Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Bijeenkomste

Bijeenkomste Groot en klein – officieel en prive...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-03-2004, 15:19   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Zomerkampen met TsW's

Beste mensen,

Van de zomer zijn er weer verschillende kampen waar je met je tsjech aan kunt deelnemen!

Als je geinteressert bent in trainingen, is het kamp in Lazne Belohrad in Tsjechie een hele leuke optie (van 25/07/2004 - 07/08/2004). Je kunt in dit kamp ook gelijk aan wat Tsjechische examens met je hond deelnemen (en sommige daarvan zijn best makkelijk te halen )

Lazne Belohrad is bovendien ook interessant voor touristen, dus ook voor degenen die minder geinteresseerd zijn in trainingen is er genoeg te doen


Als je houdt van een gezellige actieve vakantie met je hond is het zomerkamp in Slowakije misschien wel iets voor je. Dit kamp wordt gehouden in een klein plaatsje in de buurt van Banska Bystica. (van 07.08-15.08.2004)

In dit kamp wordt er veel minder aan training gedaan dan in Tsjechie, maar er zijn wel weer meer andere leuke activiteiten voor de eigenaren en de honden

Mensen wie het wel leuk lijkt om aan een van deze kampen mee te doen, of er van te voren nog meer info over willen, kunnen even een mailtje sturen naar: [email protected]

groeten,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 09-03-2004, 19:07   #2
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo beste mensen,

Er is ook nog een zomerkamp in Tsjechie in Jetrichovice u Decina van 1 t/m 15 augustus. Dit is de eerste keer dat daar een zomerkamp wordt gehouden. Daar zullen zeer waarschijnlijk geen examens worden gehouden en heel misschien een Bonitatie.
Voor zover onze gegevens strekken, ligt dit plaatsje in het Eisengebirge.Dus iets dichter bij Nederland.

Ik ben het eigenlijk niet met Mijke eens, dat er in Slowakije minder met de hond gedaan wordt. Ik vind, omdat ik op beide kampen ben geweest, dat er in Slowakije juist meer met de hond getraind wordt in een kortere periode.nl. maar een week. In de andere kampen 14 dagen als je de hele periode in acht neemt. Slowijke vind is, veel intensiever. Maar uiteraard wordt daar verschillend over gedacht.

Verder moet je niet te licht over de examens daar denken. Ze zijn te halen en te doen maar er wordt wel streng gekeurd bij sommige onderdelen. En als je voor de bonitatie wilt gaan, dan moet je wel geoefend hebben met je hond anders wordt je zonder pardon afgewezen.
De hond hoeft niet te bijten op de pakwerker maar mag absoluut niet in angst wegvluchten. Een stap achteruit en weer terugkomen is geen punt. Hij moet een dreiging kunnen weerstaan.
Deze oefening moet hij naast jou doen maar ook alleen aan een ketting van ongeveer 6 - 10 meter en jij bent uit zicht. Dus de hond heeft geen steun van jou te verwachten. Ook de schotproef wordt gedaan.
Ik denk dat sommige mensen er erg licht over denken maar vergis je niet vooral omdat wij hier op dit soort dingen niet kunnen trainen in groepsverband een enkele uitzondering daargelaten, daie eventueel op een NBG of zo'n dergelijke vereniging traint.
Verder mogen de honden op de zomerkampen alleen in de zogenaamde trekkershutjes komen en eventueel bij jullie in de tent of caravan. Er zijn soms ook kamers beschikbaar maar daar mogen de honden niet mee naar toe.
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 09-03-2004, 21:03   #3
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hoi mensen,

Tuurlijk zijn er nog veel meer zomerkampen (kijk maar in de lijst van alle evenementen, daar staan er wel 5!), ik noemde er slechts 2 als een voorbeeld!

En de info over de verschillen die ik noemde, heb ik ook niet van me zelf, maar kreeg ik van mensen uit Tsjechie en Polen die aan eerder aan die kampen deelnamen

Maar natuurlijk is het net als bij iedere ander vakantie, iedereen beleeft het op zijn eigen wijze en houdt er andere indrukken aan over
En dat is toch geen enkel probleem?

