Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Ras standaard en bonitatie

Ras standaard en bonitatie Hoe een typische Tsjechoslowaakse Wolfhond er uit zou moeten zien, afmetingen en bespreking van de rasstandaard

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-08-2009, 14:34   #1
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default Bonitatie en jeugdkeuring België (+ training)

Hallo allemaal,

Voor de geïnteresseerden:
http://cswbelgium.com/documents-club...ie_2009_NL.doc

Meer info kan je vinden op onze website www.cswbelgium.com

Nu zondag (16 augustus) geven we ook een training voor de bonitatie en/of jeugdkeuring in Leuven (België). Wie meer info wenst hierover, mag mij een pb of mail sturen. De training is hoofdzakelijk voorbehouden voor deelnemers.

De dag na de bonitatie organiseert de plaatselijke hondenschool ook een show met rasspecial voor de TsW (op dezelfde locatie als de bonitatie).
Voor de mensen die van verder moeten komen: er zijn zeker overnachtingsmogelijkheden in de buurt.

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 10-08-2009, 20:33   #2
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Barry en ik gaan ook mee doen aan de Bonitatie

ik ben benieuwd, in ieder geval hebben we het 'schot' geoefend bij een knpv vereniging we moesten toch wachten want er werd een nieuwe ventilator in mijn autotje ingebouwd . Maar ja na 3 uur wachten aan de lijn... heb je natuurlijk wel zin in een dutje..... als de pakwerker verschijnt en de knpv hondjes helemaal los gaan blijft je natuurlijk gewoon met je kont naar het gebeuren liggen te slapen

Toen Pulga maar eventjes in de auto geparkeerd en nog even naar het manwerk gekeken samen met Barry , waarbij ook nog een flink aantal keren het schot. Pakwerker was niet echt interessant.. wel de luchtjes die aan zijn pak hingen.. die moesten wel even opgesnoven worden allemaal kwijl van de andere honden. Wel werd er om Barry gelachen toen hij vol in iemand zijn broekspijp hing (hahahahah die hond kan al burger bijten) maar ja in die broek zat snoep(worst) op die plek en dat wilde hij even gewoon hebben

Ik hoop dus dat ik met mijn gesaarloosde husky door de bonitatie heen kom

Helaas vind ik het trainingsrondje een beetje ver weg.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 11-08-2009, 09:37   #3
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Leuk dat jullie meedoen

Het schot is één van de enige dingen waar je op kan oefenen, naast het gemeten worden. Al de rest zou de hond standaard moeten kunnen...

De keurmeester houdt wel van het type gesaarloosde husky denk ik, als die van jou een gesaarloosde husky is

Alvast veel succes en tot dan!

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 11-08-2009, 12:41   #4
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Liesbeth View Post
Het schot is één van de enige dingen waar je op kan oefenen, naast het gemeten worden. Al de rest zou de hond standaard moeten kunnen...
ALs een hond die niet gewend is om alleen aan een ketting vast te staan.
Daar ook nog eens het schot krijgt en daarop volgend de dreiging van een vreemd persoon met stok in looppas op je doggie afloopt die dit niet kan ontwijken wel degelijk in paniek kan raken of zelfs een deuk hier aan overhoudt.
We hebben zelf in Pozna een doggie gezien wat in paniek de ketting stuk trok .
En dan kan de standaard van het ras dit allemaal toe laten , maar dit is allemaal niet nodig als je hier een beetje aandacht aan schenkt en dit gewoon een paar keert traint dat je doggie weet wat er van hem word verlangt .
Maar ja, dat is mijn mening dat je ff aan je doggie moet denken voordat je hem aan dit soort dingen laat meedoen omdat het baasje het ohw zo belangrijk vind .
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 11-08-2009, 14:04   #5
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Mja... misschien een beetje dom van mij om er van uit te gaan dat de meeste honden ouder van 15/18 maanden gewend zijn om wel eens alleen achter te blijven aan een ketting (of leiband, of...). Als je bvb. een winkel binnengaat. Of op de hondenschool.

