Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Ras standaard en bonitatie

Ras standaard en bonitatie Hoe een typische Tsjechoslowaakse Wolfhond er uit zou moeten zien, afmetingen en bespreking van de rasstandaard

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-06-2006, 21:07   #1
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default BONITATIE ??

Deze zomer hopen we met onze tsjechen naar het zomerkamp in Slowakije te gaan

Om ons een beetje voor te bereiden, wil ik vragen aan 'ervaren' mensen wat dat een bonitatie-test precies inhoud ,
en hoe je dat thuis alvast een beetje kan oefenen
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 26-06-2006, 21:43   #2
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hoi Stefanie

er staat een uitleg hier op de website: http://www.wolfdog.org/nld/articles/1161.html

Misschien heb je er wat aan?

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 26-06-2006, 22:24   #3
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hoi Stefanie,

In het algemeen zeggen de fokkers/eigenaren in het oostblok dat iedere Tsw zonder enige voorbereiding een bonitatie zou moeten doen.

En op zich zal dat voor de meeste honden ook zo zijn.
Maar.....
De mensen in die landen vergeten vaak dat er in hun landen anders getraind wordt dan in Nederland.
Ook honden die niet voorbereid worden op een bonitatie zijn daar vanaf jonge leeftijd al aan een aantal zaken gewend, die een doorsnee hond op een gewone hondenschool nooit tegenkomt!

Daarom heb ik nog eens even gekeken wat "nieuw" zou kunnen zijn voor de meeste Nederlandse TsW's (die bv alleen een cursus op een kynologenclub gedaan hebben).

Onderstaand op een rijtje wat nieuw/anders zou kunnen zijn voor je hond :

Exterieur keuring:
* Alles nagenoeg het zelfde als op een show
* Alleen worden alle onderdelen van de hond ook letterlijk opgemeten (ook in CZ zag ik trouwens honden die moeite hadden met het opmeten van de hoogte!)

Gedragsbeoordeling:
* Aan een ketting liggen (met en zonder baas er bij)
* Bedreiging door een pakwerker (met stok en schreeuw / met en zonder baas er bij)
* Lossen van een schot (tegelijkertijd met pakwerker)

Misschien dat je hier iets aan hebt

Groetjes,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 26-06-2006, 22:41   #4
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Bedankt Mijke !
Ik heb de link die Kim aangaf, ook even doorgelezen.
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 11:00   #5
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Bedreigen door pak werker? Dus opwekken van agressie. Verleggen van bijtdrempel en grens tot overgaan tot aanval. Buiten dat link mens-gevaar dus band en vetrouwen in mensen geschaad wordt. Wanneer je honden in huis houd en niet wil dat ze bijten of overmatig blaffen zou ik dit niet doen. Wanneer de honden betrouwbaar bij kinderen moeten verblijven zou ik dit al helemaal niet doen. Waarom agressie kweken in hond. Waarom hebben we wolfhonden? Vanwege natuurlijke uiterlijk?? vanwege hun sociale gedrag?? Moeten anderen bang worden van onze hond? OK ik vind de hele politie training voor honden belachelijk, macho gedrag(van eigenaar). Maar vergeet niet dat hierdoor agressie gekweekt wordt en als er dan weer een TsJ een kind bijt ooh ooh wat erg. Bijtincidenten schaden de naam van alle wolfhonden en de wolf. Waarvandaan die agressie niet komt.
Duidelijk de mening misschien van een saarloos mens
gr Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 13:04   #6
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Jos,

Ook ik heb een aantal keren de bonitatie meegemaakt en meegedaan met onze honden.

Hier wordt niet een harde dreiging uitgevoerd maar meer een soort karaktertest uitgevoerd.

Je moet ook niet het uiteindelijke doel vergeten waarvoor deze honden gefokt zijn.

Je ziet het dus ook terug in een meer opgewonden standje dan bij de Saarloos.

Deze dreiging bestaat uit het eerst langslopen vn een pakwerker met een stok, die hij een keer naar boven doet, daarna komt de pakwerker weer terug en schreeuwt een keer en heft weer de stok, de benadering naar de hond toe is hooguit een meter en er zit sowieso nog 5 meter tussen de hond en de pakwerker. Dus alles nog op redelijke afstand, zeker niet te vergelijken met politiewerk van Mechelaars of Duitse herders of training voor IPO of VH.

Eerst gebeurt dit met de eigenaar ernaast en daarna het hele ritueel zonder eigenaar erbij.

De test is om te kijken of de honden niet het extreme vluchtgedrag vertonen. Doen ze dit wel, dan komen ze niet in aanmerking voor de fokgeschiktheid dus uitgesloten van de fokkerij.

Het is zelfs zo, dat een hond helemaal niet in de aanval hoeft te gaan en rustig op zijn plaats kan blijven. Zeer gewenst gedrag overigens.

