Wolfdog.org forum

Wolfdog.org forum (http://www.wolfdog.org/forum/index.php)
-   Overig (http://www.wolfdog.org/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Modehond? (http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=9758)

Azazel 14-12-2008 11:24

Modehond?

Met rond de 90 Nesten aangekondigd voor de komende 4 maanden stel ik de vraag:

Is de TSW een modehond aan het worden? :roll:

loco 14-12-2008 11:35

He)))
Dit is niet anoniem :shock:.

Azazel 14-12-2008 11:45

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 177833)
He)))
Dit is niet anoniem :shock:.

Als je niet durft, dan hoef je natuurlijk niet te stemmen. :twisted:

loco 14-12-2008 11:46

Maar wat versta je onder een modehond ?
Vind het wel een ras wat heel veel diverse mensen aantrekt, meer dan andere rassen ;-).
Groette Martine.

Azazel 14-12-2008 11:53

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 177839)
Maar wat versta je onder een modehond ?
Vind het wel een ras wat heel veel diverse mensen aantrekt, meer dan andere rassen ;-).
Groette Martine.

Wat ik onder modehond versta is dat er veel van 1 zelfde soort honden op de wereld worden gezet en afgezet (verkocht). Het is mijninziens niet voor niets dat er zoveel nesten aangekondigd zijn. Het is een kwestie van vraag en aanbod. En kennelijk is er veel vraag, want het aanbod is hoog.

En ik heb het idee (maarja, ik ben maar een groentje op dit gebied), dat het aanbod alleenmaar zal stijgen. In mijn ogen een slechte ontwikkeling.

Maar ik kan het helemaal mis hebben, vandaar dat ik er een enquete van gemaakt heb. Mijn standpunt kan natuurlijk altijd nog wijzigen als er een discussie over ontstaat.

loco 14-12-2008 12:04

Vergeleken met elk ander ras kan het dus nog niet zo zijn dat de TSW met een wereldwijdaantal van plus minus 7500 een modehond is ;-).

Azazel 14-12-2008 12:09

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 177846)
Vergeleken met elk ander ras kan het dus nog niet zo zijn dat de TSW met een wereldwijdaantal van plus minus 7500 een modehond is ;-).

Misschien had ik de vraag anders moeten formuleren " aan het worden is ".
gemiddeld nest telt 4 pups. 90 nesten x 4 pups = 360 honden. 360 honden in 4 maanden is 360 honden x 3 = 1080 honden in 1 jaar. = +/- 1/7e van de totale populatie.

loco 14-12-2008 12:16

Het is wel vanwege WD zo, dat je zo goed als alles weet in het wereldje van de TSW.
En of je daar blij moet zijn ??
Alles weten is ook niet altijd alles :roll:, sommige dingen had ik bv liever nooit geweten :evil:.
Want zo als je zegt dik 90 nesten en als je gaat kijken of het alle 90 voor het verbeteren van het ras is ???

Ben ik van mening dat er niet echt veel nesten tussen zitten die voor de (zoals me mams het mooi zei 8)) naast het brood(fokken) ook nog eens voor de roomboter gaan ;-).

En dus heel veel nesten eigenlijk alleen maar het vermeerderen van het ras is :shock:.

Groette Martine.

loco 14-12-2008 12:17

Quote:

Originally Posted by Azazel (Bericht 177847)
Misschien had ik de vraag anders moeten formuleren " aan het worden is ".
gemiddeld nest telt 4 pups. 90 nesten x 4 pups = 360 honden. 360 honden in 4 maanden is 360 honden x 3 = 1080 honden in 1 jaar. = +/- 1/7e van de totale populatie.

Het is een Ras in opkomst, maar nog bij lange niet een modehond.

Azazel 14-12-2008 12:18

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 177849)
Het is een Ras in opkomst, maar nog bij lange niet een modehond.

Even nee stemmen dan. :twisted:

loco 14-12-2008 12:18

Ik vind een modehond, een hond die je op elke straathoek tegen kan komen.
En denk dat bij de TSW nog wel ff duurt voor dat het zover is.

loco 14-12-2008 12:27

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 177851)
Ik vind een modehond, een hond die je op elke straathoek tegen kan komen.
En denk dat bij de TSW nog wel ff duurt voor dat het zover is.

