Het blijkt een aangeboren afwijking te zijn. Zijn groei zal de symptomen alleen maar verergeren. Conclusie: we moeten afscheid nemen van onze dierbare Oscar.
Het bovenstaande stukje van Monique heb ik overgenomen uit het andere topic.
Volgens mij is een aangeboren afwijking per defenitie geen ERFELIJKE AFWIJKING. Maar is er volgens mij iets mis gegaan met de ontwilkkeling van de embryo. Uit deze combinatie zijn al 21 pups in Tsjechie geboren en tot op heden is er maar één pup met deze afwijking bekend (oscar), dus ik denk dat je niet van iets erfelijks kan spreken.
er zijn nu in totaal 3 nesten van dezelfde combinatie gefokt, waarvan Koos & Letty nu een 2e hond (pup) hebben binnengehaald, dus hoe kun je dan spreken van nieuw bloed. Dit is toch niet in het belang van het ras?!
Ook op dit stukje wil ik even reageren.
Het klopt dat er drie nesten met deze combi zijn gefokt, de eerste twee nesten zijn schitterende stuk voor stuk gezonde honden, waarvan er op één na niet in Nederland wonen, dus het is voor ons land wel nieuw bloed (behalve de pups uit het laatste nest, waarvan behalve Letty en ik , bij mijn weten de andere geen fokplannen hebben)
En om niet in Nederland in dezelfde bloedlijn te blijven hebben wij bewust voor een 'buitenlandse' teef /pup gekozen omdat die totaal onverwant zijn aan alle Nederlandse reuen. Dus dit is een hele bewuste doordachte keuze.
En hoe hard het ook klinkt, ik denk dat de afwijking van Oscar een opzichzelf staan geval is.
Maar dat is natuurlijk geen troost voor de eigenaar, als het jou pup treft.
Last edited by wolfwoman-stefanie; 23-09-2007 at 22:23.
|