Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-12-2006, 20:07   #1
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default Brandnetels

Wie heeft ervaren dat zijn of haar Tsw reageert op brandnetels? Wat is de beste remedie? Ik bedoel natuurlijk wanneer ze er al in heeft gestaan. Het is niet altijd te ontwijken. Mijn hond reageert er waarschijnlijk sterk op (jeuk aan voetzolen, niet weten waar ze het zoeken moet). Na ongeveer 2 uur is alles weer normaal.
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 20:41   #2
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Hoi Elise,

Jeuk is erg vervelend, inwrijven met het gekneusde blad van weegbree of hondsdrag help vaak. (deze planten groeien bijna altijd in de buurt van de brandnetel omdat ze van dezelfde grondsoort houden).

groet Willy
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 20:48   #3
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Ben het met Willy eens, zoek even wat van dat spul of anders even de poten afdeppen met wat azijn. Dat kan ook goed helpen maar je moet het wat vaker doen.

Sterkte,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 02-12-2006, 20:36   #4
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Elise,

Als je hond nog maar weinig eelt heeft op zijn voetzooltjes, kun je mischien proberen d.m.v. wandelingen of fietsen over asfalt meer eeltvorming te krijgen( wel langzaam opbouwen als hij nog geen eelt heeft, let dan ook op slijtage nagels). Dit zal mogelijk wat meer bescherming geven tegen brandnetels.

Succes!

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 10-12-2006, 09:45   #5
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hoi Elise,

goeie tip van Bert! Maar let er wel op dat als jou hond nog geen jaar is dat je er nog niet mee gaat fietsen? I.v.m. de groei, gewrichten, spieren enz.

Groetjes Kim

PS weet niet wat ik liever zou hebben, een hond met zijn neus in de brandnetels of een hond met zijn neus in egels.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 10-12-2006, 14:36   #6
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Hoi,

Nog even een tipje voor als al het andere niet helpt, er zijn namelijk ook honden waarbij ondanks alles wat je probeert, er toch (te)weinig eeltvorming ontstaat, er is een soort wax te koop die de voetzooltjes beschermt tegen kou en brandnetels niet te vergeten etc. en het maakt ze ook stroef (dus ook voor honden met hd die op een gladde vloer snel uitglijden met alle gevolgen van dien .. en die geen schoentjes aanwillen).

Deze wax wordt o.a. in de sledesport gebruikt ik zag het o.a. te koop bij Cooldogs (www.cooldogs.nl)

groet Willy
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 10-12-2006, 18:34   #7
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Elise,

Op de site van Mijke ( www.de-ursidae-stee.com ) bij artikels, staat een stuk beschreven over het fietsen [ UV-training] met de hond inc. trainingsschema en tips. Ook handig om even door te lezen.

Groetjes Bert.

Willy,
Bedankt voor de tip en link van de wax. Mijn DH heeft een aandoening ( PDM ) waardoor ze instabiel is op de achterpoten en daarvoor draagt ze nu schoentjes. Ik ga eens proberen of ze profijt heeft van die wax tegen het uitglijden.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 10-12-2006, 20:12   #8
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default Brandnetels

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Er zit vast wel een bruikbare tip bij. Afgelopen week heeft ze op dezelfde plaats lopen rennen, maar toen had ze er geen last van. Ik vind het maar vreemd. Op asfalt loopt ze regelmatig (we wandelen op een stil, geasfalteerd fietspad).
Met de fiets oefenen we wel, voor ongeveer 5 minuten per keer. Ze wordt 13 december een jaar, dus daarna gaan we het vaker oefenen.
Zou vaseline ook helpen voor de voetzooltjes?
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 10-12-2006, 20:19   #9
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Hoi Elize,

Ben bang dat bij vaseline het eeltvormen wat wordt tegengegaan want vaseline maakt zacht, de wax waar ik het over heb is meer bedoeld als beschermlaag en als prettige bijkomstigheid is het ook nog stroefmakend ..

Bert ik hoop dt het werkt voor je hond!
Wij hebben ook een Carolina Dog en deze kan niet goed tegen lang in de kou/ sneeuw lopen maar schoentjes houd ze niet lang aan ..... en het wordt zo'n dure hobby bij iedere wandeling weer een paar nieuwe ... dan beter wat wax ...

groetjes Willy
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 10-12-2006, 20:23   #10
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo
Elise,

Nee, Vaseline helpt niet voor de voetzooltjes want dat maakt het alleen maar zachter.

Als je wat vaker wilt gaan fietsen, dan kan je proberen om zwarte hoeventeer of botenteer te gebruiken. Daar worden ze wel hard van maar breng dat spul buiten aan op de poten, voordat je gaat fietsen want je krijgt het moeilijk uit tapijt en je kleren.

Groetjes,

letty

P.S.

Hoeventeer is te verkrijgen bij een hoefsmid of een goede ruitersportzaak.
Botenteer meestal op een scheepswerf waar er boten voor de binnenvaart gemaakt worden of een jachtwerf waar ze ook boten restaureren of schade verhelpen.
Koos jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org