Wolfdog.org forum

Wolfdog.org forum (http://www.wolfdog.org/forum/index.php)
-   Clubs en wetgeving (http://www.wolfdog.org/forum/forumdisplay.php?f=96)
-   -   Hoeven we niet blij mee te zijn! (http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=7914)

herder 01-04-2008 13:33

Hoeven we niet blij mee te zijn!
 
Gelezen op www.denatuurgids.nlonder Nieuws


Wetsvoorstel aangenomen:

Met ingang van 1 januari 2009 gaat de nieuwe Hondenwelzijn en verantwoord -hondenbezit regeling in werking.

Na 01-01-2009 mogen honden niet meer:

- loslopen op straat- (ALLEEN AANGELIJND)

- moeten ALLE eigenaren van honden GROTER DAN 40 CM een eigenaars test hebben afgelegd of een gehoorzaamheidscursus hebben gevolgd!

- DATABANK van alle bijtincidenten en andere problemen bij wijkpolitie onderbrengen.

- Bij een tweede bijtincident (mens, andere hond, schaap of kat) in de openbare ruimte wordt de hond in beslag genomen EN in verzekering gesteld tot uitspraak rechter.


Gedrag
"Als je verschillende rassen viseert, geef je de indruk dat de andere rassen volstrekt ongevaarlijk zijn", zegt Gedragstherapeute Defraugne. "Ons voorstel is niet gebaseerd op bepaalde rassen, maar gaat er van uit dat alle honden gevaarlijk zijn. De tekst definieert wat fout of laakbaar gedrag is voor de hond en het baasje".

Centrale gegevensbank
Het voorstel wil ook dat in elke politiezone een contactpersoon wordt aangesteld bij wie alle incidenten gemeld kunnen worden. Hij of zij moet een centrale gegevensbank invullen. Per provincie moet een comité van hondenexperts dan advies geven naargelang de ernst van de feiten. De RAD lijst zal worden uitgebreid met een aantal Herder rassen, Wolfhonden (Wolf-hybriden) en twee sledehonden rassen. Dit n.a.v. ernstige bijtincidenten

Preventieve maatregelen
De burgemeester zou volgens de tekst preventieve maatregelen kunnen nemen ten aanzien van eigenaars en, in geval van een bijtincident, zou hij het dier in beslag kunnen laten nemen, na advies van experts.

Burgerlijke aansprakelijkheid
De tekst voorziet ook dat elke hondeneigenaar verplicht een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering moet hebben die elke vorm van schade aangericht door het dier dekt. De praktijk van honden leren bijten op commando moet duidelijk afgebakend worden en beperkt worden tot erkende hondenafrichters, zo staat nog in het wetsvoorstel.


De gehele wettekst is te lezen op www.lnv.nl/portal/page?_pageid=116,1640785&_dad=portal&_RAD-ORTAL&p_document_id=1112


veronique 01-04-2008 14:49

1 april grap zeker!

Mika 01-04-2008 18:59

hahahaha leuk, maar niet zo leuk als contributie vragen voor het WO forum hahahaha.

kobesen 01-04-2008 19:21

Contributie??!!! Foei dies erg doorzichtig!

Maareh ik geloof ook niks van bovenstaande.

herder 01-04-2008 21:46

Tja 't was zo stil rond 01 april dus ik dacht: laat ik eens een poging wagen:cry:

Nou ja volgend jaar beter:twisted:

Bert

Liesbeth 01-04-2008 23:21

Oh ja! Het is 1 april vandaag!!
Snel nog even mijn kans wagen, voor het 12u is :twisted:
Was ik helemaal vergeten!

Hihi :rock_3

Liesbeth

kobesen 01-04-2008 23:35

hmmmm sorry Bert. Niet gelukt. Volgend jaar beter.
Maar denk dat geen 1 grap iets had uitgehaald hier. Tenminste niet bij mij. Ik heb op het werk al zo vreselijk veel rotgeintjes gezien vandaag. Ik tuin de komende weken nergens in.

Groetjes Kim

loco 01-04-2008 23:50

Nou moet ik eerlijk zijn:twisted:voor sommige mensen zal het wel een optie zijn:lol:.

Groette Martine.

mijke 02-04-2008 00:02

Maar ik vond het wel leuk dat je in ieder geval iets probeerde Bert!! :)
Ik vind het altijd leuk als mensen ook moeite doen op op de wolfdog forums iets van een 1 april grap te plaatsen! :)

Tuurlijk is er vaak iemand die het gelijk door heeft;-) Maar als dat pas aan het eind van de dag gemeld wordt, kun je juist soms ook echt lachen om de reacties die eerder geplaatst werden door mensen die het niet door hadden :)

Dus Veronique en Kim als je echt wil lachen vlg jaar, geef dan pas laat op de avond een reactie! hihihihihihi

veronique 02-04-2008 11:32

tja sorry, zal het volgend jaar proberen.;-)

kobesen 02-04-2008 12:00

Volgend jaar geef ik pas een reactie op 2 april ;-)


All times are GMT +2. The time now is 18:31.

Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org