Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-09-2004, 01:32   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Een TsW kruising (tsjech x canadese wolf) kreeg CAC !!!

Ave Lupo Mutara (een kruising tussen een Duitse Herder en een wolvin; een echte hybride dus) kreeg op de officiële (FCI) show op 12/9 in Svìtlá nad Sázavou (Tsjechie) een officieel CAC!!

Voor degene die nog niet op de hoogte waren dat er in Tsjechie weer een kruising met een wolf had plaats gevonden even in het kort de info hierover:
Door Frantisek Hrach werd een Duitse Herder kruising Armin (waarvan nu gezegd wordt dat het een mogelijke oude lijn van TsW's is, omdat de eigenaar hem kocht in een dorp nabij Libejovice. In Libejovice was een van de leger kennels waar TsW's gefokt werden. En nu wordt er gezegd dat waarschijnlijk een van de ontsnapte honden de vader van Armin is) gekruist met Lupina (een Canadese wolvin)

Op 14 mei 2002 werden uit deze combinatie 3 pups geboren:
Ares Lupo Mutara (reu) - eigenaar: Frantisek Hrach (deze is ook eigenaar van Armin en Lupina)
Audrey Lupo Mutara (teef) - eigenaar: Nada Sebkova
Ave Lupo Mutara (teef) - eigenaar: J. Jedlicka

Deze hybriden worden op shows ingeschreven als echte TsW's en je mag aannemen dat deze honden (die ook voor de bonitatie geslaagd zijn) ook daadwerkelijk ingezet worden (of al zijn) voor de fokkerij.
Vanaf dat moment is het dus mogelijk dat argeloze nieuwe eigenaren denken een echte TsW te kopen, maar in werkelijkheid een hybride kopen!!

Gelukkig waren de nakomelingen van deze eerste kruising nog te traceren en is bekend wie de eigenaren zijn (zie het lijstje hierboven). Maar het is dus niet zeker dat dit ook nog mogelijk zal zijn met de nakomelingen van deze honden.....
Alle inspanningen om een ras als de TsW erkend te krijgen in Engeland waren helaas al te niet gedaan door de Defra. En ook andere landen doen moeilijk omdat ze de TsW een hybride vinden in plaats van een echt ras. Maar deze laatste ontwikkelingen in Tsjechië met kruisingen die als echte TsW's door het leven gaan, kunnen gaan zorgen voor nog veel meer probelemen in diverse andere landen!!

Het kan natuurlijk best zijn dat er voor de ontwikkeling van een ras een nieuwe kruising noodzakelijk is. Maar doe het dan onderbouwd en zorgvuldig en neem daar bij alle geldende regels in acht. De geheimzinnige en vreemde wijze waarop het nu gebeurt is, maakt alleen maar dat er overal een hoop onrust komt.

Volgens de regels van de FCI, de Tsjechische kennelclub en zelfs de tsjechische TsW club mag en kan het niet dat hybrides op een officiele show gekeurd worden. Laat staan dat zij als een echte TsW geplaatst kunnen worden met een CAC. Daarnaast is het bizarre dat deze hybriden zelfs in de catalogus gewoon vermeld stonden als echte TSW's. (bovendien staan deze hybriden op de site van de tsjechische club ook vermeld als gewone TsW's !!)

Dat een aantal (bekende) fokkers in Tsjechie er voor gekozen hebben om samen deze kruisingen te gaan maken is hun eigen zaak. Maar wanneer zij buiten alle geldende regels om hybriden gaan inschrijven als echte TsW's op officiële FCI shows, vind ik dat TsW clubs en eigenaren van ECHTE Tsw’s in diverse landen hier bij de FCI op zouden moeten reageren.

Want het is natuurlijk wel heel bizar dat een aantal bekende fokkers zich blijkbaar aan geen enkele geldende regel hoeven te houden en dat niemand er op reageert.

groetjes
mijke

PS
In de data base zijn foto's van deze honden te vinden en op het Engelstalige en Duitstalige forum is er over deze kwestie ook een discussie gaande.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 15-09-2004, 14:51   #2
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

hoi,

Vandaag plaatste Letty ook een reactie op deze kruisingen op het forum.
Aangezien het om precies het zelfde onderwerp gaat, heb ik haar reactie nu hieronder geplaatst.