Verder bedoelde ik geenszins dat ALLE examens in Tsjechie makkelijk te halen zijn! Ik kijk wel uit om zo iets te beweren, want dat is natuurlijk helemaal niet zo! Waar ter wereld je aan welk examen dan ook deelneemt, je zal er altijd wel iets voor moeten doen

Ik kreeg alleen de informatie door dat sommige examens in het Tsjechische zomerkamp best makkelijk te halen zijn als je aan de training hebt meegedaan

Een heel ander iets wat Letty noemde zijn de Bonitaties (keuringen), maar die vinden vlg mijn info niet plaats in de zomerkampen (of ik ben fout voorgelicht )

Als je aan zo'n Bonitatie wilt deelnemen zou ik je zeker willen adviseren om zelf eerst eens een keer te gaan kijken wat het precies inhoudt alvorens je je hond daar voor inschrijft.
Want zoals Letty al schreef worden er in die landen vaak andere eisen aan een hond gesteld dan bij ons.

Groeten,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 10-03-2004, 00:55   #4
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

In het zomerkamp van Lazlo Belohrad wordt er in ieder geval een Bonitatie gedaan en ook in het zomerkamp van Slowakije.
Soms is er in Lazlo Belohrad ook een clubmatch.

En wat de examens betreft, ik geloof niet dat je een willekeurig examen kunt doen zonder daarvoorafgaande getraind te hebben maar daar is de training in het zomerkamp te weinig voor.
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 10-03-2004, 22:51   #5
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Beste mensen,

Inmiddels heb ik ook van Margo een reactie op dit onderwerp ontvangen.
Aangezien dat een heel lang verhaal was heb ik daar een nieuw onderwerp van gemaakt:

"Beschrijving van alle verschillende TsW zomerkampen"

groeten,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 10-03-2004, 22:55   #6
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Beschrijving van alle verschillende TsW zomerkampen

Beste mensen,

Naar aanleiding van de discussie over de zomerkampen, ontving ik onderstaande reactie van Margo Peronowky (Polen) met het verzoek om het in het Nederlands te vertalen.
Aangezien het een lang verhaal is met een beschrijving van alle verschillende kampen, besloot ik het maar als nieuw onderwerp te plaatsen

Groeten,
Mijke


Ik zag dat jullie hier spraken over de zomerkampen in Tsjechië en Slowakije. Zelf bezocht ik ze bijna allemaal en daarom zal ik proberen om hier wat over ieder zomerkamp apart te vertellen, zodat je zelf kunt bekijken welke de beste keus voor je is.

Er zijn 6 zomerkampen dit jaar; en hier is het overzicht:

*** Zomer trainingskamp voor TsW - Jevisovice (Tsjechië)
17/07/2004 - 01/08/2004
http://www.wolfdog.org/nld/events/270.html
Dit kamp lijkt op het welbekende zomerkamp in Lazne Belohrad.
Maar dit kamp in Jevisovice (Moravia) is plezieriger. Het vindt plaats op de prive grond van de familie Matusinec (kennel Dakmat). Natuurlijk kun je daar ook trainen en ook examens doen, maar minder dan in Lazne. Dus wanneer je een paar rustige dagen wilt samen mat ander TsW eigenaren is dit een goede keuze voor je. Het is handig wanneer je duits kunt spreken, de organisatoren van dit kamp vertstaan en spreken dit ook.
De training zal gegeven worden door Helena Hloubackova (kennel Sotis).

*** Zomer trainingskamp voor TsW - Lázne Belohrad (Tsjechië)25/07/2004 - 07/08/2004
http://www.wolfdog.org/nld/events/285.html
Dit is ons favoriete kamp in Tsjechie De oragnisator van dit kamp is Vanca Zeisek (kennel z Litavske kotliny) Hij organiseert ook het zomerkamp in Nadejkov maar ook de meeste TsW bijeenkomsten en wedstrijden. En hij doet dit goed
Hoe dit kamp er uit ziet: de eerste week zijn er een heleboel trainingen en in de tweede week doen we examens. Een dag daar ziet er ongeveer zo uit: in de ochtend tracking, daarna, ontbijt, verdedigingswerk an een lunch. Dan is er even pauze en om 14.00 uur begint de training voor shows en Bonitatie en gehoorzaamheid in groepen. Na het avondeten is er weer verdedigingswerk.
Maar het meest belangrijke is: als je niet wilt trainen, HET HOEFT NIET!
Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om alleen voor een gedeelte deel te nemen, zoals bv voor Bonitatie of gehoorzaamheid. Of je doet om de dag aan een training mee. Or
Simpel gezegd: jij beslist!!
In feite ben je per dag ook alleen maar in staat om aan een paar lessen deel te nemen, omdat de honden niet in staat zijn om echt de hele dag alleen maar te trainen!

