Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Overig

Overig Alles over Tsjechoslowaakse Wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-03-2011, 23:08   #21
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Ik weet ook niet hoeveel die x-aantal is.
Misschien kan Mijke hier iets meer over vertellen.
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 01-03-2011, 23:21   #22
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ohw en nog een paar op sterk water............ diep bevroren toestand, droog gevroren toestand, gemillimeterde plakjes en dan gaan we pas wetenschappelijk beginnen .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 02-03-2011, 02:18   #23
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Kom net pas uit mn werk, maar wil toch nog even reageren op dit topic

Laat ik voorop stellen dat ik ook geen voorstander ben voor het bieden van een afzet gebied voor dwergjes van fokkers die niet testen.
Maar er zitten een aantal kanten aan het hele verhaal.

Het testen:
In het buitenland (en met name in de voormalige oostblok landen) was en is de hoge kostprijs voor de dwerggroei test een probleem voor veel fokkers.
Natuurlijk heb ik meerdere malen aangegeven dat als zij 1 of 2 dwergjes in een nest hebben zij vele malen duurder uit zijn. (onverkoopbare pups, bij drager x drager kleinere nesten etc.)

Dwergen in andere landen:
Daarnaast geven veel fokkers en RV's in die landen aan geen nesten met dwergen in hun land te kennen
En dat is ook heel plausibel als je weet onder welke condities veel nesten in die landen geboren worden/werden en opgroeien. (buiten in kennels met nachthok, geen verwarming, geen bijvoeding eerste weken etc.)
In zulke omstandigheden zullen veel dwergen de eerste weken ook niet overleven. En aangezien zij juist in de eerste weken voor leken niet als dwerg herkenbaar zijn, zal niemand zich realiseren dat "die ene pup die toevallig dood ging" een dweg was.

Maar ook in die landen vinden veranderingen plaats t.a.v. het houden van honden en fokken.
Ik vind het dan ook niet verwonderlijk dat juist nu de fokkers die op een andere wijze met hun hond omgaan (in huis, nest in de kamer, uitermate zorg voor de pups, bijvoeding van pups die wat achterblijven of slecht drinken etc. ) getroffen worden met een dwergje in hun nest!
Het zijn merendeels jonge mensen die stapelgek zijn op hun honden en er ongelooflijk veel voor over hebben en kosten nog moeite sparen om een nest groot te brengen

Ik heb er dan ook wel wat moeite mee dat zulke fokkers nu zo "zwart" en als onverantwoordelijk afgeschilderd worden.
Want iedereen moet zich wel realiseren dat de Nederlandse cultuur en normen niet maatgevend zijn voor de rest van de wereld!
En daarnaast is het ook handig als je je realiseert dat niet iedereen ook Engels kan lezen en begrijpen! (de taal waar in de meeste info over ontwikkelingen rond genetica en testen te vinden zijn)

Veranderingen gaan ook niet van vandaag op morgen En het feit dat nu ook fokkers in oost Europa een dwergje in hun nest hebben, kan weer meewerken aan de bewustwording dat dwerggoei in diverse landen en in veel verschillende lijnen voorkomt. En wellicht gaan dan ook daar steeds meer fokkers testen!

Het aantal TsW dwergen dat binnenkort naar Nederland komt:
  • Dit weekend komt er een TsW reutje uit Polen (waar inmiddels een gastgezin voor gevonden is)
  • Een teefje dat inmiddels overleden is komt ook dit weekend hierheen en gaat maandag voor sectie en research naar Utrecht.
  • Binnenkort wordt nog bloed van 2 mogelijke TsW dwergen uit Slowakije getest.
  • Als deze twee (teefjes) ook dwerg blijken te zijn, komen zij ook naar Nederland
  • Voor deze twee wordt nog een gast gezin gezocht.
  • Het concrete aantal dwergen van andere rassen dat nog komt weet ik niet.

Het research van Utrecht
  • De universiteit van Utrecht heeft research gedaan op dwerggroei waardoor de test ontwikkeld kan worden.
  • Op de reeds in Nederland aanwezige dwergen (+ de bovengenoemde die naar Nederland komen) wordt research omtrent hun ontwikkeling en de invloed van behandeling met P GH gedaan.
  • Daarnaast hebben zij voor hun onderzoek geen nieuwe dwergen meer nodig.
  • Wel hebben zij in het kader van research (ook mbt humane geneeskunde) dringend de hypofyse van dwergen nodig!