En alleen maar kan hopen dat dit nooit zal gebeuren met de TSW, want het heeft voor geen enkel ras voordeel opgeleverd om modehond te zijn of te worden.

Tatti 14-12-2008 13:59

Ik deel de mening van martine.

De tsjech is een opkomend ras,
en ik denk dat de meeste mensen toch tenminste een klein beetje informeren voordat ze een pup halen.
En dan denk ik dat een aantal toch weer afspringt juist vanwege het karakter,
en liever een labrador of golden halen^^

Zo goed als iedereen die ik inmiddels heb leren kennen met een tsjech,
heeft er toch over het algemeen meer als 2 jaar over gedacht om de stap te zetten.
Ook vertellen alle Tsjechen eigenaren meteen aan nieuwe interesenten dat het over het merendeel,
niet de echte schoothonden zijn zoals veel andere rassen wel zijn.

Ik denk niet dat het nu al echte modehonden aan het worden zijn.
We kunnen alleen hopen dat Disney niet dadelijk een teken/film over de tsjech maakt,
dan zou volgens mij het hek van de dam zijn, zoals bij 101 en Nemo.

Gr
Tatiana

Smokey 14-12-2008 14:03

Nee ik vind het niet echt een modehond,mode versta ik dan weer onder soort van trent....
Het is in opkomst maar dat vind ik op het moment eigenlijk veel meer met de SWH(Saarlooswolfhond)

miran 14-12-2008 18:30

Ik denk aan modehond meteen aan honden die iedereen wil omdat........

Hoe dit in andere landen is weet ik niet maar wat ik hier in de omstreken tegen komt is dat de Tsjech relatief gezien niet zo erg bekent is.
Dat het ras in opkomst is ja maar zie echt nog niet het beeld dat je bij de dalmatiër gezien heb en op het moment bij de jackies

Azazel 15-12-2008 10:33

Ook hier een hele duidelijke uitslag.
Gelukkig maar dat velen van jullie denken dat de Tsjech nog geen modehond is. Met zoveel nesten kwam het op mij namelijk wel zo over. :)

ELISE 15-12-2008 22:27

We nemen Yara altijd zoveel mogelijk mee overal naar toe. Waar we ook komen, bijna niemand kent het ras. De Saarloos is veel bekender. Veel mensen denken ook in eerste instantie zeker te weten dat ze met een Saarloos te maken hebben. Veel mensen vinden het een prachtig ras, maar willen er toch niet aan beginnen..:lol:
Wat mij betreft, (nog) geen modehond.

ELISE 20-01-2009 21:46

Welk ras zal in Amerika modehond gaan worden, nu Obama een hond gaat nemen??? Zal vast en zeker GEEN Tsjech worden....:lol:

allesandro 21-01-2009 09:59

Quote:

Originally Posted by ELISE (Bericht 178143)
We nemen Yara altijd zoveel mogelijk mee overal naar toe. Waar we ook komen, bijna niemand kent het ras. De Saarloos is veel bekender. Veel mensen denken ook in eerste instantie zeker te weten dat ze met een Saarloos te maken hebben. Veel mensen vinden het een prachtig ras, maar willen er toch niet aan beginnen..:lol:
Wat mij betreft, (nog) geen modehond.

Klopt idd ...wij horen ook vaak de kreet...kijk een saarloos
of ook wel de opmerking of het een husky is

En dan maar weer uitleggen wat het wel is.

Groetjes Andreas

www.wolvenkennel.nl
http://i182.photobucket.com/albums/x...nerwolfdog.gif

Suske504 24-01-2009 21:52

HAHA heel herkenbaar. Meestal krijgen we te horen 'ahhh wat een mooie husky'.. heel vervelend haha..

