Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-01-2008, 14:09   #21
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

België is over het algemeen heel wat strenger dan Nederland. Het zit zo dat België voorstander is voor het 'op één lijn krijgen' van alle landen wat betreft HD beoordelingen. Ze deden o.a. Nederland een voorstel om maandelijks 10 foto's uit te wisselen en te beoordelen, om te zien of er verschil zat op de beoordelingen. Nederland zag dit niet zitten. België deed het dan maar 'achter de rug' en bleek dat honden die in België HDC1 krijgen, in Nederland HDA kregen. Het omgekeerde kwam tot nu toe niet voor... Gemiddeld was België altijd strenger dan Nederland. Het verschil tussen HD A2 en HD B is nu ook wel miniem, maar verschillen zoals HD A versus HD C1... Vooral voor de Belgische fokker is dit ook een spijtige zaak, want onze honden worden vaak als minderwaardig afgedaan omdat ze slechtere heupresultaten hebben. Maar in Duitsland bvb. zou Jennah ook een HD A hebben! (Daar zijn ze heeeel mild)
Ik weet niet wat het beste is: zoals België beoordeeld of zoals Nederland beoordeeld, maar ze zouden het allemaal hetzelfde moeten doen...
In Nederland gebeurt het zelfs nog (wat 'verboden') is, dat honden officieel geröntgent worden zonder volledige verdoving. Hierdoor blijft er spanning op de spieren en is het resultaat sowieso veel beter, want minder 'lakse' heupen (op hun plaats gehouden door de spieren). Dit maakt dat een hond met C1 een A kan krijgen. Zonder verdoving röntgen kan als er enkel onderzocht wordt of de hond HD heeft of niet (wegens bvb. klachten bij het lopen). Ze zien dan of er artrose op het gewricht zit ja of nee en of er 'misvormingen' zijn aan de heupkom, het gewricht, enz... Dit maakt trouwens het verschil tussen HD C1 of HD C2. Bij C2 is er sprake van lichte HD, doordat er artrosevorming is, door kwetsuur aan het gewricht. Alles tot en met C1 is 'een gezond gewricht'. Yuccah bvb. heeft HD C2, doordat ze haar aan één heup bezeerd heeft toen ze nog pup was (5-6 maanden). Ze heeft toen enorm gemankt en medicatie gekregen na een ongeval bij te wild spelen (ze viel achterover en haar pootje bleef staan, waardoor de heup uit de kom sprong). Er zit op die heup wat artrose en er is een barstje te zien, ten gevolge van dat accident... Haar andere heup is HDA, maar de hond krijgt altijd de score van de slechtste heup op de officiële uitslag. In sommige landen is dit ook anders en worden de heupen apart gescoord (bvb. HD B1/2). Hoe dat in Nederland zit weet ik niet...

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 14:26   #22
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Liesbeth,

Bedankt voor je uitgebreide en goed onderbouwde reactie. Geeft veel stof tot nadenken!! Ik ga het nog eens op mijn gemak doorlezen!

Het geeft je wel te denken waar je als 'leek' (aspirant-puppykoper) nu op moet gaan letten. Want de juiste info krijgen is niet makkelijk

Als er in verschillende landen verschillende normen worden gehanteerd is het dus eigenlijk wel erg belangrijk dat er bij de HD uitslagen komt te staan in welk land dit is gebeurt??

Groetjes,

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 14:28   #23
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Hoi Stefanie,
Ik dacht dat de vader van Shadow HD-B1 had volgens Nederlandse normen?
Groeten,
Barry
Dino z Rosikova
Reu
HD B1 (NL) HD A1 (Duitsland)

Dit is de uitslag van Dino,
je ziet dat de mening per land verschillend is
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 15:48   #24
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by stefanie View Post
Dino z Rosikova
Reu
HD B1 (NL) HD A1 (Duitsland)

Dit is de uitslag van Dino,
je ziet dat de mening per land verschillend is

Hoi Allemaal,

Misschien een stomme vraag maar moet je je hond meerdere keren in zijn leven laten controleren op HD en zo ja wat zou een reden kunnen zijn om je hond 2 of meerdere keren te laten onderzoeken? En welke uitslag houd je aan als je hond 2x is gechecked?

