worden. Ik doe dat bij mijn honden ook, en bij puppen ook. Ik blijf echter vinden dat overdreven medicijnen toedienen ook nadelen heeft. Veel honden geven allergische reactie's op enten. Heb hier een teef met grote harde buld als reactie op entstof. Zit er al meerdere weken.
Even kritisch nadenken vind ik geen overbodige luxe. Kasplantjes kweken heeft achteraf wel nadelen. En ook leed. Bij de roedels die niet behandelt werden gingen zwakkere puppen dood. Maar er waren ook geen hnden die dure medicijnen nodig hadden en waren beter bestand tegen ziektes. Ze hadden gewoon een betere weerstand. Honden die groter besmettingsgevaar lopen hebben ook meer bescherming nodig.
Wanneer je in een stad 10000 honden verdeelt over enkele parken. Dan komen op een cruciaal knooppunt of boom bij parkeerplaats wel erg veel honden daar ff plassen. Op het platte land of bij erfhonden is dat wel anders.
Ik bedoel dat voor sommige honden dus de nood voor bescherming hoger is. En onnodig rotzooi in een lichaam stoppen heeft altijd gevolgen.

Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 02-10-2006, 16:05   #37
Schnoodle
Junior Member
 
Schnoodle's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Den Haag
Posts: 4
Default

Conclusie van e.e.a.:

Niet overdoseren en je gezond verstand gebruiken...

Gitta
Schnoodle jest offline   Reply With Quote
Old 02-10-2006, 16:18   #38
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Hallo Gitta
Welkom op het forum
Ben het helemaal eens met je laatste opmerking
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 02-10-2006, 16:44   #39
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

een beetje overdoseren is niet erg is soms zelfs beter maar ga niet tientallen kg overdseren

veronique
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 11-10-2006, 09:48   #40
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Ik heb even wat na vraag gedaan bij verschillende vooraanstaande dierenartsen.
Voorkomende wormen bij honden overwegend de spoelworm.
Volwassen honden, oude schema 2 tot 4x per jaar. Er zijn DA die menen 1 maal is genoeg.

Pups zijn klein en kwetsbaar, hebben vrijwel altijd bij de geboorte al wormen. Bij ernstige besmetting kan ontstaan,-trage groei-verstoppingv/h maagdarmkanaal-verminderde reactie op vaccinatie.

Spoelworm, levenscyclus, speelt zich af in het lichaam v/h dier met name dunne darm, longen en lever. Volwassen wormen komen soms naar buiten via braken of ontlasting.

levensweg worm.- uit een ei komt een larve-deze boort zich een weg door de darmwand-gaat met de bloedbaan mee naar oa, de spieren,vetweefsel, lever en de longen.
-in deze organen,behalve de longen, gaan de larven in ruste en kapselen zich tijdelijk in.-in de longen gaan de larven door bloedvat heen naar fijnere vertakkingen van de luchtwegen(bronchiën). Ze worden opgehoest en weer ingeslikt en naar de darm getransportteerd. Hier groeit de larve uit tot volwassen worm. Een volwassen worm kan 200000eitjes per dag produceren.
De eitjes komen met de ontlasting naar buiten en er ontstaat een nieuwe larve, dit duurt ca 14 dagen. Dan is het ei gerijpt en infectieus, kan een ander dier besmetten. Als het naar binnen wordt gelikt in dit stadium begint de cyclus opnieuw.

Onder invloed van hormonen, stresshormoon(cortisol) en drachtigheidshormoon(progesteron) komen de ingekapselde larven in ruste in het spierweefsel, vetweefsel tot leven.
Bij drachtige teven komen de larven via de placenta (navelstrengbloedvaten) in het bloed van de pup en van daar in de darm. De larven zullen zich na de geboorte verplaatsen naar het melkklierweefsel en vie de melk de pups besmetten.

Bij volwassen honden merk je meestal niets aan spoelworm infectie. Mensen kunnen na besmetting koorts en griepverschijnselen krijgen en uiteindelijkzelfs leverproblemen.
Er is vastgesteld dat er aanleg voor astma wordt verergerd door opnemen van spoelwormenlarven. Dit ivm allergische reactie in de longen.
Er zijn enkele gevallen bekend van rondzwervende larven die in het oog van een kind kwamen en verlies van het oog veroorzaakte.
Maar om nu vergelijk te trekken en te zeggen als je niet ontwormt kun je kinderen een oog laten verliezen. Er zijn ook enkele gevallen bekend van een haan die mensen aanviel en dodelijk verwonden. Laatst nog in Amerika een kind door haan in de strot geraakt en dood. Maar niemand zegt boer wat doe je met je kippen, weet je wat er kan gebeuren? Laten we dus niet overdrijven.
Maar pups worden meestal geboren met besmetting. Bij ernstige besmetting sterven ze. Te merken met diaree ophoesten van wormen bloedarmoede.
Pups blijven nu eenmaal zwakker.
De larvalestadia zijn meestal minder gevoelig voor ontwormen. Wanneer er na ontwormen spoelwormen afkomen kun je ervan uitgaan dat er nog larvale stadia aanwezig zijn. Dan moet er na 3a4 weken iig de kuur herhaald worden.
Voor pups schrijft men voor 2-4-6-8 weken. 4-6-8mnd.

Om kinderen te beschermen is het zinvol om zandbak af te schermen tegen katten die er wat indoen.

Voor volwassen honden 1a2 maal per jaar. Dus, gezond verstandgebruiken. Komt je hond in park waar honderden honden lopen dan is op strategisch punt waar alle honden wat achterlaten besmetting gevaar groot. Kom je daar veel kun je er van uitgaan dat hond altijd besmet is. Op de boerderij komt nieuwe besmetting minder snel voor. Een gezonde hond heeft hier ook geen last van. Bij stress of ziekte en drachtigheid wordt de besmetting erger en dan zullen veel eitjes vrijkomen. Dan is het zinvol te ontwormen. En drachtige teef geeft het door en de pups hebben weinig weerstand.

gr Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 02:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org