Bovendien is er bijna iedere dag wel wat te doen voor de eigenaren: uitstapje naar de dierentuin (je kunt je hond meenemen), nacht safari, uitstapjes naar beroemde plaatsen en bergen, stadswandelingen (het is een mooie stad: “Lazne” betekent “bron”:gezond water)
Ook wanneer het te heet is om te trainen maken we uitstapjes naar kastelen of we gaan met z’n allen naar het zwembad.
Je zult ook geen taalproblemen hebben in dit kamp wanneer je Duits of Engels kunt spreken. Als alles goed gaat zullen er niet alleen mensen uit Tsjechië komen, maar ook uit Polen, Holland, Litouwen, Oostenrijk en Duitsland.
Wat betreft de examens, we kunnen sommige voorwaarden voor u vertalen . Wanneer uw hond al de basis commando’s kent, kunt u proberen de Tsjechische ZOP en ZZO test te halen. Er bestaat ook de mogelijkheid om VZ1 te halen (20 km fietsen met de hond naast je. Te vergelijken met UV examen bij ons – mijke)evenals het Duitse BH.
Als je al eerder met je hond getraind hebt, kun je ook examen doen voor ZM of ZPU1. Er zijn dus heel veel mogelijkheden…. De examens zijn ook erg goedkoop: ongeveer 7 tot 10 euro per examen.

*** Zomer trainingskamp voor TART - Zirovnice (Tsjechië)
24/07/2004 - 07/08/2004
http://www.wolfdog.org/nld/events/266.html
TART is de speciale club training voor professionele werkhonden. Dus dit zomerkamp is ook alleen voor zeer gevorderde honden; het is niet alleen voor CsW’s maar ook voor alle rassen die als echte werkhonden worden ingezet (beveiliging, politie, leger)
Het si een zware training die de hele dag duurt, maar zij trainen ook niet voor sport maar voor echt werk. Het is echt een fantastisch kamp voor iedereen die werkt met zijn hond, maar bijna zinloos voor gewone mensen….
Letty schreef hier wat meer over, omdat sommige van die trainers twee jaar geleden ook het zomerkamp in Slowakije bezochten...

*** Zomer trainingskamp voor TsW - Jetrichovice (Tsjechië)
01/08/2004 - 15/08/2004
Hier ben ik nog nooit geweest omdat dit kamp dit jaar voor de eerste keer plaats vindt. Letty vertelde hier al wat over. Wat ik niet begrijp is het idee achter dit kamp. Omdat iedere keer mensen de tijdstippen van te voren zorgvuldig plannen, maar niet in dit geval. Dit kamp valt samen/overlapt met het zomerkamp in Lazne en Slowakije.... In ieder geval zullen er ook trainingen zijn, enkele examens (alleen de basis examens) en uitstapjes. Maar meer weet ik er niet van.