Zelf zal ik mij dan ook niet langer meer richten op het naar Nederland halen van dwergen.
Ik zal fokkers van evt. nieuwe dwergen in de toekomst aangeven dat Utrecht voor het research alleen wat heeft aan de hypofyse van een pup. (die daartoe gratis geeuthaniseerd wordt in Utrecht.)
Fokkers die hun pup willen laten behandelen zal ik wijzen op de evt. mogelijkheden in hun eigen land.

Stichting Saartje:
  • Vangt dwergjes op voor behandeling en research.
  • Met hen werk ik nauw samen voor de in Nederland aanwezige TsW dwergen.
  • De stichting zoekt o.a. nog adoptie/opvang gezinnen voor de 2 Slowaakse TsW dwergen die mogelijk nog naar Nederland komen.

Ook deze stichting heeft natuurlijk geen eindeloze opvang- en financiele mogelijkheden voor de behandeling van dwergen.
Maar vanzelfsprekend zal zij daar ook in de toekomst haar eigen beleid in voeren.

Het leven van een dwerg
Het leven van een dwergje dat behandeling krijgt is vergeleken met andere honden niet altijd "een feestje"....

3 x per week krijgen ze onverwacht van de eigenaar die ze vetrouwen een (soms pijnlijke) injectie (je kan het ze niet uitleggen, dus het is voor hen net alsof je zonder enige aanleiding ze 3 x per week ineens een dreun verkoopt)
(De "pilletjes" krijgen ze door hun eten/lekkers en merken ze vaak niet eens )

Het eenmaal per maand "bloed afnemen" in Utrecht is ook ietwat traumatisch.
Het is nl lastig om bij de meeste dwergen bloed af te nemen door "rollende" bloedvaten. Dus het duurt vaak even, er zijn soms meerdere pogingen noodzakelijk en de hond weet bij binnenkomst welk "drama"ze weer staat te verwachten. Daardoor raken de meesten al bij voorbaat in de stress
En dit is natuurlijk ook niet te vergelijken met een situatie van een gezonde hond die slechts een jaarlijkse vaccinatie krijgt en waarbij incidenteel wel eens bloed wordt afgenomen!

Darnaast krijgen de meeste dwergen vacht/huid problemen. Soms uit zich dit alleen in kaalheid, maar soms ook in huid ontstekingen waarvoor weer behandeling nodig is.

Mijn persoonlijke ervaring is, dat een TsW dwerg een vrolijke, energieke en super levenslusrtige hond is die voor de rest van het leven geniet!
Maar juist deze discrepantie tussen het enerzijds in gedrag "gewoon een tsjech zijn" en anderzijds "een gehandicapte hond" zijn, maakt het soms zo moeilijk.

Yazhi geniet er bv net als andere TsW's van om te rausen door de modder en doet onderweg dan ook vrolijk en enthousiast met de anderen mee
Maar zodra zij niet meer actief bezig is en weer in de auto zit, begint zij te rillen om zich warm te houden...
Want: zij heeft niet een dikke ondervacht, zij is momenteel op haar buik helemaal kaal en zij heeft dus gewoon een zeiknat vel vol met modder!
En daarnaast heeft zij iedere wandeling ook weer de nodige schrammen van takjes opgelopen.

En zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen waar je als eigenaar van een TsW dwerg mee te maken krijgt!

En ondanks dat je regelmatig aan mensen vertelt over de handicap van je hond, blijven de meest mensen smelten voor het uiterlijk en vrolijke gedrag van je "mini wolf/vosje" .....
Tja er is nog een hoop werk aan de winkel totdat er geen dwergen meer geboren worden!

Maar gelukkig laten de meeste TsW (en SWH) fokkers in Nederland inmiddels op dwerggroei testen
In tegenstelling tot bv DH wereld waarin nauwelijks tot niet getest wordt.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg

Last edited by mijke; 02-03-2011 at 02:24.
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 02-03-2011, 14:34   #24
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Dank voor je reactie Mijke!
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 02-03-2011, 22:33   #25
Yvonne van Kessel
Junior Member
 
Yvonne van Kessel's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Amsterdam
Posts: 96
Default

Dank je Mijke voor je uitgebreide reactie.
Ik had de oproep doorgestuurd gekregen van een dierenorganisatie waar ik bij betrokken ben omdat zij wisten dat ik een wolfhond heb. Omdat ik niet wist of iemand van dit forum hiervan op de hoogte was heb ik het hier geplaatst, ervan uitgaande dat de honden inderdaad met een goede reden naar Nederland worden gehaald. Je verklaring omtrent het onderzoek is geruststellend.
Yvonne van Kessel jest offline   Reply With Quote
Old 03-03-2011, 01:53   #26
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

@ Yvonne: dank je voor je cooperatieve opstelling in wolfhonden wereld! Fijn dat mensen in velerlei opzicht meewerken/samenwerken voor een gezonde toekomst van het TsW ras.

