Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-07-2009, 17:47   #1
Cardhu
Junior Member
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 49
Default op vakantie met je TSW

Wie neemt zijn hond overal mee ?
Zijn er vakanties die spijtig genoeg slecht verliepen door de hond(en) en andere dat heel goed verliepen ? Hebben jullie het hondenpension geprobeert ?

Over ik en mijne Cardhu:
Probeer hem overal mee naartoe te nemen, als ik van zuid-frankrijk naar belgie ga (bij mijn ouders) neem ik hem mee. Dit verloopt goed maar er zijn toch nadelen bij. cardhu wilt niet alleen blijven in een huis waar hij niet woont, dus met de ouders gezellig gaan eten, een park of wat dan ook gaan bezoeken gaat dan ook niet echt...

Als ik in spanje ging bij mijn grootouders (83 jaar oud), lieten we hem 1 weekje in pension, met buitenpark en andere hond bij van het andere geslacht.
De eerste keren verliep dit heel goed, maar de laatste keer was hij alleen in een park omdat er niet genoeg teefjes waren en hij heeft dan een nacht midden in de week alles afgebroken tot het dak van het binnenkot aan toe. Die vrouw (redelijk jong , in de 20) vertelde me toen dat cardhu agressief was enzo, terwijl cardhu nog nooit agressief is geweest in ons bijzijn !! Ben eigenlijk zeker dat ze dit heeft uitgelokt...

Nu dat cardhu wat volwassener is zou ik graag een nieuwe poging doen, maar wel in een ander pension (ken 1 waar ze de tsw goed kennen en waar ze veel aandacht krijgen), maar het is wel een stuk verder rijden.


Ben benieuw naar jullei vakantie-avonturen
Cardhu jest offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 23:40   #2
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Mijn honden gaan bijna overal mee naar toe

proefje in het pension was geen succes en dat was nog maar 2 daagjes alleen overdag... subtiel werd er vertelt dat ze eigenlijk niet meer welkom waren en dat Barry de hele dag had zitten huilen/blaffen en daarmee alle honden uit het pension over de zeik had gekregen

Mijn honden kunnen goed in de auto zitten en dus als ze even niet ergens mee naar binnen kunnen dan blijven ze in de auto (met ventilator en kennel en haakje om buitendeur open te kunnen zetten, en in de zomer gewoon met wagenwijd open deuren)

Vorig jaar een weekendje met alle hondjes (3 van mij en 2 van een vriendin) met sleurhut (ideaal.... ) op de camping bij la roche (http://www.ardennecamping.be/) gestaan dit ging er goed en je kan daar natuurlijk lekker wandelen.

Als ik in het najaar naar spanje ga dan gaan ze dus ook gewoon mee.... stukje rijden is geen probleem voor mijn hondjes.

wat mij betreft gaan ze overal mee naar toe
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 12:20   #3
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Mijn TsW gaat vanaf dat ze heel jonge pup was nagenoeg altijd mee op vakantie zie ook dit verhaal: http://www.wolfdog.org/nld/articles/839.html

Auto rijden vindt ze helemaal toppie en aan reizen met openbaar vervoer is ze ook vanaf jongsaf aan gewend. (speciaal daarvoor hebben we haar ook aan een muilkorf gewend, omdat dit in veel landen verplicht is tijdens reizen)

Merendeels overnachten wij op campings (waar zij aan een ketting ligt, zodat ze niet kan ontsnappen door riemen door te bijten!) en soms in pensions.
Verder gaat ze in vakanties in verschillende landen overal gewoon mee naar toe (in restaurant ligt ze rustig onder tafel).
Als ze ergens niet mee naar binnen kan/mag (zoals museum of opgraving) leggen we haar aan een ketting met een bak water in de schaduw. We geven dan aan de ingang ons 06 nr. door voor het geval ze gaat huilen/schreeuwen (maar gelukkig zijn we nog nooit gebeld!)