*** Zomer trainingskamp voor TsW - Podkonice-Plese (Slowakije)
07/08/2004 - 15/08/2004
http://www.wolfdog.org/nld/events/290.html
Dit is het enige zomerkamp dat in Slowakije georganiseerd wordt. En het is een geweldig leuk kamp voor de hele familie. Er wordt maar een beetje training gedaan (2 x gehoorzaamheid, 1 x verdedigingswerk) en dan alleen de basis van gehoorzaamheid en verdedigingswerk. Een uitzondering was het zomerkamp van 2 jaar geleden, omdat de training toen werd voorbereid door de trainers van het TART zomerkamp in Zirovnice.
De Slowaken organiseren iets voor iedere dag: een dag-trip naar de bergen (het is niet bijzonder voor de Slowaken zelf omdat ze geregeld zulke trips maken, maar het kan heel bijzonder zijn voor gewone mensen!), een volgende dag weer een orientatie tocht met honden, volleybal wedstrijden etc. Iedere dag is er ook iets voor kinderen te doen (Jan Polony (kennel Foncorda) is een expert in het organiseren van spelen voor hen.
Iedere avond is er een kampvuur voor alle deelnemers (vergeet niet wat Nederlandse liedjes in te studeren!)
Op zaterdag is er altijd de Bonitatie. Deze is wat makkelijker dan de Tsjechische Bonitatie, omdat de karakter test wat anders is. (Zij schenken meer aandacht aan de bouw van de hond) Je kunt je voor deze Bonitatie van te voren inschrijven, dus je kunt zelf beslissen of je dat wilt of niet!!
Persoonlijk houd ik van de slowaakse kampen, omdat er geen stress is- alleen maar vakantie en fijne vrije tijd!!

*** Zomer trainingskamp voor TsW - Nadejkov (Tsjechië)
13/08/2004 - 31/08/2004
http://www.wolfdog.org/nld/events/286.html
Persoonlijk denk ik dat dit het minst interessante kamp is, omdat het het enige kamp is dat niet specifiek voor TsW’s is, maar open staat voor alle rassen. Maar Nadejkov is een erg mooie plaats, dus als u dat wat lijkt kunt u ook aan dit kamp deelnemen.

** Natuurlijk zijn mensen met andere honden dan een TsW ook welkom in alle andere kampen! Maar de TsW’s zijn daar in de meerderheid

In de evenementen kalender kunt u meer vinden over de prijzen en waar u uw opgave formulier heen kunt sturen.
Als u nog vragen heeft, neem gerust contact met ons op!

Groeten,
Margo
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 18-03-2004, 22:15   #7
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Beste mensen,
Hierbij nog een aanvulling die ik van Pavel (uit tsjechie) kreeg:


margo schreef
Quote:
*** Zomer trainingskamp voor TART - Zirovnice (Tsjechië)
24/07/2004 - 07/08/2004
http://www.wolfdog.org/nld/events/266.html
TART is de speciale club training voor professionele werkhonden. Dus dit zomerkamp is ook alleen voor zeer gevorderde honden; het is niet alleen voor CsW’s maar ook voor alle rassen die als echte werkhonden worden ingezet (beveiliging, politie, leger)
Het is een zware training die de hele dag duurt, maar zij trainen ook niet voor sport maar voor echt werk. Het is echt een fantastisch kamp voor iedereen die werkt met zijn hond, maar bijna zinloos voor gewone mensen….
Ik ben het niet met Margo eens. TART is niet alleen voor vergevorderde honden. Dit wordt vaak wel verteld door mensen die IPO training doen en die een hekel hebben aan meer praktische trainingen. Voor de TsW is TART interessanter en de honden vinden het leuker dan het pure dresseren zoals bij IPO. (Bij IPO worden altijd 100% de zelfde situaties en oefeningen herhaald. Bij TART is er altijd een nieuwe of aangepaste situatie).

De fout die veel mensen maken is dat zij denken dat TART training alleen is voor politie of militaire honden (k9). Maar dat is niet waar, TART is een sport discipline. Maar het klopt dat het vlak bij het gebruiken van honden ligt. (lees de TART regels) Het is gehoorzaamheid, speuren en verdediging en in basis het zelfde als IPO. Alleen zijn de oefeningen veel praktischer de gehoorzaamheid kan bijvoorbeeld overal gedaan worden. Als de keurmeester wil dat het in de stad of in het bos gebeurt dan gebeurt dat ook. (Bij IPO en SchH is in regels de exacte maat van het veld etc. vastgelegd.