Helaas zijn er nog steeds technische problemen op deze site zijn, waardoor nieuwe mensen soms niet kunnen inloggen.
Daarom plaats ik op verzoek van Tanja Stoetman van Stichting Saartje nu ook deze tekst:

Hierbij wil ik me even voorstellen: Ik ben Tanja, voorzitter van Stichting Saartje. Ik begrijp jullie standpunt wel dat er geen dwergen meer geboren hoeven te worden. Is helemaal waar, maar helaas is de realiteit anders.
Het zal tijd kosten om in het buitenland de fokkers te overtuigen, en dat lukt alleen als je meerdere dwergen kan tonen. Hier in Nederland is ook nog genoeg te doen: de VDH (Duitse herders) wil nog helemaal niet gaan testen, terwijl de afwijking bij de DH vandaan komt. Ook daar geldt, dat als je dwergen kunt tonen, dat dan pas doordringt dat de afwijking serieus genomen moet worden.
Dat het makkelijk is voor een fokker dat de dwergjes wel door ons worden opgevangen lijkt me niet: Een fokker die een dwerg in leven houdt en de pup naar Nederland weet te krijgen (reiskosten ! ) houdt van zijn/haar honden en krijgt ongetwijfeld een grote band met de dwerg die hij vervolgens moet afstaan om het dier de behandeling te geven die het nodig heeft.
Het is een flinke financiele en ook vaak emotionele strop voor de fokker, en die zal het niet gauw nog eens laten gebeuren.
De betreffende fokker zal dus ook andere fokkers informeren en zo hopen we uiteindelijk iedereen te kunnen overtuigen.
Door de dwergen hier te behandelen verbetert hun kwaliteit van leven, en zullen ze zeer waarschijnlijk ook langer leven. Dat de injecties pijnlijk zijn lijkt me niet. Ik injecteer 2 honden 3x per week, en heb ook Saartje jarenlang behandeld. Natuurlijk kan je een keer op een gevoelige plek zitten, en zeker is dat de ene hond het zonder problemen ondergaat en de ander al begint te piepen voordat je begint. Mensen met Diabetes injecteren zichzelf meerdere keren per dag. Die doen dat toch echt liever dan dood gaan…waarom zou dat voor de honden anders zijn?

Ik hoop van harte dat Stichting Saartje zichzelf op den duur onnodig maakt. Helaas is dat nog niet het geval. Tanja
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 00:41   #27
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Volgende week maandag mogen wij een nieuw lid aan onze roedel toevoegen.
Het zal het dwerg-reutje zijn die bij ons de naam Chico krijgt,
wat in het Spaans 'kleine jongen' betekend.
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 15:03   #28
Yvonne van Kessel
Junior Member
 
Yvonne van Kessel's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Amsterdam
Posts: 96
Default

Succes met Chico Stefanie!
Yvonne van Kessel jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 17:38   #29
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Heel veel plezier met deze kleine jongen, ik hoop dat hij een leuk tsjechen leventje bij je gaat krijgen
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 06-03-2011, 00:11   #30
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Veel plezier met je gezinsuitbreiding met dit kereltje!
En hopenlijk mogen jullie lang plezier van hem hebben



Maandag krijgt hij zijn eerste onderzoeken en na een paar dagen horen we de uitslag van de eerste lab onderzoeken. En op basis daarvan wordt zijn medicatie bepaald
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 06-03-2011, 00:16   #31
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

wat een dropje is wel erg klein.. of is dit een fototje van eerder?
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 06-03-2011, 14:25   #32
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
wat een dropje is wel erg klein.. of is dit een fototje van eerder?
Dit is een foto van half februari;

__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 07-03-2011, 00:27   #33
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Chico heeft de zeer lange reis goed doorstaan
Eerst was hij even wat timide en duidelijk onder de indruk van de reis en alle nieuwe indrukken Maar binnen de kortste keren had meneer de grootste praatjes!
Stefanie zal haar handen vol krijgen aan deze blitser, die bv vindt dat alle botjes in de wereld van hem zijn!

