![]() |
Zo'n Toffe Honden ????
Tjsa, Stephan heeft standaard onder zijn berichten staan:
"waarom heb ik zolang gewacht om een tsjech te kopen !!!!!! zo'n toffe honden ! " En de meeste tijd ben ik het daar echt helemaal mee eens! :D Maar soms kan ik ze ook achter het behang plakken hoor! :roll: En dan heb ik nog wel volwassen exemplaren! :mrgreen: Dus ik kan de reacties "starters" met pups en pubers van dit ras ook heel goed voorstellen! "Leuk" voorbeeldje? Als er hier niemand thuis is, gaan alle honden in de bench. Een paar keer had ik al meegemaakt dat Chezka (TsW teef) en Plukje (Leo pup) los rondliepen toen ik thuis kwam (gelukkig zonder enige ramp). En natuurlijk kregen m'n kids dan de schuld :wink: : dat ze deurtjes niet hadden dicht gedaan of vergeten waren de honden in de bench te zetten :oops: Vanmiddag was ik zelf de laatste die wegging en lette er goed op dat alle benches goed dicht zaten. Maar toen ik thuis kwam wachtte mij echt een grootse verrassing! Chezka en Plukje liepen in "zwarte vacht" door een soort vuilnisbelt in de kamer en het rufte als een oordeel :cheesy: :? De dames hadden samen de inhoud van een grote vuilnisemmer eens even lekker gesorteerd in de kamer. En buiten bleek het hekje naar de moeras vijvers geforceerd :roll: en stond er ook geen plant meer in!!! :mrgreen: Wellicht dat iemand het zich kan voorstellen hoe het er hier binnen uitzag (en rook!) en dat ik echt niet dacht: "zo'n toffe honden"!! Toch heb ik aan de andere kant ook wel moeten lachen en had ik wederom bewondering voor de inventiviteit van de TsW! :D Aan de benches konden we nl. zien dat Chezka van binnen uit was uitgebroken. En waarschijnlijk heeft ze daarna de bench van Plukje opengemaakt, want deze had geen enkele beschadiging (had ze trouwens al eens vaker gedaan! Het bijzondere is, dat ze dit alleen bij de pup doet en niet bij de volwassen reu) Afijn de dames hebben samen waarschijnlijk een hoop lol gehad :mrgreen: en ik kon mijn lol op met schoonmaken! Helaas vinden beide dames het schoonspuiten onder een tuinslang ook toppie! En ik hoop dan ook maar, dat ze geen relatie gaan leggen tussen "jumpen in moerasvijver" en afspuiten :mrgreen: Want in dit soort relaties leggen zijn wolfhonden ook super sterk! Een volgende keer wil ik daar nog wel een leuk voorbeeld van vertellen :mrgreen: Mijke |
Mijke, Mijke,
Wat voeren die honden toch veel uit, juist wanneer je niet thuis bent. Maar troost je, ook Dino heeft er een handje van dat als hij in een bepaalde bench zit, hij er van binnenuit een manier gevonden heeft om eruit te komen. Vooral prettig met loopse teven!!!!!!! En uiteindelijk is hij al 8 jaar. Zij weten hoe ze het moeten doen en wij moeten maar een manier verzinnen om het tegen te gaan. Morgen weer veel succes met het stel, Letty |
Hoi Mijke,
Jourdy heeft nu zo'n anderhalve week een buitenkennel en ik zag hem gisteren dus van binnenuit aan het hendeltje aan de buitenkant knagen. Mijn man en ik hebben het slot eens goed bekeken en gelukkig is er een mogelijkheid om de schuif met het hendeltje aan vast te zetten met een bout en moer. Hij is ruim 6 maanden en blijkbaar in dat opzicht dus een echte zoon van zijn vader Dino :wink: Deze inventive schatjes leren je wel opruimen hè :mrgreen: Groetjes, Patty |
Hee Mijke,geweldig om dit soort verhalen te lezen :cheesy: Beetje leedvermaak mag toch wel :wink:
Ja ze kunnen ontzettend lief zijn maar ook een ontzettende puinhoop maken,gisteren viel het hier dan nog mee,de dieren hier zijn het gewend dat ze hun eten krijgen als wij gegeten en afgewassen hebben,Angel kon niet wachten en pakte razendsnel het stukje verse worst uit de pan,gevolg,de jus tussen en op het aanrecht en gasfornuis,want pan kwam natuurlijk mee :frown: Tja en dan maar aan de schoonmaak,word wel weer lekker schoon zo. Groetjes Wilma |
Zo'n toffe honden????
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Er is 1 voordeel: worden onze huizen een keer extra gereinigd!!! Iedereen sterkte ermee!!!!!! Groetjes, :wink: Jolanda |
zo'n toffe honden !!!
Hoi mijke en alle eigenaars van een tsjech,
Inderdaad het zijn meesters in het uitbreken en zijn vele slimmer dan de meeste denken .Je moet echt 4 paar ogen hebben om ze in het oog te houden .Toen ik bij koos en letty om info over een tsjech en nadere kennismaking te maken kwam ,vertelden ze met het onmiddelijk dat ze bijna uit alles kunnen uitbreken .En ze zullen zich dat nog zeker herrinneren dat ze me dat gezegd hebben .Maar het is nooit plezant om thuis te komen en vanalles in het rond te vinden :frown: Ikzelf heb dit soort situaties met ice-wolf niet meegemaakt omdat ik steeds met die woorden van letty bleef nazinderen.En heb ice-wolf in goed afgesloten nest gezet en zelfs extra slot opgezet zodat hij de deur niet kan openen.Veel succes iedereen en zie alles goed na alvorens je je woning verlaat en desnoods extra verstevigen . groetjes stephan en ice-wolf |
Weet iemand / of heeft iemand de ervaring met het klimmen over b.v. schutting / poort ( 1.80 hoog ) van een TSW.
Heb net al mij sloten veranderd van de buiten poort en als ik wegga laat ik ze ( twee duitse-herders)meestal in de tuin en staat de achterdeur open. Het veranderen is ivm Aram, moet ik rekening mee houden dat hij kan gaan klimmen? Groetjes Bert |
Hallo Bert,
Fijn dat het zo goed gaat met Aram bij jou, het begroot me altijd zo als een hond herplaatst moet worden, maar nu even over het klimmen ... Een schutting van 1.80 hoog houd een Tjech niet tegen, ze springen er gewoon overheen! Wij hebben twee Tjechen die hier makkelijk toe in staat zijn ...! Ze weten wel dat het niet mag hoor en zolang we in de buurt zijn doen ze het ook niet, maar ik zou er geen vertrouwen in hebben als we niet thuis zijn, hier aan de overkant loopt vee en ik wil niet weten wat ze gaan doen als ze daar zonder toezicht in de buurt van komen! groet en heel heel veel plezier met Aram! Willy |
zo'n toffe honden
hey herder
Ik zelf vindt 1.80meter niet al te hoog voor een hond,men duitse herder gaat over 2.20meter rechte muur .Ik moet wel zeggen het springen is bij deze hond aangeleerd.Bovenop je omheining kan je misschien best een deel van een 40 a 50cm naar binnen laten komen onder een hoek van 45° (net zoals je in gevangenissen ziet )en onderaan op een diepte van 40cm ongeveer een meter naar binnenzijde van je tuin stenen (dals of klinkers) als ze gaan graven naast je omheining stuiten ze op die ondergrondse laag stenen en zullen ze niet verder graven om proberen uit te breken.Je zult misschien zeggen dat is allemaal ver gezocht maar ik spreek uit ondervinding van een vorige hond(rottweiler)en ben op dit idee gekomen en heeft nooit nog uitgebroken vanaf dan . greetzzzzzzzz stephan en ice-wolf |
zo'n toffe honden
[quote="stef-1973"]hey herder
Bovenop je omheining kan je misschien best een deel van een 40 a 50cm naar binnen laten komen onder een hoek van 45° (net zoals je in gevangenissen ziet ) Hoi bedankt voor je reactie, dat idee met een naar binnenkomende deel zat ik ook al aan te denken, ga ik maar gewoon doen, is wel zo veilig. Verder heb ik grindtegels liggen dus dat graven is geen probleem of toch maar een grote kennel in de tuin zetten, ik zal marktplaats eens afspeuren, ben in ieder geval lekker bezig zo :D |
Hoi Bert
Zoals je hebt gezien, hebben wij een grote ren van 8x11mtr. voor de honden, van heras-hekwerk. Er zijn dus tsjechen die daar in gat in gebeten hebben, vandaar dat er onderlangs betongaas staat, en er ook gaas ingegraven is. Met de hoogte (1.80 m.) heb ik nog nooit geen problemen gehad. :lol: Ook Aram heeft er enkele malen enkele uren, met Ayla en Indy ingezeten, als ik niet thuis was. Alles zat er nog keurig in als ik thuis kwam. Maar met tsjechen weet je het maar nooit............................ :roll: |
Hoi Bert,
Zoals je inmiddels wellicht gelezen hebt; onze Jourdy TSW is ruim 6 maanden. Hem durf ik nu al niet zonder toezicht alleen in de tuin te laten, daar hij nu al net zo hoog springt als de schutting van 1.80 hoog...dat kan ik zien als ie weer eens een rondvliegend beestje probeert te vangen :mrgreen: Wij hebben nu ook sinds anderhalve week een kennel staan, maar op advies van Koos en Letty met een dak erop. Want als ze niet er overheen springen, klimmen ze er op 1 over andere manier wel uit! Zoek eens op 'kennel' via google en een beetje te vergelijken qua prijs en materiaal...zo hebben wij een firma hier in de buurt gevonden die kennelpanelen met en zonder deur speciaal voor o.a. honden maakt van verschillende hoogte en breedtes. Groetjes, Patty |
Ik heb inmiddels de poort voldoende verstevigd, en goede sloten erop, vijf stuks op twee poorten.
Ik heb nog zo`n ouderwets huisje, met achter een aanbouw waar de keuken en badkamer zich bevinden, mijn achterdeur zit dan daar aan de zijkant, ik wil daar eigenlijk de kennel maken zodat de honden gewoon de keuken in kunnen, en dan maak ik een dak van b.v. zo`n heras hekwerk, om nog wat zon in de tuin over te houden, :D Als ik dit zo terug lees ben ik beniewd of er uberhaubt iemand zich een beeld heeft kunnen vormen van wat ik bedoel :D :? Als het klaar is zal ik een paar foto`s plaatsen. :D Bert. |
Bedankt voor de tips trouwens!!! :cheesy:
|
Hoi Bert.
Soms denk je als onnozele wolfhonden eigenaar dat alles in en rond je huis nu toch echt wel wolfhond bestendig is..... En dan krijg je, zoals ik, een herplaatser die toch weer voor verrassingen kan zorgen :mrgreen: : *1.80 hoog was zonder aanloop geen probleem om over heen te springen * Naar binnen gevouwen gaas was voor hem handig om vast te pakken om dan vervolgens over heen te klauteren * Draadje schrikdraad gaf hem juist extra kick om supersnel te werken M'n eigen dierentuin ervaring en ethomologie interesse (b.v. chimp. observaties t.a.v. roofdieren) brachten mij uiteindelijk de ultieme tip voor deze ontsnappings kunstenaar :mrgreen: (die overigens nooit wegliep, maar alleen naar de voordeur rende om luidruchtig kenbaar te maken dat hij bij ons wilde zijn!) Flinke bossen met takkken van zeer nadrukkelijke prikkelstruiken (gebruiken chimps zelfs om grote katachtigen op afstand te houden) aan de boven kant van de kennel deden echt wonderen :mrgreen: Nadat dit monster leerde dat ontsnappen een niet echt leuke optie is, blijft hij teenwoordig zelfs rustig achter hekjes van 80 cm :cheesy: Succes met het vinden van trucs voor jouw hond! :) groetjes, Mijke |
misschien een ideetje!