TART is ook niet iets nieuws. Voor 1990 was het alleen een kynologische activiteit in Tsjechoslowakije. (maar toen had het niet deze naam, het heette gewoon nationaal kynologisch examen)
Maar vorig jaar en ook dit jaar is er in het zomerkamp ook een groep voor beginners
Dezxe groep krijgt normale basis training en soms kunnen ze proberen ook de praktische oefeningen te doen. Voor dit zomerkamp is er een groep trainers die zich niet specifiek met TART bezighouden, maar honden in kynologische clubs trainen.
En tenslotte wil ik nog opmerken dat ik veel TART honden ken die zonder problemen IPO of SchH examen doen, maar slechts 1 IPO hond haalde ooit het TART examen. (veel anderen probeerden het wel, maar omdat IPO alleen dresseren is, hebben die honden moeite met werken op natuurlijk terrein, zij hebben de “laboratorium omstandigheden” nodig

Iedereen is dus welkom in Zirovnice!
Pavel
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 21-07-2004, 20:57   #8
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default Vakantie

Hallo allemaal,

Het zal de komende weken wat rustiger worden omdat wij dan niet meer aan het forum zullen deelnemen.
Wij zijn in de gelukkige gelegenheid om op vakantie te gaan en wij gaan naar een van de zomerkampen in Tsjechie en Slowakije.
Toch wil ik de thuisblijvers nog even op een paar puntjes attent maken.

Het weer gaat, voor zover we de weersverwachtingen mogen geloven, beter worden en voor diegenen die thuis blijven of ook op vakantie gaan met hond en het een en ander met hun hond(en) gaan ondernemen het volgende.

Als je je hond laat zwemmen, doe het dan of 's morgens voor 11.00 uur of 's avonds na 20.00 uur. 's Morgens is dan de grootste hitte nog niet aan de orde en 's avonds is het dan voorbij. Laat je je hond op het heetst van de dag zwemmen, bedenk dan wel, dat de afkoeling van buitentemperatuur naar watertemperatuur ENORM groot is en een hartstilstand of hartaanval voor je hond niet uitgesloten is. Natuurlijk kan je hem wel overdag laten zwemmen maar dan moet hij eerst aan de watertemperatuur gewend zijn door b.v. pootjebaden (ongeveer 10 - 15 minuten). Misschien vinden jullie dit een overbodige mededeling maar het zal niet de eerste hond zijn, die halfdood of zelfs dood uit het water gehaald wordt.
Trouwens als je zelf het water in gaat, laat je je lichaam ook eerst even wennen en neem je niet ineens een duik!!! Doe dus hetzelfde met je hond.

Als je gaat fietsen met je hond, gelden eigenlijk dezelfde tijden. Vergeet niet dat de hond dichter bij het asfalt staat dan wij en weg dus erg heet wordt. Daardoor kan de hond ademhalingsmoeilijkheden krijgen., met alle gevolgen van dien. Zeker als het nog een beetje benauwd weer is.
Doordat de wegtemperatuur ophoog gaat en de hond door het lopen ook wrijving veroorzaakt aan de onderkant van zijn poten, is het doorlopen van de voetzooltjes eerder aan de orde dan je denkt. En dan zijn het brandblaren geworden. AU,Au,Au, arme hond.

Het beste kun je je hond, zo rustig mogelijk houden. Als het zo heel heet is, zijn wij ook niet zo actief, doe dit dan ook je hond niet aan, hoe lekker zwemmen dan ook lijkt.

Laat hem lekker in de koelte liggen, hetzij in de schaduw in de tuin of in de gang in huis. Hij wordt vanzelf weer actief wanneer de temperatuur weer te harden is.

Neem je je hond mee in de auto, zorg voor VOLDOENDE ventilatie, ook tijdens het rijden. Zet je auto niet in de zon en laat je hond erin. Neem je hond mee, ook al is het voor 5 minuten. De temperatuur in een auto stijgt heel snel en als je de raampjes zover open moet laten om voldoende frisse lucht erin te laten, is je hond in staat om eruit te komen, ook met alle gevolgen van dien, vooral in een vreemde omgeving.

Misschien zijn deze dingen geheel overbodig. Weet iedereen hoe het moet en toch komen er elk jaar in deze situaties honden om het leven. Omdat iedereen het zo goed weet..