Laatst nog een discussie gehad met een vrouwtje. bij ons stond een Saarloos fokker en wij hadden Tsalka bij ons. Dat vrouwtje vertelde dat we geluk hadden met een Tsjech want die waren veel rustiger, maar wel banger, minder sloperig enz. We konden het er maar niet bij haar inkrijgen dat waar zij het over had iig geen Tsjech was.. :roll: in discussie gaan met een Tsjechen eigenaar en Saarloos fokker.. :shock: haha

tot nu toe trouwens 1 iemand die ons kon vertellen dat we een Tsjech hadden hahah

kobesen 26-01-2009 17:46

Ik ben d'r nog geen 1 tegengekomen die mij kon vertellen dat ik een Tsjech heb.
Of ze denken een saarloos, of Husky of ze denken een mengelmoes oftewel asbakkie.

groetjes Kim

PS ik geloof niet dat een Tsjech ooit een modehond gaat worden. En de hoeveelheid nesten waar Barry op doelt, heb ik al een keer eerder gezien. Dit zijn piekmomenten. Die zijn redelijk normaal.
Houdt het maar eens in de gaten, straks staan er weer heel weinig nesten op.

buidelwolf 26-01-2009 22:40

Meestal denkt men dat onze Lucky een "Husky" is ofwel "poolhond", ook vaak "wolf". Een enkele keer "Saarloos" en één keer had iemand het bij het goede einde. Iedereen vindt hem indrukwekkend en schitterend en is er veel ontzag; soms is men er ook wel wat bang voor.

Bij ons is de vonk overgeslagen toen we eens een jonge Saarloos zagen in een drukke winkelstraat zo'n twee jaar geleden. Het werd voor ons na een ruime, leerzame oriënteringsperiode een Tsjech en zijn er dolgelukkig mee! Alhoewel we Lucky overal mee naar toe nemen, ook mee de stad in etc. geloof ik niet dat we tot op heden bij iemand dezelfde vonk hebben doen overslaan.

De Tsjech een modehond? Ik denk het (nog) niet echt. De nestaankondigingen betreft data van afhalen. Deze nesten zijn/worden dus ruwweg anderhalf tot twee maanden eerder geboren. Constateer je in december 90 nestaankondigingen voor de komende 4 maanden, dan zijn/worden die geboren in de maanden november, december, januari en februari. Deze maanden zijn goed voor meer dan 50% van de Tsjechengeboorten zoals uit de statistieken van de laatste jaren blijkt. Er is dus niet echt sprake van een spectaculaire groei. In 2008 zijn er trouwens zo'n 7% minder Tsjechen geboren dan in 2007.

Een jaarlijkse (niet al te grote) groei van de Tsjechenpopulatie met navenante groei van het aantal liefhebbers (en vice versa) zou ik alleen maar toe willen juichen, mits de toekomstige groep potentiële eigenaren goed voorgelicht wordt c.q. voorbereid is. Een Tsjech is geweldig, maar zéér zeker niet voor iedereen!

Groeten

Suske504 28-01-2009 12:11

Degene die ons kon vertellen dat we een Tsjech hadden was een gedragsterapeut.. Die vond dat ze te vrij liep in het centrum voor een Saarloos dus kon het niet anders zijn dan een Tsjech ;-):twisted:

buidelwolf 28-01-2009 20:45

Ik ben benieuwd of iemand weet hoeveel % ongeveer van de (aangekondigde) nesten uiteindelijk "leeg" blijkt?

Xhrista 29-01-2009 00:59

Quote:

Originally Posted by Suske504 (Bericht 186910)
Degene die ons kon vertellen dat we een Tsjech hadden was een gedragsterapeut.. Die vond dat ze te vrij liep in het centrum voor een Saarloos dus kon het niet anders zijn dan een Tsjech ;-):twisted:

Nou we hebben hier 3 SWH's en daarvan lopen er 2 zo vrij als wat rond.Dorp verderop 3 SWH's,en ook daar 2 die uitermate vrij zijn.Denk als je gaat vergelijken er tegenwoordig bijna net zoveel vrije SWH's zijn als Tsjechen.
Trouwens opvallend dat we als SWH eigenaren toch ook vaak merken dat mensen denken dat het Tsjechen zijn.Het is maar net of ze deze dieren in hun omgeving kennen of wel eens gezien hebben.
Meestal is het ook hier Sledehond of zoals bij onze Anubis,iets van Herder.