Lees het draadje:"Iemand een hond kwijt?" maar eens door! |
Dankje voor de verwijzing naar het "draadje"
Yep, het gaat een hele stevige kennel worden :D ( Soortgelijk-verhaal ) Twee jaar geleden kwam ik op de snelweg een mechelse herder tegen, hij liep tegen het verkeer in op de vluchtstrook, Op één automobilist na, reed iedereen gewoon verder. Politie gebeld deze waren ook nog niet op de hoogte, ik heb zelf drie kilometer achter de hond aan gerend op ongeveer 100 mtr afstand, toen ik mijn kans schoon zag sprintje getrokken en de hond de afrit opgejaagt, wilde hem van daaruit het weiland in jagen, en dan zien we wel weer verder dacht ik, dankzij een niet oplettende automobilist die de hond bijna aanreed op de afrit / toerit schrok de hond en rende weer de snelweg op, helaas mijn conditie was op en het enige wat ik aan de politie heb gehad is dat ze me hebben terug gebracht naar mijn auto, dit was op de A27 de hond is enkele dagen later op de A16 richting de grensovergang doodgereden. Later heb ik mij ook nog bedacht hoeveel hondeneigenaren moeten mij en de hond/ of eerst alleen de hond wel niet hebben zien rennen en er zijn drie telefoontjes binnen gekomen bij de politie??? En hulp heb ik verder niet gehad, de eerste automobilist is door gereden nadat ik besloten had achter de hond aan te gaan rennen. Het zal je hond maar geweest zijn... :cry: Groetjes Bert. |
Hallo Bert,
Als Aram dezelfde eigenschappen heeft als zijn Vader Dino, dan zal hij proberen om overal waar het maar mogelijk is, overheen te komen. Regelmatig is Dino bij ons "ontsnapt" en kan ik hem ophalen ergens in het bos of hij is al weer op de terugweg naar huis en hij doet het op de meest onmogelijke ogenblikken of op een moment waar je er helemaal geen erg in hebt. Als je hem dan terug hebt, dan kijkt hij je aan met een blik van "Ïk ben er toch, wat zeur je nou, maak niet zo'n drukte". In ieder geval succes, Letty |
Quote:
Ja die blik ken inmiddels :cheesy: , probeer ik hem met mijn stem en lichaamstaal uitbundig te belonen voor het apporteren van zijn bal, en dan krijg ik ook zo`n blik van "man denk aan je bloeddruk het is maar een bal hoor :? " Voor mij bloed zweet en tranen,........ maar hij kwam hem wel netjes brengen!!!!!!! :D Ik wilde die bal n.m. ook als beloning gaan gebruiken want dat is voor nu het enige waar hij op reageert, en dan ook nog alleen als ik de bal flink laat stuiteren, dan huppelt hij er echt achteraan, en probeert eerst met zijn voorpoten de bal stil te leggen :D , maar het zit en af gaat erg traag bij Aram( en ik zie dat graag wat vlotter :D ) dus ik met de bal aan de slag Aram,.. ZIT!......op het moment dat zijn kont het gras raakte ik enthousiast JAAAAH en ik gooi de bal weg als beloning, krijg ik ook weer zo`n blik van " wat wil je nou..ik zit net 8) Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk is wat hem echt gaat prikkelen en zijn enthousiasme gaat activeren. Behalve katten en konijnen dan, maar om die nu iedere keer te geven als beloning :mrgreen: :mrgreen: Ja de verhalen en ervaringen zijn me duidelijk v.w.b. het ontsnappings talent, voor nu ,als ik weg ga, en hij kan niet mee, dan blijft hij samen met de andere twee lekker in de keuken. Pas als mijn kennel met dak-gaas klaar is gaat de achterdeur weer open als ik weg ben. Groetjes Bert. |
Hoi Bert,
Die blik en supermotivatie :mrgreen: heeft Jourdy ook...duidelijk ook een zoon van Dino dus :wink: Op dit moment doet hij een 'moord' voor kaasblokjes...wie weet Aram ook? Eh...zorg je wel voor supersonish stevig dak-gaas? :bolt Groetjes, Patty |
Hoi Patty ja klopt kaas loopt hij redelijk warm voor, kaasblokjes had ik n.m. bij me met de tweede kennismaking met hem, maar zeker niet super enthousiast hoor.
Aram heeft zojuist "gevochten" met een Newfoundlander Reu van 1,5 jaar. Kennismaking ging vanuit Aram rustig, maar de NF stond meteen te springen en te stuiteren en sprong met twee voorpoten bovenop Aram, Aram pikte dit niet en beet meteen van zich af, toen de NF al na 2 sec op zijn rug lag schudde Aram het nek vel/vacht wat hij in zijn bek had, de NF verzette zich nog steeds, omdat de eigenaar van de NF in paniek begon te raken, ( ik had hem van te voren verteld wat het probleem zou kunnen zijn, eigenaar is een kennis van me) Heb ik maar ingegrepen, en het gevecht beëindigd. Aram was daarna meteen weer de rust zelf, terwijl de NF Aram uit bleef dagen, zowel Aram als ik hebben dat gedrag genegeerd en dat ging goed, we zijn zo nog een kleine vijf minuten doorgelopen, NF springend en stuiterend, Aram netjes aan de voet volgen, Wat me wel een beetje verontrust is het schudden wat Aram deed, dit zo betekenen dat het geen rangorde conflict was maar territorium verdedigen, waarbij dus de "bijtrem" niet intreed. Terrein was voor Aram onbekend, voor de NF bekend, ( `t park) beide honden zaten aan de riem. Beide heeft niet mijn voorkeur, maar ja je bent afhankelijk van wat andere "eisen" als ze bereid zijn je te helpen met jouw "probleem" De NF heeft geen schade, dus dit betekend dat Aram alleen maar vacht te pakken had. Met een beetje geluk kan hij vanavond kennis maken met een hele drukke Engelse Stafford Reu, die hebben wat minder vacht dus dat word opletten :D Zo leer ik Aram en zijn gedrag in ieder geval goed kennen :cheesy: Groetjes Bert. |
hoi Bert
Zoals je zei zaten beide honden aan de riem, als de NF het terretorium binnen de lengte van de riem betreed en dan ook nog eens op Aram begint te springen, overtreed hij volgens mij de grens. Daarom laat ik de honden ook altijd (soms met riem aan) los kennismaken, dat lokt minder snel een gevecht uit. Dus ik denk dat dat gedrag van Aram niet vreemd is. Wat het schudden betreft heb ik gelukkig niet zoveel ervaring, met ik denk dat veel tsjechen dit doen. Toen mijn erste teef een keer met mijn Mechelaar teef vocht deed zij dit ook. Ook Indy, is pas 6 mnd. , doet dit als ze in het vuur van het spel met Ayla aan het spelen is. Zoals ik al zei, veel ervaring heb ik er niet mee. Misschien kan Letty je hier bij helpen, zij heeft al meerder gevechten tussen volwassen honden meegemaakt. |
Hoi Stefanie,
Yep ben het helemaal met je eens, net zoals wij Gina en Aram kennis hebben laten maken, heeft ook mijn voorkeur. Maar zoals ik schreef ik moet toch een beetje de wil van de ander respecteren. Maar ik heb wel weer veel positiefs gezien in het gedrag van Aram, behalve dat schudden dat is voor mij nog een vraagteken, stelt me al wel gerust dat het mogelijk bij het ras hoort. Ik wacht nog even Letty haar antwoord af. Het feit dat Aram zich "in het heetst van de strijd" door mij in zijn nekvel laat pakken en het commando los opvolgt, en dan die bekende blik opzet "is er iets?!?" :| geeft wel aan wat voor verschrikkelijk stabiel karakter hij heeft, de strijd was voor hem ook gestreden, hij heeft zoals ik al schreef de NF verder helemaal genegeerd, jammer dat ik het niet kon maken om 5 seconden te wachten met ingrijpen :D :D Groetjes Bert. |
Aram heeft vanavond contact gehad met een flatcoat retriever Reu, was geen probleem. FR gromde en blafte zelfs nog even naar Aram, ze hebben samen los gelopen, beetje bij elkaar in de buurt niets bijzonders verder, na 10 min heb ik de bazin bedankt voor haar medewerking en zijn we verder gefietst.
Bert. |
Hallo Bert,
Denk nou niet dat vechtpartijen hier aan de orde van de dag zijn maar helaas komen ze wel eens voor. Een gevecht tussen en reu en een teef is meestal een beetje geknauw en een hoop kabaal en gesnauw. anders is het met twee reuen of twee teven. Ik moet je zeggen, dat twee teven gemener vechten dan twee reuen waarbij het meestal om territorium en of een vrouwtje gaat. Of duidelijk dominantie gedrag. Zoals je schreef, beide honden waren aan de riem en de NF begon ook aan de riem. Waarschijnlijk heeft hij toch onzekere signalen af gegeven en zoals je ook schreef, de eigenaar raakte in paniek, dus die staat ook niet sterk in zijn schoenen, Van dit soort situaties maken TW's heel dankbaar gebruik maar het punt is vaak, dat ze vast houden en dat schudden is heel herkenbaar. Als het echt menens is, en ik denk, dat het hier een soort terechtwijzing was omdat die NF zich niet zo moest aanstellen, dan houdt een TW niet op en scheurt de hele boel uit elkaar en blijft vasthouden. Dan kan je ze alleen niet los krijgen en het enige is dan proberen met hulp, ze via de achterpoten uit elkaar te krijgen. Meestal zijn er dan gemene vleeswonden die ook meestal door de dierenarts gehecht moeten worden. Oppervlakkig vechten kennen deze honden niet en ook vergeten ze niet met wie ze gevochten hebben en kan het zo weer raak zijn. Ik hoop, dat het bij dit incident blijft maar houdt hem in de gaten want ook Aram is in staat om de NF nu verder uit zijn tent te lokken. Het volgende voorbeeld en ik geloof dat ik het al geschreven heb. We hebben een reutje van bijna 1,5 jaar. Lag samen met Dino vaak in de benche en liepen samen buiten. Dolle pret en niets aan de hand. Een week of 4 geleden was Dino met mijn man mee het land in en later kwam dit reutje erbij. Mijn man riep de kleine en die springt tegen hem op. Dat pikte Dino niet en die grijpt de kleine. Vanaf die dag is het foute boel met die 2 en ook al doet die kleine niets, dan lokt Dino hem uit om zg. heel lief tegen hem te doen maar die kleine gaat blaffen en grommen. Zouden ze elkaar dan weer los tegenkomen dan is het natuurlijk foute boel. Dus wees gewaarschuwd, groetjes, Letty |
Hoi Letty,
Bedankt voor je uitgebreide reactie, Ik ben het met je eens dat het meer een soort terechtwijzing was, dan een een gevecht. Het ziet er natuurlijk allemaal wel heel ernstig uit zo`n gevecht ( vooral voor de eigenaar van de NF :D ), het gemak waarmee ik kon ingrijpen bij Aram sterkt alleen maar mijn vertrouwen in hem.( nog meer) Ook is hij niet bijzonder gefixeerd op ander reuen, hij kijkt wel maar als ik zeg NEE, dan is het ook goed, en loopt hij weer mee verder, Zoals ik al schreef het gaat ontzettend goed tussen mij en Aram, daarom mag hij ook al loslopen. Het was meer het schudden wat ik niet goed kon plaatsen :? Maar dat is nu ook wel wat duidelijker :D We zullen zien wat de dag weer gaat brengen :D :D ( ideaal twee weken vrij :D ) Groetjes Bert. O, ja ik ga vanavond kennis maken bij KC de Baronie, ivm ringtraining en evt inschrijven voor de (CAC / CACIB )internationale hondententoonstelling op 17 en 18 juni in Hulten,..... met Aram! 8) |
Hallo Bert,
Ik wens je veel succes ook met de ringtraining, groetjes, Letty |
hee Bert,fijn dat het zo goed gaat met jou en Aram,ik las dat je vanavond naar ringtraining gaat in Breda neem ik aan.Ben er nog nooit geweest en wil je laten weten of het wat was.Wij wonen niet ver van Breda af(Roosendaal)en is dit misschien ook wel interresant voor Angel.Veel succes en plezier vanavond :lol:
Groetjes Wilma |
http://home.planet.nl/~baron206/
Dit is de link naar hun website, het lidmaatschap kost 20 euro per jaar, en 1 euro extra per avond voor de ringtraining. Het terrein ligt in Teteringen. Ik zal mijn ervaringen hier vanavond even opschrijven, ik ben ook wel benieuwd :D Groetjes Bert. |
We zijn weer thuis :D het ging heel goed, de ringtraining stelt niets voor, je hond moet kunnen gaan en blijven staan, zich laten betasten door de keurmeester, je moet het gebit tonen, een driehoekje in draf lopen, stukje van en naar de keurmeester lopen, dat is alles. Dan nog even blijven staan terwijl er genotuleerd word, klaar.
