Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-05-2011, 01:01   #41
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Als ik deze post lees, word ik weer bevestigd in mijn gedachte dat je helemaal niet snapt wat er bedoeld word met dominatie agressie, en waar deze discussie over gaat.

Jij hebt het over dat dominantie is niet per definitie gelijk aan agressie en dat is zo. In deze discussie gaat het over honden die juist wel agressief kunnen zijn vanwege hun dominante status. In mijn ogen twee totaaaaaaaal verschillende dingen.

Ennuh... gelukkig weet Cesar Millan wel waar het over gaat. Want hij gebruikt de term regelmatig in zijn show op national geographic.

Groetjes,
Barry
Laat ik het nogmaals trachten uit te leggen.

Door te focussen op 'dominante agressie', schiet je het doel voorbij, de discussie gaat over agressief gedrag van honden, meer in het bijzonder van TSW's.

Naar mijn inzicht is de juiste discussie het agressieve gedrag, niet het dominant aggressieve gedrag, dat is slechts een (minimaal) deel van het probleemgedrag agressie.

Ik zou in herhaling vallen, wanneer ik zou motiveren, dat er meerdere vormen van agressief gedrag zijn. Daarnaast, het gaat er niet eens zozeer om, of er dominant- , omgekeerd- of wat voor vorm van agressief gedrag aanwezig is, het gaat om het feit, dat agressie het probleem is, niet de dominantie. Immers, zoals ook jij weet, je kijkt blijkbaar ook naar de afleveringen van The Dogwhisperer, dominantie is natuurlijk en agressie is, zoals ook Cesar het benoemt, 'disconnected'.

Dominantie is geen enkel probleem, is niet afwijkend en hoeft niet te worden gerehabiliteerd. Echter, agressie is onacceptabel. En moet worden aangepakt.

Simpele vergelijking: Een paard is een dier, maar een dier is niet altijd een paard.

Causaal verband heet dat.

De discussie is ontstaan n.a.v. het laten inslapen van Torak, als ik mij niet vergis.

Torak's probleem is niet zijn natuurlijke dominantie, maar zijn onnatuurlijk agressieve gedrag.

En met die zin is de essentie duidelijk: Torak (zijn naam, het individu Torak, Cesar noemt dit 'name') vertoonde agressief gedrag, wat in geen enkele vergelijking staat tot het trachten te beweren, dat Tsjechoslowaakse wolfhonden (het ras, 'the breed' in Cesar's terminologie) (dominant) agressief zijn. Om nog maar niet te spreken van 'dominant agressieve' Tsjechoslowaakse Wolfhonden. Of erger nog, de wantrouwende Nederlander zou al kunnen spreken over 'honden zijn agressief' ('species') en sommigen zouden al kunnen oreren over 'alle dieren zijn onbetrouwbaar en agressief' ('animals').

Idioot, nietwaar?

De essentie is dus onterechte generalisatie.

En onterecht het noemen van dominantie en agressie in 1 zin, zonder volledig te zijn en ook alle andere (sub)vormen van agressie te benoemen.

Ik weet het, generalisatie maakt discussie makkelijker, maar slechts aan de oppervlakte.

Waarom niet een discussie over agressie als probleemgedrag en hoe dit aan te pakken.

Zonder te focussen op dominant, TSW, Torak of anderszins.

Want dat zijn geen ongewenste problemen.
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 13:32   #42
Barrel
Junior Member
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 67
Default

Quote:
Originally Posted by Puma View Post
Naar mijn inzicht is de juiste discussie het agressieve gedrag, niet het dominant aggressieve gedrag, dat is slechts een (minimaal) deel van het probleemgedrag agressie.

Volgens mij gaat het juist WEL over dit (vlgs jou ) 'minimale' deel van het probleemgedrag. En uit de verslagen blijkt dat de meesten dit hadden begrepen en ook herkenden! Heb veel respect voor degenen die hier hun verhaal deden, het zal anderen weer helpen in het begrijpen en opvoeden van hun hond.

