Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Buiten de orde

Buiten de orde Over alles en niets - over hoe je vrije tijd plezierig door te brengen...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2008, 21:47   #1
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default Wat vinden jullie van dit?

Hai,
Sinds ik een tjech heb,heb ik nog nooit zoveel horen praten over roedelgedrag,dominantieproblemen,alpha,etc,etc .

Nou kwam ik op een ander forum deze link tegen,
http://www.kc-delft.nl/artikel/dominanz1.html.
En ben wel nieuwsgierig,wat jullie hier van vinden.

Groette Martine.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 23-03-2008, 22:35   #2
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Het klopt helemaal wat er staat. Dit is ook erg goed te zien in de documentaire "living with wolves" van Jim en Jamie Dutcher.

Merk ook zelf , dat als ik Denzel minder hard aan pak, dat ie beter naar me luistert. In het begin heb ik geleerd dat je strenge correcties moest geven en ten alle tijden jezelf als Alfa moest laten gelden enz enz.
Ben er al achter dat die "oude" methode vreselijk achterhaalt is.
Je zult in sommige situaties met de oude methode van corrigeren best resultaat behalen. Maar in mijn ogen, breek je dan zo'n hond.

Er heerst wel degelijk een rangorde in een wolvenroedel. En bij het eten, gaat het er soms (zo lijkt voor ons) best hard aan toe. Maar de wolven zullen elkaar niet verwonden en het blijft voornamelijk bij grauwen en snauwen.
De pups mogen mee eten met de alfa teef en reu. En de hoge tollerantie kun je idd goed zien in de boven genoemde documentaire.
Er zijn zelfs kinderen door wolven opgevoedt. (daar is een boek over geschreven, waargebeurd verhaal en zal ik eens opzoeken.) Als wolven idd zo agressief naar elkaar waren en iedere keer proberen de ladder te beklimmen, hoe zou een kind het dan hebben kunnen overleven met dat soort correcties in een roedel?

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 11:34   #3
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Hai,
Sinds ik een tjech heb,heb ik nog nooit zoveel horen praten over roedelgedrag,dominantieproblemen,alpha,etc,etc .
Nou kwam ik op een ander forum deze link tegen,
http://www.kc-delft.nl/artikel/dominanz1.html.
En ben wel nieuwsgierig,wat jullie hier van vinden.
Groette Martine.
Hoewel voor elke trainingsmethode wel wat te zeggen valt, staat of valt de training met de consequentheid van de baas en het vermogen van de baas om zijn hond te kunnen lezen. En hierin ligt vaak het probleem.

Als de baas het gedrag van zijn hond begrijpt zijn er wel 100 methoden die succesvol kunnen zijn. Zowel "oude" als "nieuwe".
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 13:29   #4
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Ik heb met deze theorie helemaal niks persoonlijk vind het een te 'menselijke' benadering .... heb meer met kalmerende signalen
__________________
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 18:40   #5
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Hoewel voor elke trainingsmethode wel wat te zeggen valt, staat of valt de training met de consequentheid van de baas en het vermogen van de baas om zijn hond te kunnen lezen. En hierin ligt vaak het probleem.

Als de baas het gedrag van zijn hond begrijpt zijn er wel 100 methoden die succesvol kunnen zijn. Zowel "oude" als "nieuwe".
Dat is nou waarom in de gedragsbegeleiding wel wordt gegrepen naar die dingen zoals b.v. als eerste eten en als eerste door de deur/andere ruimte.
Daar zit de verhouding al scheef en is de hond de baas over de eigenaar.
Om dit weer recht te trekken zou de eigenaar eerst de rangorde weer recht moeten zetten, zodat die eigenaar weer de leider wordt.
Als de rangrelatie duidelijk is, dan is het veel makkelijker om die rang te houden door simpele dingen en hoef je daar echt niet meer je best voor te doen en hoef je echt niet meer altijd als eerste te eten of als eerste door een deur/ruimte heen.
Echter is de mens erg zwak en vergeet snel en laat de hond weer veel te veel toe. Na een tijdje is door de inconsequentie van de baas die verhouding weer scheef.
Er zijn ontzettend veel mensen, die de taal der honden niet kennen/zien, waardoor de hond vaak ongewild wel bovenaan moet staan. Omdat zijn baas/eigenaar wel weer erg raar doet in de ogen van de hond.
Het komt het meeste voor met honden met een sterk karakter.