Voor mij was het wel spannend hoe Aram zich zou gaan gedragen, op een veld vol andere honden, ook hebben we in de groep meegetraind inca. reuen. Aram stond gewoon goed onder appèl geen enkel probleem. Af en toe als andere honden luidruchtig werden,( m.n. herders) en / of tegen hun baas/bazin opsprongen werd Aram alert en begon te grommen, zelfs één keer geblaft, dit gebeurde dan wel op het moment dat hij niet meer onder appèl stond, omdat ik een uitleg kreeg over de tentoonstellingen en dus niet voldoende op mijn hond lette :oops: . Dit weekend moet ik laten weten of ik mee wil doen, dan kunnen hun nog zorgen voor een inschrijving, het lijkt me leuk omdat het op korte termijn een hele uitdaging is, maar ik ben er nu al wel redelijk van overtuigd dat het hele showwereldje niet bij mij past :cheesy: qua sfeer toch een redelijk hoog "kijk mijn hondje eens een leuk strikje in hebben" gehalte, en zo`n type ben ik nou eenmaal niet, ben meer het type van kijk mijn luistert :D Maar Aram kan wel bij deze club ook alle landelijke diploma`s halen van BG tot GG3. Het is een grote vereniging en zeker de moeite waard om eens te gaan kijken Wilma, ik weet niet of je voor de shows wil gaan of voor gehoorzaamheid. Maar de ontvangst en uitleg is er prima, het niveau van de instructeurs heb ik niet naar gekeken, dus kan ik ook niets over zeggen. En wat een aandacht/ vragen krijg je met zo`n TSW hè, ik liep al een kwartier rond voordat ik pas kon vertellen wat ik kwam doen :D Zal dit weekend de beslissing wel nemen, ik ga nu het voorbeeld van Pascha, Gina en Aram opvolgen,........slapen :roflmao , Groetjes Bert. |
Hoi Bert
Wat goed om te horen :ylsuper Volgens mij heeft Aram nu een echt 'thuis' gevonden :sweetCyberM Leuk dat je ons op de hoogte houd van al jullie vorderingen !! |
Hoi Bert,thanx voor de uitleg van de ringtraining,heb helemaal geen ervaring met shows en daar een keer gaan kijken kan geen kwaad.Wat wij zelf heel leuk vinden om te doen is met de wolfhondenwandelingen mee gaan,laatste keer in Uden(heische tip)waar Angel de enigste Tsjech was,de rest Saarlozen en ook wat andere rassen,was goed georganiseerd en zelfs speciale route voor de pups uitgezet,na afloop heerlijk op het terras nagekletst.Was dus alleen pure ontspanning voor baasjes en honden,ze konden daar lekker los.Wij kijken alweer uit naar een volgende wandeling(dacht 10 juni Freddie's verjaardagwandeling maar dan kunnen wij niet)
Succes als je besluit mee te doen met de show. Groetjes Wilma |
Nog een brabander erbij!!!
Gezellig volk, hè!!! 8) |
:cheesy: :cheesy: :cheesy:
Heel gezellig!!!! |
Ook IK woon in Brabant :cheesy: :cheesy: :cheesy:
|
Wanneer is het eerste brabantse treffen?? :D :D
|
Ben in Breda geboren...telt dat ook? :lol:
Groetjes, Patty |
Quote:
|
Zo'n toffe honden
Hallo,ik ben Anja en heb een tw van nu 4 jaar.
In onze tuin laat ik hem soms uren alleen rondlopen en het is een omheining van 1m80.hij gaat er niet over.Maar als we werken zijn,zit hij in een buiten kennel met een dak erop,want dan zou hij wel eens durven klimmen daar er nog een draad rond zijn kennel staat,van toen hij klein was. Wel heeft hij soms rare streken,zoals als hij vindt dat hij genoeg gelopen heeft.Dan gaat hij naar zijn kennel en doet zelf de deur dicht.Wel komisch om dat te zien.Een andere hond doet dat niet.Ik zou hem ter wereld niet willen missen voor zijn speciaal karakter alleen al. Het zijn wolfshonden en ze hebben toch iets aparts zulle. Een andere hond kan daar niet aan tippen. Ze brengen iedere keer iets nieuws in huis. Bij ons komt hij wel niet veel in huis,want hij is heel vindingrijk,en we hebben nog een andere hond. Allé allemaal veel succes met jullie tw. groetjes Anja en Bronsky |
Gelukkig, friezen ook in brabant hoor :D ,
Was meer eigenlijk een idee als er een paar TSW eigenaren bij elkaar in de "buurt" wonen, het vrij makkelijk is om regelmatig af te spreken om even een uur ergens de TSW samen te laten rennen, en als dat dan voor de eigenaren b.v. 20 minuten rijden is naar een beetje centrale plek, is dat wat makkelijker / sneller afgesproken dan wanneer je daar een uur reistijd voor uit moet trekken, tenminste dat geld voor mij hoor :D Laat maar weten als er animo voor is, Groetjes Bert |
Quote:
Ik heb mijn 2 honden (een mechelaar en TSW) in een ren rondlopen met een omheining va +/- 1,80 meter en wij hebben aan de binnenkant van dit hek een stroomdraad geplaatst (voor kleindieren). Shadow (het broertje van Aram) sprong alsmaar tegen het hek op wat een enorm kabaal maakte en ook nog eens slecht is voor de achterpoten. Sinds we de stroomdraad geplaatst hebben doet hij dit niet meer (gek he :mrgreen: ), wellicht dat dit ook een optie is voor je schutting. Erg makkelijk te plaatsen en niet zo duur. Hieronder 2 foto's van mijn rakkers in hun hondenren, dan zie je meteen hoe ik het ge-fixed heb. http://www.azazel.nl/ren.JPG http://www.azazel.nl/ren2.JPG Groeten, Barry |
Hoi Barry,
Dat is nog eens een hondenren :D , ik neem aan dat die twee witte draden de stroomdraden zijn? Ik had van Stefanie al een soortgelijk advies gekregen, ik ga marktplaats is afspeuren naar zo`n schrikdraad apparaat, ik weet dat het voor Aram en Pascha in ieder geval zou werken, Gina zou er gewoon tegen aan gaan liggen slapen :cheesy: is erg overdreven hoor, maar Gina is niet snel ergens van onder de indruk 8) En dan hoef ik ook minder te investeren, want dan kan mij tuin blijven voor wat tie is, evt het tweede draadje op de "gevangenis" manier( eerdere tip in dit topic) bevestigen en dan heb ik redelijke zekerheid dat ze in de tuin blijven. Bijkomend voordeel, als je als inbreker al zo stom bent om in te breken op een plaats waar à niets te halen is :cheesy: b twee Duitse herders en een TSW vrij rondlopen en dan c moet je er ook nog schrikdraad voor trotseren, wat overigens minder zeer doet dan Gina tegenkomen :cheesy: Leuke foto`s, mooie honden en een goed tip, leuke website heb je trouwens(Updated : 03-09-2004???), ik wil dat in de toekomst ook eens gaan proberen te bouwen, volgens mijn casema abonnement heb ik daar gratis ruimte voor. Groetjes Bert. |
hallo Bert,
Op zich een goed idee. Een brabants treffen. De meeste wandelingen zijn zo'n eind weg. Moeten we echt eens doen. Ik zit eerlijk gezegd ook liever 4 keer in de maand 20 min. in de auto, dan 1 keer in de maand 2 uur. Niet lullig bedoeld voor de rest overigens. 8) Het is voor mij ook maar afwachten hoe Laszlo het doet, als het niet werkt, ben ik zo weer thuis. Dus moeten we het echt eens doen... :cheesy: |
Quote:
Gaan we dat binnenkort afspreken, ik kan alleen nergens vinden waar iedereen woont, volgens mij hebben we nu, Tilburg, Roosendaal, Andel en Oosterhout wat een beetje bij elkaar in de buurt ligt, we wachten nog even af......morgen wat te doen....... :cheesy: ?? Groetjes Bert. |
Morgen kan ik niet...... :oops:
Lijkt me beter om over enkele weken iets af te spreken :D *tip* In de Drunense Duinen is een losloop gebied *tip* :lol: |
Quote:
Ben net terug van het hardlopen, Aram mocht vandaag alleen mee, hij heeft ongeveer de helft ( 2 km) los gelopen rechts naast mij, fietsers, wandelaars..etc. gaat allemaal goed. Twee labradors, rustige kennismaking geen probleem één teef andere heb ik niet kunnen zien, ik ben redelijk snel doorgelopen met een redelijk netjes volgende Aram, geen tijd voor een praatje :D Komt er vanuit de bosjes "ineens " ( ik had hem al wel gezien) een Newfoundlander aangerend met een schreeuwende baas erachteraan en de rest van het gezin, van 6 jarige dochter t/m opa, gillend op de achtergrond. Omdat ik hem al gezien had, had ik Aram al weer bij zijn riem te pakken, toen de NF bij ons was heb ik de riem laten vallen en een stap naar achter gedaan, wederom was de kennismaking van Aram rustig, wel borstelen, staart laag. oren laag en..................de NF klapt erin ineens bovenop, omdat ik er zo dicht opstond en mijn HÉÉÉ KAPPEN!!, en beide honden direct in der nekvel te pakken had stelde het verder weinig voor, NF eigenaar sleepte zijn hond aan zijn achterpoten een paar meter weg. De eigenaar van de NF bood meteen zijn excuses aan, hij zegt sorry hij schoot los en hij vecht altijd met andere reuen, is dat even een mooi excuus voor Aram :cheesy: Deze man vertelde nog e.a. over zijn hond en ik over Aram, beide honden lagen ongeveer 1,5 meter van elkaar vandaan, geen oog voor elkaar maar zwaar onder appèl bij hun baas, zoals het hoort op zo`n moment wat mij betreft, we hebben elkaar de hand geschud, en ik heb de man sterkte gewenst met de uitleg aan zijn gezin :D , die waren toch best een beetje overstuur en ik ben langs reu nr 2 (een Sint Bernard) met Aram verder gelopen, Aram keek niet eens. Ik heb een stukje verder wel de druk eraf moeten halen bij Aram, hij bleef een halve meter achter me lopen :D Ben even lekker met hem gaan stoeien, hoog stemmetje opgezet en de druk was er weer af :cheesy: Rare honden hoor, die New founlanders! :cheesy: |
Een groot compliment voor Aram (en voor jou natuurlijk) :thumbs
|
Jeetje, Nog ff en ik ben hartstikke jaloers! :mrgreen: Kan ik niet bij jou op training komen???
