Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-10-2006, 15:36   #1
Ratheiser
Junior Member
 
Ratheiser's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Enschede
Posts: 79
Send a message via Skype™ to Ratheiser
Default Bezoek in dierentuin Nordhorn (D)

Wij waren gistermiddag in de dierentuin van Nordhorn (D), want wij hadden van vrienden te horen gekregen dat ze daar ook een stel wolven hebben. Wij waren uiteraard heel erg geïnteresseerd hoe onze Dvoeka op haar ‘voorouders’ zou reageren.

Voordat wij bij de wolvenkooi arriveerden, liepen wij door de hele dierentuin. Dvoeka was opgevonden (logisch bij al de geurtjes!), maar gedroeg zich keurig.
Bij de wolvenkennel aangekomen, gebeurde iets heel leuks: een wolvenreu en een –teefje lagen lui achter in het wolvenverblijf. Regelmatig kwamen en gingen mensen met honden langs het verblijf, zonder dat de wolven ook maar daarvan opkeken. Maar toen Dvoeka daar kwam en besefte, WIE daar lag te luieren, begon ze meteen met de wolven contact op te nemen. Deze keken op en liepen rechtstreeks op Dvoeka af. Dvoeka legde haar oortjes plat, ‘plakte’ haar start tussen de benen, jankte en was ongelofelijk opgewonden; de wolven (vooral de reu) kwam toen bij het hek en wreef zijn lichaam daartegen, draaide zich om en liet Dvoeka (op 2 meter afstand) zijn ‘gat’ ruiken.
De wolven bleven heel dicht bij ons en waren erg geïnteresseerd totdat wij vertrokken. Toen gingen ook zij weer achter in de kooi hun plekje zoeken en namen verder geen notitie van de aanwezige honden.

Ik moet toegeven, dat wij niets in die richting hadden verwacht en erg onder de indruk waren. Ons werd opnieuw duidelijk, dat de Tsjech niet alleen maar een andere hondenras is….

Hebben jullie soortgelijke ervaringen met wolven opgedaan?

Groet,

Gershom
Ratheiser jest offline   Reply With Quote
Old 10-10-2006, 07:59   #2
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Dat is inderdaad wel een hele leuke reactie die haddenw ij ook niet verwacht. Toch erg leuk dat ze zo op elkaar reageren.
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 10-10-2006, 10:07   #3
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Inderdaad ook zelf waargenomen en van anderen bevestigd gekregen. Bv in Rhenen en Burgers. Anderen honden geeft geen reactie's en saarloos wolfhond wel.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik bij mijn wolven geen verschil waarneem bij benadering van vreemde wolfhond of vreemde hond.
Misschien dat de dierentuin wolven blij zijn einelijk weer eens een normaal uitziende soortgenoot te zien. De wolven van mij zien die tenslotte elke dag.

Mag ik vragen hoe het verblijf eruit ziet, het klingt zo klein als je praat van wolvenkooi en kennel.
Hoeveel wolven zitten er en hoeveel. Is de dierentuin de moeite waard? Kennelijk mag je in iedergeval met honden binnen.

gr Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 10-10-2006, 10:39   #4
Ratheiser
Junior Member
 
Ratheiser's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Enschede
Posts: 79
Send a message via Skype™ to Ratheiser
Default

Hallo Jos,

Bedankt voor jouw reactie.
Je hebt het over jouw 'wolven'. Bedoel jij ermee echte wolven of 'nepwolven' (sorry mensen, niet kwaad worden!) zoals wij ze hebben?

M.b.t. jouw vragen: ja, je mag met jouw honden de dierentuin in. Entreeprijs is €5,50; valt nog mee of niet!?

Wij waren er niet weg van het wolvenverblijf zelf. Ik vond het nogal klein (voor twee wolven) en een beetje modderig. Maar ze kunnen zich daar tenminste een beetje terugtrekken. Ook zijn er bomen met laag hangende takken, zodat ze zich daarachter een beetje kunnen schuilen.

Wij vonden het in elk geval een bezoek waard.

Groet,

Gershom
Ratheiser jest offline   Reply With Quote
Old 10-10-2006, 13:20   #5
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Inderdaad, de Duitse Dierentuinen zijn veel goedkoper dan in Nederland. Lach, nepwolven, euh met echte papieren hoor. Ik heb Saarloos wolfhonden en twee echte wolven, Een Arctische en een Europese wolf.
Een beetje modder kunnen die wolven wel tegen, maar kun je vertellen hoe groot ongeveer het verblijf is.

Jos de Bruin
wolves-unlimited
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 10-10-2006, 13:47   #6
Ratheiser
Junior Member
 
Ratheiser's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Enschede
Posts: 79
Send a message via Skype™ to Ratheiser
Default

Hm, dat is minder makkelijk. Ik schat dat het verblijf ongeveer 25x13 meter is. Niet groot, dus.

Groet,

Gershom
Ratheiser jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 05:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org