Er zal waarschijnlijk wel verschil zijn tussen hoe dreigend en hoe 'hard met een stok zwaaiend' de persoon in kwestie op een bonitatie naar je hond toekomt. Maar ik weet dat Jindrich Jedlicka dit zélf doet en op een manier die is aangepast aan de hond. Als hij (ook ervoor al) merkt dat de hond er niet helemaal gerust in is, benaderd hij de hond op een heel andere manier. En hij is nadien als het moet 5 minuten met de hond bezig om diens vertrouwen terug te winnen.
Wat natuurlijk iets heel anders is dan eens komen dreigen en merken dat de hond bang is, even terugkomen en de hand aanreiken (want nu is hij de vriendelijke meneer en zou de hond contact moeten zoeken), en dan meteen doorgaan (want de hond wil toch geen contact maken).
Hij probeert dus echt om de ervaring aangenaam te houden voor de hond (of toch op z'n minst niet negatief).

Maar ik denk dat als je hond niet gewend is om zich te laten betasten, nog nooit alleen is achtergelaten aan een ketting of riem, nog nooit een akelige vreemde man zag enz..., het sowieso te laat is om NU nog te beginnen 'trainen'. Yuccah vond het ook allemaal maar niks, maar dat wist ik op voorhand... Trainen had weinig zin: ze moest gewoon even kunnen wennen aan de persoon in kwestie. Dus tenzij ik kon trainen met de keurmeester zelf erbij...
Ik oefende het hele gebeuren wel met andere mannen, en na de 2de keer was ze er al aan gewend en vond ze het geweldig. Maar je krijgt uiteraard maar één kans op de bonitatie

Wat ik maar wil zeggen is: als je hond op 15/18 maanden nog niet stabiel is, nog niet min of meer sociaal en niet makkelijk hersteld van bvb. een vreemd geluid, kom je wat te laat met trainen (of heeft trainen blijkbaar niet veel zin, als je dat deed). Het blijft dan gewoon afwachten hoe je hond de dag zelf zal reageren.
En daar wil ik helemaal niet mee zeggen dat zoiets per definitie aan de baas ligt. Bij sommige honden zit hun karaktertje en manier van reageren er zo ingebakken (deels genetisch, deels door ervaringen die ze opdeden, de baas zijn manier van omgaan met beiden,...), dat je gewoon onder ogen moet zien dat je hond is zoals die is. En hem/haar ook zo aanvaarden. Als je maar weet dat je alles probeerde om je hond te helpen de dingen wat rooskleuriger te zien.

Hihi, hier stop ik maar

Maar inderdaad Martine: het is waar dat je een hond pas moet laten meedoen aan de bonitatie als je weet dat hij er klaar voor is. EN je moet weten waaraan je je kan verwachten. EN weten dat dit voor JOUW hond geen negatieve ervaring zal zijn.
Daarom stuurden wij ook naar al onze leden een zeer uitgebreide tekst met alle onderdelen van de bonitatie, inclusief uitleg bij karaktertest (staat ook op onze website dacht ik). En daarom geven we ook trainingen (die helemaal op maat van de hond zijn en langzaam opbouwen).

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 11-08-2009, 14:34   #6
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default


Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 11-08-2009, 16:12   #7
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Tja Liesbeth, en leg mij dan nu ook nog maar eens uit wat een gesaarloosde husky is

heb ik zo een hond, of moet ik die eerst bakken hahaha, en dan wat zeggen over mijn uitdrukkingen

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 11-08-2009, 17:27   #8
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Dit is volgens Judith een gesaarloosde husky:


Ik vind ze best mooi...
Karakter lijkt wat op dat van een Tsjech
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 11-08-2009, 22:06   #9
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Een gesaarloosde Husky is een tsjech maar die door iedereen zelfs door mensen die wel wat verstand van honden hebben wordt uitgemaakt voor saarloos of husky