Verder wens ik iedereen een fijne vakantie toe. Na 20 augustus ben ik er weer en dan zal er wel wat te vertellen zijn.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 23-07-2004, 15:26   #9
flora
Junior Member
 
Join Date: Aug 2003
Location: den bommel
Posts: 59
Send a message via MSN to flora
Default

hoi, bedankt voor de tips.
en een heel fijne vakantie!!!!
veel plezier,
groetjes flora, nicky en laska
flora jest offline   Reply With Quote
Old 07-08-2004, 21:25   #10
Meisel
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 64
Default Terug uit Tsjechië

We zijn weer terug uit het zomer kamp in Lazne Belohrad,we hebben twee fantastische weken gehad met de kids en de honden,er was 1 minpuntje,de bonitatie was in een ander kamp en dat was niet bekend gemaakt,dus op dit moment nu wij weer thuis zijn is Dvorack samen met Letty en Koos in Slowakije om daar de bonitatie te doen,zoals je zult begrijpen is dit wel wat lastiger omdat zijn baasjes er niet bij zijn.
We hopen er het beste van,en anders volgend jaar,want we gaan zeker weer.
Bij fotosessies, bijeenkomsten,Lazne belohrad staan 111 fotos.
__________________
Soms denk je,mijn hond begrijpt me!
Soms denk je:toch niet!!
Meisel jest offline   Reply With Quote
Old 07-08-2004, 21:40   #11
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hoi Richard,

Wat fijn dat jullie zulke fijne weken gehad hebben!

Als je weer wat geacclimatiseerd bent in nederland (en even tijd hebt ), schrijf dan eens een verslagje van wat jullie gedaan en beleefd hebben.
Want ik denk dat veel meer mensen benieuwd zullen zijn hoe het is om twee weken deel te nemen aan zo'n zomerkamp.

En wellicht worden door jou verhalen wel meer mensen enthousiast om daar volgend jaar eens aan deel te nemen!

Groetjes,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 08-08-2004, 16:44   #12
Meisel
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 64
Default

Vrijdag avond: Grote rit voor ons,de hele nacht doorgereden [paar rustpauzes].
Zaterdag:Aankomst Lazne Belohrad,je moet het complex zo zien,er is een hoofd gebouw en daarnaast een aantal blokhutten,wij hadden een kamer in het hoofdgebouw waar we met ons vieren sliepen.
Zondag: Rustdag.
Maandag tm vrijdag;Voor het ontbijt gehoorzaamheids training daarna kon je kiezen ofwel je ging door met gehoorzaamheid/showtraining/bonitatie training of je ging speuren/pakwerken.
Met Dvorack hebben we veel gehoorzaamheid getraind en bonitatie training.
Met Isis heb ik veel pakwerk gedaan omdat bleek dat onze duitser er veel plezier aan bleek te beleven,ze kreeg dan ook al snel goedkeurende blikken van de pakwerker,ook met speuren deed ze het goed, de trainer wou dan ook niet geloven dat die keer haar eerste keer was dat ze een spoor liep.
Alleen met haar examen Begleid hund deed ze het minder,ze liet hier en daar een paar puntjes liggen,en toen ze tijdens de af oefening ook nog opstond [iets wat ze normaal dus niet doet] was het over.
Aan alle trainingen doe je vrijwillig mee,je moet dus niets!.
Tussen alle trainingen door kun je daar geweldig wandelen of uitstapjes maken:Praag 1,5 uur rijden-rotsformaties 0,5 uur rijden -zwembad 10min.
In het kamp is het eten sober,maar eetbaar,ga je uit eten dan eet en drink je je voor een paar euro vol,Voorbeeld :1glas bier 0,5 ltr 15 kronen,dat is 50 euro cent !! [Lachen toch?],compleet uit eten met 6 personen koste ons gemiddeld 1250 kronen=38 euro.
Al met al hebben we en paar geweldige weken gehad en we gaan als alles goed gaat volgend jaar zeker weer,alleen gaan we dan ook naar slowakije.
Samenvattend kan ik iedereen aanraden om eens naar zo`n zomerkamp te gaan,je kunt dan eens zien hoe ze in andere landen met hun Tsjechen omgaan en eens met hun van gedachten wisselen [via Margo die meestal als tolk fungeerde] hiervoor nog eens mijn dank,want Tsjechisch is voor ons Nederlanders zeer slecht te volgen!
__________________
Soms denk je,mijn hond begrijpt me!
Soms denk je:toch niet!!
Meisel jest offline   Reply With Quote
Old 16-08-2004, 22:58   #13
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default Verslag Zomerkampen

Hallo Allemaal,

Wij zijn er ook weer. Wij hebben er dus nog een weekje Slowakije aan vast geplakt en zijn vanmiddag teruggekomen.

