Quote:
Originally Posted by azazel
Beste Andreas,
Ik vind dat het woord inschattingsfout juist heel goed geformuleerd is.
Iedereen kan namelijk een inschattingsfout maken, ook kundige fokkers.
Bovendien begon de zin met 'Ik denk', en geeft dit mijn gedachten weer op het moment dat ik het stukje van Monique las, niets meer, niets minder. Mijn mening hierover zou kunnen veranderen naar aanleiding van de discussie die over dit onderwerp onstaat. Op het moment dat dat het geval is dan zal mijn mening omtrend dit onderwerp gevormd zijn en begin ik de zin met 'ik vind'.
|
Beste Barry
Ik kan mij voorstellen, dat het een gedachtengang zou zijn om een mogelijke inschattingsfout te concluderen.
Maar het gaat om deze fokcombinatie met in totaal 21 honden, waarvan er bij 1 helaas een aangeboren afwijking is vastgesteld. Mijn mening is dat er 2 dingen door elkaar heenlopen namelijk 1. een erfelijke afwijking en 2. een aangeboren afwijking.
Ik ben het volledig met je eens, dat ook kundige fokkers een inschattingsfout kunnen maken.
Maar ik ben het niet met je eens om deze uitlating te doen, voordat daadwerkelijk is vastgesteld dat het gaat om een erfelijke afwijking.
Ik fok al 25 jaar met diverse verschillende rassoorten en ook ik ben dit soort dingen wel tegengekomen.
Voor mij is primair : gaat het daadwerkelijk om een erfelijke afwijking
en secundair: gebruiken we onze dieren uit deze lijn wel voor de fok.
In deze volgorde nemen we daarna een beslissing.
Het belang bij een gezond ras staat bij ons voorop
Nogmaals moet mij van het hart, dat ik het een zeer trieste zaak vindt met Oscar !
groetjes Andreas