Denk dat je met de aantallen wereldwijd nog niet kan spreken van modehonden.Wel vind ik dat er door sommige fokkers wel erg veel geproduceerd wordt en zeker veel van hetzelfde,zowel SWH als TsW.
Vraag me wel eens af waar al die aantallen blijven.

Gr. Christa

loco 29-01-2009 15:27

Quote:

Originally Posted by Xhrista (Bericht 187188)
Denk als je gaat vergelijken er tegenwoordig bijna net zoveel vrije SWH's zijn als Tsjechen.
Gr. Christa

Maar de manier van "vrij zijn" is wel erg verschillend tussen deze 2 rassen ;-).

Xhrista 29-01-2009 17:51

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 187304)
Maar de manier van "vrij zijn" is wel erg verschillend tussen deze 2 rassen ;-).

En wat is dat verschil dan ?

Gr. Christa

miran 29-01-2009 19:18

nou het verschil is hier goed te zien hoor. Bobs als saar zijnde is zeer knuffelig met vreemde maar pakt dit voorzichtig en rustig aan. Bine als tsjech daarin tegen is wat drukker en wacht niet die springt gewoon op je hahahaha daar zit het verschil dus in de aanpak

loco 29-01-2009 19:41

Quote:

Originally Posted by Xhrista (Bericht 187353)
En wat is dat verschil dan ?

Gr. Christa

Denk dat Miran het goed heeft verwoord.
Weet zelf niet zo goed hoe je het moet beschrijven/verwoorden, vind er zelf echt groot verschil in.
Of vind jezelf dat er geen verschil tussen zit ??
Groette Martine.

Xhrista 29-01-2009 20:29

Nou heb nu in al die jaren al heel veel Saarlozen meegemaakt en ook al behoorlijk wat Tjsechen.Ging in 2000 al naar bijeenkomsten in duitsland van beide rassen.en er zijn exemplaren die heel eind uit elkaar liggen kwa gedrag en houding,maar ook die elkaar gewoon overlappen.
Er is niet duidelijk wel of niet verschil op te noemen.
Heb Solo gehad (zit nu bij vrienden) en die duikt bij iedereen in z'n nek die ze tegenkomt uit vrolijkheid,behalve als het zeer onbetrouwbaar persoon is,want dan hangt ze in z'n broek als je niet uitkijkt.Nergens bang voor en klimt op ladders als het moet.
Loopt ook precies hetzelfde over de kermis als door een bos.
Een beetje Saarloos durft heel veel,heeft eigenlijk geen enkele moeite met wat voor hindernis ook,alleen als er vreemde mensen bij betrokken zijn,vormt dat voor de terughoudende een probleem.Dus neem dat weg en je hebt een hond die overal voor gaat en vreselijk moeilijk te sturen is.Dus geef mij de wat terughoudende exemplaren maar(niet te verwarren met de angstige,want die zijn er helaas ook,net als bij de Tsjech).

Gr. Christa

loco 29-01-2009 20:38

En wat is dan het verschil tussen een Tjech en een Saarloos :confused2??
Groette Martine.

miran 29-01-2009 21:17

Ik blijf er toch bij dat het voornaamste verschil dan in de aanpak zit.
Dat wat Christa bij Solo beschrijft ken ik ook wel van Bobs maar toch is het anders dan Bientje. Om dat verschil wat ik nu juist bedoel duidelijk te hebben zou je eigenlijk dat verschil hier moeten meemaken. Ondanks dat Bobs dus het liefst in je nek kruipt enzo is het toch duidelijk veel rustiger en voorzichtiger dan de aanpak van Bientje
En verder vind ik zeer zeker het verschil tussen de twee rassen dat je vaker zogezegd de middelvinger krijgt van de saar hahahaha en ook vind ik dat de saar minder van je eist dan de tsjech. Maar ja dat vind ik vanuit Bobs en Bientje natuurlijk en kan ergens anders weer anders zijn.

