Wolfdog.org forum

Wolfdog.org forum (http://www.wolfdog.org/forum/index.php)
-   Clubs en wetgeving (http://www.wolfdog.org/forum/forumdisplay.php?f=96)
-   -   BBC docu over rashonden en de Kennelclub (http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=8931)

mijke 27-08-2008 16:45

BBC docu over rashonden en de Kennelclub
 
Onderstaand een link naar een documentaire van de BBC.

In deze documentaire laten ze zien dat de Engelse kennelclub en fokkers de raszuiverheid en het behouden van de rasstandaard prevaleren boven de gezondheid en het welzijn van honden.
Best in Show honden op Crufts hebben de meest nare afwijkingen, maar fokkers fokken er rustig mee door, ook al weten ze dat hun hond erfelijke afwijkingen heeft. :evil:
De documentaire laat ook zien wat voor gevolgen het heeft als fokkers lijnteelt/inteelt (of hoe je het maar noemen wilt) toepassen. In wezen betekent dit soort "incest" en gesloten stamboeken op termijn een ramp voor ieder ras.:shock:

Maar niet alleen in Engeland, maar ook in Nederland en ander landen wordt er op shows alleen naar het uiterlijk van de hond gekeken.:cry:

Als je alle 6 de filmpjes bekijkt zal je zien dat er niets gedaan wordt met de suggesties van mensen die aandacht vragen voor deze problemen en dat fokkers de ernst van de problemen negeren. :roll:
Veel fokkers vinden het behalen van goede showresultaten het belangrijkste (hun kennelnaam wordt bekender, een lijstje mooie showuitslagen achter de naam van een hond staat goed, en hun puppy verkoop verloopt daardoor vlot)
Want argeloze puppy kopers zullen altijd onder de indruk zijn van mooie show resultaten. Maar deze resultaten zeggen helemaal niets over de gezondheid en de erfelijke gebreken van de hond!!:evil:

Misschien dat het eens tijd wordt dat de Engelse Kennelclub, de Raad van Beheer en andere overkoepelende organisaties eens echte eisen gaan stellen aan de gezondheid en welzijn van rashonden!
Het zou wellicht goede optie zijn, dat in de toekomst alleen nog rashonden die vrij zijn van de in dat ras voorkomende erfelijke afwijkingen, geshowd mogen worden en voor inzet van de fokkerij in aanmerking komen.:)

http://nl.youtube.com/results?search...rch_type=&aq=f
NB Op deze link vind je alle delen van de documentaire. Kijk ze in vlogorde 1 t/m 6 :rock_3

ELISE 27-08-2008 17:11

Ik ben het daar voor 100% mee eens, al wil ik er aan toe voegen dat naar mijn mening alleen gefokt mag worden met dieren met een goed en stabiel karakter.

loco 27-08-2008 19:11

Het is net een Freggel Freak Show :shock:.
Een goede SF Movie is er echt nix bij.

Denk zelf dat het ook het beste is, om meer van de helft van de hondenrassen te laten uitsterven.
Dit in het welzijn van de honden zelf.

Je word uitgemaakt voor dierenbeul, als je hond een slipketting om heeft.
Maar het word toegejuigd en het is legaal, om een hondenras te fokken waar zoveel leed, lichamelijke beperkingen en ziektes in zitte :evil:.

En het ergste is, het word gewoon ontkend dat het zo is :shock:.
Want we hebben al zolang ervaring :roll:.

Ik hou het zelf lekker bij die oerlelijke werkhonden 8).

Groette Martine.

mijke 05-03-2009 13:20

Ter info de reactie van de RVBH op deze documentaire: http://www.raadvanbeheer.nl/nieuws/n...sh/4cb4176c87/

loco 05-03-2009 14:04

Dat er nog een antwoord is gekomen :shock:.
Maar weinig nieuws :evil:.

Denk zelf dat de grootste veranderingen bij de RV vandaan moeten komen, en die vinden het wel goed zo :mrgreen:.

ELISE 05-03-2009 17:54

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 195962)
Denk zelf dat de grootste veranderingen bij de RV vandaan moeten komen, en die vinden het wel goed zo :mrgreen:.

Voor 20 maart schriftelijk aan de RV bekend maken als je nog een vraag hebt voor het agendapunt Rondvraag voor de ALV op 5 april.

loco 05-03-2009 18:04

Quote:

Originally Posted by ELISE (Bericht 196047)
Voor 20 maart schriftelijk aan de RV bekend maken als je nog een vraag hebt voor het agendapunt Rondvraag voor de ALV op 5 april.

Sorry, maar snap niet wat je hiermee bedoelt.

ELISE 05-03-2009 19:56

Zo'n vergadering heb ik nooit meegemaakt (nog), maar er zijn toch zaken die je "op de agenda kan zetten"????

loco 05-03-2009 20:15

Ja maar,........... wat heeft dat dan met dit topic te maken ??
En wat voor vraag zou ik dan moeten opsturen voor de ALV van de NVTW ??
Sorry maar ik zie niet wat het 1 met het ander te maken heeft :|.

