Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Buiten de orde

Buiten de orde Over alles en niets - over hoe je vrije tijd plezierig door te brengen...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-06-2008, 21:44   #21
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Wordt dus tijd dat de hond moet leren omgaan met de mens .
Waar zijn we in godsnaam mee bezig in dit land vol idioten???
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 09:45   #22
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Quote:
Originally Posted by ELISE View Post
Achteraf weet ik natuurlijk wel de naam van de test. Barry, dank je voor de verduidelijking!
Ik plaats er wel kanttekeningen bij, zoals bij de kat: Yara trapt daar echt niet in, het ruikt niet eens naar kat. Dan die hand, zelfde verhaal. Zij zal het zien als "leuk speelgoed".
Maar het ergste vind ik nog het kind (pop), wat nota bene OVER de hond heen gaat staan. Dat is heel bedreigend! De hond zit ook nog aan een riem en kan geen kant op.
Alle volwassen mensen moeten hun kinderen leren omgaan met honden!!!
De kat is niet bedoelt als een kat, maar als een vreemd object dat plotseling tevoorschijn komt.
Honden reageren eerst met hun ogen, die hand is wel degelijk geshikt om te aaien! En ik heb al menig keer meegemaakt dat je blij bent dat het niet je eigen hand is.
Kinderen en mensen weten nog steeds niet hoe bedreigend het kan zijn om van bovenaf te aaien, zelfs veel hondeneigenaren niet. Er wordt dus geprobeerd om de hond aan ons gedrag te laten wennen.
De testen zijn 20 sec. lang, waarvan een aantal testen 10 sec. duurt en de andere 10 sec. wordt gebruikt om aan het voorwerp te kunnen snuffelen, zodat de hond zich kan herstellen.
Verder wordt de test gestopt als de hond echt in paniek raakt.
De situaties zijn echt wel uit het leven gegrepen: hoe reageert een hond op vreemde objecten, bewegende objecten, mensen, kinderen en geluid.
Het geeft een beeld van de hond hoe de hond zou KUNNEN reageren in dergelijke vergelijkbare situaties.
Dit komt allemaal in het maatschappelijk leven voor.
Verder denk ik dat de Tsjech het idd. niet makkelijk heeft bij de test om te slagen.
Past de Tsjech dan ook wel in onze maatschappij?
De Tsjech moet een mentaal sterke baas hebben en goed worden begeleidt dan gaat het oké, het is geen beginnershond!
Ik vind dat de test wel een goed beeld laat zien van de reacties van de hond.
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 09:57   #23
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Quote:
Originally Posted by Jolanda View Post
Kinderen en mensen weten nog steeds niet hoe bedreigend het kan zijn om van bovenaf te aaien, zelfs veel hondeneigenaren niet. Er wordt dus geprobeerd om de hond aan ons gedrag te laten wennen.
Volgens mij moet het andersom zijn: WIJ mensen moeten leren omgaan met het gedrag van onze huisdieren en proberen te begrijpen.
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 10:57   #24
annomon
Junior Member
 
annomon's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: zuidoost Friesland
Posts: 184
Default

Ik vind wel dat een hond tot op zekere hoogte aangepast moet worden aan de maatschappelijke omstandigheden en wij ons niet hoeven aan te passen aan de hond. Maar een hond moet wel 'hond' blijven met de eigen (ras)kenmerken. Want bijvoorbeeld zo'n 'hand' bij de voerbak: het moet wel functioneel zijn, bijv. dat er iets met het baasje gebeurt en de hond moet daardoor tijdelijk elders verblijven, dan moet dat geen gevaarlijke situaties opleveren. Echter, dat gebeurt doorgaans door mensen die goed weten wat ze doen: ervaren dierenverzorgers. Maar met gewoon huis-tuin-en-keuken-situaties zou ik zeggen: welke imbeciel haalt er nou zomaar een voerbak weg bij een vreemde hond?! Zelfs ik wordt gevaarlijk als iemand ongevraagd aan mijn eten komt! Dus dit testen slaat in mijn optiek echt nergens op. Ik zie wel iets in een cursus-certificaat (volgend en/of behaald) wat een eigenaar moet kunnen overleggen. En de examens mogen dan wat mij betreft wel dat soort onderdelen bevatten. Dan zorg je dat mensen met hun hond naar cursus gaan. Net zoiets als een ruiterbewijs dus ...

Groetjes,
Monique
__________________
annomon jest offline   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 10:58   #25
annomon
Junior Member
 
annomon's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: zuidoost Friesland
Posts: 184
Default

Ik vind wel dat een hond tot op zekere hoogte aangepast moet worden aan de maatschappelijke omstandigheden en wij ons niet hoeven aan te passen aan de hond. Maar een hond moet wel 'hond' blijven met de eigen (ras)kenmerken. Want bijvoorbeeld zo'n 'hand' bij de voerbak: het moet wel functioneel zijn, bijv. dat er iets met het baasje gebeurt en de hond moet daardoor tijdelijk elders verblijven, dan moet dat geen gevaarlijke situaties opleveren. Echter, dat gebeurt doorgaans door mensen die goed weten wat ze doen: ervaren dierenverzorgers. Maar met gewoon huis-tuin-en-keuken-situaties zou ik zeggen: welke imbeciel haalt er nou zomaar een voerbak weg bij een vreemde hond?! Zelfs ik wordt gevaarlijk als iemand ongevraagd aan mijn eten komt! Dus dit testen slaat in mijn optiek echt nergens op. Ik zie wel iets in een cursus-certificaat (volgend en/of behaald) wat een eigenaar moet kunnen overleggen. En de examens mogen dan wat mij betreft wel dat soort onderdelen bevatten. Dan zorg je dat mensen met hun hond naar cursus gaan. Net zoiets als een ruiterbewijs dus ...

