Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Ras standaard en bonitatie

Ras standaard en bonitatie Hoe een typische Tsjechoslowaakse Wolfhond er uit zou moeten zien, afmetingen en bespreking van de rasstandaard

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-04-2007, 21:15   #1
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default gewicht en kleur ogen

Hallo allemaal, ik Judith en ik ben nieuw hier.

Ik ben al een paar jaar op zoek naar een mooie herder. Ik ben in Amerika geweest om de american tundra shepherddog te bekijken. Ook een wolfhond kruising. Helaas is de reu waar ik mijn oog op had laten vallen recentelijk overleden en de fokresultaten van de amerikanen zijn niet echt geweldig (misschien te preuts? )

In het bos had ik al een paar keer de CWH zien lopen en dit ras vind ik ook erg mooi om te zien. Vandaar dat ik me een beetje aan het inlezen ben.

Op dit moment heb ik een DH van 14 jaar (teef) en een kruising DHx spaanse herder van 10 1/2 jaar Reu (helaas sinds afgelopen vrijdag gekastreerd ivm testikeltumor) en een BC reu gekastreerd van 10 1/2 jaar oud. Allemaal oude koekjes.... en hoog tijd voor wat gezelligs erbij om weer wat mee te gaan doen.

Nu was ik wat aan het lezen en foto's aan het bekijken.
Hoe zit het met de oogkleur van de CWH? ik zie veel lichte ogen en dacht ook te lezen dat de lichte oogkleur de standaard was. Echter kom ik ook honden tegen met donkere ogen (wat ik persoonlijk mooier vind) Mag dit ook of word dit gezien als een fout?

In de standaard staat dat het gewicht rond de 25-30 kg mag zijn.. maar ik kan er naast zitten maar ik zie veel reuen die toch echt meer richting de 40 kg gaan? wie weet hier meer over?

hopelijk kunnen jullie wat vragen beantwoorden.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 21:27   #2
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Judith,

Het gewicht is een beetje variabel. Net zoals bij de mens heb je honden die wat zwaarder gebouwd zijn en honden met wat lichtere botten.

Het gewicht van een reu varieert dus tussen de 30 en 40 kg en van de teven tussen de 25 en 35 kg.

Wat betreft de kleur van de ogen die moeten lichter zijn en daarbij bedoel ik niet de donkere kleur van de ogen zoals bij een Duitse herder.

In de standaard staat, dat het de kleur mag zijn in alle schakeringen van amberkleurig. Dit kan heel licht zijn maar ook warm bruin alleen het mogen dus geen roofvogelogen zijn en dus geen zwarte ogen.

Ik hoop je vragen hiermede te hebben beantwoord.

Groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 10:27   #3
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Re: gewicht en kleur ogen

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel
In de standaard staat dat het gewicht rond de 25-30 kg mag zijn.. maar ik kan er naast zitten maar ik zie veel reuen die toch echt meer richting de 40 kg gaan? wie weet hier meer over?
Ik onderschrijf het antwoord van Letty helemaal en heb alleen nog een kleine toevoeging ter verduidelijking:
In de officiele rasstandaard worden ook alleen minimum gewichten genoemd.
Gewicht
Reuen minimaal 26 kg.
Teven minimaal 20 kg.

Alleen kom je op enkele sites van eigenaars/fokkers ook max. gewichten tegen. Maar dit is slechts hun eigen toevoeging/intepretatie.

Het zelfde geldt voor de hoogte:
Schofthoogte
Reuen minimaal 65 cm.
Teven minimaal 60 cm.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 11:18   #4
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Hoi,

onze Tuscani weegt 25 kg, zij heeft een normale maat voor een Tsjech.
Tuff weegt 34 kg hij is een grote reu, maar alles behalve dik (je voelt altijd heel duidelijk zijn ribben)

Hoe groot ze zijn, durven we niet te zeggen. We zullen ze eens een keer meten
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 19:07   #5
NoelvanLeeuwen
Junior Member
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 4
Default

hallo,

ik ben wel benieuwd wat zoal de schofthoogte is van de reuen. Minimum is dus 65 cm. Wat is zo de gemiddelde schofthoogte van de reuen? Zit daar veel variatie in?
NoelvanLeeuwen jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 20:58   #6
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

De gemiddelde schofthoogte ligt rond de 68 cm. Maar ik heb hier ook 2 reuen waarvan er een 70 cm en de ander 72 cm schofthoogte heeft.

Inderdaad is er dus een variatie in schofthoogte. Als de minimale maat maar 65 cm is, dan is het verder in orde.

Datzelfde geldt trouwens voor de teven ook. De minimale maat is dus 60 cm en alles wat daar boven zit, is goed.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org