En als een hond een keer door een hond (evt. een ouderdier en een pup) wordt gecorrigeerd, dan is dat harder en duidelijker dan dat wij als mens kunnen. En daardoor is het tussen de honden onderling veel duidelijker dan tussen hond en mens.
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 19:00   #6
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by Jolanda View Post
Het komt het meeste voor met honden met een sterk karakter.
Hoi Jolanda,

Inderdaad, je slaat de spijker op z'n kop denk ik.
De bovenstaande opmerking heb ik even geisoleerd omdat Martine dit topic begonnen is met...

Quote:
Sinds ik een tjech heb,heb ik nog nooit zoveel horen praten over roedelgedrag,dominantieproblemen,alpha,etc,etc
en de bovenste opmerking van jou deze vraag eigenlijk prima beantwoord.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 19:03   #7
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
en de bovenste opmerking van jou deze vraag eigenlijk prima beantwoord.
Zie dat het helemaal geen vraag is van Martine..
Maar ik hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel..
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 19:39   #8
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

In die artikelen las ik ook niet iets echt nieuws over roedel gedrag
Niemand heeft denk ik ooit beweerd/gedacht dat het een continue rangorde knokpartij in een roedel is (dan zouden er maar weinig roedels overleefd hebben!)
Het is juist een geoliede samenleving waarin de spelregels voor iedereen heel helder en duidelijk zijn.

Het punt is alleen dat veel honden (en kinderen!) niet van jongs af aan op een natuurlijke manier werd bijgebracht wat de spelregels in het gezin en onze samenleving gebruikelijk zijn.
En op het moment dat dit onduidelijk voor ze is, zullen ze er terecht een eigen invulling aan willen gaan geven.
En door het onduidelijke/inconsequente gedrag van honden eigenaren (en ouders!) hebben we in onze samenleving te maken met veel “probleem”gedrag.

Ik ben het helemaal met Barry eens dat er wel tig methodes zijn die succesvol kunnen zijn. En iedereen moet ook beslist de methode kiezen die het best bij hem of haar past!
En zo lang dit gepaard gaat met begrip (lezen van de hond), kennis van zaken(achtergrond) en consequent gedrag, zal voor de hond ook duidelijk zijn wat van hem verwacht wordt.

Quote:
Originally Posted by Jolanda View Post
Dat is nou waarom in de gedragsbegeleiding wel wordt gegrepen naar die dingen zoals b.v. als eerste eten en als eerste door de deur/andere ruimte.
Daar zit de verhouding al scheef en is de hond de baas over de eigenaar.
Om dit weer recht te trekken zou de eigenaar eerst de rangorde weer recht moeten zetten, zodat die eigenaar weer de leider wordt.
Als de rangrelatie duidelijk is, dan is het veel makkelijker om die rang te houden door simpele dingen en hoef je daar echt niet meer je best voor te doen en hoef je echt niet meer altijd als eerste te eten of als eerste door een deur/ruimte heen….

En als een hond een keer door een hond (evt. een ouderdier en een pup) wordt gecorrigeerd, dan is dat harder en duidelijker dan dat wij als mens kunnen. En daardoor is het tussen de honden onderling veel duidelijker dan tussen hond en mens.
En hier ben ik het dus ook helemaal mee eens!