Ik denk dus dat zo ongeveer wel 80 % van de populatie gesaarloosde huskys zijn
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 05:52   #10
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Ach ja, Sky is afgelopen maandag weer voor vos uitgemaakt
Toen hij een pupje van 4 maanden was kon ik daar nog wel inkomen, maar een vos van ruim 70 cm, tja het zal wel aan mij liggen

@Liesbeth
Ik vind die hond ook wel mooi, maar ik hou toch meer van een iets scherpere tekening, zeker aan de kop.

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 12:39   #11
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Ahzo! Ik heb er ook 2 dan

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
Een gesaarloosde Husky is een tsjech maar die door iedereen zelfs door mensen die wel wat verstand van honden hebben wordt uitgemaakt voor saarloos of husky

Ik denk dus dat zo ongeveer wel 80 % van de populatie gesaarloosde huskys zijn
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 14-08-2009, 05:58   #12
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Het is rond, wij komen Zondag ook met de woefjes

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 19:14   #13
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ben heel erg nieuwsgierig hoe het is gegaan .
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 22:12   #14
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Hier dan even mijn verslagje

Natuurlijk vroeg op stukje rijden 250 km (bij Breda al in de file.... bla bla bla) bij aankomst waren mijn honden er weer helemaal klaar mee en gingen helemaal uit hun dak in de auto. Volgens mij heb ik geen andere tsjech horen blaffen de hele dag maar goed

Na even gewacht te hebben en ondertussen een heleboel tsjechen te zien bij elkaar, er waren een boel jonge honden voor de jeugdkeuring, was mijn hondje dan eindelijk aan de beurt.

Barry liet zich keuring opmeten (tsja oefenen helpt dus echt wel ! Liesbeth nog bedankt voor de trainingsmiddag ) en ook het lopen ging prima (lang leve de ringtraining).
Daarna de gedragstest, ik had bij een aantal honden al gezien wat de keurmeester ging doen dus ik had er wel vertrouwen in. Barry vond het geloof ik wel een aardige kerel en het zwaaien met zijn stokje was niet echt interessant. Toen moest ik mij verwijderen en Barry achterlaten aan de riem. Opeens hoor ik mijn hond blaffen.. ik dacht YES stoere hond... wil de keurmeester pakken, maar ondertussen zag ik ook een paar mensen een erg brede glimlach krijgen op hun gezicht... maar ja ik mocht weer terug komen en ik kreeg meteen het verlossende woord
P1 (excellent) en toen mochten we weer wachten op de rest.

Na de gedragstest ben ik toch even wezen vragen wat mijn schatje nu precies aan het uithalen was toen hij ging blaffen, er werd mij verteld dat hij naar mij blafte en dat de keurmeester nogal in zijn blikveld stond en hij dus om de keurmeester heen aan het springen was toen hij met zijn stokje aan het zwaaien was dus geen stoere verhalen helaas.

uiteindelijke keuringscode van mijn hondje Crying wolf Bárány is geworden A65 Of P1

Ik vond de Bonitatie wel een leuke happening en naar mijn idee prima te doen met je hond ( in ieder geval bij deze keurmeester), maar je moet er natuurlijk wel wat voor oefenen.. maar ja voor wat niet

Op naar het volgende struikelblok... Behendigheid.. vanaf volgende week gaan wij beginnen
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 10:08   #15
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Hier dan even mijn verslagje

De rit verliep voor Sky en mij zonder problemen, al is het wel vermoeiend in je uppie twee uur achter het stuur te zitten.

Bij aankomst was Sky maar wat blij om zijn zus Inara te zien, en beiden rolden meteen over het veld.
De keuring verliep zonder problemen, en bij het dreigen gedeelte keek Sky schaapachtig Dhr Jedlicka aan, om meteen toen deze weg liep achter hem aan te tuffen met de vraag in zijn ogen van "hè ik dacht dat we gingen spelen?"