Mijke

[]Kruising Tsjech met Canadese Wolf[]
Quote:
Originally Posted by KoosLetydeGraaff

Beste Tsjechen vrienden.

Vanmorgen kwam ik per ongeluk op de Engelse site, waar ik het verhaal las van Massimo uit Italië. Het was niet te geloven, een F1 generatie op een hondenshow. Nog minder te geloven was dat deze hond ook nog het CAC kreeg.

Nog groter was mijn verbazing, dat de teef het eigendom van Jindrich Jedlicka was, een van de weinige raskeurmeesters van Tsjechië. Behoort deze man zich niet aan de regels te houden????

Ook vraag ik me af, Hoe kan een kruising van een TW en een Canadese wolf een stamboom krijgen, als zijnde een TW. Natuurlijk kan het zijn dat het een stamboom is van een niet erkende vereniging. Maar dan deze hond niet op een door de FCI erkende hondenshow mogen worden toegelaten. Want alleen honden met een door de FCI erkende stamboom mogen aan door de FCI erkende hondenshows deelnemen.

Als de keurmeester, zoals het zou horen, alleen de hond keurt, en er vanuit mag gaan dat het een normaal geregistreerde hond is, treft deze geen blaam. Of is het toch een politiek spelletje, hetgeen we toch bij veel keurmeesters zien. Het is een collega keurmeester, een goede vriend(in),
of een bekende voorbrenger, dus dan is de hond ook een goede kwalificatie waard.

Jindrich is een bekende keurmeester, hij is een bekende fokker. Hij heeft de kennelnaam van Seda Eminence. Ook hier in Nederland is hij bekend. Hij heeft het fokprogramma van de wolven van de dierentuin in Brno in Tsjechië. Is het misschien met zijn medeweten gebeurd??? Hoe kom je ander aan een raszuivere Canadese wolf om mee te fokken???

Ook de kruising tussen een Karpaten wolf moet met toestemming van de FCI gedaan worden. Zover mij bekend is dit niet het geval.

Ook Monika Soukupova speelt in dit spel mee. Zij is lid van het hoofdbestuur van Tsjechische vereniging, "zuchtwart", keurmeester en eigenaar van de kennel Molu Es.

Naar mijn mening moeten alle figuren die meegeholpen hebben dat het zover kon komen levenslang uit hun functie gezet worden en levenslang een fokverbod krijgen. Zij hebben willens en wetens de mensen bedrogen.

Ook de commentaren waren niet misselijk die gegeven werden.

Massimo schreef: "Mijn Whippet denkt ook dat hij een TW is, de volgende keer zal ik hem inschrijven als een TW. Hij is alleen wat klein.

Margo heeft een officiële klacht ingediend bij de voorzitter van de Tsjechische club. Het schijnt dat het bestuur op de hand van de twee keurmeesters zijn. Ik ben benieuwd wat er van terecht komt. Er verdwijnen wel eens meer lastige brieven aan besturen. Want als ze nooit binnengekomen zijn, behoeft je ze ook nooit te beantwoorden.

Mijke schreef: "Dit is wel het gekste wat ik ooit heb gehoord over een hondenshow. En dit zou in de toekomst mogelijk consequenties kunnen krijgen in de regelgeving door het rijk.

Morgo stelde zelfs voor om de Raad van Beheer te vragen om een verbod voor alle ingevoerde honden uit Tsechië. Hier ben ik het weliswaar niet mee eens. Er zijn ook goede en eerlijke fokkers in Tsjechië. Ik zou mensen die een pup of volwassen hond uit Tsjechië willen kopen aanraden, ga niet over een nacht ijs. Informeer eerst eens goed bij mensen die het kunnen weten.