Na afloop van de zgn. dreiging gaat de pakwerker meestal nog naar de honden toe en haalt ze aan wanneer dit mogelijk is.

Maar om hierover te kunnen oordelen moet je het zelf een keer meegemaakt hebben. Een mening hebben over de gang van zaken is snel gemaakt en naar buiten uitgedragen maar omdat je het niet kunt vergelijken met trainingen hier in Nederland of in Westeuropa, betreffende de verdedigingsrassen, is dat heel moeilijk om je er ook maar een voorstelling van te geven hoe het precies in zijn werking gaat. Ik kan hier alleen maar een situatie schetsen.

Ik ben ook geen fan van Politietraining of IPO of VH voor huishonden terwijl ik wel ook Duitse Herders heb en ik moet zeggen, dat de dreiging betreffende de Duitsers vele malen groter is dan deze dreiging bij de Bonitatie.

Ik hoop dat je dus nu een klein beetje van mening zult veranderen hieromtrent.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 13:07   #7
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Jos,

Ik ben nog even vergeten te vertellen, dat de dreiging niet altijd door een pakwerker wordt gedaan, dus iemand die in het pak zit.

Vaak is het een persoon uit de vereniging, die gewoon gekleed is en die voorbij gaat met de stok en een keer schreeuwt.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 13:53   #8
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Wanneer het niet te vegelijken is met politie-pakwerk zal het misschien best meevallen. Ik ken de trainingen daar niet. Maar mijn mening over agressie kweken en het nut ervan verandert niet. Overigens is ook de Saarloos voor zo,n doel gefokt, Saarloos kwam later pas met blinden geleiding omdat ter goedkeuring v/h ras de Europese Wolfhond een doel moest hebben. En vele rassen zijn gefokt voor een doel waar extra agressie aanwezig moest zijn. Denk maar eens aan Terriërs. Het is onnatuurlijk en de huidige maatschappij niet meer nodig. Nu zijn de meeste een huishond en liggen vaak in huis en bij kinderen. En dan kan dat gedrag tot problemen leiden. Honderd jaar geleden werden veel Terrïers afgemaakt als ze op de vlucht gingen voor een terug bijtende das. Een doorknokkende hond werd opgeknapt en werd mee gefokt. Nu ligt dit geselecteerd agressie hondje als een huishond de hele dag op een bank en moet geknuffeld worden. Men maakt soms de fout de wolf in te kruisen en te denken dat er dan extra pit in zit. Terwijl deze dieren juist socialer zijn dan de gemiddelde huishond. En ze gaan eerder gevaar uit de weg.
Er is nu net een pup kruising TsJech wolf verkocht aan een jager die hem wil africhten. Dit dier wordt dus totaal verpest en straks onhandelaar afgegeven in asiel en waarschijnlijk gedood. Of er gebeurd eerst nog wat anders.. Een Tjech wolf leren jagen? wat zouden daar de gevolgen kunnen zijn? Komt uit buitenland en schijnbaar in Beiëren (Duitsland)ergens terecht gekomen.
Ik ben gewoon een beetje bang voor de reputatie van de wolf en de wolfhond. Een paar mafkezen die voor ernstige bijtproblemen zorgen zijn voor ons dan ten nadelen. En voor onze honden. Ik wordt niet graag verplicht tot agressie testen met mijn SWH"s

Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 14:01   #9
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Ik ben ook geen voorstander van pakwerk, vanwege dezelfde redenen als Jos.

Is er iemand hier op het forum die het doet/gedaan heeft met zijn hond en daar zijn/haar beweegredenen voor zou kunnen uitleggen?

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 14:16   #10
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

hmmm...op de een of andere manier had ik het bericht van letty en daarna jos weer niet op mijn scherm...
begrijp nu de bedoeling ervan beter, echter het nu ervan ontgaat me toch nog....

groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 14:17   #11
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

het nut ervan ontgaat me dus...sjonge jonge...gaat weer lekker vandaag
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 15:31   #12
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Nogmaals het is niet de bedoeling om agressie op te wekken bij de Tsjechen maar om een soort karaktertest af te nemen.

Het is ook helemaal niet de bedoeling, dat deze honden daarvoor getraind worden want in eerste instantie moet elke Tsjech, net zo als Mijke al schreef, het kunnen halen zonder vooraf training te hebben.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 15:51   #13
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Aha...en waarom test je dan of de hond geen extreem vluchtgedrag vertoont?

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 16:29   #14
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Patty,

Om te kijken of hij een standvastig karakter heeft om zodoende ook stabiele nakomelingen te krijgen.