Sky zijn uitslag weet ik niet precies daar ik zelf het officiële document nog niet heb.
Er was daar geen mogelijkheid om te kopieeren dus heeft Liesbeth mijn papieren nog.
Wat ik wel weet zijn de A70 en P1 maar of en wat daar nog tussen staat kan ik niet zeggen.

Op de show een dag later heeft Sky in de Jeugdklasse reuen een 1U gehaald, maar ik was helemaal klaar met alles, aangezien ik dus een telefoontje van de security firma kreeg dat bij ons het inbraak alarm afging.
We zijn dus vroegtijdig naar huis gegaan en Sky krijgt zijn bekertje voor de "U" eind deze maand.

Ik zal straks nog een paar foto's plaatsen van de Bonitatie.

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 10:13   #16
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

gefeliciteerd met je Utje

ik ben erg benieuwd naar alle foto's ..... zijn er ook nog filmpjes gemaakt van de gedragstest zelf ?
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 10:45   #17
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Dank je

Bij de gedragtest van de Bonitatie ben ik niet meer geweest, mij vielen de ogen dicht aangezien ik smorgens om half 7 eerst nog heb moeten werken.

Hier een paar foto's van Sky zijn Jeugdtest.
De foto's van andere honden die ik gemaakt heb zal ik door sturen naar Liesbeth zodat zij ze op de site van het CSW kan zetten.

Wel wil ik langs deze weg Stephan en Willy even vragen mij te mailen, daar ik alle mails die ik naar hun stuur doorlopend retour krijg ([email protected])

Langzaam kommen de baasjes met hun honden aan


Sky zijn test, Braaf wachten


Sky word gemeten


en betast ^^


Kusje?


Mooi staan


Pupje bedreigen, pupje schaapachtig terug kijken


Pupje bedelen om toch te spelen


Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 13:28   #18
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Gefeliciteerd met jullie mooie uitslagen!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 18:26   #19
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Iedereen behaalde mooie resultaten! Proficiat aan alle deelnemers!
De nodige formulieren stuur ik nog op, maar ik zit even tot over mijn oren in het werk...

JEUGDKEURING

REUEN
1) Hogan Sky van Hagia Sophia – A70 K1 Oh P1
2) Élou Dark Angel de l’Âme des Loups – A63 Of P1
3) Enouko de l’Âme des Loups – A61 K1 Oc P3
4) Arohn von der Wolfspfote – A65 C4 E1 C8 Of P3

TEVEN
1) Hinara van Hagia Sophia – A64 E1 K1,3 Oh P3
2) D’Toundra de l’Âme des Loups – A64 E3 K1 Od P3
3) Downy Diamond de l’Âme des Loups – A65 E1 Oh P1
4) E’Khaala de l’Âme des Loups – A62 E1 K1 Og P1
5) Echo de l’Âme des Loups – A62 K1 Oh P1
6) Ikela of Mercedes Dream – A61 Oh P1
7) Isla of Mercedes Dream – A56 E1 R1 Og P3
8 Ilupa of Mercedes Dream – A58 E1 Oh P1
9) Isha of Mercedes Dream – A57 E1 Og P1

BONITATIE

REUEN
1) Snow-Wolf od Uhoste – A65 E1 Of P1
2) Crying Wolf Bárány – A65 Of P1
3) Drakkar’C de l’Âme des Loups – A69 E3 Od P3
4) Nexus Titan van Rijnecker Hof – A69 K1 E1 Of P1
5) Altraz vom Dreiburgenblick – A71 R1 Oc P3
6) Goofy of Mercedes Dream – A67 I7 E1 Oi P3

TEVEN
1) Fenna of Mercedes Dream – A65 Oc P3
2) Farah Luna of Mercedes Dream – A63 E1 Oh P1
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 18:57   #20
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Allemaal Gefeliciteerd .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org