Een van de opmerkingen die mij het meest aanstond was de opmerking van Susli uit Finland. Zij was voorstander van een DNA test. Laat de fokker maar bewijzen met een DNA certificaat dat de ouderdieren een DNA test hebben ondergaan. De koper kan dan als hij/zij twijfelt voor een gering bedrag zijn pup laten testen. Als blijkt uit deze test dat de pup niet van die ouders afkomt, dan kan je de fokker ingebreke stellen en schadevergoeding eisen. Eventueel via het gerecht. En dan kan de kennelclub van zo'n land maatregelen nemen tegen zo'n knoeier die het ras kapot wil maken en met voorbedachte rade de koper bedriegt.

Over het DNA gebeuren heb ik reeds in oktober 2003 een stukje geschreven en is nog na te lezen op wolfdog. Hier heb ik naar voren gebracht wil men 100% zeker zijn, de DNA testen in heel Europa doorgevoerd zouden moeten worden. Maar veel mensen zijn hier op tegen. Waarom weet ik niet. Misschien weet u het. Hierdoor had veel opschudding vermeden kunnen worden. Ook is men dan zeker dat de ouders die op de papieren staan ook de juiste ouders zijn. Geen enkele nadenkende fokker zal bewust een verkeerd ouderpaar opgeven als deze het risico loopt om door de mand te vallen.

U wilt toch ook een echte Tsjechoslwaakse wolfhond met de ouders die op de stamboom staan??? Zo niet dan kunt u beter gelijk naar een kruising vragen. Deze zijn waarschijnlijk ook een stuk goedkoper.

Dit is niet het eerste gebeuren in Tsjechië, vorig jaar waren er ook al berichten van niet kloppende stambomen. U bent dan ook gewaarschuwd.

Mijn Tsjechen waar ik mee fok hebben allemaal de DNA test ondergaan.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 15-09-2004, 15:30   #3
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Ik ben het helemaal met Letty eens dat het een schande is dat bekende fokkers/keurmeesters blijkbaar zo ongestoord hun eigen gang kunnen gaan en kruisingen promoten die ze als echte tsjechen inschrijven!!


Er zijn een aantal zeer bekende fokkers en keurmeesters betrokken geweest bij deze kruisingen.
Ik hoop dan ook dat er internationaal heel wat protesten gaan komen over deze gang van zaken naar de FCI.

Zoals Letty en Suski al schreven zou het een geweldige oplossing zijn als iedereen DNA testen bij zijn honden liet doen. ( Want dan kan er altijd onderzocht worden of er ergens iets niet klopte met een kruising)
Zoals Letty eerder al schreef is dat bij de Duitse Herders in Duitsland al lang verplicht.
En dit DNA onderzoek in verschillende lijnen bracht ook diverse onrechtmatigheden aan het licht!

Het is een hartstikke goede start dat Koos en Letty deze DNA vaststelling al bij hun honden gedaan hebben. En ik hoop dat dit in de toekomst in heel Europa navolging zal vinden.

Helaas is het in oost europa (nog) nauwelijks mogelijk om deze test te laten doen!
Maar hopelijk wordt dit onderzoek in de toekomst overal in europa net zo’n standaard onderzoek als nu met de HD gebeurt.

Gelukkig weten we nu van de kruising tussen de Duitse Herder mix en de Canadese wolf wel wie de nakomelingen en de eigenaren zijn.
En op deze manier kunnen we mensen in de toekomst ook waarschuwen voor evt. nakomelingen van deze mixen.

Nog even wat aanvullende info:
•Frantisek Hrach (de eigenaar Ares Lupo Mutara en Armin en Lupina), is verder niet betrokken in de TsW wereld

•Nada Sebkova (kennel: Mutara - eigenaar van Audrey Lupo Mutara), is lid van het tsjechische fokcomité, heeft zelf geen tsjechen gehad en is fokster van Laika's

•J. Jedlicka, (kennel: Seda Eminence – eigenaar van Ave Lupo Mutara) schreef Ave Lupo Mutara officieel in als een TsW in voor de FCI show in Svìtlá nad Sázavou (Tsjechie)

* Keurmeester M. Soukupova (kennel z Molu Es) is de grootste voorstander van deze kruising. En samen met de keurmeesters Sebkova en Jedlicka introduceert zij de eerste nakomelingen als echte TsW's.