Bij Laszlo is dat niet zomaar over, die vliegt meteen op de eerste die hij dan tegenkomt... :evil: |
Hallo Vanessa,
Het ligt niet een twee drie aan de training hoor. Ik weet, dat jij ook bepaalde trainingen hebt gedaan maar het karakter speelt ook een grote rol. Tevens is Bert niet de tweede eigenaar maar reeds de derde, buiten het verblijf van Stefanie om. Ook de tweede eigenaar heeft veel tijd in Aram gestoken en daar plukt Bert voor een groot deel zijn vruchten van. Ook hij weet voorlopig niet wat Aram allemaal wel en/of niet kent en daar zal hij in de loop van de tijd wel achterkomen maar het is natuurlijk fijn als je hond in dit soort situaties, goed luistert, vooral als je hem nog maar zo pas hebt. Dus wees niet TE jalours op Bert. Er zijn genoeg andere TW's die hetzelfde probleem kennen als jij. Letty |
Letty heeft helemaal gelijk 8)
De tweede eigenaar heeft heel veel met Aram getraind, en daar heeft hij dus veel geleerd. Het is voor Bert nu even 'puzzelen' wat Aram beheerst :wink: |
Quote:
Het grote voordeel van (wolf)honden is dat het gewoonte dieren zijn, daarom kunnen we ze ook trainen /( in de voor de eigenaar juiste gewoonte zetten) Bijkomend, maar heel groot voordeel, is dat dit gewoonte-gedrag in 99% van de gevallen ook baas en plaats gebonden is, hiermee kan ik dus veel van Aram zijn(gewoonte-) gedrag beïnvloeden, ik weet van eigenaar nr. twee dat Aram bij hem ook al problemen had met reuen. Leuk voorbeeld, baas komt voor de eerste keer op een hondenschool en zegt mijn hond valt uit naar iedere ander hond, veel instructeurs nemen dan de hond over en lopen langs een groep cursisten met hun honden, en de hond valt niet uit. Zij doen dit om bovenstaande gewoontegedrag te demonstreren. Onbekende geleider, onbekend terrein en de hond is onzeker waardoor je hem vrij makkelijk in een juiste gewoonte kan zetten, dit geld dan voor de combinatie instructeur-hond onbekend terrein.Voor de combinatie baas en hond geld dit dus niet en die hebben dus nog een paar trainingen te gaan. :D Dit is dus wat er gebeurt tussen Aram en mij, en tevens het grote voordeel van een herplaatser, mits je van bovenstaand op de hoogte bent, want uitproberen zullen ze :D en één keer succes en oud gewoonte gedrag kan snel terugkeren bij een nieuwe baas. Wat is trouwens het advies van jouw instructeur(-ice) om dit gedrag te veranderen en/of er mee om te gaan?? Groetjes Bert. |
Ik heb, net als Letty al zegt, met Laszlo heel wat trainingen achter de rug. Club- examens 1 & 2 gehoorzaamheid (verg. met land. G&G 1). En inderdaad, zoals jij al zegt, is het goed als een ander hem overneemt, bij mij blijft hij tijdens de training kl****. :evil: Hij kiest bij voorbaat al één hond uit en als hij de kans krijgt is die de klos.
Ik ben nu gestopt met de trainingen, omdat (Laszlo en Misty samen) we 5 trainingen in de week deden, wat voor mij pers. een beetje veel werd. Met Laszlo schoot ik er ook niet veel mee op.... Van het veld af en de oortjes waren weer ver te zoeken... Met de instructeurs schoot ik niet veel op. De één zei: Hard aanpakken, en de ander gebruikte de bloemetjes methode. Lekker duidelijk dus. Daarom heb ik eigenlijk wel interesse om met andere TWH's te trainen, zoals Yolanda voor heeft gesteld. :cheesy: Of het echt tot vechten komt weet ik niet... Kan niemand vinden die dat een keer wil proberen. Ik ben wel zover dat ie van mij een keer goed op z'n plek gezet mag worden... :mrgreen: Verder laat ik hem altijd aangelijnd uit of in gebieden waar weinig tot geen honden lopen. Laatst kwamen ze met z'n 2-en een herder van 10 jaar tegen die niet dominant was en verder eigenlijk geen interesse toonde. Dat ging (gelukkig) goed. Heb me d'r eigenlijk bij neer gelegd dat ie zo is.. |
Doet hij het alleen met reuen of ook bij teven, als hij het bij teven ook doet mag je het wel een keer uit komen proberen.
Pascha is een heel makkelijk hondje, wat graag contact maakt met andere honden, maar zodra het te spannend word ligt ze meteen op d`r rug, dus dat zou best een keer kunnen. Aram en Gina zijn hier niet geschikt voor! V.w.b de adviezen van je instructeurs, het gaat niet zozeer om hard of zacht, de instructeurs hadden moeten zien wat nou net dat éne was waardoor Lazlo aandacht heeft voor jouw en blijft houden. Misty heeft waarschijnlijk wat makkelijker aandacht voor je, en is wat minder snel afgeleidt dan Lazlo. Een trainings methode, welke je ook kiest, werkt alleen maar als je hond aandacht voor je heeft, als je Lazlo een keer kennis wilt laten maken met Pascha, stuur dan maar een PB of e-mail, dan krijg je mijn telefoonnummer, Groetjes Bert. |
Reu of teef maakt niet uit. Als ze te dominant zijn naar zijn idee, zal ie ze wel ff mores leren :evil: !!
Misty is sowieso makkelijker, ze wil het graag goed doen en dat maakt haar een heel makkelijke hond om mee te trainen. Laszlo is helemaal tegenover gesteld, die doet het kunstje alleen als ie daar zelf zin in heeft. |
Hallo Bert,
Ben het volkomen met je eens maar er zijn maar weinig instructeurs die dit gedrag ook "zien". Bij veel instrukteurs gaat het alleen maar om de handelingen cq commando's aanleren maar hoe de baas-hond verhouding er uit ziet en welke signalen de hond naar andere honden uitstraalt, daar hebben er een heleboel geen kaas van gegeten of willen eten. Dat dat soms ook de motivatie van de betrokken eigenaar, net zoals bij Vanessa, niet meer ten goede komt, is dan ook heel logisch en juist bij deze honden is het dan zo van belang om ze zo goed mogelijk in het juiste spoor te krijgen of te houden. Maar men stopt dan liever met de cursus omdat het niets positiefs opleverd. Als instructeur moet men ook als een soort hondenpsycholoog optreden en helaas dat is velen niet gegund. Zij zijn alleen uit op de te behalen prestaties ongeacht de schade die berokkend wordt aan mens en hond. groetjes, Letty |
Naar mijn mening verlangen ook eigenaren vaak te snel en te veel van hun hond...want wat heeft het immers voor zin je hond allerlei 'kunstjes' te leren, als de band tussen je hond en jou niet goed is?
Het is bv. leuk als je hond op commando naast je aan je voet gaat liggen, maar als hij ondertussen zit te kijken wanneer jouw aandacht ff verslapt om er vervolgens meteen weer vandoor te gaan...kan je denk ik toch beter er naar toe SAMENwerken, dat hij naast je gaat zitten en vol verwachting naar je opkijkt 'wat voor spannends gaan we nu doen?' Zo goed door de 'hondenfluisteraar' gezegd: Niet je hond leren bedienen, maar hem/haar leren begrijpen en een goede verstandhouding opbouwen... En wat me opviel in een bovenstaand verslagje van Bert...dat de eigenaar van zo'n losgeschoten hond ligt te schreeuwen naar zijn hond. Dat zie je toch ook erg vaak...Snappen die mensen niet, dat zo'n hond daar alleen nog maar meer opgefokt van raakt? Zelf ben ik ook weer terug naar de basis gemoeten in de omgang met Jourdy, omdat meneertje aan het puberen is en mij wel eens fftjes van de ladder wilde gooien...het gaat gelukkig na een kleine week weer beter, maar dan ook alleen omdat ik niet veel van hem verlang qua oefeningen en continu bezig ben onze verstandhouding weer te verbeteren. En of Bert nu wel of niet de 'vruchten plukt' van de eerdere opvoeding van voorgaande eigenaren...voor Bert is Aram toch een vreemde hond en ik vind dat hij het tot nu toe geweldig aanpakt! En gelukkig hebben we via het forum (en privé :D ) de adviezen van trainers/instructeurs en mensen met jarenlange ervaring, die wel weten waar ze het over hebben. Oef...ik heb gesproken :oops: Groetjes, Patty |
En goed gesproken :D en dankje voor het compliment!! :cheesy:
|
Ik heb met Laszlo vanaf z'n 8ste maand tot aan z'n 3de jaar (da's 2,5 jaar!!) 3 x in de week een uur getraind!! Ik vind dan niet dat ik te snel te veel van mijn hond verlang. Ook is de verstandhouding tussen Laszlo en mij goed.Ik ben zijn baas en niet zijn vriendinnetje!!
En dat bloemetjes gedoe?? Hij lacht je gewoon uit!! Wacht maar Patty, tot dat bij die van jou z'n hormonen beginnen te gieren!! Tijdens de training doet ie het allemaal perfect, maar owé als ik van dat veld af ben en verderop in de straat een andere reu tegenkom!! |
Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat jij te snel te veel verlangt hebt, Vanessa? :shock:
En ik heb ook zeker niet bedoeld, dat ALLE eigenaren zo zijn. :( Ik denk dat je gewoon moet kijken, wat bij jouw hond en jou past. Jourdy heeft al vanaf dat ie 9-weken oud was last van zijn hormonen en ik heb de harde aanpak geprobeerd, het 'bloemetjes-gedoe' en nu pas ik een combinatie van beide toe. Dat lijkt tot nu toe te werken. Al doende leert men, toch? :wink: Daarnaast niet vergeten dat een Wolfhond nu eenmaal geen 'doorsnee-hond' is en dus een aparte aanpak vereist. Wij leven al 5 maanden geregeld in een 'hel' met Jourdy, omdat het een lekker dominant ventje is. Dat je dus continu allert moet blijven, aan je verstandhouding met je wolf moet blijven werken en GEDULD blijven houden, weet ik inmiddels heel goed. :? Maar ik zeg dan ook niet dat ik de wijsheid in pacht heb...ik geef juist aan, dat het fijn is hier op dit forum en op andere manieren hulp van meer ervaren mensen te kunnen inroepen. Ik ben ook een van de nieuwkomers op dit forum en vind het wel jammer, dat algemene reacties soms (dus niet altijd!) zo persoonlijk opgevat worden. Doet me toch een beetje aan denken aan "wie de schoen past, trekt hem aan... " Groetjes, Patty |
Zoals de meesten al weten, kan ik soms fel en met de botte bijl uit de hoek komen :mrgreen: !