Zoals Richard al een korte impressie heeft gegeven van wat er in Lazne te doen is geweest, zal ik proberen er een beetje de sfeer te schetsen.

Het begint al met de rit er naar toe. Omdat we met een aanhanger voor de honden reden, is het niet mogelijk om 160 km per uur te jagen en moet je het dus doen met de helft en dat kost tijd. Omdat het tot aan de grens van Duitsland/Tsjechie autobaan is, levert dat meestal geen problemen op maar de wegen in Tsjechie en ook in Slowakije zijn, op een aantal kleinere stukken na, veredelde provinciale wegen en ook al doe je er hier in Nederland dan een bepaalde tijd over. Daar kan je er de dubbele tijd voor rekenen. Dus we gingen hier om ongeveer 22.oo uur weg en waren in Lazne om ongeveer 15.00 uur. Dit over ongeveer 950 km.

Lazne Belohrad is een Kurort en is schitterend gelegen in de heuvels aan de voet van het Reuzengebergte. Je kunt er uitgebreid wandelen en het zomerkamp is gelegen aan het eind van het dorp aan een doodlopende straat.

Het is een kamp waar activiteit met je hond voorop staat. richard schreef al wat er de hele dag gedaan wordt. Voor het ontbijt appel, daarna trainen voor pakwerk en/of bonitatie, 's middags showtraining cq bonitatie en 's middags laat voor het eten weer appel en na het eten weer pakwerk. maar iedereen kan het doen op eigen initiatief en er is geen MOETEN bij. Vooral de eerste week is training. De tweede week staat meer in het teken van examens doen.
Dan kun je deelnemen aan de elementaire gehoorzaamheids examens en of IPO/Schutzhund examens en Begleithund of wel Verkeers Zekere Hond(VZH). Ook de UV proef is mogelijk. Dvorack en Arma hebben er beiden aan meegedaan en de 20 km dan ook behaald. De baasjes hadden het er op sommige gedeelten meer moeite mee dan de honden van op de fietsen van hier, hoef je het daar niet te proberen (Bergje op en bergje af)

Desondanks wordt er ook wat meer georganiseerd voor iedereen, zonder de honden.
Op dinsdagmiddag zijn we met diegenen die wilden naar een oude bierbrouwerij en slot geweest. Er was een bus georganiseerd en ook sommige honden gingen mee. Er is voor de kinderen een een tafeltenniswedstrijd georganiseerd en op vrijdagavond of middag, net zoals het uitkomt, worden er onzinnige behendigheidswedstrijdjes gehouden met de honden. (Bijv. een pingpongballetje op een lepel en je hond aan de lijn, samen tussen een aantal poortjes door en de trap op en af en dan zo snel mogelijk) en als afsluiting van de week een groot kampvuur met een officiele opening en afsluiting.


In de tweede week is er een excursie geweest naar. in de rotsen uitgehouwen formaties.

Zoals ik dus al gezegd heb, is dit een aktiviteiten kamp. Het doel is, om bezig te zijn met je hond en er in die periode uit te halen, wat er in zit.

richard schreef al, dat de bonitatie dit keer in een ander kamp plaats vond maar normaal gesproken was het ook hier. Er waren dit keer meerdere zomerkampen in dezelfde periode maar wij hebben hier een aantal dezelfde mensen gezien, die wij in de voorgaande jaren ook gezien hebben. De andere kampen staan in een iets ander perspectief (wat minder intensieve training of juist een extra intensieve training)

Je kunt hier dus een kamer bespreken maar dan mogen de honden niet mee of je kunt een trekkershutje huren met 4 bedden en dan liggen de meeste honden aan de ketting voor het huis of binnen in het huisje. Eten doe je gemeenschappelijk in een grote zaal/ Het eten is eenvoudig. Daar moet je je dus niet te veel luxe van voorstellen maar het is over het algemeen goed te doen.