Maar heb dan ook nog wel een vraag voor je: als dominant dus nooit agressief kan zijn, hoe lossen 2 honden die gelijk zijn in dominantie, en dus niet de ander met lichaamstaal overbluffen, dit dan op?
__________________
"Vele jaren ervaring zegt niets, men kan het ook al die jaren verkeerd gedaan hebben."
Barrel jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 14:06   #43
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Ik zeg nergens, dat dominante honden niet agressief kunnen zijn, ik stel dat dominantie en agressie niet synoniem zijn en dus ook niet in 1 zin zouden moeten worden gebruikt.

Welk deel van mijn eerdere betoog is je nog niet duidelijk?

Last edited by Puma; 10-05-2011 at 14:11.
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 14:19   #44
Barrel
Junior Member
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 67
Default

Quote:
Originally Posted by Puma View Post
Welk deel van mijn eerdere betoog is je nog niet duidelijk?
Was deze vraag aan mij gericht?
__________________
"Vele jaren ervaring zegt niets, men kan het ook al die jaren verkeerd gedaan hebben."
Barrel jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 14:58   #45
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Puma View Post
Ik zeg nergens, dat dominante honden niet agressief kunnen zijn, ik stel dat dominantie en agressie niet synoniem zijn en dus ook niet in 1 zin zouden moeten worden gebruikt.

Welk deel van mijn eerdere betoog is je nog niet duidelijk?
ff een voorbeeldje -
"Huiselijk" en "geweld" zijn ook niet synoniem maar "huiselijk geweld" komt wel degelijk voor .
Dito met "dominante agressie".
Misschien moet je eens gaan googlen op "dominante agressie" en misschien word het jouw dan duidelijk .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 17:08   #46
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Quote:
Originally Posted by Barrel View Post
Was deze vraag aan mij gericht?
Ja, deze vraag was aan jou gericht.
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 17:32   #47
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi Puma,

Hierbij weer een nutteloze reactie van mij.

Quote:
Door te focussen op 'dominante agressie', schiet je het doel voorbij, de discussie gaat over agressief gedrag van honden, meer in het bijzonder van TSW's.
Hier ga jij dus mis, want de discussie gaat over dominantie agressie, niet over andere vormen van agressief gedrag bij honden.

Quote:
Naar mijn inzicht is de juiste discussie het agressieve gedrag, niet het dominant aggressieve gedrag, dat is slechts een (minimaal) deel van het probleemgedrag agressie.
En juist over dit minimale deel gaat het topic.

Quote:
Ik zou in herhaling vallen, wanneer ik zou motiveren, dat er meerdere vormen van agressief gedrag zijn.
Maar over die andere vormen gaat het dus niet in dit topic, dus je hoeft wat mij betreft niet in herhaling te vallen. Praat gewoon mee over dominantie agressie en het communicatieprobleem is opgelost.

Quote:
Daarnaast, het gaat er niet eens zozeer om, of er dominant- , omgekeerd- of wat voor vorm van agressief gedrag aanwezig is, het gaat om het feit, dat agressie het probleem is, niet de dominantie.
In dit topic gaat het juist wel over aggressief gedrag vanwege dominantie.

Quote:
Immers, zoals ook jij weet, je kijkt blijkbaar ook naar de afleveringen van The Dogwhisperer, dominantie is natuurlijk en agressie is, zoals ook Cesar het benoemt, 'disconnected'.
Ja, ik kijk ook naar Cesar Millan, ik pik de voor mij nuttige dingen uit zijn verhaal, en alle onzin die hij hij vertelt gaat het ene oor in en het andere uit. Ik vorm mijn eigen mening op basis van mijn eigen kennis en/of ervaring en wellicht ook van anderen. Maar ik neem niet alles zomaar voor zoete koek aan wat iemand zegt. Als Cesar zegt: sping in de sloot, ben ik niet diegene die er achteraan springt.