Xhrista 29-01-2009 22:50

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 187398)
En wat is dan het verschil tussen een Tjech en een Saarloos :confused2??
Groette Martine.

Dat zie ik nu juist niet zo.Daarom vroeg ik aan jou wat je daar zo'n verschil in vind.
Een vrije SWH is net zo'n dwingende spring in het veld als een vrije Tsjech.Ziet niks,hoort niks,en gaat er gewoon voor.

En Miran ik het heb het niet over in je nek kruipen voor een knuffel,maar meer als kruising tussen een Boxer en een Labrador,alleen dan veel sterker.En daar is niks voorzichtigs bij.

Gr. Christa

loco 29-01-2009 23:18

Dacht dat ik een paar vrije Saarlooswolfhonden had gezien, maar die vrije Saarloos net zo vrij als de Tjech,......... heb ik dus duidelijk nog niet gezien ;-).
Groette Martine.

Xhrista 29-01-2009 23:26

Misschien neem ik 1 van de 2 nog wel eens mee ergens naartoe.Alleen het vervelende met die teven is,dat als je ze uit het roedel haalt,al is het maar een dag,ze meteen klieren als ze weer in roedel terug komen.
Zijn er ook niet zo heel veel hoor,van die hele vrije.Alleen je kan het net treffen.

Gr. Christa

loco 29-01-2009 23:33

Quote:

Originally Posted by Xhrista (Bericht 187454)
Zijn er ook niet zo heel veel hoor,van die hele vrije.Alleen je kan het net treffen.

Gr. Christa

Dus eigenlijk een beetje vergelijkbaar met me Duitse Herder, die absoluut geen "will to please " had ;-) ?

miran 29-01-2009 23:44

Quote:

Originally Posted by Xhrista (Bericht 187441)
En Miran ik het heb het niet over in je nek kruipen voor een knuffel,maar meer als kruising tussen een Boxer en een Labrador,alleen dan veel sterker.En daar is niks voorzichtigs bij.

Gr. Christa

Okee dan begreep ik het niet helemaal hihi kan gebeuren.

Tja als je het zo gaat bekijken is het natuurlijk individu afhankelijk en dan begin ik me ook wel een beetje af te vragen waar kwa gedrag nu het grote verschil tussen de twee zit.
Quote:

Dacht dat ik een paar vrije Saarlooswolfhonden had gezien, maar die vrije Saarloos net zo vrij als de Tjech,......... heb ik dus duidelijk nog niet gezien :wink:.
Groette Martine.
Die zijn er echt hoor. Ik kan je zeggen dat Bobs de saar dus veel vrijer wat dat betreft is als Bientje de tsjech

Xhrista 29-01-2009 23:51

Ja hoor er valt wel mee te werken,heb met Solo van alles gedaan.Alleen ben zelf niet echt iemand die veel aan training doet ,dus dan kom je ook niet ver.En op de meeste trainingen was het al snel saai voor haar.Als je op behendigheid 3x hetzelfde rondje moet springen,ga je liever op het andere veld achter de hondjes aan die aan het Fly ballen waren en dat viel niet in zulke goede aarde.Zo'n Wolf die aan staarten hangt en die honden maar gillen,nog leuker dus.
Maar echt werklustige hond .Door haar ben ik ook bij de KC gaan lesgeven.

Als jonge hond kwam ze als een Border ,steeds met haar balletje aan ,die moest je dan steeds weggooien.Dat kon ze langer volhouden als ik.
Aporteren kon ze als de beste(behalve op examens)

Gr. Christa

loco 30-01-2009 16:55

Zo bedoelde ik het niet :twisted: want me DH werkte wel degelijk maar meer voor zichzelf dan to please me :evil:.
Maar uiteindelijk bedoelde ik dit eigenlijk wel :lol:.
Want zo geef je toch zelf wel aan hoe uitzonderlijk Solo voor een Saarloos is ;-).
En dat Solo dus eigenlijk niet het karakter van een doorsnee Saarloos heeft ;-), maar misschien wel het karakter waar Mr Saarloos voor ging :rock_3.
Of heb ik hem verkeerd :| ???????????????
Groette Martine.