Zarukas 05-03-2009 21:06

Als het gaat om gezondheidsonderzoek en fokcriteria vind ik persoonlijk dat de NVTW vrijblijvende en ruime grenzen heeft opgesteld. Zie bijv. HD en aantal dekkingen/nesten.
Bij voortschrijdend inzicht is er mogelijkheid om zoiets weer opnieuw op de agenda te zetten.

groet,
Marjan

ELISE 05-03-2009 21:54

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 195962)
Denk zelf dat de grootste veranderingen bij de RV vandaan moeten komen, en die vinden het wel goed zo :mrgreen:.

Als leden hebben we toch inspraak in die veranderingen????!!!!!!

loco 05-03-2009 21:55

Quote:

Originally Posted by Zarukas (Bericht 196104)
Bij voortschrijdend inzicht is er mogelijkheid om zoiets weer opnieuw op de agenda te zetten.

groet,
Marjan

Je hebt helemaal gelijk, maar als over dit soort zaken een beslissing word genomen zijn er doorgaans ook wel heel erg weinig leden die hier dan over komen mee beslissen :evil:.
Dus het kan tig x op die agenda worden gezet ;-) als er niemand op die :huh vergaderingen komt heeft dit toch allemaal geen enkel nut :roll: ???
De leden zijn de vereniging dus die leden zijn dan ook de NVTW :rock_3 maar ja die leden moeten dan wel komen, hé ????

loco 05-03-2009 22:04

Quote:

Originally Posted by ELISE (Bericht 196120)
Als leden hebben we toch inspraak in die veranderingen????!!!!!!

Nah, ik doelde hier helemaal niet specifiek op de NVTW :roll:.
Maar op de RV in het algemeen ;-).

Kan wel een heleboel rassen noemen die kwa gezondheid er erger aan toe zijn dan de TSW.
En die je eigenlijk niet eens toewenst om geboren te worden met al die kwalen die daar bij horen.
Ging volgens mij dit TOPIC ook over.
En dan is de Tjech en de erfelijke ziektes die daar bij horen in mijn ogen niet noemenswaardig :|.

ELISE 05-03-2009 22:05

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 196122)
Je hebt helemaal gelijk, maar als over dit soort zaken een beslissing word genomen zijn er doorgaans ook wel heel erg weinig leden die hier dan over komen mee beslissen :evil:.
Dus het kan tig x op die agenda worden gezet ;-) als er niemand op die :huh vergaderingen komt heeft dit toch allemaal geen enkel nut :roll: ???
De leden zijn de vereniging dus die leden zijn dan ook de NVTW :rock_3 maar ja die leden moeten dan wel komen, hé ????

Als de agendapunten interessant zijn voor de leden, lijkt het me belangrijk genoeg om aanwezig te zijn. Als er niets op de agenda staat, komt er helemaal geen hond.;-)

loco 05-03-2009 22:07

Quote:

Originally Posted by ELISE (Bericht 196128)
Als de agendapunten interessant zijn voor de leden, lijkt het me belangrijk genoeg om aanwezig te zijn. Als er niets op de agenda staat, komt er helemaal geen hond.;-)

Volgens mij is op de laatste ALV over het fokbeleid een beslissing genomen, dus hoe belangrijk is dit dan bij de leden ????

ELISE 05-03-2009 22:13

Quote:

Originally Posted by loco (Bericht 196130)
Volgens mij is op de laatste ALV over het fokbeleid een beslissing genomen, dus hoe belangrijk is dit dan bij de leden ????

Ja, dat is een goede vraag. Ik ben nog niet zo lang lid :oops: en kan niet over de vorige vergadering meepraten. Maar een fokbeleid is wel heel belangrijk!!

loco 05-03-2009 22:20

Quote:

Originally Posted by ELISE (Bericht 196136)
Maar een fokbeleid is wel heel belangrijk!!

Ja, en toch merk je dat niet aan de opkomst van de ALV :evil:.

ELISE 05-03-2009 22:29

We zullen in het clubblad wel zien wat er wel op de agenda staat dan......

loco 05-03-2009 22:32

Quote:

Originally Posted by ELISE (Bericht 196142)
We zullen in het clubblad wel zien wat er wel op de agenda staat dan......

Wat dan ???
Beslis je of het wel belangrijk genoeg is om te gaan ??

loco 05-03-2009 22:38

Quote:

Originally Posted by ELISE (Bericht 196128)
Als er niets op de agenda staat, komt er helemaal geen hond.;-)

Of er wel of niets op die agenda staat, zijn ook de leden voor verantwoordelijk :roll:.


All times are GMT +2. The time now is 10:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org