Nadat Richard en zijn familie vrijdags zijn weggegaan, zijn wij zaterdags naar Slowakije gereden. Dit keer was het kamp in het midden van Slowakije bij Banska Bystrica. Het was vanaf Lazne Belohrad nog ongeveer 500km verder en daar hebben we van 's morgens 10.00 uur tot 's middags 17.00 uur over gedaan met 1x een pauze van een uur en 2 kleinere om de honden uit te laten en drinken te geven.

Het kamp in Slowakije wordt ieder jaar ergens anders georganiseerd en dit keer was het hoog in de bergen. Een prachtige omgeving en een fantastisch uitzicht maar een toer om er te komen.

Je kunt deze kampen niet met elkaar vergelijken. in Tsjechie in Lazne is het dus bezig zijn met je hond en in Slowakije is het een gezellig samenzijn. Er wordt 's morgens na het ontbijt en 's middags hetzij voor/hetzij na het eten getraind maar niet zo intensief als in Lazne B.
Er zijn Slowaken waarvoor dit de enige week vakantie is en die willen ze zo aangenaam mogelijk doorbrengen. Dit betekent samen praten, samen drinken, samen wat organiseren en 's avonds met zijn allen rond het kampvuur zitten en het een en ander vertellen of moppen tappen.

Overdag kan je dus doen wat je zelf wilt, slapen, lezen, praten met iemand, een biertje drinken maar er werd ook wat nuttigs gedaan. BV. voor het ziekenhuis in Banska B. werd er gevraagd om bloed af te staan. 's Middags zijn we met ongeveer 25 honden de stad in geweest om een promotie wandeling voor het ras te geven. Donderdag is er een grote wandeling georganiseerd over de bergpas naar een bekend skigebied Dony Valley. Uiteraard met honden en vrijdag was er een orientatietoer met hond over de bergen en door de bossen met opdrachten. Zaterdag was de Bonitatie en daar heeft Dvorack dus aan meegedaan met goed gevolg.

Verder wordt er elke dag iets voor de kinderen georganiseerd (vanaf 6 jaar) door een van de leden en dit jaar was er zelfs een nachtspel waar zo'n 15 kinderen aan deelnamen. Die weten het al precies en staan als het ware 'smorgens al te wachten wanneer ze zullen beginnen. Ook hier zijn vaak onderdelen om met de hond van de familie aan mee te doen.

Dat deze kampen steeds meer een internationaal gebeuren is gaan worden, blijkt wel uit het feit, dat toen wij 5 jaar geleden er voor het eerst naar toe gingen, wij de enige buitenlanders waren op Margo en haar broer na in Lazne B. Nu waren er Italianen, Duitsers, een Moskouwse, een Letse, een Litouwse en nog meer mensen uit Polen en Richard met familie en wij dus uit Nederland. In Slowakije waren er nog meer Italianen, dezelfde Litouwse, anderen uit Polen, Zwitsers en nog meer Duitsers en Koos en ik uit Nederland.
De accomodatie ligt hier iets anders. Er zijn eventueel ook kamers te huur of huisjes waar je met meerdere families in kunt (10 personen). Eten kun je bestellen, maar je kunt ook je eigen potje koken als je een fanatiek kampeerder bent en voor je eigen ontbijt en middagmaaltijd zorgen maar er is ook de mogelijkheid om per maaltijd te bestellen. In Slowakije is er ook altijd de mogelijkheid om te kamperen, dus heb je geen verder accomodatiekosten. Zover ik weet, is kamperen vrij. Ook hier geldt, dat op de kamers en in de huisjes Geen honden mee mogen.De meeste honden slapen daarom ook buiten aan de ketting.

Zijn er verder nog vragen of mensen die er meer over willen weten, dan geven jullie maar een gil. Richard zal zijn verhaal wel kunnen onderbouwen en kunnen vertellen wat er is gedaan en anders geven wij wel nadere toelichting. Eventuele foto's volgen nog.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org