Zoals Stefanie al schreef heeft bijvoorbeeld Dino (de vader van mij Shadje) in Duitsland een uitslag HD A1 en in Nederland HD B1. Op wolfdog.org staat echter alleen de Duitse uitslag vermeld. Word hiermee een uitslag uit Duitsland geprefereerd boven de Nederlandse? (of is de database weer eens niet compleet )

Gelukkig heeft de eigenaar van Dino op zijn website beide uitslagen vermeld en speelt hiermee dan ook volledig open kaart. Ik kan me echter voorstellen dat er fokkers zijn die met 2 of meer uitslagen nogal eens selectief zouden kunnen omspringen. Hoe vaak je wel niet leest of hoort dat er artsen in het buitenland gevoelig zijn voor.. ehurm.. een tientje onder de tafel, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

*Nu praat ik niet over eigen ervaringen gelukkig want ik ben erg tevreden over de informatievoorziening bij het kopen van Shadow en er is mij ook geen informatie onthouden. Dit om misverstanden hierover te voorkomen*

Misschen heeft iemand informatie over hoe er per land omsprongen word met HD uislagen en of de methoden van het bepalen van HD per land veel verschillen?
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 15:50   #25
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Uiteraard ben ik ervoor om zoveel mogelijk met HD vrije honden te fokken maar er zijn diverse publicaties die ook aantonen, dat als je alleen met HD vrije honden fokt er andere, ook niet zeer onbelangrijke, faktoren aan de orde komen.

HD is dus in de fokkerij ook niet het enige ding waar je naar moet kijken en tussen HD en HD ligt een wereld van verschil.

En zoals Stefanie al opmerkte de oorzaak van HD ligt niet alleen bij de fokker maar ook terdege bij de eigenaren.

Niet iedereen is er van overtuigd, maar HD is ongeveer 30% erfelijk en ongeveer 70% milieu, dus dat houdt ook in, dat voeding en beweging en huisvesting ook een belangrijke invloed uitoefenen.

Ook is het niet onbelangrijk om voordat je gaat fokken eens gaat kijken naar de voorouders in zoveel mogelijk generaties, voor zover bekend zijn.
Mocht het nou zo zijn, dat de as. moederhond een C heeft en in de hele lijn van de voorouders en eventueel met de gegevens van de broertjes en zusjes er geen verdere C voorkomt, dan durf ik met zo'n C teef best te fokken. Want wat is de oorzaak geweest? Dat kan een ziekte zijn geweest, tijdens het eerste jaar, dat kan een optater geweest zijn tijdens het spelen met andere honden enz. enz. En dan is de vraag, of deze HD dus erfelijk is of door een externe oorzaak is veroorzaakt.

De achterliggende lijn is voor mij veel belangrijker dan eigenlijk de hond zelf.

Maar je moet daarvoor wel open staan, als je alleen maar kijkt naar een mooie hond en die in deze achterliggende lijn alleen maar C's heeft, dan ben je verkeerd bezig.

Tevens kan je hieruit ook leren, dat bepaalde combinaties in achterliggende lijnen wel een verhoogd risico opleveren en dan is de keuze aan jezelf of je hier vanuit zo'n lijn een pup of een dekking wilt hebben.

Het probleem is, dat HD nl. geen enkel gen is maar een multigen. Was het een enkel gen, dan hadden we het er zo uit gefokt maar helaas het heeft met nog een aantal andere samenlopende genen te maken.

Voor ongeveer 10 - 12 jaar werd er in Tsjechie en Slowakije bijna geen hond geröntged. Daar moest de hond voldoen aan de 100 km UV proef en onderweg nog over een paar schuttingen springen. Deed de hond dat, dan had hij geen last van HD maar ik kan je verzekeren, dat er beslist honden tussen gelopen hebben, die wel HD hadden maar door de training van de 100 km zulke goede spieren hadden opgebouwd, dat ze met gemak dit alles konden volbrengen. En die gegevens kan je nu niet meer achterhalen of ze wel of geen HD hadden.

Fokken is gokken. Ook al doe je nog zo je best om met HD vrije honden te fokken toch zullen er gevallen van lichte tot zeer zware HD voorkomen. Je kunt alleen proberen om het zo beperkt mogelijk te houden.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 15:51   #26
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default

Quote:
Originally Posted by stefanie View Post
Dino z Rosikova
Reu
HD B1 (NL) HD A1 (Duitsland)

Dit is de uitslag van Dino,
je ziet dat de mening per land verschillend is
mag ik vragen waarom je hem dan 2 keer heb laten rontgenen?

