Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Ras standaard en bonitatie

Ras standaard en bonitatie Hoe een typische Tsjechoslowaakse Wolfhond er uit zou moeten zien, afmetingen en bespreking van de rasstandaard

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2006, 10:04   #21
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Is het niet zo dat ze ook minder punten krijgen als ze te snel agressie vertonen,staat mij iets van bij van de test die ik eens heb meegemaakt.Was voor mij toen wel even vreemd om mee te maken en ik vind dat je als baas wel beetje van te voren in moet schatten hoe je hond is.Heb je al beetje instabiele hond zou ik het dus niet doen.Maar beetje volwassen hond moet het wel aankunnen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 28-06-2006, 11:17   #22
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Christa,

het wordt niet in punten uitgedrukt maar wel in een andere waardering.

Er is een checklist waarop voor dit onderdeel de P 1, P3 of P5 verantwoordelijk voor is.

P1 staat voor onbevangen, rustig, niet geirriteerd
P3 staat voor makkelijk te irriteren, geergerd
P5 staat voor nog sneller te irriteren, en te ergeren met aanvalsdrift of vluchtgedrag in negatieve vorm

Dit is wel een vrije impressie maar het is wel een makkelijkere vergelijking.
P14 staat voor alle negatieve invloeden open, dus ook extreem vluchtgedrag, te hoge agressie zowel positief als negatief en wordt met deze code ook uitgesloten van de fokkerij.

P3 en P5 komen echter het meeste bij de teven voor en wordt beoordeeld als Uitmuntend en Zeer Goed, terwijl bij de reuen P1 het liefst behaald wordt en uitgedrukt wordt in Uitmuntend,
P3 Zeer Goed en P5 als Goed

Nogmaals het is een vrije impressie want er komen nog een paar puntjes om de hoek kijken om een definitieve P1, P3 of P5 te krijgen.


Uiteraard moet je je hond kennen om daaraan mee te doen en toch vallen er, vooral de mensen uit het Westeuropa, een aantal door de mand omdat in onze landen niet de honden aan dit soort dingen gewend zijn.

Ook zitten de meeste honden daar buiten en/of aan een ketting en leren daardoor veel meer zelfstandig te zijn en of te waken en te verdedigen.

Dat kan ik hier van onze honden in het algemeen niet zeggen omdat ze bijna allemaal in huis gehouden worden.

Ook de manier van trainen al is het maar gehoorzaamheid, gaat op een andere manier dan bij onze kynologenverenigingen.

Groetjes,

letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 28-06-2006, 11:35   #23
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Ja ik weet het nog Letty.Al die honden aan paaltjes in duitsland,en de hele nacht regen.Sommige lagen trouwens de hele dacht te janken,waardoor Xandra niet kon slapen,want die kan daar echt niet tegen.
Moeilijk voor ons zoetsappige nederlanders om je daaraan aan te passen.Maar je kan al in onze buurlanden zien dat er anders omgegaan wordt met honden en hoe verder je gaat,hoe sterker dat wordt.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 28-06-2006, 12:17   #24
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Dat is inderdaad waar Christa.

Aan de ene kant is dat ook niet verkeerd.

Een hond moet hond blijven en in onze "Nederlandse" cultuur wordt een hond vaak vermenselijkt wat tot rare reacties van mens en hond kan leiden.

Ik ben het wel weer met je eens, dat er soms ook schrijnende gevallen bij zijn, die je dan weer het liefst mee zou willen nemen of uit zijn lijden verlossen.

Helaas moeten we daar maar een beetje doorheen kijken en het maar zo laten.

Laten we blij zijn met onze eigen honden en er mee doen en laten wat we willen.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 28-06-2006, 12:52   #25
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Nog even wat toelichting op Bontatie uitslagen:

Volgens mij staat de P voor de Algemene (eind) beoordeling (naar de rasstandaard)

P1 = uitmuntend
P3 = zeer goed
P5 = goed
P14 = onvoldoende

De P van een hond is dus eigenlijk de belangrijkste aanduiding, omdat dit aangeeft in welke mate een hond (vlg de bonitatie commissie) geschikt is voor de fokkerij. (in hoeverre hij dus voldoet aan de rasstandaard)

*Als je bij honden die een bonitatie gedaan hebben kijkt naar de uitslag, begint deze altijd met A..
*Op de .. staat de hoogte vermeld

* Vervolgens staat er de hoofdletter O met een andere kleine letter er achter (a t/m j kan).
* De kleine letter staat voor de aard van de hond

* En daarna komt de P (1,3,5 of 14)

Maar zoals je bij de meeste uitslagen zult zien, staan er tussen de hoofdletter O (aard aanduiding) en de hoofdletter P (eindbeoordeling) vaak nog andere letters!

