Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-07-2008, 14:03   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Water-Rescue-Werk met TsW's

De afgelopen tijd heb ik als een try-out een aantal workshops Water-Rescue-Werk voor TsW’s gegeven.
Waterwerk is een vorm van reddingswerk waarbij honden leren om drenkelingen uit het water te halen.

NB Deze vorm van rescue werk heeft niets te maken met de andere vorm binnen het reddingshonden werk: de Waterreddingshond. De waterreddingshond wordt namelijk opgeleid om verdronken en vermiste personen in het water op te sporen.

Tijdens deze workshops maakten de combinaties (6 met een TsW en 1 met een Mechelaar) kennis met de basis principes van (deze vorm) van Waterrescue werk. Natuurlijk waren er individuele verschillen en sprong de ene hond makkelijker uit de boot en zwom een ander weer makkelijker naar een drenkeling.
Maar als ik terugkijk, kan ik alleen maar zeggen dat alle honden veel geleerd hebben en per keer vooruitgingen!
En dat het heel intensief en hard werken was voor zowel de eigenaars als de honden!

De TsW’s staan niet bekend als de meest beste apporteerders. Daarom was het echt fantastisch om te zien dat de meeste honden na 5 trainingsdagen niet alleen een dummy uit het water haalden, maar sommigen er zelfs al een surfplank (met een drenkeling er op), mee naar de kant sleepten!

De TsW is gefokt als werkhond en zal het dus altijd op prijs stellen om samen met zijn baas actief bezig te zijn. En in deze workshops was duidelijk te zien dat TsW’s ook met veel enthousiasme dit soort activiteiten doen! En tevens dat de interactie tussen baas en hond veel beter door wordt door het “samen werken”!

Hieronder een foto impressie van de deelnemende honden:

Voor het werk een zwemvest aan:


TsW Denzel: conditie zwemmen



TsW Paco: aan een dummy surfplank slepen


Mechelaar Breezer: aan een dummy onze Annie Rexie slepen


Voor het slepen van drenkelingen krijgen ze een zwemtuig over het zwemvest aan


TsW Aré: sleept een drenkeling aan het zwemtuig


TsW Yara: op commando uit de boot naar een drenkeling springen


TsW Nous: aan het zwemtuig de drenkeling naar de kant brengen


TsW Nomad: uit de boot springen


TsW Chezka: aan de dummy een drenkeling op surfplank naar de kant slepen:


Ter info:
De TsW’s die aan deze workshops deelnamen komen van fokkers uit verschillende landen (Nederland, Duitsland, Polen en CZ) en waren van te voren niet getraind voor dit soort werk.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 14:57   #2
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Prachtig om te zien Mijke
Toppie van de honden zeg en natuurlijk van de eigenaren
Mooie foto's ook
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 17:30   #3
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by mijke View Post
De afgelopen tijd heb ik als een try-out een aantal workshops Water-Rescue-Werk voor TsW’s gegeven.
Uit pure nieuwsgierigheid, was deze Try-Out geslaagd ??
Zo ja, komen er nu meerdere workshops ??

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 17:41   #4
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Goed bezig, Mijke!
En natuurlijk ook al die Tsjechen bazen met hun honden, bravo
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 19:44   #5
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Het was in 1 woord fantastisch! Ook Denzel genoot van deze dagen. Ben ook super trots op mijn doggie, dat ie na 2 gemiste lessen, geen enkele moeite had om bij te blijven.
(behalve het vrouwtje, die had wat moeite om uberhaubt op d'r beide poten te blijven staan)
Maar mag de pret niet drukken. Wat mij betreft: GESLAAGD!

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 19:48   #6
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Mijke,

Het ziet er bijzonder spectaculair uit.
Mijn zoon is al jaren lid van de reddingsbrigade Vinkeveen. Ik weet zeker dat hij het geweldig vindt om aan deze training mee te doen met Lupo.
Dus als je nogeens iets dergelijks wilt organiseren hoop ik dat Rick en Lupo mee kunnen doen. Misschien kunnen ze dan ooit in de toekomst samen vanaf hun bootje de Vinkeveense plassen bewaken.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 21:12   #7
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Het was echt geweldig leuk om te doen zowel voor ons als voor Yara!!!!

Mede vanwege de enthousiast gegeven workshop door Mijke en Martine en alle even enthousiaste deelnemers, is dit voor ons echt een onvergetelijk "waterballet" geweest.

Onze gewone GG-training (wel noodzakelijk) verbleekte hier echt bij.

Yara apporteerde ineens wél vanuit het water, wat ze eerder op het land nauwelijks deed.

De soms spectaculaire sprongen van de honden uit de boot, meestal vastgelegd door Barry, waren super om te zien.,

En dan het heerlijke gevoel als je aan/achter je hond hangt in het water en tussen haar oren doorkeek en, niet te vergeten, de lol die we onderling hadden .

Alleen Annie Rexie deed niet erg enthousiast mee , maar ja, je kan niet iedereen blij maken, toch?
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 18-07-2008, 08:11   #8
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Prachtig om te zien en erg jammer dat ik niet mee kon doen.Maar ja een mens moet wel z'n eigen grenzen kennen.Weet ook niet of ik Storm wel zover had gekregen.hoewel dat een behoorlijk goede waterapporteur is.Maar prachtig hoor om te zien.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 18-07-2008, 13:52   #9
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

@ Martine: Ja ik vond de try-outs super geslaagd! En ik zal in de toekomst ook zeker nog eens doorgaan met een vervolg voor deze deelnemers!

@ Gerard; Wat leuk dat je zoon bij de reddingsbrigade zit! En ook leuk als hij eventueel mee wil gaan doen met Lupo Als ik weer plannen heb om met nieuwe workshops te starten, zal ik even persoonlijk contact met je opnemen! Maar nog ff voor de duidelijkheid: zoals ik in mijn eerste stukje al vertelde, in de Workshops maken de honden alleen kennis met de basis principes van deze vorm van Waterwerk en is het geen training voor een officieel certificaat

@ Christa; ik vond het ook heel jammer dat je uiteindelijk besloot om toch niet mee te doen. Maar het uren lang in een natte wetsuit in regen (het weer zat niet altijd echt mee en we hebben zelfs wel tijdens hagel buien doorgewerkt !) en water staan, zou inderdaad niet echt bevoorderlijk voor jouw gezondheid geweest zijn
Voor zo ver ik Storm ken en gezien heb hoe hij op vreemde /nieuwe situaties reageert (bv hindernisbaan), denk ik dat hij het ook prima gedaan zou hebben met het Waterwerk In de toekomst misschien iets voor Hedon om met Storm te gaan doen?
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 19-07-2008, 00:51   #10
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Mijke,

Het is voor Rick en Lupo in ieder geval een leuke manier om kennis te maken met het reddingswerk met de hond.
Als ze het beide leuk vinden kan hij daarna nog altijd verder kijken.
Hij zit nu op texel voor de reddingsbrigade.

Alvast bedankt,

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org