B1 was vroeger in NL-tc, waren maar heel weinig honden die hd- kregen. Schijnt dat sinds de a-tjes ed in Nl ook ingevoerd zijn veel honden nu dus ook a krijgen die onder de vroegere benoemingen hd-tc hadden gekregen. Vind de norbergwaarde, botafwijking en aansluiting ook nog steeds dingen van houvast bij een fokbeslissing.
Je komt nu bv best veel A hondjes tegen met een erg lage norbergwaarde, zou dan persoonlijk eerder richting een b hondje nijgen met een betere norbergwaarde, mist de rest van het plaatje natuurlijk vergelijkbaar is

Je hoort trouwens ook steeds meer stemmen opgaan voor het penhippen, zou toch weer beter zijn!
nanouk jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 16:01   #27
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

als je je hond opnieuw wil laten beoordelen, moet dat naar minimaal 1 jaar en geld de laatste uitslag. op de www.kennelclub.nl staat een pagina die helemaal over HD gaat
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 16:03   #28
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Misschien niet helemaal het juiste topic voor deze vraag, maar zijn er al mensen die problemen met ED hebben en hun (fok) honden hierop laten controleren?
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 16:05   #29
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Gewoon om te weten waar de verschillen liggen.

Voordat de Nederlandse A-tjes werden ingevoerd, kreeg geen enkele hond boven de 25 kg HD vrij of te wel A.

Ongeveer een jaar of 8 geleden is het nieuwe systeem ingevoerd voor alle europese landen om zoveel mogelijk op een lijn te komen, net als Liesbeth al schreef, maar helaas is de beoordeling nog steeds mensenwerk en elke commissie hanteert een andere norm, dat kan zelfs per dag, cq uur verschillen omdat er diverse commissies per land zelfs beoordelen.

En omdat het verschil in de vroegere jaren tussen HD -a en HD -B tussen b.v. Nederland en Duitsland enorm verschilden kwam je daar sneller met een HD -A uit de bus. Dat betekende o.a. dat b.v. veel Duitse Herder fokkers naar Duitsland gingen om te röntgen omdat ze daar een betere uitslag kregen. Die beoordelingen waren toen A-normaal = vrij, fast normaal = TC en noch zugelassen = lichte vorm van HD of te wel A, B, en C.

Zolangzamerhand worden de verschillen steeds kleiner en zullen we over een paar jaar wel op een lijn kunnen komen.

Dino is trouwens al in het nieuwe systeem bekeken.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 16:42   #30
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Ik heb mijn honden eveneens op ED laten controleren. Beiden hebben ED 0-0 (volledig vrij dus). Maar enkel de foto's van Jennah zijn opgestuurd voor officiële uitslag. Omdat niemand let op de ED-uitslagen (zeker niet bij de Tsjech) en omdat het zo'n 150 euro scheelde in prijs tussen de foto's gewoon laten nemen (zodat ik van de DA kon vernemen dat alles in orde was) en het laten nemen van foto's voor de commissie (minstens 4 foto's extra en dan nog eens betalen voor ze te laten beoordelen). Dus heb ik met dat geld voor mijn honden iets leuks gekocht en enkel de HD-foto's laten opsturen. Spijtig dat het allemaal zoveel geld kost, anders zouden meer mensen hun hond laten röntgen... Voor Jennah was het alles samen (HD & ED), zo'n 350 euro (beoordeling door commissie inbegrepen). Ik kan me voorstellen dat mensen die niet van plan zijn om ooit te fokken, dit geld liever aan iets anders besteden!

Maar ik ben wel voorstander van het idee om een deel van de kost als fokker terug te betalen aan de puppykoper die zijn pup laat röntgen, zonder dat hij de intentie heeft om te fokken ofzo... (dus dit puur doet voor het welzijn van het ras: om de database te vervolledigen, zodat we ons een beeld kunnen vormen van HD-gevoelige lijnen...).
Ik zou de kosten voor het laten beoordelen door de commissie terugbetalen aan de mensen... Maar dat is uiteraard iets dat elke fokker voor zich beslist en zeker niet iets dat van buitenaf mag opgelegd worden!