Ik hoop dat er ook op dit forum wat reacties van lezers komen!

Groetjes,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 16-09-2004, 09:35   #4
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

een reactie mijke???

Ik ben met stomheid geslagen!!

Ze helpen willens en wetens een goed ras om zeep!! Hier kan ik echt met m'n pet niet bij!
Als ze nou een karpatenwolf gebruikt hadden, snapte ik het nog. Maar dit...
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 16-09-2004, 09:39   #5
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

ff nog een vraag.

zouden ze, nu ze die dieren hebben, bij andere fokkers een voet aan de grond krijgen?
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 16-09-2004, 21:13   #6
Meisel
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 64
Default

Weer een stel idioten die menen het Csw ras naar de kloten te moeten helpen,wat is dat toch dat div mensen het nodig vinden om Csw`s te moeten kruisen met van alles en nog wat!!
Laat ze met hun gore rot klauwen van het Csw ras weg blijven!!
Het is toch te gek voor woorden dat keurmeesters en fokkers zich met dit soort praktijken bazig houden!!!
Uitsluiten van de fokkerij {de fokkers} en de keurmeesters uit hun funtie zetten.
En nogmaals DNA bepaling!!
__________________
Soms denk je,mijn hond begrijpt me!
Soms denk je:toch niet!!
Meisel jest offline   Reply With Quote
Old 16-09-2004, 22:02   #7
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by laszlo
ff nog een vraag.

zouden ze, nu ze die dieren hebben, bij andere fokkers een voet aan de grond krijgen?
Even voor alle duidelijkheid dit zijn nu juist de mensen die in Tsjechie heel veel te bepalen en te zeggen hebben m.b.t. bonitaties en het hele fokgebeuren!

M. Soukupova (kennel z Molu Es) is de voorzitster van de tjsechische fokcommissie en wordt in de wandelgangen zelfs de opvolger van Hartl genoemd. (Zij heeft lange tijd zeer nauw met hem samengewerkt en heeft ook nu nog goed contact met hem.)
Nada Sebkova is ook lid van de tjsechische fokcommissie.

De kruisingen hebben in het geheim plaats gevonden. Nadat dit naar buiten kwam zijn er div. vragen over gesteld binnen de tsjechische club. Lange tijd hebben ze de club verteld dat het slechts ging om een HD experiment en deze dieren niet voor de fok ingezet zouden worden.
(waarom ze dan een ongerontgende mix reu namen met een ongerontgende witte(!) canadese herder zal altijd wel een raadsel blijven....)

Als mensen kruisingen willen maken is dat hun eigen verantwoordelijkheid.
Maar wanneer ze deze kruisingen gaan presenteren als echte TsW's wordt het een heel ander verhaal!!
Zeker wanneer ze deze honden ook als een echte TsW op officiele FCI shows inschrijven en een keurmeester ze een CAC geeft.

mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2004, 14:16   #8
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Bij deze wil ik mededelen dat ik een e-mail naar de vereniging gestuurd heb, met de vraag om te reageren op de kwestie.

En of de vereniging naar de tsjechische kennelclub, de tsjechische vereniging en de FCI om maatregelen te nemen naar deze personen toe.

Zodra ik bericht ontvang zal ik op deze site hierover mededelingen doen.

Koos de Graaff
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2004, 21:42   #9
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Het is een heel heftig gebeuren allemaal.Sta er niet van te kijken,want bij de Saarlozen zijn we wel wat gewend.Dat je de namen weet van deze honden heb je niks aan,want een fokker die vele honden heeft,kan zo van namen omwisselen of zelfs pups in een nest omwisselen,geen controleur die dat ziet.