Daarnaast heeft is ze ook enkele keren in een "wolfhond bestendig" pension geweest, waar ze ook ervaring hadden met wat "lastiger" honden.
In Nederland ging ze dan samen met onze andere teef, maar in het buitenland was ze soms voor een nachtje alleen. En gelukkig heeft dit nooit problemen gegeven

Wellicht kun je eerst ook eens een pension proberen dat ervaring heeft met wolfhonden. En je kunt natuurlijk ook contact opnemen met Stefanie! Zij heeft zelf TsW's en heeft ook regelmatig mogelijkheden voor een logeerhond.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 17:44   #4
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ik heb 1 vakantie gehad zonder hond dat doet Rene me nooooooooooooooooooit meer aan .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 19:13   #5
Cardhu
Junior Member
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 49
Default

Ja cardhu kan meestal ook overal naartoe mee, maar op sommige plaatsen mogen ze gewoon niet mee, sommige restaurants aanvaarden geen honden, een pretpark ofzo bezoeken gaat ook niet met je hond bij.

En als ik naar spanje ga neem ik hem express niet mee omdat ik hem niet wil opleggen aan mijn grootouders, die zijn daar te oud voor. Hij kan ze omverlopen of erger nog van het 4de verdiep springen ofzow...

En camperen kan heel leuk zijn met een hond, maar bv een strandvakantie / rustvakantie is toch niet ideaal met de hond erbij.

Vind wel dat hij erg verkalmd is, vroeger kon hij niet alleen blijven, nu kan hij al gemakkelijk thuis blijven. Mischien is hij nu kalm en zeker genoeg om een weekje in een goed hondenpension te blijven...
Cardhu jest offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 22:33   #6
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

ach.. je kan altijd blijven dromen
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 23:17   #7
Cardhu
Junior Member
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 49
Default

bah het was al 1 of 2 keer goed gegaan dus wie weet...

ik zou het graag willen dat hij overal zomaar meekon, maar soms gaat dat gewoon niet.

En om eerlijk te zijn, hoe graag ik mijn hond ook zie, eens zonder hond weggaan kan echt wel deugdoen dan zie ik hem nog 2x zo liever als ik na een weekje uitrusen hem weer bij me heb. Maar het belangrijkste is wel dat hij veilig zit en genoeg aandacht krijgt ! wat niet overal het geval is.

Fin morgen vertrekken we weekje naar belgie en gaat hij gewoon mee, mijn ouders hebben hem al 2 gigantische beenderen klaargelegd... als dat geen hondenvakantie is. Dan krijgt hij ook zijn 3 de vuurwerk van het seizoen te zien... is hij niet bang van dus kunnen we toch daarvan gaan genieten
Cardhu jest offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 23:42   #8
Cardhu
Junior Member
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 49
Default

mijke: merciekes voor uw antwoord en interessant articel.

Cardhu is wel 20 maand oud, 40 kg 74 cm hoog, de mensen zijn er vaak bang van en ook al reist hij gemakkelijk met de metro, tram bus, trein, tgv, hij blijft wel énorm. + vaak genoeg niet welkom, ook al is hij nog nooit agressief geweest... mensen flippen echt wel vaak als ze hem zien en een hele vakantie moeten uitleggen "nee, het is geen wolf, het is en tjech en blablabla, en nee hij eet geen kinderen op enkel roodkapjes...., 3 per dag om precies te zijn..." dat doen we al een heel jaar door...
Cardhu jest offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 12:09   #9
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by Cardhu View Post
mijke: merciekes voor uw antwoord en interessant articel.

Cardhu is wel 20 maand oud, 40 kg 74 cm hoog, de mensen zijn er vaak bang van en ook al reist hij gemakkelijk met de metro, tram bus, trein, tgv, hij blijft wel énorm. + vaak genoeg niet welkom, ook al is hij nog nooit agressief geweest... mensen flippen echt wel vaak als ze hem zien en een hele vakantie moeten uitleggen "nee, het is geen wolf, het is en tjech en blablabla, en nee hij eet geen kinderen op enkel roodkapjes...., 3 per dag om precies te zijn..." dat doen we al een heel jaar door...
Dan moet je d'r eens een keer mee naar de dierentuin gaan (ouwehands Dierenpark zijn honden welkom). Dan ben je de hele dag bezig om aan mensen uit te leggen dat je doggie geen wolf is, en nee je laat de wolven van het park niet zomaar uit en nee hij is niet ontsnapt enz.....