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 17:08   #31
annomon
Junior Member
 
annomon's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: zuidoost Friesland
Posts: 184
Default

Als een uitslag in Belgie HD-C is, en diezelfde HD-C in Nederland HD-A ... wat is dan de uitslag van een Nederlandse HD-C in Belgie?! Wat ik hiermee wil zeggen is, dat het mij sowieso geen goede zaak lijkt om met een HD-C te fokken: in GEEN geval. En zeker niet als blijkt dat de Nederlandse meting vrij mild is in vergelijking met bijv. Belgie. Dat HD grotendeels geen erfelijke aandoening is durf ik wel in twijfel te trekken, maar volgens mij ging het hier om de principevraag van Bert of je met HD meer dan A zou moeten kunnen fokken. Mijn mening is dat je moet streven naar 2xA, maar dat, zoals ook al eerder is vermeld, een A + B in sommige gevallen ook moet kunnen. Maar C lijkt mij een brug te ver en dus een simpelweg: NIET DOEN. Waarom zou je? Omdat je die hond nu eenmaal hebt en je toch wilt fokken?! Is dat nog steeds in het belang van het ras of gaat het je dan alleen nog maar om dat nestje?

Groet,
Monique
__________________
annomon jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 17:44   #32
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Quote:
Originally Posted by annomon View Post
Als een uitslag in Belgie HD-C is, en diezelfde HD-C in Nederland HD-A ... wat is dan de uitslag van een Nederlandse HD-C in Belgie?!
De uitslag van een Nederlandse HDC1 zou in België eveneens een HDC1. Om de simpele reden dat een HDC1 betekent dat er géén artrose is en géén misvorming van het heupgewricht. Als ze in Nederland zien dat dat er niet is, zien ze dat in België ook. Het verschil tussen HDC1 en HDC2 is een heel duidelijk verschil en hierin ligt dan ook het onderscheid tussen een probleem van heupdysplasie en géén probleem. Een hond met HDC1 krijgt waarschijnlijk nooit last (laat hem dagelijks over muren van 2m springen, dan natuurlijk wel, maar dat zijn voor een A of een B niet anders zijn). Een hond met C2 heeft een letsel aan de heupen en dit kan verergeren of niet verergeren, al naargelang de voeding, soort beweging, enz... Maar deze hond heeft reeds een probleem. Dat is het grote verschil tussen alles van A1 tot C1 en alles vanaf C2. Een hond met C1 heeft geen heupdysplasie. De kans dat hij het ooit krijgt (door zware training, minderwaardig voedsel dat teveel/tekorten bevat aan bepaalde stoffen, enz.) is iets groter, doordat de heup lakser is en dus meer schokken te verwerken krijgt (train je hond -spieren- en er is al veel opgelost!). Dus: de heupen zijn iets flexibeler, gewrichtskop is beweeglijker in de kom, enz. Als de hond dan over een hoge muur springt, kan de gewrichtskop bvb. wat meer aan het uiteinde van de kom druk geven bij het weer neerkomen. Zo'n dingen zorgen voor meer en snellere slijtage van de gewrichten (we hebben het hier niet over gewoon wandelen, spelen, enz. Dit is ook voor een C1 geen risicofactor). Komt hier nog eens bij dat er teveel kalk in het voer zit (bvb.), dan zal er meer kraakbeenvorming ontstaan (overal zowat, dus ook aan de andere gewrichten! Staat los van HD). Ook het heupgewricht zal dan wat 'verkalken'. Dit gebeurt meer bij gewrichten waar slijtage aan is. Vergelijk met de mens! Reuma en van die dingen... Iemand die regelmatig zijn vingers laat kraken => slijtage van gewrichten => eerder artrosevorming => pijnklachten.
Dus: HDC1 => méér kans op slijtage (door flexibiliteit) bij zware fysieke inspanningen => méér kans op vorming van artrose (door kraakbeenvorming of kalkafzetting), vooral bij verkeerde voeding => méér kans op het overgaan naar het stadium van HDC2 (van zodra er artrose op de gewrichten zit of het gewricht vervormt is (door slijtage)) => meer kans op het ontwikkelen van pijnklachten bij lopen, enz...
Het is een beetje simplistisch voorgesteld, maar zo is het denk ik het duidelijkst te begrijpen. En uiteraard ben ik ook geen expert...
Maar een hond met A-heupen kan dezelfde stadia doorlopen! Hij moet maar één keer verkeerd landen na een sprong en het gewricht kan zo'n klap krijgen dat het slijtage begint te krijgen en we zijn vertrokken richting de HDC2...