Xhrista 30-01-2009 17:50

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 187620)
Want zo geef je toch zelf wel aan hoe uitzonderlijk Solo voor een Saarloos is ;-).
En dat Solo dus eigenlijk niet het karakter van een doorsnee Saarloos heeft ;-), maar misschien wel het karakter waar Mr Saarloos voor ging :rock_3.
Of heb ik hem verkeerd :| ???????????????
Groette Martine.

Denk dat Solo weer net niet stabiel genoeg is.Maar heb daarentegen wel Anubis hier zitten.Die het op een Show niet al te best zou doen,maar wel heel stabiel is en ook wil werken.Straalt echt innerlijke rust uit,zodat eigenlijk elke hond,maar ook mens hem lief vind,maar wel ontzag voor hem hebben.
Onze overleden Stenka had dat precies hetzelfde.En denk dat dit nu net dat stukje was wat het zo'n goede geleidehond maakte.Dat mis ik wel in heel veel honden tegenwoordig en dat heeft niks met Vrij of terughoudend te maken.

Gr. Christa

loco 30-01-2009 19:01

Quote:

Originally Posted by Xhrista (Bericht 187647)
Denk dat Solo weer net niet stabiel genoeg is.Maar heb daarentegen wel Anubis hier zitten.Die het op een Show niet al te best zou doen,maar wel heel stabiel is en ook wil werken.Straalt echt innerlijke rust uit,zodat eigenlijk elke hond,maar ook mens hem lief vind,maar wel ontzag voor hem hebben.
Onze overleden Stenka had dat precies hetzelfde.En denk dat dit nu net dat stukje was wat het zo'n goede geleidehond maakte.Dat mis ik wel in heel veel honden tegenwoordig en dat heeft niks met Vrij of terughoudend te maken.

Gr. Christa

En dat is maar net hoe je het wil zien ;-).
Want zonder het een, heb je nooit het ander :rock_3.
Groette Martine.

mijke 30-01-2009 21:19

Quote:

Originally Posted by Xhrista (Bericht 187647)

Daar kan ik me wel in vinden, want van geleidehonden wordt ook niet verwacht dat ze voorbijgangers en vreemden vrolijk begroeten!:lol:

Toch zie ik zelf wel bij de meeste Tsw's en SWH's verschillen in gedrag.
Over het algemeen vind ik de TsW impulsiever en exposiever dan de SWH. En zijn de meeste TsW's meer "rellerig" (als er iets gebeurt staan ze er als eerste bij) aangelegd dan de SWH.

Op een SWH froum las ik enige tijd geleden een discussie over hoe je hond reageert als jij je bedreigd voelt. En de meeste eigenaren lieten weten dat hun SWH dan liever achter hen ging staan. Ik denk dat de meeste TsW's het tegenovergestelde zouden doen!

Daarnaast las ik ook veel reacties op SWH forum dat mensen juist het leuke van dit ras vonden dat ze alleen op de eigen eigenaar gericht zijn en niets van vreemden moeten hebben.
Mijn ervaring is dat de meeste Tsw's juist heel nieuwsgierig zijn naar vreemden en zeker even minstens gaan ruiken.

Toen jij hier op bezoek was met je doggies, hielden ze je iedere seconde in het oog en toen je aan tafel ging eten wilden ze zelfs beslist naast je gaan zitten.
Laatst was ik met mijn Tsw ergens (bij voor haar totaal vreemden) op visite en die deed gelijk wat veel TsW's doen: nix nie baas, maar lekker ff rondstuinen en als de baas aan tafel gaat kan je helemaal je gang gaan (hopen ze dan!)

Ik ben bij veel trainingen en meetings (ook in oost europa) geweest en ook daar zag je het lichtgeraakte/opvliegende/snel reagerende gedrag bij de meeste Tsw's. Op een van die bijeenkomsten was ook een SWH die heel relaxt en stocicijns het "zooitje opgewonden standjes" lag te bekijken. En daar was iedereen onder de indruk van hem omdat hij niet gelijk "blaffend" en springend reageerde op van alles en nog wat.