Na zo'n dag ben je kapot en de laatste die dan naar je toekomt om te vragen of het een wolf is, zeg je: Ja de wolven van het park moeten toch ook een keer uitgelaten worden? Zou hem niet aaien, hij is gevaarlijk.

Staan ze je aan te kijken alsof je een of andere maloot bent . VRAAG HET DAN OOK NIET!

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 20:53   #10
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Honden mee op vakantie is soms lastig.
Maar je hebt ze genomen en dat betekent dat je je aan de honden moet aanpassen. Neem Lupo en Mizar gewoon overal mee naar toe. Met mooi weer is het geen probleem blijf op het terras dan hebben de meesten restaurants er geen probleem mee. Toch een probleem ander restaurant,
Zelf gaan wij met de honden naar Tsjechie kan je heerlijk wandelen en zijn we nog nooit in een restaurant geweigerd. Okee je kan soms niet alle dingen doen die je zou willen maar aan de andere kant krijg je ook weer veel van je honden terug. Ben een keer zonder honden op vakantie geweest overdag was dat inderdaad gemakkelijk maar 's avonds waardeloos geen hond aan je voeten. Op de camping honden wel aan de ketting want een riem of een touw is echt niet tsjech bestendig. Gebruik je een grondpen deze regelmatig controleren of hij nog goed vast zit. Zorg dat de ketting niet te lang is zodat hij niet van je plaats af kan en houd hem altijd aan de lijn op de camping. Mocht een loslopende hond dan zo dom zijn te dicht bij te komen is het in ieder geval niet jou schuld als hij een stukje staart of oor mist.
Achter in de bus hebben wij twee transport kooien. Dus in de schaduw kunnen zij best even alleen blijven met de klep open. Er zijn ook haken te koop waarmee je de klep ook die van een hatchback een stukje kan open laten staan terwijl de klep toch op slot zit. Als je aan de parkeerwachters verteld dat je een hond in de auto hebt dan krijg je meestal een mooi plaatsje toegewezen en lette ze meestal ook nog voor je op de hond. Bij andere atracties hebben ze soms kennels. Even van tevoren informeren wat de mogelijkheden zijn.
Ga je in een pension neem dan een goede bench mee maar beter is het om een huisje te huren want dan is het geen probleem als hij tekeer gaat in de bench.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 10:13   #11
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Als wij eens op vakantie gaan zonder honden (max. 4 dagen, langer houd ik niet uit ), dan vragen we mijn schoonmoeder om te 'dogsitten'
Moet je natuurlijk wel zo iemand hebben...
De honden zijn dan in hun vertrouwde omgeving en je kan als het moet 60 keer per dag bellen om te vragen of alles nog steeds goed met ze gaat
Als je dat bij een pension doet, gaan ze ook hopen dat je hond nooit meer terugkomt denk ik...

Eigenlijk hebben wij onze vakanties ook aangepast aan de honden.
We gaan nu elk jaar een week naar zee (mét de honden) en ik stuur mijn vriend alleen op wintersport
Een échte zon-vakantie is geleden van toen Yuccah 6 weken oud was (en dus nog bij de fokker). Jennah was toen voor de eerste keer alleen thuis (met dogsitter). Maar we zijn maar 4 dagen weggebleven... 4 helse dagen!
Ik miste ze verschrikkelijk. En ook Yuccah ben ik meteen weer gaan bezoeken toen we terugkwamen...

Maar ik vind wel dat het je 'recht' is om zonder hond op vakantie te gaan als je dat wil Er zijn wel koppels die eens een weekje op vakantie willen zonder kids, ook al hebben ze voor hun kinderen gekozen

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 10:44   #12
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Ik ben ook zo iemand die niet weg kan zonder honden of kind.
Na een daguitstap ben ik al blij als we weer thuis zijn, en ik van alle kanten besprongen word en onder het hondenslijm plak.