*Ieder van deze letters geeft aan in hoeverre de hond op een bepaald onderdeel afwijkt van de rasstandaard.
*Eerst komt er dan een Hoofdletter (A t/m O en R kan) Deze geeft aan om welk onderdeel van de hond het gaat
* En vervolgens komt er een kleine letter die aangeeft wat er niet juist is

Dus hoe minder letters er tussen de O en de P staan, hoe beter de beoordeling. Maar er bestaan nagenoeg geen perfecte honden, dus zal je bij iedere hond wel wat andere letters er tussen zien staan

Als je in de linker kolom op deze site onder "artikel" klikt op "keuringen", kun je daarna op "keurbewijs" klikken en zien hoe zo'n bonitatie formulier er uit ziet.

Voor degenen die het leuk vinden zich wat meer in de bonitatie te verdiepen, is het misschien een idee om het formulier uit te printen. Vervolgens kun je dan eens bij verschillende honden naar de bonitatie uitslagen gaan kijken. Op die manier leer je de uitslagen te intepreteren en raak je ook wat beter thuis in al die letters

Groeten
mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 28-06-2006, 13:10   #26
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Mijke,

Omdat niet iedereen zo'n formulier heeft en ik dacht dat het alleen in de oorsprongtaal aanwezig was, heb ik me beperkt tot de P serie omdat daar de "agressietiviteit" mee aangeduid wordt.

Ik heb ook geschreven, dat er nog meer onderdelen zijn, die uiteindelijk tot een einduitslag zullen leiden of je een P1 of een P14 zult krijgen. Daar zit een hele reeks met andere dingen nog tussen.

Groetjes,

letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 28-06-2006, 16:27   #27
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Hoop alleen 1 ding,dat de keurmeester voor de Bonitatie beter zijn opgeleid als de schoonheidskeurmeesters :-))

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 28-06-2006, 17:39   #28
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Christa,

Dat zijn raskeurmeesters met een bepaalde extra bevoegdheid om zo'n Bonitatie af te nemen.

Dus ze weten wel waar ze het over hebben en wat ze doen.

Daar heb ik helemaal geen problemen mee.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 29-06-2006, 23:34   #29
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by Stenka
Hoop alleen 1 ding,dat de keurmeester voor de Bonitatie beter zijn opgeleid als de schoonheidskeurmeesters :-))
Gelukkig wel!

Een TsW die zich zo gedraagt als deze hond, krijgt als hij zo op een bonitatie wordt voor gebracht, zeker geen P1 !



Maar op een int. show kreeg de TsW die zo werd voorgebracht van een exterieur keurmeester wel een 1 ZG

Groeten,
mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 08-07-2006, 22:05   #30
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Deze kwam ik op het Engelse forum tegen, maar ik heb geen divx en kan het ook niet downloaden, gaat niet met windows ME volgens een melding op mijn scherm. Ik heb dus geen idee wat het precies voor films zijn, maar er zal vast wel iemand zijn die ze kan bekijken.

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 08-07-2006, 22:06   #31
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Is dan wel handig als ik de link erbij zet hè !

http://dl.wolfdog.org/video/bonitations/
herder jest offline   Reply With Quote
Old 08-07-2006, 23:10   #32
snow-wolf
Junior Member
 
snow-wolf's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Sint-Katelijne-Waver
Posts: 57
Send a message via ICQ to snow-wolf
Default

hoi iedereen ,

Bedankt voor de info over de bonitatie en we gaan toch naar neustadt met ice-wolf .Op de video heb ik wel gezien dat ze enige bedreiging uiten maar ik heb nog een week om te trainen daarop en hoeplijk zal het dan lukken .Niet dat ice-wolf bang is maar een bedreiging is toch wel iets wat hij niet kent vrees ik.Voor diegen die er volgend weekend aanwezig zijn tot zien hopelijk en veel succes gewenst alvast.



stephan en ice-wolf van goverwelle
snow-wolf jest offline   Reply With Quote
Old 08-07-2006, 23:11   #33
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Windows ME meest foute windows versie ooit gebouwd door microsoft. Ben verbaast dat dit uberhaubt draait bij je. Kan beter windows xp of liever nog 2000 installeren.

groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 08-07-2006, 23:14   #34
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Stephan,

Uiteraard wensen wij jullie in Neustadt veel succes toe en dat geldt natuurlijk niet alleen voor jou maar voor alle deelnemers.

Maar het zou wel weer een prestatie zijn als een Goverwelle werd bijgeschreven in het boek van de Bonitatie en goedgekeurd wordt voor de fokkerij.

Veel succes,

Letty en Koos
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 08-07-2006, 23:37   #35
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Zou het mogelijk zijn om de bonitatie een keer in Nederland te houden, met tsjechische keurmeesters. Stel er is voldoende animo voor, en iedereen betaalt een x-bedrag inschrijfgeld, waarmee we dan de keurmeesters over kunnen laten komen. Met een beetje geluk schrijven veel TSW eigenaren zich in, en kan dat een "beeld" geven van het karakter van de Nederlandse TSW. En het lijkt me leuk om een keer te doen, maar de kans dat ik er voor naar tsjechie ga rijden is net zo groot als dat ik de postcodeloterij win.