Jammer genoeg ben ik niet zo'n talenwonder dat ik in een andere taal kan discussieren,want tot mijn stomme verbazing wordt in het engelse forum gezegd dat de Saarloos meer op de amerikaanse wolven lijkt als op de europeese.Kan je nagaan wat er gerotzooid wordt,want inderdaad sommige foto's tonen je zowat complete wolven.Heel mooi maar geen Saarloos.Ben bang dat dit met de Twh ook gaat gebeuren.

Hoop dat de FCI iets gaat doen en wens jullie veel sterkte in deze strijd.En inderdaad denk dat de goede fokkers zoveel mogelijk moeten gaan werken met DNA.

Bij mij lukt het fokken jammer genoeg nog niet zo ,maar wil in ieder geval mijn volwassen teven laten opslaan ,al is het maar voor later.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2004, 22:46   #10
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by Stenka
Bij mij lukt het fokken jammer genoeg nog niet zo ,maar wil in ieder geval mijn volwassen teven laten opslaan ,al is het maar voor later
Hartstikke goed initiatief!

En hopenlijk wordt op termijn ook het DNA onderzoek voor alle rassen net zo gewoon als het HD onderzoek

Dan zijn we in ieder geval ook weer van een hoop gezeur, gerommel en geroddel af in al die verschillende "fokkerswereldjes"!
(Want ik hoop dat het niet alleen bij honden maar ook bij poezen standaard ingevoerd zal gaan worden)

groeten,
mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2004, 22:58   #11
Meisel
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 64
Default

Quote:
Originally Posted by mijke
Quote:
Originally Posted by Stenka
Bij mij lukt het fokken jammer genoeg nog niet zo ,maar wil in ieder geval mijn volwassen teven laten opslaan ,al is het maar voor later
Hartstikke goed initiatief!

En hopenlijk wordt op termijn ook het DNA onderzoek voor alle rassen net zo gewoon als het HD onderzoek

Dan zijn we in ieder geval ook weer van een hoop gezeur, gerommel en geroddel af in al die verschillende "fokkerswereldjes"!
(Want ik hoop dat het niet alleen bij honden maar ook bij poezen standaard ingevoerd zal gaan worden)

groeten,
mijke
Allemaal leuk en wel,maar dan moet het niet door allerlei rasverenigingen tegen gehouden worden!!
{Dit gebeurt dus in div verenigingen}
__________________
Soms denk je,mijn hond begrijpt me!
Soms denk je:toch niet!!
Meisel jest offline   Reply With Quote
Old 18-09-2004, 15:37   #12
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Quote:
Originally Posted by Meisel
Quote:
Originally Posted by mijke
Quote:
Originally Posted by Stenka
Bij mij lukt het fokken jammer genoeg nog niet zo ,maar wil in ieder geval mijn volwassen teven laten opslaan ,al is het maar voor later
Hartstikke goed initiatief!

En hopenlijk wordt op termijn ook het DNA onderzoek voor alle rassen net zo gewoon als het HD onderzoek

Dan zijn we in ieder geval ook weer van een hoop gezeur, gerommel en geroddel af in al die verschillende "fokkerswereldjes"!
(Want ik hoop dat het niet alleen bij honden maar ook bij poezen standaard ingevoerd zal gaan worden)

groeten,
mijke
Allemaal leuk en wel,maar dan moet het niet door allerlei rasverenigingen tegen gehouden worden!!
{Dit gebeurt dus in div verenigingen}
Maar je kan het toch zelf doen,hoeft geen RV je bij te helpen.Kijk maar even op deze link http://www.gencouns.nl/.
Misschien kunnen Koos en Letty ook even uitlegen hoe die het gedaan hebben en wat het kost.
Als we idd op sommige Rv's moeten wachten gebeurt er niks.

Gr.Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 22-09-2004, 10:54   #13
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Mijke schreef op de engelse site: Ik weet ook dat veel Nederlanders (EN OOK DE NEDERLANDSE CLUB) willen helpen om een protest te sturen naar de Tsjechische club.