Quote:
Dominantie is geen enkel probleem, is niet afwijkend en hoeft niet te worden gerehabiliteerd. Echter, agressie is onacceptabel. En moet worden aangepakt.
Dominantie is soms wel, en soms niet een probleem. Dat hangt van de situatie af. Agressie is soms wel en soms niet een probleem. En ook dat hangt van de situatie af. Ik zie mijn hond bijvoorbeeld graag agressief reageren wanneer er een inbreker bij me thuis insluipt. Agressie vind ik dan helemaaaaaaal niet onacceptabel.

Voor de grensbewaking (waar dit ras voor ge-creerd is) lijkt me een agressieve hond ook geen probleem. Dominantie agressie weer wel, je wil de hond immers als geleider wel onder appel hebben. Dat lijkt me met een dominant agressieve hond wat lastig.

Dominantie agressie is voor mij dus wel een probleem.

Quote:
De discussie is ontstaan n.a.v. het laten inslapen van Torak, als ik mij niet vergis.
Geen idee, de topicstarter en reacties komen niet op Torak terug.

Quote:
De essentie is dus onterechte generalisatie.
De enige die in dit topic (wel of niet) onterecht generaliseerd ben jij, ik heb het namelijk over "dominantie agressie" en niet over subvormen van agressie.

Quote:
En onterecht het noemen van dominantie en agressie in 1 zin, zonder volledig te zijn en ook alle andere (sub)vormen van agressie te benoemen.
En topic ging over dominatie agressie, en niet over de subvormen.

Quote:
Ik weet het, generalisatie maakt discussie makkelijker, maar slechts aan de oppervlakte.
I voel me niet aangesproken, ik generaliseer niet. Ik heb het namelijk over een specifieke vorm van agressie namelijk dominantie agressie. Zeer specifiek onderwerp wat mij betreft.

Quote:
Waarom niet een discussie over agressie als probleemgedrag en hoe dit aan te pakken.
Omdat het topic daar niet over gaat, het gaat over dominantie agressie en niet over agressie in het algemeen. Maar het staat je natuurlijk vrij om zelf over bovenstaande een discussie te starten. Een vraag die je dus zelf kunt oplossen door een algemeen (generaliserend) topic te openen.

[quote]Zonder te focussen op dominant, TSW, Torak of anderszins./QUOTE]

Er word niet gefocust op dominant maar op dominantie agressie en op Torak word ook niet ge-focust. Torak is niet genoemd tot je met bovenstaande post kwam.

Quote:
Want dat zijn geen ongewenste problemen.
Nee.. Torak is voor jan met de korte achternaam ingeslapen, omdat er geen problemen waren.

Veel duidelijker kan ik bovenstaande niet opschrijven, maar ik heb het idee dat ik appels praat en jij peren.

Gr,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 17:46   #48
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
maar ik heb het idee dat ik appels praat en jij peren.

Gr,
Barry
Joh, we zijn het eens!
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 17:53   #49
Barrel
Junior Member
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 67
Default

Quote:
Originally Posted by Puma View Post
Ja, deze vraag was aan jou gericht.
Ik heb mijn stukje nog even nagelezen, maar zie nergens staan dat ik je betoog niet- of deels niet- begrijp.
__________________
"Vele jaren ervaring zegt niets, men kan het ook al die jaren verkeerd gedaan hebben."
Barrel jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 18:21   #50
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Vanwege deze vraag:

Quote:
Originally Posted by Barrel View Post
Maar heb dan ook nog wel een vraag voor je: als dominant dus nooit agressief kan zijn, hoe lossen 2 honden die gelijk zijn in dominantie, en dus niet de ander met lichaamstaal overbluffen, dit dan op?
Ik had al eerder aangegeven, dat dominante honden agressief kunnen zijn.
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 18:45   #51
Barrel
Junior Member
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 67
Default