Maar uiteraard is het ideaalbeeld A1 x A1
Alleen wil ik er dan niet bij zijn als de nieuwe generatie TsW's wordt voorgesteld binnen pakweg 20 jaar... De heupen zullen op populatieniveau nauwelijks verbeterd zijn en wat met alle andere kenmerken waar dan onvoldoende rekening mee gehouden is?
En daarbij: op die manier worden waardevolle honden uitgesloten voor de fok, omdat ze bvb. in het verkeerde land geröntgent zijn!
Als elke fokker gewoon zijn verantwoordelijkheid neemt, zijn we ook al een heel eind verder... Per slot van rekening moet je er van uitgaan dat een fokker over de nodige achtergrond beschikt om de problemen in het ras voldoende in rekening te brengen bij het maken van een bepaalde combinatie. Spijtig genoeg is dit niet altijd het geval en zijn er 'fokkers' die helemaal géén kennis hebben van erfelijkheid, erfelijke aandoeningen en hoe problemen te voorkomen.

Daarom ben ik voorstander van een soort 'verbond der fokkers' (een idealistisch idee, mss niet echt realistisch), dat fokkers wereldwijd samenbrengt om de problemen binnen het ras te bespreken en afspraken te maken over hoe de huidige populatie TsW's te verbeteren enz...
Maar ik krijg regelmatig de opmerking dat ik te naief ben en teveel droom Dit dus geheel terzijde...
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 18:05   #33
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Quote:
Originally Posted by annomon View Post
Dat HD grotendeels geen erfelijke aandoening is durf ik wel in twijfel te trekken
Het is werkelijk wetenschappelijk bewezen dat HD zo'n 30% tot max. 50% erfelijk is en dus voor zo'n 50 tot 70% (volgens de laatste nieuwe bevindingen zelfs meer) bepaald door andere omstandigheden zoals voeding, beweging, (over)gewicht, enz...
Tegenwoordig wordt er zelfs gesproken van 10% erfelijkheid. De grootste risicofactor voor HD zou een te hoog BMI zijn.

Maar ik wil zeker de erfelijke factor niet minimaliseren. Alleen hebben we hier als fokker nauwelijks grip op, om de reden van de multifactoriële bepaaldheid van HD. En wie iets kent van erfelijkheid en fokken op erfelijke eigenschappen weet dat geldt: selecteren op multifactoriële eigenschappen is niet veel meer dan gokken. Het is al moeilijk genoeg om te selecteren om eigenschappen bepaald door één gen, dominant of recessief. Want je kan niet door de hond heen kijken en zelfs voor een ervaren fokker is het een heel werk om te chterhalen of die ene reu nu een matador is of niet (recessief voor het goede, gewenste gen).

Waar we veel meer impact op hebben bij het voorkomen van een HD-probleem, is het (grote) aandeel dat omgevingsbepaald is. De juiste voeding, opletten met teveel/verkeerde beweging in de periode dat het kraakbeen nog niet hard is, enz. Allemaal dingen die de puppykoper niet veronderstelt word te weten. Het is de taak van de fokker om een goede uitleg te geven over hoe HD kan voorkomen worden. Desnoods door een brochure of zelfgemaakte infofolder... whatever!
ELKE PUP WORDT HD VRIJ GEBOREN! De ene heeft inderdaad wat meer kans (erfelijk bepaald) om HD te ontwikkelen, maar in se zijn ze allemaal begonnen als HD-A'ertje (én ADHD'ertje).

Over dit topic kan je urenlang doorgaan, en dat is net het interessante eraan. Alle meningen, alle meningen die eens herzien worden, alle pro's en contra's,... Het is goed om te zien dat het onderwerp leeft en op deze manier leert iedereen bij. Sorry als het lijkt of ik 'pro fokken met honden die niet HDA zijn' lijk. Dit is helemaal niet zo. Maar iedereen kan argumenten aanhalen om niet te fokken met HDB-C1. Ik belicht gewoon even de andere kant...

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 18:07   #34
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Ik ben het helemaal met vorige schrijvers eens dat je bij fokken niet alleen op HD moet letten!
Wanneer je alleen op HD zou gaan selecteren, is dat net zo stom, als om alleen op uiterlijke factoren te letten (zoals alleen met honden met een kampioenstitel te fokken, zoals een aantal fokkers van andere rassen ook doen)
Een goede fokker maakt dan ook combinaties op een "totaal plaatje" van beide honden en hun voorouders.