Maar helaas is niet iedereen die aan een (wolf)hond begint, in de gelegenheid is om eens een paar dagen achter elkaar naar het gedrag in een mini roedel (vader en moeder hond met nest pups) te kijken.
Daarom adviseer ik mensen om eerst behoorlijk wat te gaan lezen over wolven en natuurlijk gedrag en dan om vanaf het begin een duidelijk consequente alpha cq roedelleider voor z’n pup te zijn!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 21:39   #9
Ron
Junior Member
 
Ron's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: Culemborg
Posts: 79
Default

Er wordt geageerd tegen een ouderwetse methode die niet wetenschappelijk getest is en ze komt met een verhaal wat wel de oplossing is?
Die is ook niet wetenschappelijk getest!!!
En een roedel in de natuur, tja, of we moeten zelf pups gaan werpen, maar voor degene die dat niet kunnen zullen toch aan een pup komen tussen de 7 en 9 weken in. Dus de beginsituatie is nooit hetzelfde als in de natuur!
Dus ook dat vergelijk gaat niet op, waarbij ze best op diverse punten gelijk zou kunnen hebben, maar als je het goed leest staat er eigelijk helemaal niets.
Dus misschien is er best wel iets voor te zeggen maar geef dan met voorbeelden aan hoe het wel zou moeten en niet alleen hoe het niet moet.
Dus zelf vind ik het wel aardig om die site te volgen of er meer uitspraken komen, maar met wat er nu staat kan ik verder niet veel.
Ron jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 23:36   #10
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Wat ik in dit artikel lees,is in het kort gezegd.
Dat je een hond,niet kan vergelijken met een wolvenroedel wat in het wild leeft.
Nou ben ik het hier mee eens.

En sinds ik met de Tjech in aanraking ben gekomen,hoor ik heel vaak thermen als,roedelgedrag,dominantieproblemen,een alpha voor je hond zijn,etc etc etc.

Misschien ben ik te nuchter,om daar ook maar iets van te begrijpen.
Je neemt een hond in huis,die moet je gewoon netjes opvoeden.
En ik vind gewoon,dat dat absoluut nix met een roedel te maken heeft.

Ik ben geen alpha voor me hond,ik ben gewoon simpel weg zijn baas.
En omdat ik zijn baas ben, moet ik zorgen voor hem,dat houd in ,genoeg beweging afhankelijk aan de behoefte van de hond.
Niet alleen een rondje,zodat hij thuis nog tegen de muren aan springt.
Maar dat hij thuis gewoon te houden is.

Eten geven,niet teveel en niet te weinig.
En hier krijgen de honden ook eten voor dat wij aan tafel gaan.

Zorgen voor afleiding,dat ie zich bezig kan houden,als ik aan het werk ben
Maar ook heeft hij regels om zich aan te houden.
Die moet je hem eerst leren,wat eigenlijk gewoon gaat tijdens het opgroeien.

En dan ook nog de verhalen als eerste door de deur gaan.
Snap der echt nix van,de dag dat ik als eerste door de deur moet gaan,is denk ik de dag dat ik geen hond meer heb.
Ik zou dan echt denken,dat me hond dan echt geen zin heb, om met me mee op straat te gaan.
En daar heb ik echt geen hond voor,een hond hebben die met tegenzin op straat gaat,moet der niet aan denken.
Dus hier gaan ze ook als eerste door de deur.

Hond met dominantieproblemen???
Is volgens mij een hond die een baas heeft,die op een van boven staande dingen verzaakt.
Ja,en als het baasje er niet voor zorgt,dan moet je dat als hond zijnde zelf maar voor zorgen.
En dat hoeft echt geen zelfverzekerde hond te zijn,misschien kan je het wel noemen te zelfverzekerd voor het baasje.

Roedel????
Ik leef in een huis,niet in een roedel,heb wel ooit 5 honden gehad,maar toen woonde ik ook in een huis!