Ik ken ook diverse SWH's die (vaak om onduidelijke redenen) spookbenauwd blijven voor 1 bepaald familie of gezinslid. (blaffen, achter de bank schieten etc) Dit heb ik zelf nog niet met een Tsw meegemaakt (wel dat ze een bep familielid niet mogen maar het dan negeren)

Maar... ik heb ook wel Tsw's meegemaakt die een gebrek kregen als je als vreemde op visite kwam. Maar bij de meeste Tsw's is dat zeker niet het geval!

Dit soort dingen bedoel ik een beetje in grote lijnen als ik het heb over generale verschillen tussen beide rassen.

En in ieder ras heb je natuurlijk ook veel individuele verschillen.
Jouw SWH Solo en mijn TsW Chezka lijken in gedrag bv juist wel weer erg op elkaar.:rock_3

Xhrista 30-01-2009 21:32

Quote:

Originally Posted by mijke (Bericht 187699)
En in ieder ras heb je natuurlijk ook veel individuele verschillen.
Jouw SWH Solo en mijn TsW Chezka lijken in gedrag bv juist wel weer erg op elkaar.:rock_3

Ja ,daarom begon ik ook met dat sommige wel degelijk overlappen.

Heb er hier ook 2 lopen ,die wel degelijk ergens op af stappen als het ze het niet "normaal" vinden ,maar ja die stammen dan ook af van Quick ;-) .
Maar dat achter de baas gaan staan ,ben ik het ook niet helemaal mee eens,want heb het regelmatig gehad,dat in het donker een schuwe hond van mij ,achter iemand aan ging die zich vreemd gedroeg.

Maar gelukkig zit er over het algemeen wel degelijk verschil,dat maakt het ook tot 2 rassen.En zeker tegenwoordig zitten er natuurlijk ook heel veel Atypische honden tussen.

Gr. Christa

loco 30-01-2009 22:53

Quote:

Originally Posted by mijke (Bericht 187699)
Op een SWH froum las ik enige tijd geleden een discussie over hoe je hond reageert als jij je bedreigd voelt. En de meeste eigenaren lieten weten dat hun SWH dan liever achter hen ging staan. Ik denk dat de meeste TsW's het tegenovergestelde zouden doen!
:rock_3

Hier zekerste weten, hoef ik me geen eens voor bedreigd te voelen :lol:.
Hij beschermt me al voor een gedumpte kerstboom in het donkere park :stupid :roflmao:roflmao.
Groette Martine.

Xhrista 30-01-2009 23:15

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 187714)
Hier zekerste weten, hoef ik me geen eens voor bedreigd te voelen :lol:.
Hij beschermt me al voor een gedumpte kerstboom in het donkere park :stupid :roflmao:roflmao.
Groette Martine.

Goh had de Tsjech toch iets intelligenter ingeschat ;-)

Maar vind het altijd mooi om te merken,dat iets wat vreemd is altijd meteen opgemerkt wordt.
Loop altijd hier bij het duintje voor de Kerncentrale.Daar lopen ook vaak mannen rond van de Kerncentrale en daar reageren ze helemaal niet op.Maar o wee als er zo maar iemand boven op de dijk staat te turen naar vogeltjes,dan moet ik ze echt in de gaten houden,want dan wordt er toch wel even verhaal gehaald.

Gr. Christa

p.s. we zijn wel van het topic afgedwaald,maar kletsen over de honden is ook zo leuk.

loco 30-01-2009 23:25

Quote:

Originally Posted by Xhrista (Bericht 187721)
p.s. we zijn wel van het topic afgedwaald,maar kletsen over de honden is ook zo leuk.

Vogelaars :roll:, tsja volgens mij heeft elke hond daar de pee op :twisted:.
Maar heb daar wel begrip voor ;-).
En Tjechen intelligent :shock: ??, volgens mij ook een Fairytale :lol:.
Groette Martine.

loco 30-01-2009 23:31

Quote:

Originally Posted by Xhrista (Bericht 187721)
maar kletsen over de honden is ook zo leuk.

Vind ik ook 8), vind het alleen jammer dat zo weinig mensen dat doen :(.