De laatste keer dat wij naar Tenerife waren belde ik iedere dag met mijn moeder waar de hond en kat toen waren, en ze was hoogst gecharmeerd dat ik steeds vroeg "hoe is het met Falco en tommie" en dan later in het gesprek eens "en hoe is het met jou"

Nee die van ons gaan mee, en zou het echt eens niet kunnen, och dan breng ik ze naar Liesbeth
Alleen weet ik dan niet of ik Sky nog terug krijg hahaha.

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 10:56   #13
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

3 jaar geleden zijn we voor het laatst op vakantie geweest,
naar Slowakije, naar het zomerkamp met hond.

Nu wil ik graag een keertje vliegen met man en kids.
We gaan 8 dagen naar Turkije, zonder honden.
De honden blijven gewoon thuis in hun vertrouwde omgeving,
overdag in de grote ren van 8x11 mtr. en
's nachts in hun vertrouwde kennel met eigen nest.

Ik heb dan ook een geweldige buurvrouw,
die ze iedere dag uit wil laten en eten wil geven.
Ik kan ze wel in een pension brengen, maar daar zitten
ze waarschijndelijk in een kleiner hokkie,
en dat levert meer stress op
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 16:22   #14
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Wij zijn vers terug van 3 weken Toscane, met Ottokar en ook met de kat Sonja.

De Tsjech-bestendige bench uit elkaar gehaald, in de achterbak en bij de agriturismo weer in elkaar gezet, zodat we ook wel eens zonder Ottokar op pad konden...

En natuurlijk was Ottokar heer en meester op de agriturismo. De eigenaar had een Engelse pointer, een collie, een kleine setter en een portugese waterhond (werd gebruikt als 'truffelhond', goud waard die hond!), maar uh.... Otto was de baas en dat was na een dag of 2 ook duidelijk bij de anderen......

Ottokar vond het fantastisch, lekker de hele dag buiten vrij rondlopen en zo nu en dan de andere toeristen de stuipen op het lijf jagen (Pappi, ein Wolf hier!, Oh my God, that's a wolf, isn't it? E un lupo? enz enz....).

En je moet de gezichten eens zien: Sta je in een file of stil bij het stoplicht, Ottokar die zijn kop ff naar buiten steekt door het open raam aan zijn kant op de achterbank. Heb mensen zien terugdeinzen van de schrik, dachten dat er een wolf in een auto zat...

Volgende maand weer een weekje Tsjechie, kan Ottokar lekker op de csamping tekeer gaan met Mizar en Lupo, terwijl Gerard en ik het lokale bier testen....

Zou de hond missen op vakantie, als hij er niet bij was...

Last edited by Puma; 20-07-2009 at 16:25. Reason: foutje
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 21-07-2009, 11:56   #15
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Ja Ja Eric de plekken zijn besproken en Jan (campingeigenaar) heeft vast het bier ijs en ijskoud staan.
Om te zien wat Eric en Rosie gaan zien in het mooie Tsjechie hier nogmaals de link naar de foto's van vorig jaar toen Mizar nog een humpje van 9 weken was en alle kinderen op de camping met hem wilde spelen.
Zal dit jaar wel anders zijn want het humpje is behoorlijk groot gegroeid maar nog steeds even lief en lijp.

Hier is de link http://www.mijnalbum.nl/Uitnodiging=VAR4OY7N

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 21-07-2009, 15:32   #16
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Ongelooflijk, die Mizar als een kleine wurm en hoe hij nu is....

Heerlijk, al die foto's!
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 02-08-2009, 19:33   #17
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Vakantie in de Vogezen 2009.



