Pup van 4 maanden die gromt, als je te dicht bij zijn vretensbak komt,is in mijn ogen gewoon een gezonde pup.
Gaat vanzelf over.
Ik zou me zorgen maken,als ie er niet om zou mopperen.
dan is ie of te vol gevreten of ziek.

En ouderwetse,en nieuwe methodes om te trainen????
Ten eerste trainen, doe je als je een of andere sport met je hond beoefend,en anders heet het gewoon opvoeden.
Ouderwetse manier van trainen,of nieuwe.
Geloof ik ook niet in,het is misschien een manier.
Waar je nog niet van hebt gehoord.
En voor de een is het de manier van een hond africhten,en voor de ander een drama.
De manier is nog steeds degene die bij jou het beste past.

En als me hond niet luistert??
Pak ik hem niet op een wolfsemanier aan..
Pak hem ff bij de wang,en vertel hem dat ie heeft te luisteren,en het ligt aan de manier van niet luisteren,anders kan ie ook nog een paar knallen krijgen.

En soms denk ik,er word veelste veel over nagedacht ,over een hond opvoeden.
Dat er zulke thermen zijn ontstaan.

En het is echt niet de bedoeling om iemand aan te vallen,of aftevallen.
Zoals er al werd gezegd,er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Groette Martine.
.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2008, 01:18   #11
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
...En sinds ik met de Tjech in aanraking ben gekomen,hoor ik heel vaak thermen ls,roedelgedrag,dominantieproblemen,een alpha voor je hond zijn,etc etc etc.
Misschien ben ik te nuchter,om daar ook maar iets van te begrijpen.
Je neemt een hond in huis,die moet je gewoon netjes opvoeden.
En ik vind gewoon,dat dat absoluut nix met een roedel te maken heeft.
Ik ben geen alpha voor me hond,ik ben gewoon simpel weg zijn baas..
Tsja... Voor jou (en voor veel mensen uit de werkhondensoort) is dat heel vanzelfsprekend, heel duidelijk en simpel
Maar omdat dit voor veel mensen tegenwoordig niet zo simpel gevonden en ervaren wordt, ligt daar denk ik denk dat de oorzaak van problemen.

Vroeger hadden veel mensen een hond voor een bepaald doel (bv bewaking van hof en erf, speuren, jacht, mollen vangen etc) Niemand dacht na over opvoedingsmethoden, de hond had gewoon zn werk te doen en de eigenaar was gewoon zijn baas.
Tegenwoordig hebben veel mensen helemaal geen hond meer voor een bepaald doel, maar alleen als gezellige huisgenoot.
Daarnaast zijn veel mensen de hond gaan "vermenselijken" veranderden er trends in het opvoeden van kinderen en daardoor deden ze het ook maar op de zelfde wijze naar honden.
(ter illustratie: laatst kreeg een kleuter van 4 kreeg van mij te horen dat hij iets niet mocht doen en ging totaal door het lint en beet mij zelfs. Van moederlief kreeg ik te horen dat dit logisch was omdat haar kind niet tegen correcties kon... tsja)

Toen ik klein was zat ik net als jij al door m’n ouders en hun vrienden tussen de honden. En niemand heb ik toen ooit horen praten over Alpha’s, roedels etc.
Iedereen die ik kende was ook gewoon een duidelijke baas en honden hadden gewoon te luisteren (en hun werk te doen bij bv boswachters en kooikers)

Later heb ik met veel verschillende diersoorten gewerkt, en gezien dat alles wat ik ervaren had niet zo vanzelfsprekend voor iedereen is. Door m’n werk heb ik ook geleerd om altijd te kijken naar de achtergrond van een dier (z'n natuurlijke aanleg) en bij honden ook het doel waarom ze gefokt werden.
Op die manier kun je eigenaren ook beter uitleggen waarom en hoe ze op een prettige manier met hun dier kunnen leven. ( je voedt een hond toch ook niet op een zelfde wijze op, en gaat er op de zelfde manier mee om als b.v. een kat, fret, geit, paard of vogel)
En zelf vind ik het dan ook helemaal niet zo vreemd, om bij honden en zeker wolfhonden te kijken naar hun oorspronkelijk achtergrond: de roedel.
Hierdoor kun je ook mensen die niet van baby af aan simpel ervaren hebben hoe het werkt, gewoon uitleggen wat een hond nodig heeft. (zie jouw hele verhaal met de items)