Misschien dat Meike meer weet, om dat Flip in het bestuur zit, maar tot op heden heb ik alleen een e-mail ontvangen van de vereniging dat mijn e-mail in goede orde was ontvangen.

Als het bestuur een protest zou sturen naar de Tsjechische club, waarom is hier dan geen melding van gemaakt. En waarom is dit dan niet bekend gemaakt.

Of heeft Meike dit geschreven om de Nederlandse Vereniging groter te houden dan dat zij in werkelijkheid is?

Hier zou ik toch wel graag enige reaktie op willen hebben.

Koos
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 30-09-2004, 21:58   #14
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Aangezien ik in mijn vorige reacties , op dit forum onderwerp over de Mutara kruisingen (ongewild) ook onjuiste informatie (over de plaatsing van deze honden op shows) gegeven heb, leek het mij zinvol om hier nu even op terug te komen.

Omdat ik mij goed wilde documenteren over alle ins en outs rond de Mutara kruisingen heb ik mij de afgelopen weken (soms zelfs met behulp van vertaalmachines ) werkelijk suf zitten vertalen aan allerhande stukken, brieven, correspondenties en forum reacties in diverse talen.
Daarnaast heb ik ook correspondentie gevoerd met diverse mensen, om uit te zoeken welke zaken in deze hele kwestie nu eigenlijk illegaal en/of onreglementair zijn.

Want als je wil protesteren is het natuurlijk wel handig als je van te voren weet welke officiële fouten (dus tegen FCI regels in) er door deze mensen gemaakt zijn!
De bekende fokkers en keurmeesters die bij deze kruising betrokken zijn, zullen nl. echt niet onder de indruk zijn van een niet onderbouwd protest uit landen zoals Nederland en België. En zij zullen zoiets makkelijk naast zich neer kunnen leggen.

Dit giga aantal uren onderzoek heeft mij inmiddels al wel weer wat wijzer gemaakt
Om het even heel kort voor jullie samen te vatten:

•Er is een heleboel mis met de manier waarop een aantal mensen een nieuwe TSW lijn in Tsjechië proberen in te voeren

•Er is sprake van een heleboel geheimzinnigheid, misleiding en manipulatie

•Maar er is GEEN sprake van verboden handelingen vlg. FCI normen. Alles werd gedaan volgens de geldende regels. Een formeel protest naar officiële instanties zal dan ook helaas niet kunnen helpen om deze mensen en verdere kruisingen tegen te kunnen houden.

•Deze Mutara honden staan nl inmiddels wel al officieel geregistreerd als F1 CsW’s in het hulpregister!!

Daarom moet ik eerlijk toegeven dat sommige dingen die ik hier eerder over schreef dus NIET kloppen!

Eerder schreef ik o.a.:

Quote:
•Volgens de regels van de FCI, de Tsjechische kennelclub en zelfs de tsjechische TsW club mag en kan het niet dat hybrides op een officiële show gekeurd worden. Laat staan dat zij als een echte TsW geplaatst kunnen worden met een CAC.
Maar de Mutara honden staan officieel als F1 CsW’s geregistreerd in het hulpregister!
Daarom kunnen zij op normale shows participeren en ook alle titels krijgen. Alleen op Int. shows kunnen zij geen CACIB krijgen omdat het een nationaal (tsjechisch) register is.
Daarom stonden zij ook als TsW in de catalogus en op de clubsite.

Een heel ander verhaal is, dat er blijkens alle info die ik las wel een heleboel gebeurd/gedaan is tegen de geldende regels in Tsjechië en Slowakije.

Bovendien is de TsW inmiddels ook niet meer een ras wat eigendom is en/of alleen toebehoort aan de grenspolitie of ing. Hartl.
Het is nu een internationaal erkend ras dat toebehoort aan vele eigenaren en fokkers.
Dus eigenlijk zouden over zulke ingrijpende zaken als nieuwe bloedlijnen int. mee gepraat moeten kunnen worden. (zeker als er niet Europese wolven gebruikt worden, terwijl de Europese Karpaten wolf aan het ras ten grondslag ligt)

Daarom blijft het, gezien alles wat is voorgevallen rond de Mutara’s, natuurlijk wel zinvol om bij Tsjechische club onze verontrusting uit te spreken over de gang van zaken daar en om opheldering te vragen over de motivatie voor deze vreemde kruisingen.