Ik weet ook dat HD een erfelijk bepaalde afwijking is, waarbij voor het ontstaan ook externe factoren zoals omgevingsfactoren (gladde vloeren), groeisnelheid, lichaamsgewicht, beweging, spierontwikkeling en voeding een hele belangrijke rol spelen.
Door al deze verschillende uitwendige invloeden, kan de mate van misvorming van de heupen honden uit een nest met een gelijke erfelijke aanleg ook sterk variëren.

Maar....

Ik fok naast TsW's ook Leonbergers (nog veel zwaardere honden) en binnen dit ras is door een strict HD beleid (t.a.v. combinaties en adviezen tav externe factoren) de HD de laatste tientallen jaren behoorlijk teruggedongen.

Een aantal jaren geleden heb ik besloten om voor mij zelf alleen nog maar met HD A teven (van zowel Leonberger als TsW) te fokken en alleen HD A reuen te gebruiken. (waarbij ik vanzelfsprekend ook naar tal van andere factoren voor een combinatie kijk! Zie mijn bovenstaande opmerkingen)
Op dit moment is het zo dat de nakomelingen van Leonbergers de laatste jaren allemaal HD A als uitslag hebben.

Een paar maanden geleden is ook mijn laatste nest TsW's geröntgend (ik organiseer altijd een reünie met wat gezellige dingen, waarbij we ook gezamenlijk alle honden laten röntgenen) En nog nooit eerder heb ik als fokker een zo een nare en sterk verschillende HD uitslag van 1 nest ontvangen! (Twee honden HD A, twee honden HD C en 1 hond HD D)

Nu is het wel zo dat dit nest vrij jong is geröntgend en hun heupen nog in ontwikkeling zijn. (Leonbergers mogen bv pas na 18 maanden geröntgend worden)
En het kan dan ook zijn dat honden met een uitslag HD B en HD C, later een beter heupbeeld vertonen. Daarom is het officieel ook toegestaan om honden na een jaar opnieuw te laten röntgenen.

De herhaling van zo'n onderzoek heeft alleen zin bij honden, waarbij een lichtpositieve uitslag (HD C) op grond van een slechte aansluiting, met al dan niet een bijbehorende lage Norbergwaarde tot stand kwam, terwijl er geen botafwijkingen werden vastgesteld.

Deze sterk wisselende uitslag van een HD A x HD A combinatie sterkt mij alleen maar in mijn beslissing om zelf alleen met A honden te blijven fokken en geen extra risico's te nemen. (Ik zal dus zeker niet met Zapalka verder fokken)

Nog even ter info van degenen die niet op de hoogte zijn van alle HD kwalificaties:
Vroeger had Nederland (net als veel andere landen) een eigen kwalificatie systeem voor HD beoordeling. Nu wordt door alle landen de internationale FCI codering gehanteerd:
Nederland FCI normering: Betekenis
HD - = HD A = HD vrij
HD tc = HD B = Overgangsvorm (transcendental case)
HD +/- = HD C = HD Licht positief
HD + = HD D = HD positief
HD ++ = HD E = HD optima forma (en in deze catagorie komt ook sub luxatie voor)

Met dit eerlijke verhaal met uitslagen van mijn honden, wil ik alleen maar aangeven, dat je als fokker zo goed mogelijk je best doet, maar zeker niet alles kunt voorkomen!
Want naast erfelijke aanleg spelen ander factoren net zo'n grote rol!

Ik onderschrijf dan ook voor honderd procent de opmerking van Letty:
Quote:
Originally Posted by KoosLetydeGraaff View Post
Fokken is gokken. Ook al doe je nog zo je best om met HD vrije honden te fokken toch zullen er gevallen van lichte tot zeer zware HD voorkomen. Je kunt alleen proberen om het zo beperkt mogelijk te houden
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 13-01-2008, 21:14   #35
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Een paar maanden geleden is ook mijn laatste nest TsW's geröntgend (ik organiseer altijd een reünie met wat gezellige dingen, waarbij we ook gezamenlijk alle honden laten röntgenen)


hoe komt het dat het je lukt om alle mensen gemotiveerd te krijgen om hun hond te laten rontgenen? misschien iets om met andere fokkers/liefhebbers te delen
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 10:24   #36
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Er staat inmiddels wel heel veel interessante informatie in dit topic zeg!!