Maar goed, een training van 2,5 jaar en nog niks opgeschoten, is NIET tof!! Dat is ook de reden dat ik dus nooit mee ga met wandelingen. Moet niet hebben dat Laszlo schade aan een andere hond aanricht! |
Hoi Vannessa,
Even voor wat het waard is, Ik had/heb die tekst van Patty ook niet gelezen als persoonlijk aan jouw adres, maar meer in de zin, vergeet de baasjes niet want in de voorgaande reactie`s kwamen een beetje de instructeurs in het algemeen aan bod en hun evt. tekort "komingen" Geen twijfel dat de band met jouw en je honden niet goed zo zijn, hoor :D :D Vandaar ook mijn reactie op Patty, "..en goed gesproken.." Groetjes Bert, P.s heb je mijn e-mail ontvangen Vannessa? |
Hoi Bert,
Ik heb mijn 2 honden (een mechelaar en TSW) in een ren rondlopen met een omheining va +/- 1,80 meter en wij hebben aan de binnenkant van dit hek een stroomdraad geplaatst (voor kleindieren). Shadow (het broertje van Aram) sprong alsmaar tegen het hek op wat een enorm kabaal maakte en ook nog eens slecht is voor de achterpoten. Sinds we de stroomdraad geplaatst hebben doet hij dit niet meer (gek he :mrgreen: ), wellicht dat dit ook een optie is voor je schutting. Erg makkelijk te plaatsen en niet zo duur. Groeten, Barry[/quote] Heb er eentje aangeschaft via marktplaats :D , de MINIGARD van KOLTEC inc. een hele rol schrikdraad, ga het spul morgen ophalen, is gelukkig lekker in de buurt. Nog een paar "isolatoren" ergens vandaan halen en dan heb ik donderdag wat te hobby-en :D Groetjes Bert. |
[/quote]
Hoi Bert, Ik heb mijn 2 honden (een mechelaar en TSW) in een ren rondlopen met een omheining va +/- 1,80 meter en wij hebben aan de binnenkant van dit hek een stroomdraad geplaatst (voor kleindieren). Shadow (het broertje van Aram) sprong alsmaar tegen het hek op wat een enorm kabaal maakte en ook nog eens slecht is voor de achterpoten. Sinds we de stroomdraad geplaatst hebben doet hij dit niet meer (gek he :mrgreen: ), wellicht dat dit ook een optie is voor je schutting. Erg makkelijk te plaatsen en niet zo duur. Groeten, Barry[/quote] Heb er eentje aangeschaft via marktplaats :D , de MINIGARD van KOLTEC inc. een hele rol schrikdraad, ga het spul morgen ophalen, is gelukkig lekker in de buurt. Nog een paar "isolatoren" ergens vandaan halen en dan heb ik donderdag wat te hobby-en :D Groetjes Bert. |
oeps :confused2 , was een beetje ongeduldig denk ik :D
|
Had je mailtje ontvangen :D ! Je krijgt er nog een terug.
Enne, stroomdraad?? Werkt perfect!! |
Hoi Bert
Stroomdraad werkt bij mij als een tierelier. Je zult er geen spijt van krijgen denk ik .. succ6 Groeten, Barry |
Quote:
Ga het app. dadelijk ophalen, als het nou is ff droog blijft kan ik nog even lekker op de motor 8) Groetjes Bert. |
Hoi Patty,
Als ik hoor wat Jourdy allemaal uithaalt met je, ben ik eigenlijk gezegend met zijn broertje Denzel. Dat komt vooral door zijn surrograat vader DH Cliff. Hij probeert bij ons ook dominantiegedrag te vertonen (zie topic zindelijkheid). Uiteindelijk krijgt hij op zijn sodemieter. Maar als wij hem op zijn sodemieter geven, dan geeft de DH hem OOK nog eens op zijn sodemieter. De duitse herder in huis halen is mijn beste beslissing tot nu toe. Ik ben dol op deze hond, hij is zo lief en rustig en hij kan Denzel op een hele subtiele manier terecht wijzen. Ook in de kennel zitten zij samen. Soms dan heeft Denzel zijn gekke halfuurtje en is helemaal wild. Cliff wijst hem na een tijdje terecht en dan is het ook gelijk afgelopen. Denzel heeft erg veel onzag voor de DH. Ik hoop dat dat ook na zijn pubertijd nog steeds zo is. Nog even een reactie op Herder: Ik kom uit Veghel, ook noordbrabant en zou een bijeenkomst van brabanders erg leuk vinden! Zullen we met zijn alle eens iets afspreken??? |
Wij hebben stroomdraad langs de vijver staan, toen Ayla klein was stond ze regelmatig op het eerste platau, tussen de vissen en waterplanten. Mijn man vond dat iets minder leuk :baddevil
Ook vlogen de bloemen en planten regelmatig door de lucht :frown: Nu staat er dus langs de border en vijver een draadje. En denk maar dat ze op afstand blijven............ :x Zelfs de honden die komen logeren hebben het in 1x door hoe het werkt bij ons :wink: |
Zo ik heb mijn minigard-Koltec inmiddels ook in huis, hij is speciaal voor huisdieren (honden/katten.)
Maar ja het is tweedehands dus wel leuk dat het lampje brand maar doet ie het ook?? Is toch weer 45 euro.Die man stond me vreemd aan te kijken toen ik de polen vastpakte en hem vroeg de stekker in het stopcontact te steken, TJEE!! wat een opdoffer zeg, maar hij doet het :cheesy: Groetjes Bert. |
Eerst iemand anders een hand geven en dan dat draad beet pakken hihihi. :mrgreen:
|
Wat een pokkenweer zeg t`is hier nog geen 5 seconden droog geweest :frown:
Maar goed, Aram heeft gisteren zijn eerste piercing gezet bij een bordercollie reu :? Hij reageerde niet op mijn commando HIER, dus daar baalde ik goed van. Aram rent er in volle sprint naartoe, gaat vol in de remmen en probeert puur op lichaamstaal de bordercollie onderdanig te krijgen, BC staat naast bazin, ( die gelukkig meteen de lijn los liet) en bij "zijn" voordeur, dus die BC gaat niet zomaar liggen natuurlijk, maar ja één beweging en Aram "klapt" erop, de BC geen schijn van kans, maar op zijn territorium zal die ook niet (snel) opgeven, dus maar weer ingegrepen, ook nu weer dat schudden van Aram, ook nu weer alleen met de vacht, BC had wel één gaatje in zijn nek, maar die zal van de eerste "slag" geweest moeten zijn, want bij een echte bijtwond zouden er minstens twee gaatjes( hond had geen halsband om) moeten zitten en meer waarschijnlijk vier. Ik moet er niet aan denken dat Aram al was begonnen met schudden toen die ene tand nog achter dat vel zat, dan had het meer gekost dan 53 euro. Omdat ik in eerste instantie had aangeboden om de wond te verzorgen, met de vacht dichtknopen na goed te hebben ontsmet, stond de eigenaresse erop dat ik maar de helft van de dierenartsrekening zou betalen, toch aardig :D Aram gaat voorlopig alleen los met een snuitje om, hij zal toch rap moeten leren dat als er iets verdedigt/ aangevallen moet worden ik toch echt diegene ben die daar initiatief toe neemt en niet hij. Zal allemaal niet meevallen voor hem,na twee jaar Alpha hond te zijn geweest. :cheesy: Maar dat niet luisteren naar het commando, we zijn 10 dagen verder,….. maar ja om mezelf maar even te quoten: Ik ben wel benieuwd of en evt. hoe zijn gedrag verandert als hij over een aantal dagen wat meer zelfvertrouwen gaat krijgen in zijn nieuwe omgeving en nieuwe "roedel". Voorlopig kan ik mooi gebruik maken van zijn wat mindere zelfvertrouwen om hem met andere honden en m.n. reuen in contact te laten komen. Dus vandaar voorlopig maar even met snuitje om als hij los mag, en goed trainen op de commando`s . Ik vind het aan de ene kant heel erg leuk om de ervaringen met Aram hier op te schrijven, aan de andere kant twijfel ik soms omdat de verhalen over het "vechten" hem misschien een naam bezorgen die hij niet verdient. Het is een dominante reu, die door omstandigheden fel is geworden op andere reuen, maar ondanks dat is hij niet agressief, want dan waren die honden er echt heel wat slechter van afgekomen, dus om misverstanden te voorkomen, Aram is een ontzettend stabiele lieve rustige geweldige hond, en dat probleem met die reuen gaat gewoon helemaal goed komen, het zit hem niet in zijn karakter het is hem ook allemaal maar overkomen, en wat niet in een karakter zit is in een ander gewoonte te brengen, daar ben ik van overtuigd!! 8) Groetjes Bert. |
Hallo Bert,
Ik ben ervan overtuigd, dat er geen agressie in Aram zit maar wel een hele duidelijke dominantie. Bij Jeffrey heeft hij deze dominantie niet zo zeer uitgebuit maar wel bij de mensen van Texel omdat hij daar wel moest en het dus botste en ook goed fout ging. Je moet je voorstellen als pup, kom je in een reeds bestaande roedel met reuen. Tot dusver gaat het redelijk goed. Dan verhuis je als hond in de leeftijd van een half jaar tot 9 maanden naar iemand anders en daar zijn geen andere mededingers behalve de honden op straat. Dan kom je als ruim 2 jarige weer terug op Texel, waar ook daar de reuen ouder en wijzer geworden zijn, net als Aram. En dan laat je je niet alles meer welgevallen en ga je er eventueel tegenin en dan botst het. Datzelfde is nu ook met de Border Collie gebeurd. Die wilde niet wijken omdat hij op zijn territorium zat en Aram vond, dat hij meer rechten had dan de BC. Dus bingo. Maar nogmaals ik ben ervan overtuigd, dat het geen agressie is. Dit dominantiegedrag vertoond vader Dino dagelijks en lokt het zelfs uit. Gaat de ander in de fout, dan slaat Dino zijn slag en als je goed oplet, zie je het al aankomen aan de manier van lopen. Aram ging eerst als een speer, daarna vol in de remmen. Dino loopt dan meestal in draf en vertraagt dan, net als slomotion en staat dan uiteindelijk stil. Vanuit stilstand imponeert hij en slaat dan eventueel ook toe. Ik denk dan ook, dat Aram in karakter heel veel op Dino lijkt, heel tolerant maar ook heel dominant op een subtiele manier. Je moet hem heel goed leren "lezen" en daar wens ik je veel succes mee, het duurt alleen wel even. Groetjes, Letty |
Hoi Bert .... (in een keer goed :) ...)