Xhrista 30-01-2009 23:51

Ja het lijkt wel dat hoe drukker de forums worden,hoe minder leuke verhalen er komen.En juist die verhalen zijn zo leuk voor nieuwe mensen.

Gr. Christa

loco 30-01-2009 23:57

Quote:

Originally Posted by Xhrista (Bericht 187734)
nieuwe mensen.

Gr. Christa

Wanneer val je hier niet meer onder ???

ELISE 31-01-2009 00:10

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 187739)
Wanneer val je hier niet meer onder ???

Als je niet meer "groen" bent, haha, nog even wachten dus!:lol:

Smokey 31-01-2009 00:37

Om nog ff op de verschillen terug te komen tussen de TSW en SWH,als ze hier iets achter buiten horen,vreemd geluid ofzo in het gangpad,willen er 2 gelijk ala minuut naar buiten,1 blijft er dan hier binnen voor het raam staan kijken :lol: juist ja de SWH.
Als ze met zijn 3en aan het rennen zijn in het bos en er komen vreemde mensen aan,gaan er 2 recht op af,1 gaat achter ons lopen,juist de SWH :lol:
Ga je op een terrasje zitten,liggen er 2 zo in het looppad,die gaan ook echt niet opzij als er mensen langs moeten,ze stappen er dan maar overheen,1 ligt wel uit de pad of onder de tafel of stoel :lol:
Als ze mee uit mogen doen er 2 zo achterlijk en opgewonden net of ze noooooit mee mogen,1 ligt er rustig op de bank af te wachten :lol:
De 2 Tsjechen staan echt met alles vooraan,hoe gekker hoe liever,de SWH wacht veel meer af en is veel rustiger.
Dus ja ik vind het een heel groot verschil in gedrag een TSW of een SWH.
Behalve als het donker wordt dan vallen hier de verschillen meer weg,beide rassen zijn dan super oplettend en waaks.

miran 31-01-2009 15:47

mhhh ik weet toch duidelijk wel dat er in het algemeen in het gedrag verschil zit maar als ik dit zo allemaal lees ga ik toch stiekem nadenken of ik geen saar in een tsjech behuizing heb (zeer baas aanhankelijk enzo) en een tsjech in saar behuizing(zeer gericht op vreemde want wie weet aaien ze me wel):rock_3

Xhrista 31-01-2009 20:01

We hadden het niet over gedrag in algemeen,maar specifiek over verschil/overeenkomsten tussen TsW en (zeer) vrije SWH.

En Wilma het klopt natuurlijk algemeen wel wat je zegt,maar er zijn nou eenmaal uitzonderingen.Heeft ook beetje met bepaalde lijnen/takken te maken.

En daarbij zijn er hier en daar wel eens proefjes gedaan door fokkers,zullen we het maar met een net woord zeggen.Dus vandaar dat karakters van beide rassen wel eens door elkaar lopen.

Gr. Christa

Smokey 31-01-2009 21:23

Ja,oke uitzonderingen zijn er bij beide rassen,overlappingen zullen er dan idd zijn.

En Miran,Luna doet net zo gek als de Tsjechen als er bekenden hier komen,duiken er dus 3 doggies op diegenen :p

miran 31-01-2009 23:58

@Wilma hahaha arme mensen zijn dan meteen plat. Zo kan mijn vader ook geen kant meer op als hij hier is:rock_3 Ze willen alletwee gewoon lekker op schoot bij hem en tja zijn schoot is nie eg groot genoeg :roflmao

(okee beetje oftopic)

Manishdra 04-02-2009 11:39

Ach het kan een stuk erger: Ik heb namelijk volgensmij een labrador in tjechverpakking:

Vreemde mensen zijn of ontzettend leuk of niet de moeite waar aandacht aan te geven. Baasje beschermen komt niet in haar woordenboek voor volgensmij.

Enneh... ontsnappen? Als wolfje (jaha) uit de kennel is gesprongen :evil:, zit Anuki heel zielig in de kennel alleen... tot we haar eruit halen.

All times are GMT +2. The time now is 03:13.