Quote:
Originally Posted by loco View Post
...Maar ook heeft hij regels om zich aan te houden.
Die moet je hem eerst leren,wat eigenlijk gewoon gaat tijdens het opgroeien...
Ja voor jou gaat dat heel gewoon en vanzelfsprekend. Maar dat geldt echt niet voor iedereen!
Jij bent opgegroeid en zit tussen / in de werkhonden sport. Die mensen gaan over het algemeen wat anders met honden om dan de doorsnee Nederlandse honden eigenaar.
Ik weet dat je de een gebrek krijgt van kyno's, maar je zou eigenlijk eens op een paar kynologen clubs bij trainingen moeten gaan kijken en horen en zien hoe die eigenaren met hun honden omgaan Dan snap je misschien beter wat ik bedoel.

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En dan ook nog de verhalen als eerste door de deur gaan.
Snap der echt nix van,de dag dat ik als eerste door de deur moet gaan,is denk ik de dag dat ik geen hond meer heb.......
Hier over kan ik alleen nog maar zeggen lees nog eens goed het antwoord van Jolanda, over waarom dit gebruikt wordt

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Hond met dominantieproblemen???
Is volgens mij een hond die een baas heeft,die op een van boven staande dingen verzaakt.
Ja,en als het baasje er niet voor zorgt,dan moet je dat als hond zijnde zelf maar voor zorgen........
Tsja... dat is precies wat ik in mijn vorige antwoord al probeerde duidelijk te maken
Maar nogmaals, wat voor jou (haast aangeboren) vanzelfsprekend is, ligt niet voor alle mensen zo....
Ik heb jou inmiddels tijdens een aantal trainingen en bijeenkomsten mogen meemaken En daar bij viel mij gelijk op dat jij ook beschikt over een behoorlijke natuurlijke dominantie (of om het nog zweveriger te maken: uitstraling) Daardoor zullen veel dingen die voor jou heel "gewoon" en vanzelfsprekend zijn. Maar realiseer je wel, dat ook dit niet aan het overgrote deel van de Nederlandse honden eigenaren gegeven is....

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Roedel???? Ik leef in een huis,niet in een roedel,heb wel ooit 5 honden gehad,maar toen woonde ik ook in een huis!........
Tsja... ik en alle andere wolfhonden eigenaren neem ik aan, wonen ook in een huis
Enne... toch heb ik het wel eens over mn roedel en naar jou heb ik mijzelf wel eens in mails (in het kader van alle kids en opvang kids die hier in en uit vliegen) ook wel "moeder overste" genoemd. En ook die term dekt goed "de lading" die ik er mee bedoel
Want in principe komt het in basis alle maal op het zelfde neer
In een groep (= roedel) samen met veel dieren en opgroeiende kids in één huis leven, maakt het noodzakelijk dat er regels zijn wil je enigszins normaal en prettig kunnen samenleven. 'Het handhaven vewn die regels vraagt een duidelijk en consequent gedrag van de "leidinggevende" (= alpha)

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En ouderwetse,en nieuwe methodes om te trainen????
Ten eerste trainen, doe je als je een of andere sport met je hond beoefend,en anders heet het gewoon opvoeden.!........
Tsja... en over opvoeden denkt iedereen ook anders