Je schrijft dat je soms twijfelt of je je verhaal zult delen op dit forum .... ik ken dit gevoel wel maar dan meer in de zin van of mensen wel op mijn verhaal zitten te wachten terwijl je gemakkelijk een boek kunt vullen over dit geweldige ras met al z'n streken. Ik vind het juist erg leuk om je 'dagboek' te volgen, en als mensen dan evt. de conclusie trekken dat je een agressieve reu hebt, tja daar kun jij niks aan doen, het zegt vaak meer over de ander. Bovendien heb ik respect voor iemand die een 'herplaatser' in huis neemt en er zoveel energie in steekt en volgens mij ook veel plezier mee heeft! Wij hebben het ook wel eens overwogen vooral een oude hond, je zou die nog wat mooie jaren kunnen geven, maar onze dames zijn niet zo gemakkelijk met vreemde volwassen honden dus dat houd ons eigenlijk tegen. Onze Goraggia is een dominante teef, die toen ze jong was een vervelende ervaring heeft opgedaan en het heeft nog steeds z'n invloed ... We woonden hier nog maar net en aan de overkant van de weg kun je het bos in wandelen, dus ik op zondagmorgen met de toen 5 mnd oude Goraggia lekker het bos in, uit het niets verschenen twee volwassen herders die haar wel eens even te grazen zouden nemen ... ik schrok me gek en stond klaar om in te grijpen ... maar Goraggia werd het zat greep een van de honden in z'n oor en draaide die om en bleef vasthouden ..., ik moest tussenbeide komen zodat ze uiteindelijk losliet, de herders hielden het voor gezien en taaiden af! Als we nu langskomen durven die twee niet meer in haar buurt te komen, waardoor ze zich oppermachtig voelt en niet alleen naar die twee toe, voor dit gebreurde was ze altijd vrij relaxed naar andere honden toe. wel ik hoop dat je je vorderingen met Aram blijft delen, groet Willy :D |
Hoi bert,
Ik volg ook je verhalen met veel plezier en wat ik zo fijn daar aan vind; je kan er ook m.b.t. je eigen hond van leren. Zowel van jouw verhalen als van de adviezen die daarop gegeven worden. En voor mij zeer interessant, omdat ik ook een zoon van Dino in huis heb :wink: Groetjes, Patty |
Quote:
Inderdaad, zoals ik al schreef, ik twijfel er niet aan dat er sprake zou kunnen zijn van een agressief karakter, integendeel juist heel stabiel.! Maar wel zeer DOMINANT !! Even voor de volledigheid :D ; V.w.b. Het uitbuiten van zijn dominatie bij Jeffrey, er was wel degelijk sprake van een uit de hand gelopen rangorde-verhouding, en dat heeft Aram toch wel voor elkaar weten te krijgen, ondanks de duidelijke leiding en instructies van Jeffrey.( hij moest tenslotte niet voor niets terug naar Texel!) Buiten op straat had Aram bij Jeffrey ook al problemen met andere reuen. (Al deze informatie heb ik overigens van Jeffrey zelf.) Maar verhalen zijn verhalen, en het enige wat telt is je hond leren kennen en leren LEZEN!! En dat ben ik helemaal met je eens Letty! :D |
In de eerste plaats vind ik het knap, dat iemand (in dit geval Bert), een herplaatser, een nieuw 'thuis' wil geven. Je moet maar denken dat een herplaatser (meestal) niet voor niets weg moet (NIET IN ALLE GEVALLEN !!!)
Zoals iedereen weet, zit er toch wel veel verschil tussen de ene en de andere tsjech ! Ik denk als we onze ervaringen hier met elkaar delen we er allemaal wat van kunnen leren. Dus Bert lekker je ervaringen met ons blijven delen, degene die Aram kennen weten wel beter ! :wink: |
wat voor herplaatser je ook in huis besluit te halen en hoe oud ze zijn, ze hebben altijd bagage bij zich.
Wij hebben dat met Misty ook gehad. En nog steeds trouwens. Ze hebben toch altijd ongewenst gedrag waar je weinig tot niets meer aan verandert. |
Zo'n toffe honden????
Hallo allemaal,
Was er een paar dagen tussenuit! Gelogeerd bij Marjan Holwerda, die met kalmeringssignalen met Igor getraind heeft. En daarna alles eens rustig op me laten inwerken en nu pas tijd om alle nieuwe berichten, van het forum, door te nemen. Zo heeft ieder zijn eigen problemen met zijn/haar hond(en). Ik vind het ook interessant om van ieder zijn/haar verhaal te horen. Of dit nu positief of negatief is. Daar kan ik wat van leren! Verder worden onbetrouwbare honden door mensen gevormd. En dat kunnen alle gedragtypen zijn: dominant of onderdanig. Bijv. onafgetrainde IPO honden (pakwerk)! Blijken ongeschikt en er wordt een ander tehuis voor ze gezocht of komen in het asiel. Zodat de baas een andere hond kan aanschaffen, die wel geschikt is voor die training. En vaak weten de nieuwe eigenaren niet wat er met die hond gedaan is. Dit geldt natuurlijk ook voor bijv. Border Collies, die niet kunnen schapen drijven of geen agillity beheersen en de baas móet persé die sport beoefenen. En zo zijn er nog meer, denk ook maar aan jachttraining e.d.. Oké, in een aantal gevallen doet de eigenaar nog zo zijn best, maar lukt het gewoon niet. Of de situatie is zo veranderd, dat er geen andere optie is om voor de hond een andere baas te zoeken. Er zijn zoveel mensen die hun eigen hond niet kunnen lezen en begrijpen. Die domweg 'de taal' van honden niet kennen.Daar is nog een lange weg te gaan! Ik doe mijn best om er wat aan te doen, maar sommige cursisten hebben; of een bord voor hun kop of willen gewoon niet! Gelukkig zijn er ook die het wél willen leren. En dát blijft de drijfveer! Bert veel succes en blijf schrijven over Aram! Groetjes, :wink: Jolanda |
Bedankt voor de positieve reacties!!, ben wel benieuwd naar die kalmeringssignalen Jolanda, kan je daar een voorbeeld van geven?
Update Aram :D Ik had de afgelopen twee weken al eerder gemerkt dat Aram zomaar ergens van kon schrikken, wat je in eerste instantie niet van hem zou verwachten overigens, want hij loopt aardig zelfverzekerd rond 8) , b.v. een plotselinge beweging met een bezemsteel, maar ook zichzelf een slag in de rondte schrikken bij een plotseling opvliegende duif :? Zo ook vandaag tijdens het hardlopen, zowel Gina als Aram waren mee, we lopen op een voetpad met rechts naast ons vrij dichte bosjes variërend van één meter tot twee meter hoog. ( Gina links -, Aram rechts aan de voet) Verderop staat een man in de bosjes wat snoeiwerk te doen, in een vrij open gedeelte ongeveer één meter van de stoep vandaan, ik had hem al een tijdje zien staan. Op het moment dat we deze man passeren, knipt deze man een vrij dikke tak door, .......Aram vliegt van rechts achter naar links voor, staart tussen zijn benen( tegen zijn buik!!), oren half plat, borstelen, en grommen :? gelukkig hersteld Aram weer heel snel op het moment dat ik tegen hem begin te praten. Gina heb ik het commando af en blijf gegeven, en ben met Aram terug gelopen richting man, Aram loopt op dat moment al weer ontspannen, en volgt mij de bosjes in( was maar één stap van mij hoor ) en nadat ik contact had gemaakt met meneer, moest Aram van mij ook even kennis maken, geen probleem, geen spanning. Gina geroepen en verder gegaan met hardlopen. Deze schrikreactie`s van Aram zijn gezien zijn lichaamstaal behoorlijk heftig hij vertoond echt angst, Gelukkig is het herstel er binnen twee seconden dus dat is niet zo`n probleem, maar het past voor mij niet bij de rest van zijn gedrag. Aram komt m.i. erg sloom over, van temperament is weinig sprake, hij slaapt / rust het grootste gedeelte van de dag. Is erg moeilijk te motiveren, zelfs voor worst zet hij geen stap sneller. Het lijkt erop of hem dingen ontgaan. Dit laatste zou schijn kunnen zijn omdat zo`n houding ook bij een dominante hond hoort. Alleen dat extreme schrikken hoort daar dus niet bij, als het een korte schrikreactie is kan het nog alertheid zijn, voor alertheid gaat het in dit geval te ver, het is angst in combinatie met vluchtgedrag. dit geldt bij alle drie de voorbeelden. Herkent iemand dit gedrag als vaker voorkomend ( "normaal") bij de TSW? Een "tennisbal" van runderhuid is hij iets mee te motiveren, voor korte duur.(ras-eigen :D ) maar het tempo waarmee hij hem gaat halen is ook weer traag, terwijl hij dol op runderhuid is, dat dan weer wel. Zet ik Gina en Aram 5 meter uit elkaar en ik gooi één stuk opgerold runderhuid op 1,5 mtr van Aram, dan heeft Gina hem en heeft Aram net één voorpoot opgetild :frown: Hoe zit het met het temperament van zijn vader en broers en zussen? Ieder zijn mening over bovenstaand (en de rest van Aram zijn verhalen) lees ik graag. Zelf denk ik eerder aan iets medisch dan aan wat anders, ga morgen ook met hem naar de dierenarts. Groetjes Bert. |
Hoi Bert,
Ik heb het zelfde met Denzel. Hij schrok nergens van, nog nooit. Altijd vrolijk en ongevreest naar andere mensen toe (en rare objecten) Totdat de buren een barbecue hadden. Hoop mensen op de barbecue, waaronder een stel pubers. Op ons land werd er geparkeerd door de gasten dus het moest allemaal langs de kennel van de honden lopen. Denzel had de tijd van zijn leven! Zoveel mensen en allemaal gaven ze hem aandacht. "s avonds werd het anders. Toen de laatste gaten weggingen (incl. pubertjes), vond 1 puistenpuber het nodig om Denzel aan het schrikken te maken. Het pubertje maakte een onverwachte beweging en schreeuwde hard "woef!" naar Denzel. Ik heb mijn schatje nog nooit zo bang gezien. Hij kwam niet meer naar andere mensen toe en met zijn staart tussen de benen bleef ie in zijn nachthok. Dit alles is 4 weken geleden en nog steeds als er mensen die Denzel niet kent naar de kennel lopen, kruipt ie weg en duurt het even voordat ie kennis gaat maken. Ik baal hier heel erg van. Deze familie die dit veroorzaakt heeft hoeft dus ook geen voet meer op mijn terrein te zetten. Kinderen die niet zijn opgevoed met dieren. Ik weet dat TWen een zekere terughoudendheid kunnen hebben, maar misschien heeft Aram iets vervelends meegemaakt net zo als Denzel. Groetjes Kim |
Vluchten bij een onverwachts iets, is typisch gedrag van een tsjech (wolf). Misschien heeft Aram 'vroeger' ook nog iets meegemaakt. :roll:
Ik heb wel eens van Barry begrepen, dat de broer van Aram,Shadow, ook moeilijk te motiveren is, en liever lui dan moe is. En toen Aram bij jou kwam had hij geen enkele conditie, ik denk dat dat ook tijd nodig heeft. Maar je hebt gelijk als je het niet vertouwd, je even langs je dierenarts gaat |
Hoi Bert,
Heel herkenbaar hoor dat plotselinge schrikken. Onze oudste Tsjech Goraggia is een zeer dominante teef en normaal gesproken nergens bang voor ... Maar soms heeft ze het weer eens, we doen het zonnescherm naar beneden (is helaas momenteel niet zo nodig) en dan schrikt ze zich gek, tewijl ze er een andere keer helemaal niet druk om maakt...! Soms kan ze de kamer binnenkomen en plotseling iets zien wat er altijd al stond en daarvan schrikken. Ook is ze een luilak wat ook tot uiting komt in haar telgang, als mijn man nachtdienst heeft gehad slaapt ze gezellig bij hem uit en 's morgens voor tienen is mevrouw al helemaal niet van plan iets te ondernemen, als onze jonge dingo dan wil spelen doet ze een oog open en bromt even, wordt het haar te gek dan kruipt ze onder het bed om ongestoord uit te slapen .... Een check up bij de dierenarts is natuurlijk handig, want er kan altijd een andere oorzaak zijn ook al lijkt het gewoon typisch Tsjechen gedrag, wij hebben van Goraggia ook al eens de ogen laten testen vanwege het plotselinge schrikken maar alles was goed hoop bij Aram ook groet Willy |
Zo'n toffe honden????