Toen ik het topic starte was ik er van overtuigd dat fokken met HD A x HD A de beste keuze was. Inmiddels kan ik me ook wel vinden in een dekking met HD A x HD B bijvoorbeeld. Mede dankzij de erg goede en uitgebreide uitleg van Liesbeth

Maar tegelijkertijd blijkt het allemaal weer zo gecompliceerd te zijn dat je van een gemiddelde puppykoper eigenlijk niet kan verwachten dat ze dit allemaal weten. Daardoor zou ik dan toch weer voorstander zijn van HD A x HD A. Better safe than sorry....

Maar er staat wel veel nuttige info in dit topic voor geïnteresseerden om een eigen mening te vormen.

Misschien zijn er meer erfelijke ziekten die het openen van een topic waard zijn?
Of een topic waar iedereen kan schrijven waar zijn / haar TSW allemaal last van heeft gehad. Dat is dan een extra informatiebron voor fokkers om te zien of er ergens een lijn inzit die extra aandacht verdient?

Groetjes,

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 10:47   #37
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Dat zou inderdaad interessant zijn: topics over andere problemen/erfelijke aandoeningen. Ik ken een TsW met epilepsie bvb. ... zijn er nog mensen die dit probleem kennen bij de Tsjech? Maar misschien is het beter om een ander topic te starten hieromtrent...

En eigenlijk zou ik nu helemaal niet op het forum mogen zijn!
Ik heb straks mijn eerste examen en moet nog zo'n 100 blzn. leren, dus kan maar beter mijn pc afzetten (het is zo verleidelijk om snel even te komen kijken op het forum )

Ik ga maar weer eens aan de slag!

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 11:07   #38
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

@ Liesbeth Foei! Ga leren! Vort!

Ik ben het met de meeste eens dat je beter kunt fokken met een hond met HDA of op zijn hoogst HDB. Maarrrr ook wat Letty zegt klopt. Sommige honden krijgen HD doordat ze in een vroeg stadium (pup) op gladde vloeren rennen en spelen, trappen lopen, mee wordt gefietst enz. Deze honden kunnen HD krijgen door het niet goed omgaan met ze in hun pupperiode.
Dat betekend dus dat een kerngezonde hond dat misschien HDA zou krijgen, nu door menselijke toedoen een HDC krijgen. Veel eigenaren beseffen dat niet en laten hun pup maar hun gang gaan.
Ik vind dat als je fokt met een Chond, je zeker naar de generaties ervoor moet kijken naar HDstatussen.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 13:31   #39
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by herder View Post
Misschien zijn er meer erfelijke ziekten die het openen van een topic waard zijn?
Of een topic waar iedereen kan schrijven waar zijn / haar TSW allemaal last van heeft gehad. Dat is dan een extra informatiebron voor fokkers om te zien of er ergens een lijn inzit die extra aandacht verdient?
Groetjes, Bert

Enkele jaren geleden heeft de NVTW ook
geprobeerd om alle 'ziektes/afwijkingen'
bij de Tsjech te 'bundelen'
Alle leden hebben toen een vragenformulier kunnen invullen,
over hun honden. Dat heb ik toen ook gedaan !
Vervolgens heb ik er nooit meer iets van gehoord
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 14-01-2008, 14:33   #40
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by stefanie View Post
Enkele jaren geleden heeft de NVTW ook
geprobeerd om alle 'ziektes/afwijkingen'
bij de Tsjech te 'bundelen'
Alle leden hebben toen een vragenformulier kunnen invullen,
over hun honden. Dat heb ik toen ook gedaan !
Vervolgens heb ik er nooit meer iets van gehoord
Van te voren zou een RV ook moeten aangeven wat het doel van een gezondheids inventarisatie is, wat ze precies met de verkregen informatie gaan doen en op welke wijze de fokkers binnen de RV ook betrokken zullen worden bij het eindverhaal en de eventuele oplossingen.
Waarbij ik als fokker zelf dan ook de voorkeur geef, dat zo'n traject door externe deskundigen begeleid wordt.

Als een gezondheidinventarisatie door een RV binnen een ras niet op deze wijze georganiseerd wordt, kan ik mij ook voorstellen dat niet iedereen informatie zal sturen
En wanneer van te voren niet helder is wat er met de informatie gebeurt, zullen mensen die wel wat stuurden teleurgesteld zijn als ze er nooit meer iets over horen...

Maar ik vind in dit topic aangeven wat je eigen hond mankeert/mankeerde en eigen ervaringen uitwisselen, wat anders dan een gezondheids inventarisatie van een ras door een RV!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org