Maar een cruciaal punt blijft mi ook wel dat in sommige landen het TsW stamboek nog niet gesloten is en in het andere wel. En het is mij op dit moment ook nog niet echt helder, wat de officiële regels en voorwaarden in een aantal landen zijn t.a.v. het toevoegen van nieuwe TsW’s in het hulpregister. (bv voor wat betreft: kan alleen een club dit doen, of een fok comité of ook individuele fokkers)
De regelgeving hierover kan in de toekomst natuurlijk ook verregaande consequenties hebben voor andere landen. Daarom zal ik de komende tijd hierover nog het e.e.a. gaan uitzoeken.

Groeten,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 30-09-2004, 22:24   #15
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Dat zal een hoop werk geweest zijn Mijke.Het is inderdaad verwarrend al die verschillende regels in verschillende landen.In nederland is dat allemaal strak(misschein te strak ? )geregeld.Dat geeft vaak problemen met honden die in het buitenland worden gekocht als zijnde rashond met stamboom.Daar wel ,hier is het gewoon een bastaard en in sommige landen zelfs een hybride.

Er valt denk ik dus weinig aan te doen,of je moet als RV je populatie af gaan schermen voor bepaalde groepen honden,maar daar heb ik ook niet zulke goede ervaringen mee .

Op de engelse lijst gaan ook lijstjes met hoeveelheden Saarlozen rond in het buitenland.Er staat alleen niet bij dat er ook bij zitten waarvan vader of moeder niet bekend zijn.Wel stamboom voor dat land,maar b.v. hier in nederland niet erkend.Zullen jullie met de Tsjechen ook wel tegenkomen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 17-12-2008, 19:48   #16
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Tsja, ik heb ff zitte lezen .
Vraag me af wat de gevolgen rondt dit verhaal zijn geweest ??
Heeft iemand de afgelopen 4 jaar hier nog iets van gehoord ??
Zijn de doggies nog ingezet voor de fok ??
Of nog op een show geweest ??
Zijn er nog gevolgen geweest voor de mensen die hier bij betrokken waren ??

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 17-12-2008, 21:43   #17
WAAWANYANKA
Junior Member
 
WAAWANYANKA's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Pisty
Posts: 71
Default

Hallo allemaal,

dit is oud nieuws op het Cz. forum al besproken en er zijn dan ook Leden uit het bestuur gestemd(er is inmiddels een totaal ander club bestuur en fok commissie) een aantal hier vermelde namen hadden zelfs een 2 jarig verbod om te keuren. dus en nu pas op zijn zij dan ook naar Italie gegaan en een daar bekende grote fokker heeft een Mutara club shows en bonstatie worden daar gedaan door de hier vernoemde mensen. Dus Mensen pas op waar jullie je honden vandaan halen.

Kijk op het CZ forum onder Mutary het onderwerp stamt uit ongeveer 2002

Groet Peter
__________________
www.waawanyanka.cz

Last edited by WAAWANYANKA; 17-12-2008 at 22:28.
WAAWANYANKA jest offline   Reply With Quote
Old 17-12-2008, 22:41   #18
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Gezien de mailtjes en PB's die ik kreeg, heeft niet iedereen gezien dat dit al een heel oud forum topic was

De 3 Mutara's Ares Lupo, Audrey Lupo en Ave Lupo: werden al in 2002 geboren.