Hallo Bert,
Kalmeringssignalen worden ook wel oversprongsignalen of agressieremmende signalen genoemd. Ze zijn bedoeld om zichzelf en andere wezens te kalmeren. Turid Rugaas (Noors) noemt ze kalmerende signalen, omdat de hond ze al gaat vertonen voordat er een conflict ontsaat. Honden vertonen deze gedragingen tegen elk wezen, die hij wil kalmeren. Met een boog naar je toe komen. Langzaamaan bij je komen. Wegkijken, met de rug naar je toe gaan zitten, ineens ergens gaan snuffelen, gapen, niezen (eerder een stress verlagende gedraging om de hond zelf te kalmeren: zo zijn er meerdere gedragingen die voor meerdere uitleg vatbaar zijn), tongelen, krabben enz. enz.. Igor is zo angstig voor onbekende mensen (staart tegen buik, lage houding, wegkijken), dat ik daar meer over wilde weten en hoe ik dat nu van mensen voor elkaar kan krijgen. Want mensen willen zo graag affectie met dieren, en ze staan gek te kijken als een dier niet wil. En dan gaan ze domme dingen doen! (Hé, waar ken ik dat van?!) en juist uit zichzelf contact zoeken met zulke dieren i.p.v. af te wachten, kalmeringssignalen geven en het dier zelf contact te laten zoeken. Marjan, een kennis (Veronica) en ik hebben er anderhalve dag over gedaan om Igor uit zichzelf, tussn Marjan en mij in, te laten liggen en nog ontspannen ook! Dus het vraagt erg veel geduld van die onbekende mensen om maar contact met Igor te krijgen. Ik sta niet zo gek te kijken, wat Aram liet zien. Wolven zijn nu eenmaal schichtige wilde dieren. Wees blij dat Aram zich zo snel hersteld. En daar komt bij dat ik TsW's ontzettend snel leren en niet vaak vergeten! Oké, het zou geen kwaad kunnen om hem ergens op te controleren. Maar ik zou daar mischien nog even mee wachten. Verder weet ik dat Igor ontzettend gevoelig is voor geur en geluid. Hij hoeft maar mensen te ruiken en hij schiet in de angst. Vooral te zien tijdens wandelingen. Ineens neus naar de grond. Lage angstige houding en zeker als hij dat doet hij op een plek waar het gras plat is! Voor ons is het echt meteen duidelijk dat daar iemand gezeten heeft! Tot horens! Groetjes, :wink: Jolanda |
Hoi Jolanda,
Bedankt voor je antwoord, oversprong gedrag ken ik dus ik weet nu meteen waar het overgaat. Inderdaad erg nuttig om oversprong-gedrag bij je hond te leren zien. Morgen ga ik met Aram naar de Dierenarts, ik wil toch wat dingen uitsluiten. Ik meld morgen hier wel de uitkomst, Groetjes Bert. Nog een leuk voorbeeld van oversprong-gedrag, hond krijgt commando zit, en schudt zich eerst eens goed uit, terwijl hij NIET ! :D nat is. |
Hoi Jolanda,
Ik zie dat je kennis hebt gemaakt met de kalmerende signalen. Een poos geleden hebben we het hier ook al eens over gehad, meen naar aanleiding van een verslag dat je op het forum had gezet over een lezing van Klaas Wijnberg ... Ben je op een cursus waar ze deze methode gebruiken? Ik hoop dat het Igor zal helpen, met onze Fiero gaat het inmiddels een stuk beter en de kalmerende signalen hebben hier zeker bij geholpen! groet Willy |
Quote:
voorbeeldje: Als ik Shadow aan de fiets heb moet ik hem continue aanmoedigen om ervoor te zorgen dat ie niet achterop raakt en ik hem meesleur (tempo ligt dan rond de 12 km/h) De mechelaar daarintegen is net een siberische husky en trekt me bijkant van de fiets af. Shadow is ook nog steeds een eigenwijze donder, maar dat vind ik wel z'n charme hebben en hoort een beetje bij het ras. Maar het motiveren blijft moeilijk. Want z'n conditie mag dan wel beter zijn, meneer staat nog steeds niet te popelen om bijv. mee te gaan fietsen. Motiveren door middel van aand8 werkt niet bij hem (hoge stemmetjes, belonen met een aai --> hij geeft er helemaal nix om)en om eten geeft ie ook al helemaal nix. De lekkerste brokjes laat ie gewoon liggen en kijkt je dan aan van "wat moet je nou van me" :cheesy: Speelgoed doet ie heel weinig mee maar wee het gebeente dat je niet in de buurt bent, dan gaat ie los en sloopt ie wat ie te pakken kan krijgen. hehe. Misschien moet er over het motiveren van de TSW maar eens een apart topic worden geopend want ik ben best benieuwd hoe andere wolfhonden zich laten motiveren. Groeten, Barry |
Quote:
Ondanks dat een aantal vormen van gedrag nog steeds in zijn karakter kunnen en zullen zitten :D is er wel iets aan de hand. Aram heeft een uitgebreidt en inwendig onderzoek gehad. hart, longen, ogen, gewrichten in orde. probleem is een serieus vergrote prostaat zeer waarschijnlijk door verstoorde hormoon huishouding ontstaan. ( langdurige stress is het meest waarschijnlijk). De prostaat drukt bij Aram omhoog en veroorzaakt een onprettig tot pijnlijk gevoel in het buik / heupen gebied. Deze druk kan zels de ruggewervel prikkelen. Aram heeft een hormoon injectie gehad en ontstekingsremmers, na drie dagen moet er verbetering optreden, zoniet dan twee dagen pijnstillers geven ( paracetamol / novalgin). Dan nog geen duidelijke verbetering terug naar de Dierenarts. De dierenarts is er van overtuigd dat het echt een hormoon kwestie is, en hoeven we niet aan enge ziekten te gaan denken. Prostaat was al zo groot dat de Arts er met inwendig onderzoek niet voorbij kon komen!! :frown: Ben ik even blij dat ik naar de dierenarts ben gegaan!! Ik leer het "ventje" al een beetje kennen :D Ik ben erg benieuwd naar evt. gedragsveranderingen. Groetjes Bert. |
Hoi Bert,
Gelukkig ben je toch even naar de dierenarts gegaan zeg. Hoop dat het snel over is lijkt me pijnlijk voor Aram. Beterschap! groet Willy |
Tjonge Bert wat ben jij goed! Aan een verder geheel onbekende hond van een ras dat je eigenlijk ook niet kent, en die gedrag vertoont dat toch tamelijk rastypisch is (gezien de reacties van TSW eigenaren hier!!!) toch kunnen zien dat er iets anders aan de hand is....! Ongelovelijk. Aram had het echt niet beter kunnen treffen, dat is duidelijk!
Kees ben stiekum een beetje jaloers dat ik niet zo veel van honden weet... |
Hoi Kees
Als je niet zoveel van honden weet kun je nog heel wat opsteken van dit forum nietwaar? :roflmao :mrgreen: Groeten, Barry |
Quote:
Bij deze de inleidende tekst van mijn "honden bijbel" Eens dit boek gelezen en je kijk op honden verandert, voor mij in positieve zin :D S. Budiansky beschrijft feiten en verslagen, dus geen verkoop praatje van een nieuwe trainingsmethode, maar informatie waarmee jezelf een menig kan vormen. Het is een lang stuk tekst maar ik vind het wel de moeite waard om het hier even weg te zetten. ----------------------------------------------------------------------- De hond, de ultieme parasiet Bioloog Stephen Budiansky prikkelt met De waarheid over honden: niet wij hebben de honden gekozen, maar zij ons en we zitten aan ze vast! Simon Rozendaal in Elzevier 3 november 2001. Eigenlijk zijn wij, mensen, sukkels. We laten ons aan de lopende band in de maling nemen. We staan toe dat onze schoenen worden stukgekauwd, we accepteren (zij het vloekend en tierend) dat er tegen de cactus wordt geurineerd, we laten het uitslapen versjteren, onze vakantiebestemmingen dicteren. Dat alles pikken we. We maken geen eind aan de relatie met degene die ons tiranniseert, we zetten deze onverlaat de deur niet uit, we bellen de brandweer of politie niet, we schakelen geen advocaat in. Niets van dit alles. Doorgaans behandelen we de tiran zelfs als een prins. En dat alles omdat onze honden, want daar gaat het hier natuurlijk over, zo'n intens treurige blik in hun ogen kunnen leggen waarmee ze rechtstreeks toegang hebben tot ons hart, en omdat ze de beschikking hebben over een merkwaardig uitsteeksel boven op hun lichaam dat zo vertederend begint te kwispelen als we de sleutel in het slot steken. Vanuit evolutionair oogpunt is het onbegrijpelijk dat de mens de hond om zich heen duldt. De evolutie is immers genadeloos: alleen als de voordelen groter zijn dan de nadelen, redt een nieuwe eigenschap of nog niet eerder vertoond gedrag het. En wat zijn in hemelsnaam de voordelen van het hebben van een hond? De afgelopen jaren is uit medisch-biologisch onderzoek duidelijk geworden dat het bezit van een hond gezond is: het verlaagt bijvoorbeeld de bloeddruk. Verder is het vermoedelijk voor veel mensen die door hun partner, baas, kinderen of ouders gekoeioneerd worden, een bevredigende compensatie om een lagergeplaatste in de hiërarchie te hebben. Een wezen dat (tot op zekere hoogte) wel naar je luistert. Toch vallen die biologische voordelen totaal in het niet bij de nadelen. Aan voer kost een hond jaarlijks evenveel als een vliegvakantie. Per jaar laten in de Verenigde Staten en Europa honderdduizenden mensen zich voor honden beten behandelen. Miljoenen hondendrollen vormen tezamen een berg stress die de bloeddrukverlaging van het hebben van een hond ruimschoots tenietdoet. En dan is er nog de niet geringe vrijheidsbeperking voor de hondenbezitter. Waarom accepteren we dit? Misschien is de verklaring wel dat de hond ons te slim af is. De antropoloog David Rindos heeft aangetoond dat het waarschijnlijk is dat veel gewassen zichzelf hebben gedomesticeerd doordat hun zaden terechtkwamen in de afvalhopen van de primitieve jager-verzamelaars. Met andere woorden, evolutionair succes van een gedomesticeerde soort heeft evenveel te maken met die soort als met onszelf. In zijn boek De waarheid over honden past Stephen Budiansky deze redenering ook op honden toe. `Wij hebben niet de honden gekozen. Zij hebben ons gekozen en wij zitten aan ze vast.' Honden zijn biologische profiteurs, zo schrijft bioloog, hondenliefhebber en gerenommeerd wetenschapsjournalist Budiansky - hij publiceerde onder meer in Nature, Science, The Economist en The New York Times - in zijn kostelijke boek. `Als biologen niet het slachtoffer waren van dezelfde blindheid waarmee wij allemaal geslagen zijn, zouden zij waarschijnlijk niet aarzelen om honden als sociale parasieten te