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En als me hond niet luistert?? Pak ik hem niet op een wolfsemanier aan..
Pak hem ff bij de wang,en vertel hem dat ie heeft te luisteren,en het ligt aan de manier van niet luisteren,anders kan ie ook nog een paar knallen krijgen..
En ook hierover zullen veel hondenbezitters anders denken! Maar bedenk ook wel, dat als jouw honden niet luisteren, het ietwat anders ligt dan wanneer een hond bij een doorsnee Ned. hondeneigenaar niet luistert

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En soms denk ik,er word veelste veel over nagedacht ,over een hond opvoeden.Dat er zulke thermen zijn ontstaan.
En het is echt niet de bedoeling om iemand aan te vallen,of aftevallen.
Zoals er al werd gezegd,er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
Ik weet best dat dit niet jouw bedoeling is Maar het is wel handig om je te realiseren dat jij in veel opzichten een grote voorsprong hebt op andere doorsnee honden bezitters

En ik hoop dat je na dit hele verhaal nog wel eens samen met mij wil trainen!

Groetjes, Mijke

PS
Het zou wel leuk zijn als ook alle schrijvers die in ander forum topics hier actief zijn, ook een bijdrage aan dit topic zouden leveren!!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2008, 10:10   #12
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Misschien ben ik te nuchter,om daar ook maar iets van te begrijpen.
Je neemt een hond in huis,die moet je gewoon netjes opvoeden.
En ik vind gewoon,dat dat absoluut nix met een roedel te maken heeft.
ben ik het op zich mee eens. Voor mij is het gewoon mijn familie. Maar ik denk dat roedel en familie opzich hetzelfde betekend.
Quote:
Originally Posted by loco View Post
Ik ben geen alpha voor me hond,ik ben gewoon simpel weg zijn baas.
En omdat ik zijn baas ben, moet ik zorgen voor hem,dat houd in ,genoeg beweging afhankelijk aan de behoefte van de hond.
Niet alleen een rondje,zodat hij thuis nog tegen de muren aan springt.
Maar dat hij thuis gewoon te houden is.
ook mee eens.
Quote:
Originally Posted by loco View Post
Eten geven,niet teveel en niet te weinig.
En hier krijgen de honden ook eten voor dat wij aan tafel gaan.
ook bij mij krijgen ze vaak eerst te eten. De ene keer komt het uit dat ik eerst eet en de andere keer komt het zo uit dat de honden eerst krijgen. Het maakt eigenlijk niets uit wie wanneer te eten krijgt bij ons. Schooien doen ze toch wel, en als ik een keer een brom laat horen, omdat ik vind dat ze te dicht bij mijn bord komen, dan wordt er ook netjes door de doggies geluisterd .
Quote:
Originally Posted by loco View Post
Hond met dominantieproblemen???
Is volgens mij een hond die een baas heeft,die op een van boven staande dingen verzaakt.
Dominantieprobleem naar de baas toe, of naar andere honden. Want als een hond dominant is naar de baas, kan ik bovenstaande begrijpen.