En de vraag van Martine was wat dit allemaal voor gevolgen heeft gehad.
Vandaar even een korte up-date:
  • Zoals Peter al schreef zijn de betrokken mensen uit het bestuur gestemd. Veel jaren later zijn enkelen terug gevraagd in de club, maar deze hebben dit geweigerd.
  • De clubs in CZ en SK erkennen de Mutara's niet als TsW.
  • En het hele Mutara gebeuren werd naar Italië verplaatst.
  • Diverse mensen hebben vermoedens dat er wel verder mee gefokt is.
  • Maar gezien het beleid van de administrators van deze site om niets meer over hun afstammelingen openbaar te maken omdat het geen CsW's zijn, is er hier niets meer over na te zoeken.
Quote:
Originally Posted by Margo View Post
Because a number of stud dogs increases rapidly - in some countries the requirements for studs are minimal (sometimes it's enough when the dog has pedigree - sometimes even that is not required). So in order not to loose breeders' precious time we decided to make their life easier and we did some "screening". So....

1**** from stud dogs listing we removed PERMANENTLY all dogs that contains unknow ancestors in their pedigrees. It means that wolfdog.org will NEVER advertise litters coming from ancestors of doubtful origin (it affects dogs that are registered with unknown origin).

It involves also 'MUTARA's (and their italian 'version') - NONE of their offsprings (even when 'Mutara' will be in 50th generation) will not be advertised. Also NONE of the litters where the breeder owns so called Mutaras (illegal wolf crossings) or Mutara offsprings. This will be programmed into the site.
In the future database every database card of EVERY dog that contains unknown ancestors will have notice that WARNS before its possible use in breeding... Wolfdogs are not a "natural" breed which was developing for centuries and you can't meet them in "nature". We know origin of EVERY wolfdog and we do not need unknown individuals which can bring potential faults in health, exterieur and character.....
Quote:
Originally Posted by WAAWANYANKA View Post
Dus Mensen pas op waar jullie je honden vandaan halen.
Dat is dus wel heel lastig als er hier voor mensen nergens iets te vinden is over naar welke landen en/of fokkers nakomelingen gegaan zijn!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 18-12-2008, 09:27   #19
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by mijke View Post
Vandaar even een korte up-date:
  • Zoals Peter al schreef zijn de betrokken mensen uit het bestuur gestemd. Veel jaren later zijn enkelen terug gevraagd in de club, maar deze hebben dit geweigerd.
  • De clubs in CZ en SK erkennen de Mutara's niet als TsW.
  • En het hele Mutara gebeuren werd naar Italië verplaatst.
  • Diverse mensen hebben vermoedens dat er wel verder mee gefokt is.
  • Maar gezien het beleid van de administrators van deze site om niets meer over hun afstammelingen openbaar te maken omdat het geen CsW's zijn, is er hier niets meer over na te zoeken.
Dat is dus wel heel lastig als er hier voor mensen nergens iets te vinden is over naar welke landen en/of fokkers nakomelingen gegaan zijn!
Moet eerlijk bekennen, ik vind het het al van de zotte dat er die 3 mutara's zijn vermeld in de database .
Dus dat er is gekozen voor totaal geen nakomelingen van de mutara in de database kan ik niet zo vreemd vinden , want het zijn gewoon geen TSW's .
Maar snap nu wel waarom er zo huiverig word gedaan om de doggies uit Italië .
Eeuwig zonde, want er zitten daar toch echt wel erg leuke doggies .
Maar ja, elk voordeel heeft dus echt zijn nadeel .
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 18-12-2008, 18:32   #20
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Moet eerlijk bekennen, ik vind het het al van de zotte dat er die 3 mutara's zijn vermeld in de database .
Dus dat er is gekozen voor totaal geen nakomelingen van de mutara in de database kan ik niet zo vreemd vinden , want het zijn gewoon geen TSW's .
.
Maar hoe doen jullie dat dan met honden die met registratie toegelaten? Zoals ook in buitenland gebeurt?
Want met hetzelfde probleem zitten we natuurlijk ook met de Saarlozen.
Zeg zelf altijd,dat ik liever op papier zie dat er iets anders door zit,dan weet je wat.Zie exemplaren die op papier raszuiver en zelfs heel erg ingeteeld zijn en dan is het uiterlijk totaal niet zoals het zou moeten.
Dat vind ik veel groter probleem.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org