classificeren.' Door biologen is de hond vreemd genoeg altijd verwaarloosd. Net als andere huisdieren werden honden als een gedegenereerd fenomeen beschouwd in plaats van `volledig nieuwe organismen die gedrag vertonen dat wolven niet in hun kop zouden halen'. Budiansky vergelijkt de hond met de koekoek. `Die legt zijn eieren in het nest van een nietsvermoedend slachtoffer van een andere vogelsoort; de arme beduvelde ouders zien de grote snavel om voedsel bedelen en stoppen hem vol wormen, ten koste van hun eigen nakomelingen.' In feite is de hond natuurlijk nog slimmer. Het is één ding om een vogel in de maling te nemen, het is een prestatie van een ander formaat om 's werelds slimste zoogdier, met een IQ dat ver verheven is boven alle andere dieren, in de luren te leggen. `Dat honden bestaan, floreren en in ons gezelschap gedijen, terwijl er buitengewoon goede biologische redenen zijn waarom zij tot het allerlaatste exemplaar uitgeroeid hadden kunnen zijn, is een biologisch staaltje van verbijsterende evolutionaire slimheid.' Ook om deze reden is de hond natuurlijk superieur aan zijn grote concurrent, de kat. De kat legt ons niet in de luren, de kat is er gewoon en gaat zijn of haar eigen gang. De kat kan zich in tegenstelling tot de hond heel goed zonder de mens redden. De relatie tussen mens en hond is oneindig veel intrigerender dan die tussen mens en kat. Tussen mens en hond is er een fascinerend machtsspel. De hond is ons in alle opzichten de baas, zo maakt Budiansky duidelijk, maar in ruil daarvoor geeft hij ons een gevoel van macht. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe de wolf hond is geworden. Wel staat inmiddels uit DNA-onderzoek min of meer vast dát het zo is. Charles Darwin en Konrad Lorenz, die meenden dat zowel de wolf als de jakhals voorouder van de hond was, hadden ongelijk. De hond en de wolf staan dichter bij elkaar dan de hond en de jakhals. Uit dat DNA-onderzoek komt ook naar voren dat honden en wolven 135 duizend jaar geleden uit elkaar zijn gegaan. Ook is waarschijnlijk dat honden al snel een aparte diersoort vormden die niet met wolven mengden en honderdduizend jaar lang nauwelijks uiterlijke veranderingen ondergingen. Vermoedelijk zijn honden hun relatie met de mens begonnen als een soort ratten. Beesten die rondtrekkende groepen mensen volgden omdat daar voedsel viel te halen. Uit opgravingen blijkt dat menselijke nederzettingen in de prehistorie werden gekenmerkt door grote bergen afval. Nog steeds vertonen veel dorpshonden in de Derde Wereld trekken die in de buurt komen van het prehistorisch hondengedrag, constateerde de bioloog Raymond Coppinger ooit. `Honden werden beschouwd zoals wij ratten bejegenen: een dier dat overal aanwezig is, een potentiële verspreider van ziekten, een aaseter en soms een dief, waarvan het aantal nu en dan door afschot in toom gehouden moet worden.' In de loop van de evolutie moet de hond echter hebben ontdekt dat er handiger manieren zijn om aan voedsel te komen. Hij verliest de schuwheid en de daaraan gekoppelde agressiviteit die wolven eigen is, en leert dat wanneer hij de mens met grote ogen aankijkt hij soms een kluif krijgt toegeworpen. Zie een hond bedelen en observeer bij jezelf hoe effectief die verleidingsstrategie is. Je moet wel een hart van steen (en de nodige hondenboekjes gelezen) hebben om dat bedelen te kunnen weerstaan. Conclusie van Budiansky: `Dit waren dieren die zelf verkozen om in de buurt van de mens rond te hangen en zich daardoor isoleerden van hun wilde tegenhangers, uit eigen vrije wil. Het waren geen huurlingen of slaven, zelfs geen uitgenodigde bezoekers; het waren ongenode gasten die niet meer weg wilden.' In de loop van de tijd hebben honden geleerd met mensen om te gaan. Tegenwoordig zijn ze er zo bedreven in dat ons als een `trekharmonica' kunnen bespelen. Zo zijn ze meesters in het syndroom Munchausen: ze kunnen een heel scala ziekten veinzen, tot en met verlamming. Alles om lekkere hapjes te krijgen of achter hun oren gekrabd te worden. Heel soms is in het gedrag van een hond de voorouder nog te herkennen. Met name hun sociale gedrag is nog helemaal dat van een wolf: zo ligt volgens Budiansky zelfs liefste en gehoorzaamste hond altijd op loer om op een gegeven moment (een teken van zwakte bij de hogergeplaatsten) de macht in huis over te nemen. Ook in hun eetgedrag zijn honden nog wolven: ter compensatie van al die dagen dat de jacht tegenzit, kunnen ze enorme hoeveelheden voedsel op - honden hebben altijd de neiging zich te overeten. Tegelijkertijd zijn honden in veel opzichten anders dan wolven. Om één intrigerend voorbeeld te noemen, wolven blaffen niet, honden wel. En hoe. `Honden blaffen als ze honger hebben of zich vervelen; ze blaffen als ze naar binnen willen; ze blaffen als ze naar buiten willen; ze blaffen als een andere hond een bot heeft; ze blaffen als een andere hond blaft; ze blaffen als hun bal onbereikbaar op een plank ligt; ze blaffen als hun baas thuis komt; ze blaffen als een meteropnemer het tuinpad opkomt; ze kunnen zelfs blaffen als een dief probeert om in te breken. De hoeveelheid energie die honden aan blaffen besteden, is fenomenaal en staat in geen enkele verhouding tot het voordeel dat ze ervan kunnen hebben. Alleen dat al suggereert dat blaffen niet zozeer een bewust of opzettelijk geselecteerde aanpassing is, maar eerder iets wat toevallig uit de genetische vermenging is gekomen (naast hangoren en een gebroken-kleurenvacht en een zekere mate van sulligheid) toen wolven honden werden.' De traditionele visie is om de hond als een gedegenereerde wolf te zien. Een wolf kan een prooi vangen en vervolgens opeten. Er zijn maar weinig honden die een prooi kunnen vangen en als dat lukt, hebben ze geen idee wat ze met zo'n halfdood beest moeten doen. Toch is de hond vele malen succesvoller dan de wolf. Er leven wereldwijd nog maar honderdduizend wolven, terwijl er minstens duizendmaal zo veel honden zijn. Het is dus een buitengewoon slimme stap geweest van de wolf om hond te worden. Door voor ons te kiezen, heeft de hond een sprong voorwaarts in de evolutie gemaakt. `Honden hebben ons precies gekregen waar ze ons willen hebben en wij, met een idiote grijns op ons gezicht, laten ons alles aanleunen.' 7,95 bij de Bruna :D Groetjes Bert. |
Quote:
Toen ik begon met fietstraining zag ik een UV examen ook niet echt als een ooit haalbare kaart! Totdat ik samen met iemand met een Russische Laika teef ging trainen :D Die wilde Chezka er echt wel even "uit lopen" :wink: Tijdens het UV examen liet Chezka weer het oude beeld zien :roll: Lekker "hangen" bij de achterblijvers en continu tempo vertragen tot zo'n 12 km :oops: http://dl.wolfdog.org/pics/gallery/t...UV/th_uv27.jpg In de pauzes waarin alle honden even uitrusten ging onze slome donder continu rennen/klooien/uitdagen (ze was verre van moe van deze voor haar geringe inspanning) Pas toen we haar vooraan in de groep plaatste (Waar ook de Laika liep) ging de dame als een speer en trok het draf tempo op van 14 naar 16 km Mijn ervaring is dat je bij het trainen van een TsW altijd creatief moet zijn en steeds nieuwe trucs moet verzinnen! |
Mijke, Mijke,
Je weet nu toch wel langer dan vandaag, dat je niet een truckendoos met 100 trucks in je bagage moet hebben maar een met 1000 trucks. TW stellen je steeds weer voor verrassingen. Letty |
Quote:
Klinkt inderdaad leuk! Heb je ook een Engelse titel voor kij? Kan ik eens zien of Amazon het ook heeft. ik woon nl. niet in Nederland maar in Mexico Azazel: Wat dacht je dat ik op dit forum deed? Heb niet eens een wolfhond! Ik heb een hele lieve straathond die zich meestal heel netjes gedraagd. Soms wat probleempjes (niet 100% onder appel, bijvoorbeeld, zeker niet als hij andere honden ziet!) maar geen dramas. Maar als ik dan zo lees wat jullie af en toe door moeten maken... pfffff respect! Maar inderdaad wel erg leerzaam. IK blijf dus lekker door lezen! |
Yep, volgende link is van amazon.......... :D
http://www.amazon.com/gp/product/067...lance&n=283155 52 used & new available from $1.24 :D voor de prijs hoef je het niet te laten :D Groetjes Bert, en veel leesplezier. P.s. zit je voor je werk in Mexico of woon je daar? |
Die is leuk om te lezen! Budiansky hoort toch wel bij mijn favorieten...
|
Reactie op Budiansky:
En dan te bedenken dat er nog steeds mensen zijn die denken dat hun hond 'een will to please' heeft!!!? En waarom zou een wolf blaffen? Daar komt geen reactie op! Is juist alleen maar het verraden van zijn schuilplaats!!! Bij de hond heeft blaffen wel succes, dus gevolg: lekker gaan blaffen!! Bert, 'fijn' (liever niet natuurlijk) dat er iets gevonden is bij Aram. Maar of dit nu echt verklaard waarom hij zo ineens van de doorknippende tak schrok, betwijfel ik een beetje. Ben benieuwd of je in de toekomst nog zoiets meemaakt, de ja of de nee? Groetjes, :wink: Jolanda |
Volgens mij weet Bert, dat wat er bij Aram gevonden is, niet verklaard, waarom hij geschrokken was.
Maar misschien wel waarom hij zo 'sloom' is :roll: De hormooninjectie moet nu binnen enkele dagen uitwijzen, of de pijn die hij waarschijndelijk toch heeft minder wordt, en hij daardoor nu wat actiever wordt. Het schijnt veel vaker voor te komen bij reuen. Kij maar eens op: http://www.huisdiereninfo.nl/content...h_prostaat.php En meestal is het goed te genezen :sweetCyberM |
Zo'n toffe Honden????
Hoi Stefanie,
Ja, daar had ik even niet aan gedacht. Dat Aram ook last van 'sloomheid' had/heeft. Al was dat niet de directe aanleiding voor Bert, volgens mij, om naar de dierenarts te gaan. Het zal wel meegespeeld hebben. Maar dat maakt niet uit. Ben 'blij' dat er iets gevonden is, want dan kan je 'iets' doen en mischien helpt dat weer in zijn gedrag. Groetjes, :wink: Jolanda |
All times are GMT +2. The time now is 17:11. |