Extreem vluchtgedrag, bij vooral teefjes, geeft negen van de tien gevallen ook extreem vluchtgedrag bij de pups, dus bange honden, hetgeen we vooral bij de Tsjechen niet willen hebben.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 17:34   #15
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Kijk...nu snap ik het helemaal. Bedankt voor de uitleg Letty

Als test voor een fokker zie ik daar nu dan ook wel het nut van in, echter als je niet van plan bent om je hond daar voor 'in te zetten' , zie ik niet in waarom je zo'n test zou doen.
En al helemaal niet als je erop gaat trainen om iemand aan te vallen.
Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 17:42   #16
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hallo Patty,

ik snap wat je bedoeld, maar volgens mij is pakwerk (geen bonitatie dus) gewoon een spel voor een hond en komt er niet zo snel agressie bij kijken. Tenminste dat is mij verteld op de hondenschool en zo ervaarde de Bouvier van mijn oom het ook. Hij vond het geweldig leuk om te doen en was absoluut niet agressief. Zelfs een watje waar het op kinderen aan kwam .
Misschien is hij een uitzondering geweest, ik weet het niet.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 18:18   #17
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Nee Kim,

Dat is het ook niet, de meeste honden vinden het ook wel leuk en allicht zijn er uitzonderingen.
Het probleem is echter, dat een heleboel mensen er niet bij nadenken wat ze aan het doen zijn met pakwerk.

het is aan de ene kant het aanleren van bijten en dat kan bij sommige honden overslaan in agressie.

Stabiel, zelfverzekerde honden, hebben daar geen last van en in agressie zit natuurlijk ook nog verschil, nl. echte agressie en angstagressie. Beide takken kunnen hierdoor extra ontwikkeld worden.

Politietraining met pakwerk ligt weer op een ander vlak want daar leren honden inderdaad flink te stellen en als de dief (dader) niet goed stil blijft staan, wel in te bijten.

Dat mag een gewoon getrainde hond nooit doen, volgens IPO, of VH en dat onderdeel wordt ook minder zwaar aangeleerd.

Jouw opmerking Patty voor een gewone hond om dit niet te doen kan ik ergens wel billijken, aan de andere kant is het voor een fokker ook een stimulans wanneer puppykopers toch hun hond laten boniteren om zo zeker van te zijn, dat zij in de fokkerij goed bezig zijn en de honden voldoen aan de rasstandaard.

Het pakwerkgedeelte is dus maar een onderdeel van de totale test.

Nogmaals, bij de Tsjech wordt er niets aangeleerd en hij hoeft dus in wezen er ook niet voor getraind te worden.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 18:34   #18
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by Patty33
Als test voor een fokker zie ik daar nu dan ook wel het nut van in, echter als je niet van plan bent om je hond daar voor 'in te zetten' , zie ik niet in waarom je zo'n test zou doen.
En al helemaal niet als je erop gaat trainen om iemand aan te vallen.
Ik zal proberen het nog een keer wat te verduidelijken:

* Een bonitatie is een fokgeschiktheidtest
* Bij een fokgeschiktheidstest wordt bekeken een hond aan de rastandaard voldoet (extreieur en gedrag)
* Een TsW is gefokt als een "moedige" (werk) hond
* Bij de bonitatie wordt GEEN pakwerk gedaan er wordt alleen gekeken of de hond vlucht gedrag vertoont bij een bedreiging
* Negeren en neutraal gedrag is ook toegestaan!!
* Om te zien of combinaties die voor de fokkerij werden ingezet, ook nakomelingen gegeven hebben die aan de rasstandaard voldoen, wordt fokkers verzocht om alle nieuwe eigenaren te motiveren met hun hond een bonitatie te doen.

(het zelfde wordt ook vaak door fokkers gevraagd t.a.v. HD rontgenen)

En het is dus geenszins (van niemand) de bedoeling om honden te gaan trainen om aan te vallen!!!
(dit heeft vlg mij ook niemand hier geschreven)
Ik heb op een vraag van Stefanie slechts aangegeven wat nieuw zou kunnen zijn voor Nederlandse Tsw's die naar een bonitatie gaan
Groeten,
mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 18:54   #19
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Mijke,

Ik hoop dat het voor iedereen nu duidelijk is. Misschien ben ik te uitgebreid geweest en is het een beetje verwarrend geweest maar nu zou het niet meer kunnen missen.

Pakwerk blijft een omstreden geheel, zeker gezien, dat dit soort pakwerk in een heel ander licht geplaatst wordt als het pakwerk hier voor training IPO en VH of Politieopleiding.

Bedankt voor de verklaring\

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 20:23   #20
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Mij is het nu in ieder geval helemaal duidelijk.

M.i. is het wel goed, dat het hier op het forum nog eens duidelijk is uitgelegd wat de bedoeling is van bonitatie en van pakwerk.


Bedankt Letty en Mijke !

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org