__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 02-08-2009, 20:32   #18
Bob Dylan
bench
 
Bob Dylan's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Zwaag, Nederland
Posts: 132
Default Bob Dylan op vakantie.

http://www.wolfdog.org/forum/album.p...pictureid=3125
Bob is met ons naar Toscane geweest. Dat is heel goed gegaan. We hadden met 3 verschillende eigenaren van Tjechjes afgesproken. Massimo, een eigenaar van 3 Tjechen. Met zijn tjechen hebben we een mooie wandeling langs de rivier gemaakt. Wilupi, Antonella, studeert af op Wildlifemanagement en volgt voor haar studie en haar liefde voor het vak/werk een troep wolven. Zij heeft ons plekken in Toscane laten zien waar je normaal als tourist niet komt. Bob kon daar dank zij die afspraken, lekker spelen met 'Italiaanse' tjechen.
http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=11033
Dat was voor mij belangrijk omdat Bob dan ook een leuke tijd heeft.
Verder hebben we natuurlijk Chianti wijnen geproefd en gekocht. Florence bekeken en andere touristdingen gedaan, samen met Bob.
We hebben geen rare/nare ervaringen opgedaan. De hoteleigenaar had zelf 9 jaar een tjech gehad waardoor wij het grootste appartement kregen toegewezen met een supergroot balkon. Hierdoor kon Bob vanuit de hoogte over alles uitkijken. Wij genoten mee van zijn uitzicht. We zaten op een strategisch punt in Florence. We hoefden maar de straat uit te rijden en dan was het bos heel dichtbij.
De winkels in de omgeving van het appartement waren ook supertop. Bob mocht gewoon naar binnen en in de delicatessezaak kreeg hij stukken mortadella en prociutti.
Ze vonden Bob allemaal stoer en leuk. Leuk???? Ik weet niet wat het is.....
__________________
Groetjes Nicole
When you gotta go, you gotta go

Last edited by Bob Dylan; 02-08-2009 at 20:41. Reason: topic van Wilupi ingevoegd
Bob Dylan jest offline   Reply With Quote
Old 19-08-2009, 19:28   #19
Ramona ~ Aslan
Junior Member
 
Ramona ~ Aslan's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Gent
Posts: 21
Default

Pfoe...ik ben me nu aan het klaarmaken voor een vakantie naar Spanje (we vertrekken morgenochtend heel vroeg), met mijn vriend, schoonouders, schoonbroer, en....zonder Aslan. Aslan is met de labrador van mijn schoonouders, waar hij als lijm aan vastzit zowat, als ze bij elkaar zijn, naar een hondenpension. Ze zitten daar met zijn tweetjes in een grote, tsjechbestendige ren en hebben een hele grote uitloopweide en worden erg goed verzorgd. Maar toch vind ik het helemaal niet fijn!

Heb hem vanochtend vroeg weggebracht, zodat hij de hele dag had om te wennen aan zijn vakantieverblijf, maar dat was ook echt met pijn in het hart, mis hem nu al Mijn woorden vanochtend waren dan ook 'Ik ga niet op vakantie hoor! Ik wil hem helemaal niet achter laten!' Maar toen hij na een tijdje janken en springen vrolijk ging spelen met de buurhonden was ik toch een beetje meer gerustgesteld...

Jammer genoeg was de vakantie al geboekt voordat we Aslan hadden, dus hebben we voor het beste alternatief gekozen. Maar over één ding zijn mijn vriend en ik het volmondig eens: op vakantie zonder Aslan doen we nooit meer!!! En dan zijn we nog niet eens vertrokken...

Volgend jaar voor ons dus ook een tsjechbestendige vakantie
Ramona ~ Aslan jest offline   Reply With Quote
Old 19-08-2009, 20:50   #20
Dorien
Junior Member
 
Dorien's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Schriek
Posts: 12
Default

We zijn vorige week enkele dagen naar Duitsland geweest en hebben onze honden niet meegenomen. We gingen logeren bij de oma van mijn vriend. We hadden daar een appartement ter onze beschikking. Maar een appartement en een hond die wel eens durft te huilen s' nachts en overdag, dat leek ons geen goed plan! We hebben wel enorm veel geluk dat de papa van mijn vriend achter ons woont. De honden konden dus gewoon thuisblijven en hij zorgde voor hen. Ideaal! De border collies zouden eventueel nog wel naar een pension kunnen maar Otchum zou er helemaal gek worden!

Maar ik heb de honden wel verschrikkelijk hard gemist hoor
Dorien jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org