Of is het verplicht dat de bonitatie in Tsjechie word afgenomen.?

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 08-07-2006, 23:56   #36
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Bert,

Het zou wel mogelijk zijn om het in Nederland te houden als het Bestuur van de NVTW het ook zag zitten maar tot nu toe willen ze er niet aan.

Misschien dat Patrick het voor elkaar krijgt om over een jaar of 2 jaar het in Belgie te organiseren en in Duitsland is het het volgende Weekend. Duitsland doet het nu in ieder geval voor de 2e keer met uitnodigingen naar Tsjechische en Slowaakse keurmeesters.

Deze resultaten worden ook erkend in de oorsprongslanden en als je hond dus wordt goedgekeurd is het alleen maar een pre.

Waarom is de kans dat je naar Tsjechie of Slowakije gaat, zo klein??? Niets is onmogelijk hoor,

Groetjes,

letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 09-07-2006, 00:07   #37
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by KoosLetydeGraaff
Hallo Bert,

Het zou wel mogelijk zijn om het in Nederland te houden als het Bestuur van de NVTW het ook zag zitten maar tot nu toe willen ze er niet aan.

Misschien dat Patrick het voor elkaar krijgt om over een jaar of 2 jaar het in Belgie te organiseren en in Duitsland is het het volgende Weekend. Duitsland doet het nu in ieder geval voor de 2e keer met uitnodigingen naar Tsjechische en Slowaakse keurmeesters.

Deze resultaten worden ook erkend in de oorsprongslanden en als je hond dus wordt goedgekeurd is het alleen maar een pre.

Waarom is de kans dat je naar Tsjechie of Slowakije gaat, zo klein??? Niets is onmogelijk hoor,

Groetjes,

letty
Wat is de motivatie daarvoor dan van de NVTW??

Ligt niet aan Tsjechie of Slowakije hoor, heeft met de afstand te maken. Maar dat is een heel ander verhaal

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 09-07-2006, 00:45   #38
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Als wij in deze landen waren, hebben we steeds, als de honden er voor geschikt waren, meegedaan aan deze bonitaties.

Toen we een aantal jaren geleden dit zelfde, wat jij nu geopperd hebt, ook aan het bestuur voorlegden, kregen wij als antwoord, dat we daarmede de agressiviteit in de hand werkten doordat er een dreiging gedaan werd d.m.v. een pakwerker.

Daarom willen ze er niet aan.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 09-07-2006, 02:42   #39
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by herder
Zou het mogelijk zijn om de bonitatie een keer in Nederland te houden, met tsjechische keurmeesters. Stel er is voldoende animo voor, en iedereen betaalt een x-bedrag inschrijfgeld, waarmee we dan de keurmeesters over kunnen laten komen. Met een beetje geluk schrijven veel TSW eigenaren zich in, en kan dat een "beeld" geven van het karakter van de Nederlandse TSW. En het lijkt me leuk om een keer te doen, maar de kans dat ik er voor naar tsjechie ga rijden is net zo groot als dat ik de postcodeloterij win.

Of is het verplicht dat de bonitatie in Tsjechie word afgenomen.?

Groetjes Bert.
Ik vind het wel heel bijzonder dat ik nu net pas dit forum topic lees Ik leg nu net pas de tel neer na een aantal gesprekken met mensen in landen van oorsprong waarin we het o.a. hadden over een bonitatie in Nederland!

Zoals Letty al schreef kan een bonitatie ook hier best georganiseerd worden. Maar in mijn optiek hoeft dat niet afhankelijk te zijn van een RV. Voor mij persoonlijk is het dan ook weinig interressant of en waarom een RV daar wel of niet aan mee wil werken.

Waneer er meerdere mensen in Nederland deel willen nemen aan een bonitatie met hun TsW ben ik bereid om alles hiervoor te regelen om dit ook te kunnen realiseren. Héél
graag zelfs!


Dus daarom nu kortom de vraag aan alle forum leden( meepraters en alleen meelezers), wie van jullie wil meedoen aan een Bonitie (= fokgeschiktheids test in de landen van oorsprong) in Nederland????
Ook als je niet/nooit wil fokken geeft deze test aan in hoeverre jouw hond voldoet aan de rasstandaard

Ik hoop dan ook om veel positieve reacties te krijgen
Want dat zou bij mensen in veel andere landen de opinie kunnen wijzigen, dat wij hier in Nederland alleen shit TsW's hebben die niet eens door een bonitatie kunnen komen!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 09-07-2006, 09:54   #40
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Goeie timming

Hoe gaan we ons opgeven, gewoon hier via het forum, of wil je het liever via de persoonlijke mail?

Bij deze in ieder geval:
Bert v Straten met -- -- Aram van `t Aelse Sluske
Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 07:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org