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Pup van 4 maanden die gromt, als je te dicht bij zijn vretensbak komt,is in mijn ogen gewoon een gezonde pup.
Gaat vanzelf over.
Ik zou me zorgen maken,als ie er niet om zou mopperen.
dan is ie of te vol gevreten of ziek.
klopt idd, gaat idd vanzelf over. Tenminste hier wel. Ook naar elkaar toe zijn de honden erg respectvol naar elkaars eten toe, ondanks dat de 1 boven de ander staat. Ze laten elkaars eten met rust en ook elkaars botten. Cliff (hoger in rang) zal het bot van Denzel echt niet afpakken. Onder geen enkele voorwaarde. Wie ben ik dan (als hoogste in rang) om dat wel te doen en dan geen gemopper te verwachten???
Wij ruilen hier. Ik het bot (als het bedtijd is en de heren het bot nog niet op hebben) en zij een koekje of een fruithapje in de form van banaan en/of manderijn. Tegen woordig, kan het ook zonder ruilmiddel. Tussendoor wil ik het bot bij Denzel nog wel eens vast houden als ie aan het knagen is. Ik hou vast, hij knaagt. Geen probleem. Hij weet dat ik het niet wil afpakken en we maken er een spelletje van.
Quote:
Originally Posted by loco View Post
En ouderwetse,en nieuwe methodes om te trainen????
Ten eerste trainen, doe je als je een of andere sport met je hond beoefend,en anders heet het gewoon opvoeden.
Ouderwetse manier van trainen,of nieuwe.
Geloof ik ook niet in,het is misschien een manier.
Waar je nog niet van hebt gehoord.
En voor de een is het de manier van een hond africhten,en voor de ander een drama.
De manier is nog steeds degene die bij jou het beste past.
In mijn ogen zijn die trainingen er NIET voor de honden, maar voor de baas. De baas moet getraind worden om de hond te leren begrijpen en te leren op te voeden (consequentie).
Quote:
Originally Posted by loco View Post
En als me hond niet luistert??
Pak ik hem niet op een wolfsemanier aan..
Pak hem ff bij de wang,en vertel hem dat ie heeft te luisteren,en het ligt aan de manier van niet luisteren,anders kan ie ook nog een paar knallen krijgen.
En soms denk ik,er word veelste veel over nagedacht ,over een hond opvoeden.
Dat er zulke thermen zijn ontstaan.
Ik pak zijn bek beet of ik geef een grauw. En idd, pak hem ook vaak bij zijn wang, hahahaha

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En het is echt niet de bedoeling om iemand aan te vallen,of aftevallen.
Zoals er al werd gezegd,er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Groette Martine.
.
Kan me niet voorstellen dat iemand zich hier door aangevallen zou voelen. Dit is jou mening en manier en daar valt in mijn ogen ook niet over af te vallen .

groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2008, 12:32   #13
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En soms denk ik, er word veelste veel over nagedacht, over een hond opvoeden.
Dat er zulke thermen zijn ontstaan.

Groette Martine.
.


Daar zit wat mij betreft wel wat in.

Maar Mijke slaat denk ik wel de spijker op zijn kop. Het is niet de hond met een dominantieprobleem maar de eigenaar. Als ik jou (Martine) verhaal lees ben jij waarschijnlijk iemand die niet zo makkelijk over haar heen laat lopen. Dus kan je hond het ook wel vergeten om dat bij jou te proberen.

Maar wat nu voor al die mensen die wel over zich heen laten lopen, niet assertief zijn, onzeker zijn, angstig zijn. En dit allemaal in de mensenwereld, op het werk, bij de sportclub, in de winkel etc etc.

Deze mensen laten ook over hun heen lopen door hun kinderen en ook door hun hond. Je kunt bij deze groep niet simpel even zeggen dat als hun hond te ver gaat dat ze hem even van repliek moeten dienen, want je kan ervan uitgaan dat ze vervolgens bakzijl halen en dan word het probleem alleen maar groter.

En daardoor zijn alle instructeurs, gedragsbegeleiders, trainers (ook al weer zoveel termen) genoodzaakt om allerlei trucs te bedenken om deze groep mensen ervan te overtuigen dat het goed is om je hond leiding te geven. ( En of je leiding geven dan omschrijft als baasje of Alfa, beschermheer, opvoeden etc etc...)

En deze trucjes vindt je weer terug in de opmerkingen over roedelgedrag, als eerste eten, als eerste de deur door etc etc etc

Maar ja er is nu eenmaal niet een methode die voor alle MENSEN werkt

Ik sluit me overigens bij Ron aan v.w.b. zijn menig over het genoemde stuk.

Bert




herder jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2008, 14:50   #14
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Bert,

ik zeg het niet vaak, maar ben het dit keer helemaal met je eens!

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2008, 15:32   #15
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
Bert,

ik zeg het niet vaak, maar ben het dit keer helemaal met je eens!