Heel mooi dan!
En laat nou juist de hele discussie over dat onderwerp gaan!!
Nu er dus geen misverstanden meer zijn kan je ook mooi je mening hierover geven. En misschien wat goede raad voor de eigenaren die hiermee te maken hebben of krijgen. Dat lijkt me veel zinvoller.
__________________
"Vele jaren ervaring zegt niets, men kan het ook al die jaren verkeerd gedaan hebben."
Barrel jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 19:24   #52
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Barrel,

Ik denk juist, dat wanneer we blijven hangen in het cliche beeld van dominant = agressief = overheersend, in het stereotype beeld, als zou dominantie (en agressie) een raskenmerk van de TSW zijn en al dies meer, dat er niemand mee geholpen wordt, integendeel, het versterkt een verkeerd beeld.
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 19:52   #53
Barrel
Junior Member
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 67
Default

Puma,

Wie wil begrijpen heeft weinig uitleg nodig.

Groetjes Mineke.
__________________
"Vele jaren ervaring zegt niets, men kan het ook al die jaren verkeerd gedaan hebben."
Barrel jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 20:13   #54
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

xxxxxxxxxxxxxxx!!!

3 totaal verschillende begrippen in 1 zin en alle 3 geen synoniem van elkaar maar het verwoord heel duidelijk wat ik er van vind !!!

Opmerking moderator: Om nog meer misverstanden in deze discussie te voorkomen, zijn termen die als persoonlijke aanval kunnen worden opgevat verwijderd
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .

Last edited by mijke; 10-05-2011 at 23:12. Reason: Ongepaste termen naar ander forum lid
loco jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 20:22   #55
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Gaan we nu persoonlijk worden, loco?

Of was je je handen in onschuld en is dit een toevallige woordkeuze?

Leef je uit.
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 20:40   #56
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
het verwoord heel duidelijk wat ik er van vind !!!
............... !!!
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 20:57   #57
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by Puma View Post
Joh, we zijn het eens!
Geen probleem, er zijn in dit topic voldoende mensen die wel appel kunnen praten.
Maar al doende leert men, volgende discussie met jou ga ik dan wat minder tijd insteken. Of je moet een cursus appelpraten hebben gevolgd. hahahaha.

Gr,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 21:06   #58
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Barry,

niemand, en zeker ik niet, verplicht jou tijd te steken in reacties mijn kant op...

Maar ik wil wel zeggen, dat ik je reacties kan waarderen, je speelt de bal, niet de man.

Hier en daar een speldeprik, maar altijd met humor.
Puma jest offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 20:07   #59
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ik kreeg vanmiddag een link doorgestuurd en ik plaats hem hier ff .
http://www.martingausdierenhotel.nl/...ntie-model.pdf
Volgens mij heel duidelijk verwoord en beschreven, wat het artikel zelfs begrijpend maakt voor mensen die zowel Banaan lezen als Mandarijns schrijven .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .

Last edited by loco; 15-05-2011 at 20:58. Reason: Link werkte niet
loco jest offline   Reply With Quote
Old 18-05-2011, 19:23   #60
RiverDeep
Junior Member
 
Join Date: May 2011
Location: dronten
Posts: 10
Default

Agressie, dominatie.. pfff.....
tja.. kan wel een boekje er bij gaan pakken uit mijn mbo 4 diermanagement..

Voor een ieder die trouwens intresse heeft hoe raad van beheer dit alles beziet.... ook ivm gedrags testen..
heb ik nog wel nodige documentjes van ministirie's en zo hier liggen
heb ik gebruikt/aangevraagt/opgezocht/losgepeuterd...
voor destijds mijn scriptie....

dat idd Mensen goed geinformeerd moeten worden over honden en wat is dominantie en wat is agressie...
En idd wanneer is het dominante agressie.. dus geen angst/stress of dergelijke maar echt ik ben de baas... enne jij niet!!

gr riverdeep
RiverDeep jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org