Even nog een foto van vandaag:


En een samen met Yazhi:
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 11-03-2011, 23:39   #34
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Wat een ieder er ook van vindt vergeet niet dat alleen door research testen en behandeling van ziekte en afwijkingen uitgevonden worden.

Vindt Chico een pracht hondje en hoop dat Stefanie en Bert samen me de kinderen veel plezier van hem mogen hebben. Verder zal Chico zijn bijdrage in het onderzoek naar dwerggroei en het onderzoek naar gebruik van groeihormonen doen. Een win win situatie lijkt mij.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 14-03-2011, 00:10   #35
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

@Stefanie veel plezier met Chico,hopelijk genieten jullie nog heel lang van hem
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 14-03-2011, 14:18   #36
martiou07
Moderator
 
martiou07's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: France
Posts: 1,986
Send a message via MSN to martiou07 Send a message via Skype™ to martiou07
Default

Hello,

afflicted to answer you in English.

I read this subject because I am also touched by this problem. I had in my last range a pup reached of nanism.



here is the bond towards the French forum where I present it:

http://www.wolfdog.org/forum/showthr...65982&langid=7

Mijke spoke me indeed about the d' families; reception which you have in your country.

We decided to keep it here in France in order to present it to the stockbreeders, because I find the subject very interesting. I think that should motivate the stockbreeders to be done to test their dog… Our small is followed to school veterinary in France : Maison Alfort.

Normally, we also will receive a kit of oral taking away to return to Offa...

now, obviously, being confronted with this problem, I will make test my dogs…

The weekend of March 19, we have in France, one of the most important exposure for the race, the national breeding, we hold a great meeting of the club then, I will tackle the problem of the nanism in the race, can be will be able to ask for more control in the race...

as regards the life with a dwarf, is crowned experiment, this dog is quite simply super, very the good friend of my daughters, the cats…. is funny to see it evolving/moving, her mother is still very maternal with him, it still carries it like a pup of a few weeks…

Here is my small experiment with my small which I wanted to share with you

as soon,

Martial
__________________

martiou07 jest offline   Reply With Quote
Old 14-03-2011, 16:31   #37
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

@ Martial: Thanks for your post!

Als fokkers hun dwerg in eigen land laten behandelen en op allerlei TsW evenementen hun dwerg meenemen en over dwerggroei vertellen, zal dat nog veel meer eigenaren en fokkers bewust maken van het feit dat dwerggroei echt binnen het TsW ras voorkomt!

En hopenlijk zullen er dan ook nog veel meer mensen gaan testen alvorens te fokken!

Want nu er een test is hoeven er natuurlijk geen dwergen meer geboren te worden!

Zoals ik al eerder schreef gaan veranderingen altijd langzaam...
Maar eigenaren/fokkers zoals Martial kunnen er aan bijdragen dat het ook in hun eigen land meer bekend wordt en men gaat testen.

Zelf sleep ik Yazhi ook overal mee naar toe en geef mensen info over dwerggroei en testen. En ik ben blij dat Stefanie heeft toegezegd dat ook Chico zo'n rol mag gaan vervullen!

En na nog de mogelijke komst van de 2 Slowaakse pups hebben we genoeg TsW dwergen voor research en voorlichting in Nederland!
Daarom meldde ik ook al eerder, dat ik mij daarna niet langer zal inzetten voor het naar Nederland halen van nog meer TsW dwergen.

Ik ga mij dan meer richten op voorlichting en medicatie / behandeling van TsW dwergen in hun eigen land. In de hoop dat fokkers dan met hun dwerg in hun eigen land meer voorlichting en info gaan geven over testen.
Want dat zal waarschijnlijk nog een stuk effectiever kunnen gaan werken!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 14-03-2011, 22:01   #38
Yvonne van Kessel
Junior Member
 
Yvonne van Kessel's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Amsterdam
Posts: 96
Default

Mooie doelstelling Mijke, hopelijk zullen alle fokkers hun verantwoordelijkheid nemen.
Yvonne van Kessel jest offline   Reply With Quote
Old 14-03-2011, 23:02   #39
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Prima discussie hier, prettig lezen en zinvolle inhoud.
Puma jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org