Groetjes Kim
Wat kan zo'n onderwerp toch verbroederen zeg.. haha
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2008, 15:54   #16
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Tja this niet te geloven. Moet niet gekker worden .
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2008, 17:43   #17
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by mijke View Post
En ik hoop dat je na dit hele verhaal nog wel eens samen met mij wil trainen!

Groetjes, Mijke
!!
Dit is werkelijk,vechten tegen de bierkaai.

Omdat ik volgens jou!!zo wel ervaren,en een natuurlijke dominantie heb.(ik heb al heel wat benamingen gehad van je,maar die zijn echt nieuw)
Kan ik niet vinden,dat je de mensen,gewoon met beide benen op de grond ,kan vertellen waar het fout gaat!!!!!!
Zonder het in roedelthermen!!! uit te leggen.
En zonder ZWEVERIG te doen.

En ik besef me wel degelijk,dat er mensen zijn die problemen met hun hond hebbe.
Die heb je ook in de sport.
Weet alleen,dat het ook uitgelegt kan worden,zonder die thermen.
En ik ga echt niet!!!!, op een kynovereniging kijken met je.

En nog met je trainen???????,na zo een antwoord, moet ik daar toch echt ff hard over nadenken.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2008, 18:00   #18
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by herder View Post

En daardoor zijn alle instructeurs, gedragsbegeleiders, trainers (ook al weer zoveel termen) genoodzaakt om allerlei trucs te bedenken om deze groep mensen ervan te overtuigen dat het goed is om je hond leiding te geven. ( En of je leiding geven dan omschrijft als baasje of Alfa, beschermheer, opvoeden etc etc...)

En deze trucjes vindt je weer terug in de opmerkingen over roedelgedrag, als eerste eten, als eerste de deur door etc etc etc

Maar ja er is nu eenmaal niet een methode die voor alle MENSEN werkt

Ik sluit me overigens bij Ron aan v.w.b. zijn menig over het genoemde stuk.

Bert
Ja en het grote verschil tussen nu en vroeger.
Is dat er tegenwoordig,die mensen!!!, niet meer bij een vereniging zitten,en voor liefde en oud papier bezig zijn.
Maar voor eigen belang.
En de raarste theorieen er op na houden.

En dit geen aanval op jou,Bert.
En Ron heeft wel degelijk gelijk,er staat ook geen oplossing bij.
Groette Martine.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2008, 18:59   #19
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Ja en het grote verschil tussen nu en vroeger.
Is dat er tegenwoordig,die mensen!!!, niet meer bij een vereniging zitten,en voor liefde en oud papier bezig zijn.
Maar voor eigen belang.
En de raarste theorieen er op na houden.

En dit geen aanval op jou,Bert.
En Ron heeft wel degelijk gelijk,er staat ook geen oplossing bij.
Groette Martine.

Euhm..je zin is me niet helemaal duidelijk. Wel dat het geen aanval is

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2008, 20:26   #20
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En nog met je trainen???????,na zo een antwoord, moet ik daar toch echt ff hard over nadenken.
Hoi Martine,

Nu je toch op deze voet met Mijke staat kun je best even dat fimpje plaatsen... je weet wel.. dat fimpje met die tent.. hahaha

Ontopic

Ik houd persoonlijk ook niet zo van al die "zweverige" methoden. (wat een term zeg.. *lol*) Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het geen goede methoden zijn.

Ik ben zelf meer van de no-nonsense aanpak zoals Martine die omschrijft.
Dit werkt voor mij prima en voor m'n honden ook, en daar gaat het toch om nietwaar?

Zoals Bert al omschrijft is niet ieder mens geschikt voor een dergelijke aanpak. En zoals ik al eerder heb gezegd is consequenteid mijnsinziens de sleutel tot succes bij het opvoedden van je hond. Welke methodiek je er ook op na houd.

In ons gezin is er maar 1 de baas... en dat is mijn vrouw..
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org