Groetjes,
Monique
__________________
annomon jest offline   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 10:59   #26
annomon
Junior Member
 
annomon's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: zuidoost Friesland
Posts: 184
Default

oei, er ging iets mis ...
__________________
annomon jest offline   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 11:22   #27
Barrel
Junior Member
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 67
Default

Quote:
Originally Posted by Jolanda View Post
De kat is niet bedoelt als een kat, maar als een vreemd object dat plotseling tevoorschijn komt.
Honden reageren eerst met hun ogen, die hand is wel degelijk geshikt om te aaien! En ik heb al menig keer meegemaakt dat je blij bent dat het niet je eigen hand is.
Kinderen en mensen weten nog steeds niet hoe bedreigend het kan zijn om van bovenaf te aaien, zelfs veel hondeneigenaren niet. Er wordt dus geprobeerd om de hond aan ons gedrag te laten wennen.
De testen zijn 20 sec. lang, waarvan een aantal testen 10 sec. duurt en de andere 10 sec. wordt gebruikt om aan het voorwerp te kunnen snuffelen, zodat de hond zich kan herstellen.
Verder wordt de test gestopt als de hond echt in paniek raakt.
De situaties zijn echt wel uit het leven gegrepen: hoe reageert een hond op vreemde objecten, bewegende objecten, mensen, kinderen en geluid.
Het geeft een beeld van de hond hoe de hond zou KUNNEN reageren in dergelijke vergelijkbare situaties.
Dit komt allemaal in het maatschappelijk leven voor.
Verder denk ik dat de Tsjech het idd. niet makkelijk heeft bij de test om te slagen.
Past de Tsjech dan ook wel in onze maatschappij?
De Tsjech moet een mentaal sterke baas hebben en goed worden begeleidt dan gaat het oké, het is geen beginnershond!
Ik vind dat de test wel een goed beeld laat zien van de reacties van de hond.
De hond zal zich na 10 sec. hooguit herstellen van een schrikreactie. Maar de vraag blijft dan wel op wat voor manier hij na dit herstel zal reageren.
Schrikken is een natuurlijke reactie en de manier waarop de hond zal reageren hangt af van zijn karakter en opvoeding (leeftijd, ervaring leefomstandigheden etc.)
Alle testen die genoemd worden kan ik mijn hond aan laten gewennen, dus in hoeverre is deze test objectief.
Misschien voor asielhonden waarmee je onbekend bent en herplaatst moeten worden? Maar zelfs dan hecht ik meer waarde aan een praatje met de verzorgers als aan testbriefje.
Dat de situaties kunnen voorkomen in dagelijks leven ben ik met je eens, maar zo kan ik er nog wel 1000 opnoemen.

Of de Tsjech in onze maatschappij hoort???.............prachtige dieren!! Zou niet graag zien dat nee op geantwoord werd, maar zolang er eigenaren zijn die niet alleen het sociale gedrag graag ziet maar ook........en nu is het moeilijk te bewoorden wat ik bedoel......ontwijken , zeer terughoudend, vul maar in....
Deze honden vind ik persoonlijk dus niet geschikt voor een menselijke maatschappij , zeker niet in het volgepropte Nederland.
Als ze zo dicht weer bij de natuur komen moet je ze daar ook laten leven.
Maar ook de Tsjech kan je voorbereiden op deze test.

Daarom vind ik deze test zeker geen beeld laat zien van de hond.
Dan zou ik dezelfde hond willen zien na tig keer testen.
Gaat hij dan als hij niet meer schrik en steun zoekt bij zn baas achter "kat" aan met duidelijke killneigingen??
Bijt hij dan toch maar in die stok omdat hij het zat is en niet weg kan?
Grijpt hij dan toch dat kind omdat hij zich niet langer wil laten domineren?

Het risico op een beet als schrikreactie zal altijd blijven bestaan, maar de meeste beten gebeuren in een situatie die al langer speelt.
Honden die al tig x van plaats zijn veranderd om een kind te ontlopen, de 100ste keer vingertje in hun oog niet meer pikten etc etc.

Dus deze test,,,, leuke bezigheid erbij voor de honden, maar niet waardebepalend voor het karakter.

Gr. Mineke.
__________________
"Vele jaren ervaring zegt niets, men kan het ook al die jaren verkeerd gedaan hebben."
Barrel jest offline   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 17:43   #28
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ik heb uit verschillende hoeken gehoord,dat er over de mogelijkheden word gepraat.
Om de MAG test,te vervangen door het VZH examen .
En ik vind dat persoonlijk,een hele goede zaak .

Vind het VZH examen,ff wat reëler dan de MAG test .
En dan mag ie van mij,ook verplicht gesteld worden,voor de Tjech (waarmee gefokt word).

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org